Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kanske dags att starta en Hk vs Vrid-tråd så vi inte förpestar den här?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Får man på en simpel gathoj på 6ft flak med stängd lucka?

Hmm det är nog p hittefåret... Man kan ju ställa den lite på diagonalen men det är väl 2 meter man har på sig och hojen är väl lite drygt 2 skulle jag tro..

Men varför ha stängt läpp? Nedfälld läpp är ju att beaka sin frihet som människa, dessutom blir brewdarna kåta av det har jag hört.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men varför ha stängt läpp? Nedfälld läpp är ju att beaka sin frihet som människa, dessutom blir brewdarna kåta av det har jag hört.

Tänkte mest att det kanske stänkte upp mer dy från vägen. Fast med det ryktet är det ju endast 6ft som är gott nog:crash har två hojar som behöver truckas runt emellanåt.. S10an är lite trång. Hojarna får plats men utrustningen är det sämre med..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen av de tre parametrarna är försumbara om det tillhör formeln. Den kraft du tillsätter med högerarmen för att dra åt muttern representerar vridmomentet i motorn och muttern det som vevaxeln är kopplad till. Manövern är en rotation = varvtal (om än väldigt lågt).

Oavsett om det är ett stillastående hjul som behöver vridas eller ett rullande som ska öka sitt varvtal så är det vridmoment som måste tillföras hjulets axel.

Suck. När du försöker dra lös dina fastrostade hjulbultar på gammelforden så tillför du ett moment på hjulbultarna även om de inte snurrar en endaste vinkelgrad.
Du har då alltså ett moment men ingen rotation och därmed ingen effekt.

Så snart dina hjul roterar så kan du inte ha vridmoment utan att du även har effekt.


När du tvärnitar med låsta hjul så har du vridmoment på hjulen men ingen effekt på drivaxeln. Förvisso producerar dina däck en hel del effekt i form av friktion/värme.

En glödlampa saknar både vrid och varvtal...

Det finns flera områden inom fysiken. Kan vi begränsa oss till det område som kallas mekanik tack?



Kanske dags att starta en Hk vs Vrid-tråd så vi inte förpestar den här?

Varför inte läsa någon av de som redan finns?
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Nog med förslag. :D ja allts nån effekttråd skiter ja i, åter till huvudingrediensen. Får man på en simpel gathoj på 6ft flak med stängd lucka?

Ja på diagonalen, kanske två bredvid varann till och med men där ger jag inga garantier.

Det är ju inte så att 12v är gudomligt på nått sett, de flesta sledpullers kör säkert 6,9 idag. Men gillar man mekanik och får huvudvärk av ohms-lag så är det rätt melodi. Jag ska byta till elfläkt på pickisen och har mardrömmar. :död
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Suck. När du försöker dra lös dina fastrostade hjulbultar på gammelforden så tillför du ett moment på hjulbultarna även om de inte snurrar en endaste vinkelgrad.
Du har då alltså ett moment men ingen rotation och därmed ingen effekt.

Så snart dina hjul roterar så kan du inte ha vridmoment utan att du även har effekt.

Så trots att jag förbränner energi och omvandlar denna till en kraft jag riktar mot något så räknas den kraften inte som något alls för ens motståndet ger vika? En 750 KW vinkelkap som nyper fast levererar då 0 KW trots full fräs på gasknappen?


När du tvärnitar med låsta hjul så har du vridmoment på hjulen men ingen effekt på drivaxeln. Förvisso producerar dina däck en hel del effekt i form av friktion/värme.

Det finns flera områden inom fysiken. Kan vi begränsa oss till det område som kallas mekanik tack?

Hur fungerar en borrmaskin? Är den mekanisk eller elektrisk? Som jag skrev om vinkelkapen tidigare så en fastnypt sådan förbrukar ju el precis som en glödlampa och producerar i det läget värme precis som en glödlampa. Vad är skillnaden?

(Frågorna är genuina och inte sarkastiska)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju inte så att 12v är gudomligt på nått sett, de flesta sledpullers kör säkert 6,9 idag. Men gillar man mekanik och får huvudvärk av ohms-lag så är det rätt melodi. Jag ska byta till elfläkt på pickisen och har mardrömmar. :död

6,7 :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så trots att jag förbränner energi och omvandlar denna till en kraft jag riktar mot något så räknas den kraften inte som något alls för ens motståndet ger vika? En 750 KW vinkelkap som nyper fast levererar då 0 KW trots full fräs på gasknappen?

Eftersom du gillar hårklyverier så får du ett krångligare svar än nödvändigt.

Om man bortser från friktion i lager, luftmotstånd på skivan, pumparbete hos kylfläkt så ja, din vinkelkap levererar ingen effekt förrän du sätter den i arbetsstycket där den får jobba. När du varvar den i luften så producerar den bara ett varvtal och inget vridmoment.
Den förbrukar alltså inte 750 watt, elenergi heller förrän du trycker den mot arbetsstycket.

När den nyper åt och slutar snurra så producerar maskinen inte längre någon effekt på slipskiva/axel. Däremot så producerar den fortfarande ett vridmoment samt massor av värme(=effekt) i motorn.

Glödlampan producerar också effekt i form av värme.

Skillnaden är alltså att så länge vinkelslipen snurrar så producerar den effekt på sin roterande axel och den effekten försvinner i värme där skivan gnuggar.
När skivan hugger fast så produceras inte längre någon värme mellan skiva och arbetsstycke men istället produceras alltså värme i motorn som därför ganska snabbt blir bränd.

Borrmaskinen, samma sak, snurra du den i luften så är vridmomentet = 0 och därmed ger den ingen effekt ut. Effekten in till maskinen motsvarar bara borrmaskinens egna förluster.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Eftersom VRIDET är = effekten X 7024 (radianhastigheten) / varvtalet
Så förstår jag inte hur detta kan utvecklas till en lång tråd om glödlampor
och vinkelslipar?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
För att prata om annat än glödlampor/vinkelslip.
Ge mej tips på pickup.
Diesel
Automat
Dubbelhytt
Stort/långt flak
4wd
Bekväm
100000-180000kr

Jänkare eller japanare? Annat?
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Tack. Känns som mkt mil, ngt man får räkna med i den prisklassen? Hur står sej motor och låda efter 20000 mil?
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Idag fick trucken lite kärlek.
Nya bromsskivor å ett nytt broms ok bak.. lättmekat som på en volvo 240, i like :)
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
bilder på trucken... lite fundersam borde ja ta bort kofångaren fram och stacksen bak + bågen? vettefan tycker de ser lite epa ut....
 

Bifogat

  • 20131010_140344.jpg
    20131010_140344.jpg
    232.5 KB · Visningar: 168
  • 20131010_140332.jpg
    20131010_140332.jpg
    252 KB · Visningar: 170

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag känner att någon behöver denna.. Synd att skåpet är borttaget, men va faen!:banana

http://www.blocket.se/orebro/Cheva_K30_4x4_50883652.htm?ca=11&w=3
3665329554.jpg
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
bilder på trucken... lite fundersam borde ja ta bort kofångaren fram och stacksen bak + bågen? vettefan tycker de ser lite epa ut....

Najs, stacks ser ju lite epa ut fast helt ok ändå.
Men gör en fejslift och operera bort underbettet! :hihi
Är det commonrail eller?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top