Sådärja!
Då har en ganska trött och sliten men trots allt glad Bushido anlänt hemma i skåne
Pickisen står på uppfarten och myser efter 30 mil touring, och jag är nyduschad och sitter i soffan och myser
Såhär gick min dag till:
Revelj kl 06.00, upp och vakna!
avmarsch till Lund C klockan 07.00, tåget ska gå 07.20. Tre stycken "vi ursäktar förseningen" meddelanden från speakersystemet är avgångstiden flyttad till 07.40 istället, och Bushido står på perrongen och fryser röven av sig samtidigt som han är stressad satan på grund av det faktum att han har ett anknytande tåpg att fånga längre norrut. Han tänker: "Vore detta som i Japan (rörande Shinkansen alltså) så skulle inte bara chefen för tågbolaget samt lokföraren få begå seppuku (rituellt självmord, för att sona skammen), kärringen i luckan som kommer med förseningsbuden skulle minsann också få sätta livet till... Och inte ens det skulle vara nog för att sona, tågets rykte hade varit skadat för alltid och samtliga järnvägar hade fått läggas ner. Det ska fan till Satans Järnvägar att kunna komma med förseningsbesked som om det vore inget att bry sig om
".
Nåja, 25 minuter efter utsatt tid får äntligen en stelfrusen Bushido stapla ombord på tåget, tillsammans med alla de andra (tre) sömndruckna morgonpendlare. Efter det så Imponerade SJ faktiskt ganska stort genom att ta igen en stor del av den förlorade tiden så att Bushido faktiskt hann med sitt anknytande tåg, bra där SJ...
Väl framme i Stenungsund får bushido syn på en frånm bilderna välbekant pickis, och han går fram och hälsar på ägaren. En snabb granskning senare, under vilken Bushido hittar en hel del rost, en hel del lacksläpp, ett omålat och medelst popnitar fastsatt hytthörn
va) samt snedslitna framdäck är det dags för provkörning. En provkörning som avslöjar orsaken till de snedslitna däcken, hjulen är hyfsat kasst inställda och ratten lutar en hygglig bit åt höger. Dessutom är det ett hyggligt spel i ratten, men men... Det funkar att köra, motorn låter frisk och lådan växlar bra. Bushido glömmer dock att testa fyrhjulsdriften, men den ska ju enligt uppgift fungera.
Hemma hos säljaren parkerar Bushido bilen med höger bakdäck i en hyfsat hög snödriva utan att lägga särskilt mycket märke till det (offroad-chassi FTW
). Efter ytterligare lite granskning av bilens yttre meddelar bushido sina tankar om hjulinställning och dylikt, och frågar om ett justerat pris. Bushido får 2000 kr i rabatt och tycker att "Tja, turbodiesel med få mil för 38k... Funkar, kör på!". Händer skakas, kontrakt skrivs och pengar räcks/förs över. Därefter ska ägarpapper skrivas under, och nehepp... Säljaren kan för sitt liv inte hitta papperslappen. Letar både länge och väl, men lapphelvetet förblir borta. Beslut fattas, nytt ägarbevis beställs på nätet och adresser utbyts. Bushido får själv skriva under och skicka in papprena när de anländer hemma hos honom. Ok, funkar. Det är inte jag som lider av att bilen står på honom ett tag. Bushido samlar ihop sina saker, säger tack och hej och går ut till bilen. Ställer in säte och speglar efter egen längd och hållning, startar motorn, och däckspinn. Diffen fördelar all kraft till höger backdäck som har mindre än inget grepp i snödrivan. "Dags att testa fyrhjulsdriften" tänker bushido, och lägger i. Bilen rullar lugnt och fint ur drivan och Bushido är på väg!
Under färden gör sig hjulinställningen och rattspelet påmint ett par gånger då pytttesmå justeringar av kursen måste ske först förbi spelet, sen justering, sen förbi spelet på andra hållet för att återkorigera och räta upp, men det funkar. Så farligt är det inte. Med alla pengar kvar efter att ha fått bilen för endast 38k så har jag mer än råd att både fixa AC och hjulinställning. Vad som däremot imponerar kraftigt är motor, låda och muller. Sååå mysig gång, och sååå gött sound...
Än mer imponerande är bränsleförbrukningen. När Bushido väl anländer till lund har bilen rullat 47 mil på en tank, och det är en kvarting kvar enligt mätaren (som enligt köparen ska vara hyfsat exakt). Snabb och grov huvudräkning levererar en snittförbrukning av 1,3l/mil. Inte illa för en 6.5:a! Motorvägstouring i hyfsat jämnt tempo i och för sig, men ett par mil blandad stadskörning, cruisekontroll större delen av vägen samt ett par kraftiga accelerationer och omkörningar till trots! Bushido är imponerad.
Och tja, det är väl ungefär där vi är nu
Hemma i hällestad, hel och hållen och med bilen i behåll. Den skrämde mig dock genom att inte starta efter ett snabbt stopp på en mack, men det visade sig vara mitt fel då jag inte fått i parkeringsläget ordentligt. Snabb justering av växelspaken (och en irriterad gubbe i småbi
l) senare så hoppar bilen igång finfint, och har i övrigt gått klanderfritt. Bushido är Nöjd
Men som sagt, slitit har det varit... Igång helka dagen, långt att åka, långt att köra, dyrt... Men så värt det
Tack alla som kommit med bra tips och råd, uppskattar det enormt! Nu är jag äntligen med pickis!
Bilder kommer troligen imorgon, det är mörkt just nu