Pickup-besatt.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Cheva tidigast från -82 om jag inte missminner mig för då kom 6.2 om du vill ha turbo så tror jag 6.5:an kom 93 eller 94

Gamla dieselmotorer är charmiga, nya är bra.
Cheva tycker jag att du skall undvika, Ford är ovanliga där jag bor, Dodge har fungerat bra hela tiden.
Högtrycksinsprutning ger effekt, låg bränsleförbrukning och mindre knack, men är känsligare.
Cumins dieseln som monterades i Dodge hade direktinsprut från början, men gav bara 160 kusar fram till -93.
Du vill ha en 24 ventilers "ISB".
Den kom i mitten av -98 och gav då 215 hk och 569 newtonmeter.
Men pumparna (Bosch)var skräp.
Sikta på en 2004 eller nyare, då är pumpen en Bosch "Common rail" och motorn ger 235 hästar och 813 newtonmeter (vid 2900 respektive 1600 varv!).

Vad är det för fel på chevas 6.2 och 6.5 td, om man kan stå ut med och åka äldre dieselpickup? Förutom att styrenheten till pumpen blir för varm på 6.5orna, det finns det dock lösningar på för billiga pengar.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gamla dieselmotorer är charmiga, nya är bra.
Cheva tycker jag att du skall undvika, Ford är ovanliga där jag bor, Dodge har fungerat bra hela tiden.
Högtrycksinsprutning ger effekt, låg bränsleförbrukning och mindre knack, men är känsligare.
Cumins dieseln som monterades i Dodge hade direktinsprut från början, men gav bara 160 kusar fram till -93.
Du vill ha en 24 ventilers "ISB".
Den kom i mitten av -98 och gav då 215 hk och 569 newtonmeter.
Men pumparna (Bosch)var skräp.
Sikta på en 2004 eller nyare, då är pumpen en Bosch "Common rail" och motorn ger 235 hästar och 813 newtonmeter (vid 2900 respektive 1600 varv!).

Ahn skönt. Enligt mina uppgifter gav 24-ventilarn 216 på polarens -99 vilket beklämde mig då min 7.3:a från -96 ger sketna 215.

I övrigt så håller jag med till stor del. Dodge är ett säkert kort. Har iof aldrig haft problem med att få delar till Långforden utan har tagit en-ett par dagar bara och varit relativt billigt för de få saker som pajat genom åren.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
menvaihelveteärehatachevatrådendehäreller :mad:

hahahaaha
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hmm så en summering blir alltså.

Ford tidigast från: ?
Dodge tidigast från: ?
Cheva tidigast från: ?

Jag har ju aldrig ägt en diesel så därför får jag för mig att allt innan 00 suger fast så är det alltså inte?

Pengar har jag inga så ju billigare desto bättre.

OM du ska hitta en Ford bör den vara från -94. 94-97 är den moroten som haft minst problem av alla inkl de nyare.

Och tyck inte att 200+ hästar verkar klent. Jag drog upp en Flipper 620 som stod på trailer i vattnet kopplad till en Landrover som satt sig fast och i sin tur var kopplad till en traktor med samma problem med min gamla F250 -92 utan turbo och 180 kusar. Hela ekipaget åkte upp utan problem.

Ang Cummins så är de som bugger kraftmotorer ense om att det är 12 ventilaren som gäller. Lättare att få ut vrid ur den med få ventiler men sen är det nog som Skrotnisse säger att ska du bara ha och köra så sikta på en 24 v.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag har ju några goda vänner som åker cheva turbodiesel och ingen av dom har ju haft problem med sina bilar öht. Dock vet jag ju inte hur nyare duramaxarna är, har bara erfarenhet av 6.2 och 6.5 motorerna och dom funkar bra anser jag, bra utbud med på bilar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Cheva tidigast från -82 om jag inte missminner mig för då kom 6.2 om du vill ha turbo så tror jag 6.5:an kom 93 eller 94



Vad är det för fel på chevas 6.2 och 6.5 td, om man kan stå ut med och åka äldre dieselpickup? Förutom att styrenheten till pumpen blir för varm på 6.5orna, det finns det dock lösningar på för billiga pengar.

6,5an har jag ingen erfarenhet av.
6,2an har jag lite erfarenhet av, och anser den vara skräp.
130 hästar från 6,2 liter borde vara driftsäkert.
Det är det inte.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
6,2an har jag lite erfarenhet av, och anser den vara skräp.
130 hästar från 6,2 liter borde vara driftsäkert.
Det är det inte.

Den drar ju lite diesel jallafall. Min har snorklat i sig 1.4-1.5 undervintermånaderna. Drar mycket när det är kallt.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
6,5an har jag ingen erfarenhet av.
6,2an har jag lite erfarenhet av, och anser den vara skräp.
130 hästar från 6,2 liter borde vara driftsäkert.
Det är det inte.

Ok, vad är skräp? Har själv inte upplevt driftstörningar på nån 6.2 i min egen ägo eller kompisars
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ok, vad är skräp? Har själv inte upplevt driftstörningar på nån 6.2 i min egen ägo eller kompisars

Den är förhållandevis trött och fungerar inte så bra som dragmaskin, något som är poängen med diesel i pickupen. Dock drar den ju även förhållandevis lite vilket ger lite + mot dito trötta bensinveåttor. Det var väl därför den och 5.7:an fanns i Oldsar, mm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, vad är skräp? Har själv inte upplevt driftstörningar på nån 6.2 i min egen ägo eller kompisars

Ja 6.2.an var ju den första driftsäkra dieselmotorn GM/GMC kunde erbjuda som alternativ till bensin-V8:a.

Med dagens ögon så är ju förstås förstagenerationen av 6.2:an inget effektmonster. Det är ju trots en förkammardiesel (eg virvelkammare) av sugmotortyp.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Spricker i topparna.

Aldrig sett, läst om eller hört talas om en spräckt 6.2-litertopp får jag väl kontra med då.

Däremot har det ju varit ett litet antal vevar som fått utmattningssprickor pga av att man kört med trasig svängningsdämpare. Men i stort så anses ju ändå 6.2:an vara en slitvarg om man inte stressar upp den över gränsen.

Vi har nog olika uppfattningar i den frågan helt klart
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det enda negativa jag hört om 6.2:an är just att den är slö.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jepp slö är den men i övrigt väldigt driftsäker vad jag har erfarenhet av. Däremot 5.7an är ju ett sorgebarn, dock blev den mkt bättre när dom utvecklade den men fortfarande inte bra.

6.2 är för övrigt en Detroit Diesel (som visserligen ägs av gm) men det är ingen ren gm produkt som 5.7DX
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Möjligt att det är sorgebarn jag råkat ut för.
Men efter tre spruckna toppar (två Blazer och en båtmotor), så är mina fördommar befästa.
Anser dock att även om driftsäkerheten är hög, så är det ingen motor jag vill rekomendera.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Möjligt att det är sorgebarn jag råkat ut för.
Men efter tre spruckna toppar (två Blazer och en båtmotor), så är mina fördommar befästa.
Anser dock att även om driftsäkerheten är hög, så är det ingen motor jag vill rekomendera.

Då har du fan haft otur till max. Vet att sexfemmorna kan spricka om man chippar och byter turbo och sånt, men då är dom ju på aningens mer häst än original så då är det självförvållat.

För övrigt är det humor att man går in på sh för och kolla om det kommit en update i pkptrk-tråden men skiter i allt annat på sidan....
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
För övrigt är det humor att man går in på sh för och kolla om det kommit en update i pkptrk-tråden men skiter i allt annat på sidan....

Det där känner man igen. Tycker du ska slå ett öga i dieseltråden också. Där har Jürgen sjukt kompletta redogörelser för diverse dieselattribut.

Har du inte sett den är det som du hade en got bok framför dig I tells ya! Med rörliga bilder på saker som ryker i form av djewtewblänkar never the less.
 

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Ort
Мир
Hoj
ISR och en 996R
OM du ska hitta en Ford bör den vara från -94. 94-97 är den moroten som haft minst problem av alla inkl de nyare.

Och tyck inte att 200+ hästar verkar klent. Jag drog upp en Flipper 620 som stod på trailer i vattnet kopplad till en Landrover som satt sig fast och i sin tur var kopplad till en traktor med samma problem med min gamla F250 -92 utan turbo och 180 kusar. Hela ekipaget åkte upp utan problem.

Ang Cummins så är de som bugger kraftmotorer ense om att det är 12 ventilaren som gäller. Lättare att få ut vrid ur den med få ventiler men sen är det nog som Skrotnisse säger att ska du bara ha och köra så sikta på en 24 v.

Vad hände med Fords motorer efter -97? Blev det bara skräp då :confused::confused::confused:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad hände med Fords motorer efter -97? Blev det bara skräp då :confused::confused::confused:

Inte alls. Mer elektronik (mer elfelspotential) och mer effekt men då fick den ny vulgär kaross och är inte lika mycket klassisk pickup men det är väl en smaksak. Jag vill inte ha en "fet" bil utan gillar klassiska pickisar helt enkelt. De nya ger jag inte mycket för.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top