Pickup-besatt.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Sitter och kollar blocker med jämna mellanrum eftersom försäljningen av pickisen var jävligt dumt. Denna gång blir det i så fall diesel. Vilka årgångar och motorer ska man kolla på?
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det beror väl lite på vilken prisklass vi rör oss i. Har du gott om pengar så skulle väl en nyare dodge med cummins eller en nyare Ford inte vara så dumt.

Kan annars rekommendera chevas 6.5TD (det är eg en detroit diesel) jag tycker den räcker för mina behov, har mulligt vrid och är relativt soppasnål. Dom är vanliga med...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sitter och kollar blocker med jämna mellanrum eftersom försäljningen av pickisen var jävligt dumt. Denna gång blir det i så fall diesel. Vilka årgångar och motorer ska man kolla på?

Beror väl på hur gammal den skall vara? Först att sätta riktigt kraftfull dajsälmotor i jänke p-u var väl Dodge som petade i 5,9 Cumins sexan (i jonajtäd stäjts trodde man inte på dieselmotorer ety bensinen var billig och tillräckligt stora motorer fanns i produktion). Det visade sig att bönder och maskinentrepenörer längtat efter en stark bil de kunde tanka från farmartanken. Ford slog sig in med "Powerstroke" våttan, som även den sålde bra. Det fick sketvrålet att utveckla "Duramax" våttan. Hur "bra" de är följer utvecklingen. Dodge är omodernast, Cheva och Ford är likvärdiga. Jag skull valt en Dodge. Det är en riktig traktormotor. Edit: Kollade Wikipedia. Jämfört med bensinvåttorna så gav cuminssexan dubbla vridet på lågvarv och halva bränsleförbrukningen. 160 kusar och 542 nm låter inte så mycket, men den känns starkare. Senare versioner är ökade till 6686 cc och lämnar 350 hästar och 827 nm. Chevrolets izusukonstruerade "Duramax" dieselvåtta ger 200 - 300 kusar och 705 - 1166 nm, beroende på årsmodell. Fords "Powerstroke" kan Teo redogöra för. Tidiga Forddieslar hade kvalitetsproblem.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sitter och kollar blocker med jämna mellanrum eftersom försäljningen av pickisen var jävligt dumt. Denna gång blir det i så fall diesel. Vilka årgångar och motorer ska man kolla på?

6.2:an är underskattad. Sjukt trött men enkel och drar ingen soppa alls. Du kör på litern.

Beror väl på hur gammal den skall vara? Först att sätta riktigt kraftfull dajsälmotor i jänke p-u var väl Dodge som petade i 5,9 Cumins sexan (i jonajtäd stäjts trodde man inte på dieselmotorer ety bensinen var billig och tillräckligt stora motorer fanns i produktion). Det visade sig att bönder och maskinentrepenörer längtat efter en stark bil de kunde tanka från farmartanken. Ford slog sig in med "Powerstroke" våttan, som även den sålde bra. Det fick sketvrålet att utveckla "Duramax" våttan. Hur "bra" de är följer utvecklingen. Dodge är omodernast, Cheva och Ford är likvärdiga. Jag skull valt en Dodge. Det är en riktig traktormotor.

Åne. Dodge var sist. Först ut var GM med sin semi-konverterade 5.7 (-78) Då den inte blev någon hit letade Ford igenom sin vagnpark efter en motsvarande rova och landade till sist på dotterbolaget Internationals 6.9-V8 (-83) som bl.a satt i deras skolbussar. Den modifierades lite med smalare grenrör för att kunna klämmas in i pickisen och blev sedan 87 uppborrad till 7.3 liter. I den vevan hade Dodge precis släppt sin första dieselpickis som faktiskt hade en 4-liters Mitsubishi-radfyra som lät utav helvete men så klart inte blev någon hit så de följde i Fords fotspår och gick till sin motsvarighet till International, dvs Cummins och fann slitvargen 5.9-sexan. Första Dodgepickisen med Cummins släpptes så sent som -89 och såg likadan ut till och med -93 bortsett från blygsamt upphottad front -91,5 dvs mitt under 91:ans modellår.
Jag gillar första generation DieselDodgar bäst.

