Inte valparna med b20 tror jag, men däremot efterföljaren tgb11 eller c303 som den också heter, den med b30, har portalaxlar.
Helt rätt. gammelvalparna har kopior av dana 44or. TGB 11/13/20 har portalaxlar. Ganska dyra axlar i dagsläget.
Inte valparna med b20 tror jag, men däremot efterföljaren tgb11 eller c303 som den också heter, den med b30, har portalaxlar.
Helt rätt. gammelvalparna har kopior av dana 44or. TGB 11/13/20 har portalaxlar. Ganska dyra axlar i dagsläget.
Jag har för mig att valparna hade portalaxlar.
Du som kan, vad ska man satsa på om framkomligheten i djup lössnö är prio nummer ett? Mjukt som attan, lågt tryck och grovt mönster med mycket hålrum? Kommer inte köra rock-crawling utan det blir väl på sin höjd lite lek i lera och annan mjuk terräng, men snökörning kommer det garanterat bli en del av så det är väl där man ska satsa vad gäller däck antar jag.
Du får ju en komplett tgb 20/22 för 20-30loppor.
Grannen köpte 2st 22or för att använda som huggarkoja när de hade en utförsäljning av försvarsmateriel.
Inte helt fel med en 22a och en komplett uppsättning reservdelar för 35lax.
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_GMC_1500_32072960.htm?ca=4&w=3
Den där verkar väl schysst?
AAAHAahhhhhhhhhh....
AAAHAahhhhhhhhhh fick mitt verktyg till låsringen i dag. Drog ihop, värmde webaston och drog sedan en sväng nu på kvällen med Långforden. Fan vad det visslade i nya 4"-systemet!!!
film bitte
...fullkomlig redogörelse av vinteruppruckningen av Långforden med bilder I tells ya!
Execute me gays, men jag såginte frågan tidigare.
Jag kan inte alls.
Men jag har offroadat lite och jobbat med lite däckutveckling.
Djupsnö är skoj, men svårt.
Skall man tuffa runt ovanpå snön, så krävs ordentligt stor anliggningsyta (breda, höga däck) med fint mönster.
Grovt mönster gräver sig ner så fort det slirar till.
Knappt genomförbart.
Betydligt enklare att satsa på höga, smala hjul med skarpa mönsterklackar fram och slirskydd (snökedjor) bak.
Men:
Till "vanlig" snökörning tycker jag att det fungerar utmärkt med vanliga vinterdäck (dubbade med passande gummiblandning för temperaturen), de tränger igenom snölagret och får ordentligt fäste i isen under tills det är så djupt att bilen hänger på underredet.
Om man har rotationsbundet mönster (riktigt bra vintedäck har hög profil, låg hastighetsklassning och pil på sidan) så sätter man med fördel framdäcken på "fel" håll.
Då går det (nästan) alltid att backa loss.
Men:
Det gäller bara framkomligheten.
Skall man ha kul, så kör man på vanliga terrängdäck och pulsar fram med obefintlig styrning och 50% hjulspinn.
Man tar sig fram otroligt bra ändå.
Ergo:
Det finns inga genvägar till den perfekta terrängbilen.
Skall det bli bra, så skall man ha tre uppsättningar däck.
Landsvägsdäck (SUV-däck, till exempel Cooper discoverer fungerar bra på väg och litegranna i terräng, samtidigt som de håller många mil).
Riktiga terrängdäck med rejäl höjd och bredd och grovt mönster ( slits fort på vägen och tappar i fäste efter bara några mil eftersom klackarna rundas av).
Vinterdäck, ety fyrhjulsdrift inte hjälper vid bromsning.
AAAHAahhhhhhhhhh fick mitt verktyg till låsringen i dag. Drog ihop, värmde webaston och drog sedan en sväng nu på kvällen med Långforden. Fan vad det visslade i nya 4"-systemet!!!
Blev ingen film. Endast en dålig mobilbild i skenet från polarens svets då han loppade fast lite fransbult på ett par blankslitna snökedjor sittandes på farsans Valmet.
