Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jorå, går byta själv och svartfylla.
Men jag brukar räkna med att det är något dyrt så blir man glatt överraskad om det inte är det ;)

I och för sig en bra tanke, men som sagt: Även om det skulle visa sig bli en dyr historia så är priset med tanke på det ändå helt ok, så varför oroa sig?:tummenupp Åker i alla fall och tittar, känns det rätt så slår jag till (och försöker antagligen pruta lite till, i och med att det kan bli dyrt att fixa ac:n samt all rost därutöver) och annars tar jag tåget hem igen. Inte svårare än så:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förstår. Är inte packningar något man kan byta själv då?:va
Jaja, vi får se som sagt. Funkar bara värmen och den är hyfsad i övrigt så kan AC-fel vara överkomligt som sagt. Jag menar, även om det skulle kunna kosta en del att laga så är det sammanlagda priset inklusive lagning fortfarande ganska bra, så om skicket inte är för bedrövligt i övrigt kan det fortfarande löna sig. Vi får se som sagt:)

Det är tätningarna i kompressorn som gärna ger sig vid längre stillestånd, alltså axeltätningar. Jag brukar motorvärma och sedan starta upp hobbymercan ca 3 ggr under vintren just för att köra kompressorn, för att motionera tätningarna.

De statiska tätningarna, i praktiken O-ringar i AC-system, bryr sig inte om AC används eller ej.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det tätningarna i kompressorn som ger sig av stillestånd, alltså axeltätningar. Jag brukar motorvärma och sedan starta upp hobbymercan ca 3 ggr under vintren just för att köra kompressorn, för att motionera tätningarna.

De statiska tätningarna, i praktiken O-ringar i AC-system, bryr sig inte om AC används eller ej.

Förstår. Krångligt/dyrt att byta själv? Jag menar, har bara inte pumpen skurit så borde man väl kunna täta systemet och sen fulfylla på någon lokal verkstad? Eller tänker jag galet?:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förstår. Krångligt/dyrt att byta själv? Jag menar, har bara inte pumpen skurit så borde man väl kunna täta systemet och sen fulfylla på någon lokal verkstad? Eller tänker jag galet?:va

Jag kan inte så mycket om svartfyllning, jag konverterade mitt AC-system till modernt lagligt köldmedie. Jag köpte då en ny kompressor utan att försöka meka med den gamla. Det ska ju även in en viss mängd olja i systemet, men det överlät jag åt AC-verkstaden, de ska ju ändå, rengöra, provtrycka och fylla systemet. Bra att låta dem blanda i spårmedel när de ändå fyller, då kan de se var det läckt med UV-lampa när du är där nästa gång.

För mig gick konverteringen på 15000:-
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
AC är ghey! Det är roligare ett AC´n inte funkar än att det låter som man kör pepparkvarnen om bakdiffen.

AC är ju bara +poäng.

Djürwgen, Du missade inget på Malmen. Det var sk hipsters där. Jag och Isaac garvade öppet åt dem men sen blev de griniga. Inget ligga i kväll heller :mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
AC är ghey! Det är roligare ett AC´n inte funkar än att det låter som man kör pepparkvarnen om bakdiffen.

AC är ju bara +poäng.

Djürwgen, Du missade inget på Malmen. Det var sk hipsters där. Jag och Isaac garvade öppet åt dem men sen blev de griniga. Inget ligga i kväll heller :mad:

Söder är kört. Verkar som att Just Det:s låt riskerar att bli missledande ang Malmen :D
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bushido igen!

Den här är nog ett bra kap! Ser rostfri och fin ut. 6.5TD, 4x4, Automat...

http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_2500_4x4_31829305.htm?ca=11&w=3

Bara att hitta ett fint flak, låta någon blåsa på rätt färg sen har du en bil i kanonskick!

Dessa är för nya men har inte letat så noga..

http://www.blocket.se/osby/Chevrolet_Pickup_Flak_20361204.htm?ca=11&w=3


Ett sådant verktygsskåp borde vara rätt eftertraktat hos hantverkare och dyl. för att sälja vidare.
Hur är milen att oroa sig på en dylik bil?
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Var för ett år sedan sugen på en Silverado,99-framåt.Sjukt sugen.Men när jag väl kollade försäkringen så blev jag osugen.Sjukt osugen..Bor på landet,i en småstad,bra försäkringsunderlag,och åldersstigen,men skulle få betala strax över 12 tusen/år.Vad gör dessa så dyra?Billigare å köra sporthoj fö faen...Men nu börjar man ju bli sugen igen....
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Var för ett år sedan sugen på en Silverado,99-framåt.Sjukt sugen.Men när jag väl kollade försäkringen så blev jag osugen.Sjukt osugen..Bor på landet,i en småstad,bra försäkringsunderlag,och åldersstigen,men skulle få betala strax över 12 tusen/år.Vad gör dessa så dyra?Billigare å köra sporthoj fö faen...Men nu börjar man ju bli sugen igen....

Då har du gjort något fel. 2 lök om året kostar Långforden.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ja det är inte mycket jag lyckas med :brinnerup
Men det var priset jag fick,blev minst sagt förvånad..Kanske läge och kolla igen...

Ring runt till flera försäkringsbolag och kolla!
Kan skilja massor mellan dom.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag är nyfiken på om det blev affär för Bushido!

Själv letar man vidare...

Sådärja!

Då har en ganska trött och sliten men trots allt glad Bushido anlänt hemma i skåne:) Pickisen står på uppfarten och myser efter 30 mil touring, och jag är nyduschad och sitter i soffan och myser:D

Såhär gick min dag till:

Revelj kl 06.00, upp och vakna!

avmarsch till Lund C klockan 07.00, tåget ska gå 07.20. Tre stycken "vi ursäktar förseningen" meddelanden från speakersystemet är avgångstiden flyttad till 07.40 istället, och Bushido står på perrongen och fryser röven av sig samtidigt som han är stressad satan på grund av det faktum att han har ett anknytande tåpg att fånga längre norrut. Han tänker: "Vore detta som i Japan (rörande Shinkansen alltså) så skulle inte bara chefen för tågbolaget samt lokföraren få begå seppuku (rituellt självmord, för att sona skammen), kärringen i luckan som kommer med förseningsbuden skulle minsann också få sätta livet till... Och inte ens det skulle vara nog för att sona, tågets rykte hade varit skadat för alltid och samtliga järnvägar hade fått läggas ner. Det ska fan till Satans Järnvägar att kunna komma med förseningsbesked som om det vore inget att bry sig om:mad:".

Nåja, 25 minuter efter utsatt tid får äntligen en stelfrusen Bushido stapla ombord på tåget, tillsammans med alla de andra (tre) sömndruckna morgonpendlare. Efter det så Imponerade SJ faktiskt ganska stort genom att ta igen en stor del av den förlorade tiden så att Bushido faktiskt hann med sitt anknytande tåg, bra där SJ...

Väl framme i Stenungsund får bushido syn på en frånm bilderna välbekant pickis, och han går fram och hälsar på ägaren. En snabb granskning senare, under vilken Bushido hittar en hel del rost, en hel del lacksläpp, ett omålat och medelst popnitar fastsatt hytthörn :)va) samt snedslitna framdäck är det dags för provkörning. En provkörning som avslöjar orsaken till de snedslitna däcken, hjulen är hyfsat kasst inställda och ratten lutar en hygglig bit åt höger. Dessutom är det ett hyggligt spel i ratten, men men... Det funkar att köra, motorn låter frisk och lådan växlar bra. Bushido glömmer dock att testa fyrhjulsdriften, men den ska ju enligt uppgift fungera.

Hemma hos säljaren parkerar Bushido bilen med höger bakdäck i en hyfsat hög snödriva utan att lägga särskilt mycket märke till det (offroad-chassi FTW:D). Efter ytterligare lite granskning av bilens yttre meddelar bushido sina tankar om hjulinställning och dylikt, och frågar om ett justerat pris. Bushido får 2000 kr i rabatt och tycker att "Tja, turbodiesel med få mil för 38k... Funkar, kör på!". Händer skakas, kontrakt skrivs och pengar räcks/förs över. Därefter ska ägarpapper skrivas under, och nehepp... Säljaren kan för sitt liv inte hitta papperslappen. Letar både länge och väl, men lapphelvetet förblir borta. Beslut fattas, nytt ägarbevis beställs på nätet och adresser utbyts. Bushido får själv skriva under och skicka in papprena när de anländer hemma hos honom. Ok, funkar. Det är inte jag som lider av att bilen står på honom ett tag. Bushido samlar ihop sina saker, säger tack och hej och går ut till bilen. Ställer in säte och speglar efter egen längd och hållning, startar motorn, och däckspinn. Diffen fördelar all kraft till höger backdäck som har mindre än inget grepp i snödrivan. "Dags att testa fyrhjulsdriften" tänker bushido, och lägger i. Bilen rullar lugnt och fint ur drivan och Bushido är på väg!

Under färden gör sig hjulinställningen och rattspelet påmint ett par gånger då pytttesmå justeringar av kursen måste ske först förbi spelet, sen justering, sen förbi spelet på andra hållet för att återkorigera och räta upp, men det funkar. Så farligt är det inte. Med alla pengar kvar efter att ha fått bilen för endast 38k så har jag mer än råd att både fixa AC och hjulinställning. Vad som däremot imponerar kraftigt är motor, låda och muller. Sååå mysig gång, och sååå gött sound...:kär Än mer imponerande är bränsleförbrukningen. När Bushido väl anländer till lund har bilen rullat 47 mil på en tank, och det är en kvarting kvar enligt mätaren (som enligt köparen ska vara hyfsat exakt). Snabb och grov huvudräkning levererar en snittförbrukning av 1,3l/mil. Inte illa för en 6.5:a! Motorvägstouring i hyfsat jämnt tempo i och för sig, men ett par mil blandad stadskörning, cruisekontroll större delen av vägen samt ett par kraftiga accelerationer och omkörningar till trots! Bushido är imponerad.

Och tja, det är väl ungefär där vi är nu:) Hemma i hällestad, hel och hållen och med bilen i behåll. Den skrämde mig dock genom att inte starta efter ett snabbt stopp på en mack, men det visade sig vara mitt fel då jag inte fått i parkeringsläget ordentligt. Snabb justering av växelspaken (och en irriterad gubbe i småbi:gnisslal) senare så hoppar bilen igång finfint, och har i övrigt gått klanderfritt. Bushido är Nöjd:)

Men som sagt, slitit har det varit... Igång helka dagen, långt att åka, långt att köra, dyrt... Men så värt det:tummenupp
Tack alla som kommit med bra tips och råd, uppskattar det enormt! Nu är jag äntligen med pickis!:D :tummenupp

Bilder kommer troligen imorgon, det är mörkt just nu:gnissla :D
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Sådärja!

Då har en ganska trött och sliten men trots allt glad Bushido anlänt hemma i skåne:) Pickisen står på uppfarten och myser efter 30 mil touring, och jag är nyduschad och sitter i soffan och myser:D

Såhär gick min dag till:

Revelj kl 06.00, upp och vakna!

avmarsch till Lund C klockan 07.00, tåget ska gå 07.20. Tre stycken "vi ursäktar förseningen" meddelanden från speakersystemet är avgångstiden flyttad till 07.40 istället, och Bushido står på perrongen och fryser röven av sig samtidigt som han är stressad satan på grund av det faktum att han har ett anknytande tåpg att fånga längre norrut. Han tänker: "Vore detta som i Japan (rörande Shinkansen alltså) så skulle inte bara chefen för tågbolaget samt lokföraren få begå seppuku (rituellt självmord, för att sona skammen), kärringen i luckan som kommer med förseningsbuden skulle minsann också få sätta livet till... Och inte ens det skulle vara nog för att sona, tågets rykte hade varit skadat för alltid och samtliga järnvägar hade fått läggas ner. Det ska fan till Satans Järnvägar att kunna komma med förseningsbesked som om det vore inget att bry sig om:mad:".

Nåja, 25 minuter efter utsatt tid får äntligen en stelfrusen Bushido stapla ombord på tåget, tillsammans med alla de andra (tre) sömndruckna morgonpendlare. Efter det så Imponerade SJ faktiskt ganska stort genom att ta igen en stor del av den förlorade tiden så att Bushido faktiskt hann med sitt anknytande tåg, bra där SJ...

Väl framme i Stenungsund får bushido syn på en frånm bilderna välbekant pickis, och han går fram och hälsar på ägaren. En snabb granskning senare, under vilken Bushido hittar en hel del rost, en hel del lacksläpp, ett omålat och medelst popnitar fastsatt hytthörn :)va) samt snedslitna framdäck är det dags för provkörning. En provkörning som avslöjar orsaken till de snedslitna däcken, hjulen är hyfsat kasst inställda och ratten lutar en hygglig bit åt höger. Dessutom är det ett hyggligt spel i ratten, men men... Det funkar att köra, motorn låter frisk och lådan växlar bra. Bushido glömmer dock att testa fyrhjulsdriften, men den ska ju enligt uppgift fungera.

Hemma hos säljaren parkerar Bushido bilen med höger bakdäck i en hyfsat hög snödriva utan att lägga särskilt mycket märke till det (offroad-chassi FTW:D). Efter ytterligare lite granskning av bilens yttre meddelar bushido sina tankar om hjulinställning och dylikt, och frågar om ett justerat pris. Bushido får 2000 kr i rabatt och tycker att "Tja, turbodiesel med få mil för 38k... Funkar, kör på!". Händer skakas, kontrakt skrivs och pengar räcks/förs över. Därefter ska ägarpapper skrivas under, och nehepp... Säljaren kan för sitt liv inte hitta papperslappen. Letar både länge och väl, men lapphelvetet förblir borta. Beslut fattas, nytt ägarbevis beställs på nätet och adresser utbyts. Bushido får själv skriva under och skicka in papprena när de anländer hemma hos honom. Ok, funkar. Det är inte jag som lider av att bilen står på honom ett tag. Bushido samlar ihop sina saker, säger tack och hej och går ut till bilen. Ställer in säte och speglar efter egen längd och hållning, startar motorn, och däckspinn. Diffen fördelar all kraft till höger backdäck som har mindre än inget grepp i snödrivan. "Dags att testa fyrhjulsdriften" tänker bushido, och lägger i. Bilen rullar lugnt och fint ur drivan och Bushido är på väg!

Under färden gör sig hjulinställningen och rattspelet påmint ett par gånger då pytttesmå justeringar av kursen måste ske först förbi spelet, sen justering, sen förbi spelet på andra hållet för att återkorigera och räta upp, men det funkar. Så farligt är det inte. Med alla pengar kvar efter att ha fått bilen för endast 38k så har jag mer än råd att både fixa AC och hjulinställning. Vad som däremot imponerar kraftigt är motor, låda och muller. Sååå mysig gång, och sååå gött sound...:kär Än mer imponerande är bränsleförbrukningen. När Bushido väl anländer till lund har bilen rullat 47 mil på en tank, och det är en kvarting kvar enligt mätaren (som enligt köparen ska vara hyfsat exakt). Snabb och grov huvudräkning levererar en snittförbrukning av 1,3l/mil. Inte illa för en 6.5:a! Motorvägstouring i hyfsat jämnt tempo i och för sig, men ett par mil blandad stadskörning, cruisekontroll större delen av vägen samt ett par kraftiga accelerationer och omkörningar till trots! Bushido är imponerad.

Och tja, det är väl ungefär där vi är nu:) Hemma i hällestad, hel och hållen och med bilen i behåll. Den skrämde mig dock genom att inte starta efter ett snabbt stopp på en mack, men det visade sig vara mitt fel då jag inte fått i parkeringsläget ordentligt. Snabb justering av växelspaken (och en irriterad gubbe i småbi:gnisslal) senare så hoppar bilen igång finfint, och har i övrigt gått klanderfritt. Bushido är Nöjd:)

Men som sagt, slitit har det varit... Igång helka dagen, långt att åka, långt att köra, dyrt... Men så värt det:tummenupp
Tack alla som kommit med bra tips och råd, uppskattar det enormt! Nu är jag äntligen med pickis!:D :tummenupp

Bilder kommer troligen imorgon, det är mörkt just nu:gnissla :D

Grattis till tjöööpet!

Själv letar man vidare.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Sådärja!

Grattis.

Sitter en fjäder bakom ratten som kan vara lite svår att få på. Säkert någon som har skruvat av ratten för att byta returfjädrarna till blinkersspaken och sen inte kunnat pressa på fjädern igen.
Kolla så att du inte har airbag innan du börja skruva.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Grymt Bushido!:tummenupp

Kul att den går så fint i drivlinan! Det är det viktiga. Att göra en framvagnsinställning och i värsta fall kanske byta en styrled eller två för ett par hundringar kan göra susen för en bil.

Sen är de ju lite svajiga på vägen med lite fördröjning i styrningen men det lär man sig snabbt, sen tänker man inte på det.:D

Fint också att fördelarlådan funkade bra och allt. Kul med 6.5TD.
Det enda jag har att fråga är väl.. Hörs Turbon?
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top