Jag är sådär inkörd på GM´s dieslar men vet att 6.2:an kom -82, 6.5:a, -92 och Duramaxen kom -01 och utvecklades ihop med Isuzu är skräp.
Cumminsen fick i slutet på 90-talet 24 ventiler mot tidigare 12 som enligt många är den att föredra. Lättare att få kräm ur i alla fall.
-91 fick 12-ventilaren turbo vilket gjorde stor skillnad på motorn.

Fords International är kanon hela vägen fram till de började med 6.0 och 6.4 i de modernare bilarna bortsett från de första dieselpumparna som funkar kanon i ca 20k-mil då de behöver renoveras.
bästa åren för en 7.3:a är 94-97, dvs åren de började heta Powerstroke. Då fick de en fantastiskt bra commonrailvariant (därav namnet) som än i dag är svårslagen.

6.0 och 6.4 har bra prestanda men är väldigt elektroniska och 6.4:an är den som haft flest problem.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Från Dieselpowermac.com ang utvecklingen av Fords 6.9:a...

"A Successful Design
The 6.9L engine underwent extensive development and durability testing before the start of production. A total of 160 prototype and 10 pre-production engines were built for engineering tests. The test engines had accumulated a total of 52,000 laboratory durability test hours and 815,300 miles of field tests by the time Ford vehicle production began.

The laboratory tests included:* 21,000 hours at full load
* 16,500 hours at 72 percent load
* 4,500 hours of special durability tests
* 10,000 hours on pre-production engines

The 10 pre-production engines were built and tested on the dynamometer to verify the quality of the production process. Each engine was subjected to 1,000 hours (approximately 80,000 miles) at full load, with no problems occurring. In addition, pre-production engines were placed in customer fleet trucks and subjected to varied conditions, drivers, and use."

6.9/7.3 nördlektyr...

http://www.enginebuildermag.com/Art...e_international_6973l_powerstroke_engine.aspx
 
Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det är ju synd att det är ont om dieselfordar i vårt avlånga land, jag skulle lätt valt en powerstroke framför detroit dieseln om jag hade kunnat. Men cheva/gmc är ju klart vanligast här, och jag tycker då att 6.5:an är en bra maskin.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju synd att det är ont om dieselfordar i vårt avlånga land, jag skulle lätt valt en powerstroke framför detroit dieseln om jag hade kunnat. Men cheva/gmc är ju klart vanligast här, och jag tycker då att 6.5:an är en bra maskin.

Jofasen 6.2/6.5:eek:rna är fina och lite underskattade motorer. sen finns det ju bra med delar eftersom de är så förhållandevis vanliga. 6.5:an kan man till och med få lite kräm ur med enkla medel tror jag.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jofasen 6.2/6.5:eek:rna är fina och lite underskattade motorer. sen finns det ju bra med delar eftersom de är så förhållandevis vanliga. 6.5:an kan man till och med få lite kräm ur med enkla medel tror jag.

Det är helt korrekt, enghs motor i Sundsvall har det mesta man behöver för att sätta fart på sin 6.5 TD (chip, andra spridare, större turbo mm)

Dock så känns det inte som prio ett för mig, det är ju ingen räserbil direkt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är helt korrekt, enghs motor i Sundsvall har det mesta man behöver för att sätta fart på sin 6.5 TD (chip, andra spridare, större turbo mm)

Dock så känns det inte som prio ett för mig, det är ju ingen räserbil direkt.

Helt rätt tänkt. Den ska bara knacka och gå långt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
...Tidiga Forddieslar hade kvalitetsproblem.

Enligt större delen gammelforddieselnördar är det just de tidiga forddieslarna som är bäst. 6.9 och tidiga 7.3. Problemet dessa hade var kransdieselpumpen som efter ca 20k mil började släppa in luft så att det bildades gas i spridarna. Då kaviterar den liksom och kan inte trycka fram dieseln vilket gör den sjukt svårstartad. Hade en sådan på min -92:a. Det var i princip samma pump som satt på GM´s 6.2:a.

Mången svordom ljöd över nejden när den skulle dras igång vill jag minnas. njanjanjanjanjanjanjanjanjanjanja paus, njanjanjanjanjanja, paus, njanjaRANG!rangrangrangrangrangr...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Enligt större delen gammelforddieselnördar är det just de tidiga forddieslarna som är bäst. 6.9 och tidiga 7.3. Problemet dessa hade var kransdieselpumpen som efter ca 20k mil började släppa in luft så att det bildades gas i spridarna. Då kaviterar den liksom och kan inte trycka fram dieseln vilket gör den sjukt svårstartad. Hade en sådan på min -92:a. Det var i princip samma pump som satt på GM´s 6.2:a.

Mången svordom ljöd över nejden när den skulle dras igång vill jag minnas. njanjanjanjanjanjanjanjanjanjanja paus, njanjanjanjanjanja, paus, njanjaRANG!rangrangrangrangrangr...
Glöm inte oljeläkagen, spruckna spridarrör och läckande spridare.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
"Kraftfull dieselmotor". Tidigare motorer anser jag inte att man behöver ta upp.

Fords 7.3:a var betydligt starkare än Cumminsen när den kom och ganska långt framåt. Första generationen turbocummins gav 160 medan min 7.3 från -92 utan turbo gav 180.

Eller snackar du nydieslar från -00 och framåt på 300+ kusar?
Det lät som att du redogjorde för dieselpickisens linda när du skrev "petade i 5.9 cumminsen" och att jänkarna inte far så förtjusta i dieslarna. Detta var i början på 80-talet. 4-liters dieseln Dodge körde med var framtvingad just för att kunna möta köpartrycket skapat av GM´s och Fords bilar som gick som smör.

Glöm inte oljeläkagen, spruckna spridarrör och läckande spridare.

Oljeläckagen beror oftast på att filtret släpper för att det skakar så förjäkligt. på 7.3:an måste man dra det tills det svartnar för ögonen. Problemet med spridarna hängde ihop med pumpen. Det var ett kombinationsproblem. När hela pump/spridarpaketet byttes -94 var det ett minne blott.
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hmm så en summering blir alltså.

Ford tidigast från: ?
Dodge tidigast från: ?
Cheva tidigast från: ?

Jag har ju aldrig ägt en diesel så därför får jag för mig att allt innan 00 suger fast så är det alltså inte?

Pengar har jag inga så ju billigare desto bättre.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hmm så en summering blir alltså.

Ford tidigast från: ?
Dodge tidigast från: ?
Cheva tidigast från: ?

Jag har ju aldrig ägt en diesel så därför får jag för mig att allt innan 00 suger fast så är det alltså inte?

Pengar har jag inga så ju billigare desto bättre.
Gamla dieselmotorer är charmiga, nya är bra.
Cheva tycker jag att du skall undvika, Ford är ovanliga där jag bor, Dodge har fungerat bra hela tiden.
Högtrycksinsprutning ger effekt, låg bränsleförbrukning och mindre knack, men är känsligare.
Cumins dieseln som monterades i Dodge hade direktinsprut från början, men gav bara 160 kusar fram till -93.
Du vill ha en 24 ventilers "ISB".
Den kom i mitten av -98 och gav då 215 hk och 569 newtonmeter.
Men pumparna (Bosch)var skräp.
Sikta på en 2004 eller nyare, då är pumpen en Bosch "Common rail" och motorn ger 235 hästar och 813 newtonmeter (vid 2900 respektive 1600 varv!).
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top