Har ett par småsaker kvar att fIcKsA och efter det kommer en fullkomlig redogörelse av vinteruppruckningen av Långforden med bilder I tells ya!
Blev ingen film. Endast en dålig mobilbild i skenet från polarens svets då han loppade fast lite fransbult på ett par blankslitna snökedjor sittandes på farsans Valmet.
Har ett par småsaker kvar att fIcKsA och efter det kommer en fullkomlig redogörelse av vinteruppruckningen av Långforden med bilder I tells ya!
Bra där!
Glöm INTE film oxå, måste ju få höra på soundet! Är "turboringen" borta eller lät du den sitta kvar?
Är det de nya fälgarna förresten? Ser awesome ut! Påminner lite om mina nya MT, dock fler och mindre hål på dina. Nice
Eftersom snön knappt har någon inbördes friktion, så det finns inget grepp.I see... så att få faktiskt grepp i mjuksnö är mer eller mindre omöjligt?
Förstår. hur påverkar felvända vinterdäck gången på vanlig väg då? Slits det snabbare eller vad är nackdelarna? För nackdelar antar jag att det måste finnas om man nu vänder dem "fel"...
Tja, det var väl något sånt jag såg framför mig egentligen...
Låter klokt men dyrt... Jaja, får väl se hur jag gör. Är det rent fruktansvärt hur grovmönstrat slits på vanlig väg? Känns ju surt att köpa terrängdäck för tusentals kronor om de försvinner på ingen tid alls...
Awesome
Nä det är gamla bajsfälgarna på 16.5" med slut Grabber 35". Väntar nya fälgarna om någon vecka
I dag köpte jag 14L olja till henne samt filter som ska i under helgen.
Nästa projekt är att få bort lite rostblemmor på dörrar och huv.
Eftersom snön knappt har någon inbördes friktion, så det finns inget grepp.
Snö glider mot snö.
Att vända rotationsbundet mönster fel ger sämre grepp, sämre vattenavledning och sämre mönsterrensning.
Gör inte jättestor skillnad, men jag föredrar att tappa lite i framkomlighet och tjäna lite i kommalossability.
Har man kört dubbdäck åt ett håll och sedan vänder dem, så lossnar dubben.
Ögonblickigen.
Vet inte hur fort man sliter ned moderna terrängdäck, men slitstyrka och friktion står i motsatsförhållande.
Hjälper knappast att grovt mönster gör att däcket går varmt.
Terrängdäck tappar i fäste efter bara några mil på väg eftersom klackarnas kanter slits runda.
Jag skulle rekomendera att du satsar på vardagsdäck till att börja med.
Cooper discoverer och Dunlop dueler håller länge, går bekvämt på väg och erbjuder fullt tillräckligt fäste i terrängen för de flesta till ett mycket bra pris.
När du provat ett tag så kan du fundera på om du skall köpa till vinterdäck eller terrängdäck.
Jag har en -01 Chevrolet S10 (V6, 4WD) att köra endurohojen på, trevlig liten pickis men den börjar bli gammal och skiten, milen har rullat på.
Funderar på en Colorado istället, någon som kört en sån ett tag och kan ge lite input.
Den enda som har en Colorado i min bekantskapskrets har en -05'a som han köpte ny och sist jag frågade hade han bara kört 4000 mil med den så det var givetvis inga problem med den.
Har sålt gården och skogen så jag tror att det räcker gott med 2WD för mig.
Är det ingen som har någon erfarenhet av Colorado'n?
Vet någon om något "Pickis/Cheva-forum" där man kan läsa på lite om modellen?
Jag har ingen turboring. Satt bara på Cumminsen. Den visslar satan ändå!
Nä det är gamla bajsfälgarna på 16.5" med slut Grabber 35". Väntar nya fälgarna om någon vecka
I dag köpte jag 14L olja till henne samt filter som ska i under helgen.
Nästa projekt är att få bort lite rostblemmor på dörrar och huv.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |