Pickup-besatt.

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Inte valparna med b20 tror jag, men däremot efterföljaren tgb11 eller c303 som den också heter, den med b30, har portalaxlar.

Helt rätt. gammelvalparna har kopior av dana 44or. TGB 11/13/20 har portalaxlar. Ganska dyra axlar i dagsläget.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Helt rätt. gammelvalparna har kopior av dana 44or. TGB 11/13/20 har portalaxlar. Ganska dyra axlar i dagsläget.

Du får ju en komplett tgb 20/22 för 20-30loppor.

Grannen köpte 2st 22or för att använda som huggarkoja när de hade en utförsäljning av försvarsmateriel.
Inte helt fel med en 22a och en komplett uppsättning reservdelar för 35lax.


http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_GMC_1500_32072960.htm?ca=4&w=3
Den där verkar väl schysst?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har för mig att valparna hade portalaxlar.

Förmodligen har du tittat på Steyr/Daimler/Puch bilar.
De byggde utomordentligt bra terrängbilar.
Gick en hel del "Pinzgauer" i Sverige förr.
[YOUTUBE-ID]OZHE4P38B0I[/YOUTUBE-ID]
Jag skulle gärna ha en "Haflinger".
[YOUTUBE-ID]Bu-3ajaTn0g[/YOUTUBE-ID]
De döpte modellerna efter hästraser.
Det var de som byggde Mercedes Geländewagen, btw.
[YOUTUBE-ID]LYVPNoTd2Qo[/YOUTUBE-ID]
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Inte så tokig för att vara en Toyota.

1944407395.jpg


1959770198.jpg


1906946449.jpg


http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_Tundra_5_7_4x4_lwb_32123164.htm?ca=10&w=1
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du som kan, vad ska man satsa på om framkomligheten i djup lössnö är prio nummer ett? Mjukt som attan, lågt tryck och grovt mönster med mycket hålrum? Kommer inte köra rock-crawling utan det blir väl på sin höjd lite lek i lera och annan mjuk terräng, men snökörning kommer det garanterat bli en del av så det är väl där man ska satsa vad gäller däck antar jag.

Execute me gays, men jag såginte frågan tidigare.
Jag kan inte alls.
Men jag har offroadat lite och jobbat med lite däckutveckling.
Djupsnö är skoj, men svårt.
Skall man tuffa runt ovanpå snön, så krävs ordentligt stor anliggningsyta (breda, höga däck) med fint mönster.
Grovt mönster gräver sig ner så fort det slirar till.
Knappt genomförbart.
Betydligt enklare att satsa på höga, smala hjul med skarpa mönsterklackar fram och slirskydd (snökedjor) bak.

Men:
Till "vanlig" snökörning tycker jag att det fungerar utmärkt med vanliga vinterdäck (dubbade med passande gummiblandning för temperaturen), de tränger igenom snölagret och får ordentligt fäste i isen under tills det är så djupt att bilen hänger på underredet.
Om man har rotationsbundet mönster (riktigt bra vintedäck har hög profil, låg hastighetsklassning och pil på sidan) så sätter man med fördel framdäcken på "fel" håll.
Då går det (nästan) alltid att backa loss.

Men:
Det gäller bara framkomligheten.
Skall man ha kul, så kör man på vanliga terrängdäck och pulsar fram med obefintlig styrning och 50% hjulspinn.
Man tar sig fram otroligt bra ändå.

Ergo:
Det finns inga genvägar till den perfekta terrängbilen.
Skall det bli bra, så skall man ha tre uppsättningar däck.
Landsvägsdäck (SUV-däck, till exempel Cooper discoverer fungerar bra på väg och litegranna i terräng, samtidigt som de håller många mil).
Riktiga terrängdäck med rejäl höjd och bredd och grovt mönster ( slits fort på vägen och tappar i fäste efter bara några mil eftersom klackarna rundas av).
Vinterdäck, ety fyrhjulsdrift inte hjälper vid bromsning.
 

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Du får ju en komplett tgb 20/22 för 20-30loppor.

Grannen köpte 2st 22or för att använda som huggarkoja när de hade en utförsäljning av försvarsmateriel.
Inte helt fel med en 22a och en komplett uppsättning reservdelar för 35lax.


http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_GMC_1500_32072960.htm?ca=4&w=3
Den där verkar väl schysst?

Jo det vet jag men känns fel att slakta en i fint skick, och låta resten stå. Är ändå ingen som vill ha resterna.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
AAAHAahhhhhhhhhh fick mitt verktyg till låsringen i dag. Drog ihop, värmde webaston och drog sedan en sväng nu på kvällen med Långforden. Fan vad det visslade i nya 4"-systemet!!!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Blev ingen film. Endast en dålig mobilbild i skenet från polarens svets då han loppade fast lite fransbult på ett par blankslitna snökedjor sittandes på farsans Valmet.

Har ett par småsaker kvar att fIcKsA och efter det kommer en fullkomlig redogörelse av vinteruppruckningen av Långforden med bilder I tells ya!
 

Bifogat

  • IMG_0421.jpg
    IMG_0421.jpg
    239.3 KB · Visningar: 151

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Execute me gays, men jag såginte frågan tidigare.
Jag kan inte alls.
Men jag har offroadat lite och jobbat med lite däckutveckling.
Djupsnö är skoj, men svårt.
Skall man tuffa runt ovanpå snön, så krävs ordentligt stor anliggningsyta (breda, höga däck) med fint mönster.
Grovt mönster gräver sig ner så fort det slirar till.
Knappt genomförbart.
Betydligt enklare att satsa på höga, smala hjul med skarpa mönsterklackar fram och slirskydd (snökedjor) bak.

Men:
Till "vanlig" snökörning tycker jag att det fungerar utmärkt med vanliga vinterdäck (dubbade med passande gummiblandning för temperaturen), de tränger igenom snölagret och får ordentligt fäste i isen under tills det är så djupt att bilen hänger på underredet.
Om man har rotationsbundet mönster (riktigt bra vintedäck har hög profil, låg hastighetsklassning och pil på sidan) så sätter man med fördel framdäcken på "fel" håll.
Då går det (nästan) alltid att backa loss.

Men:
Det gäller bara framkomligheten.
Skall man ha kul, så kör man på vanliga terrängdäck och pulsar fram med obefintlig styrning och 50% hjulspinn.
Man tar sig fram otroligt bra ändå.

Ergo:
Det finns inga genvägar till den perfekta terrängbilen.
Skall det bli bra, så skall man ha tre uppsättningar däck.
Landsvägsdäck (SUV-däck, till exempel Cooper discoverer fungerar bra på väg och litegranna i terräng, samtidigt som de håller många mil).
Riktiga terrängdäck med rejäl höjd och bredd och grovt mönster ( slits fort på vägen och tappar i fäste efter bara några mil eftersom klackarna rundas av).
Vinterdäck, ety fyrhjulsdrift inte hjälper vid bromsning.

I see... så att få faktiskt grepp i mjuksnö är mer eller mindre omöjligt?

Förstår. hur påverkar felvända vinterdäck gången på vanlig väg då? Slits det snabbare eller vad är nackdelarna? För nackdelar antar jag att det måste finnas om man nu vänder dem "fel"...

Tja, det var väl något sånt jag såg framför mig egentligen...:D

Låter klokt men dyrt...:gnissla Jaja, får väl se hur jag gör. Är det rent fruktansvärt hur grovmönstrat slits på vanlig väg? Känns ju surt att köpa terrängdäck för tusentals kronor om de försvinner på ingen tid alls...

AAAHAahhhhhhhhhh fick mitt verktyg till låsringen i dag. Drog ihop, värmde webaston och drog sedan en sväng nu på kvällen med Långforden. Fan vad det visslade i nya 4"-systemet!!!

Awesome:tummenupp
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blev ingen film. Endast en dålig mobilbild i skenet från polarens svets då han loppade fast lite fransbult på ett par blankslitna snökedjor sittandes på farsans Valmet.

Har ett par småsaker kvar att fIcKsA och efter det kommer en fullkomlig redogörelse av vinteruppruckningen av Långforden med bilder I tells ya!

Är det de nya fälgarna förresten? Ser awesome ut!:) Påminner lite om mina nya MT, dock fler och mindre hål på dina. Nice:tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Blev ingen film. Endast en dålig mobilbild i skenet från polarens svets då han loppade fast lite fransbult på ett par blankslitna snökedjor sittandes på farsans Valmet.

Har ett par småsaker kvar att fIcKsA och efter det kommer en fullkomlig redogörelse av vinteruppruckningen av Långforden med bilder I tells ya!

Fan, jag gillar din bil!
Vet inte om det är för att den är stor, eller bara för att jag vet att tjejen skulle hata den. Men jag gillar den!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bra där!
Glöm INTE film oxå, måste ju få höra på soundet! Är "turboringen" borta eller lät du den sitta kvar?

Jag har ingen turboring. Satt bara på Cumminsen. Den visslar satan ändå! :tummenupp

Är det de nya fälgarna förresten? Ser awesome ut!:) Påminner lite om mina nya MT, dock fler och mindre hål på dina. Nice:tummenupp

Nä det är gamla bajsfälgarna på 16.5" med slut Grabber 35". Väntar nya fälgarna om någon vecka:brinnerup

I dag köpte jag 14L olja till henne samt filter som ska i under helgen.

Nästa projekt är att få bort lite rostblemmor på dörrar och huv.
 

Bifogat

  • IMG_0424.jpg
    IMG_0424.jpg
    239.7 KB · Visningar: 138
  • IMG_0423.jpg
    IMG_0423.jpg
    241.2 KB · Visningar: 140
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I see... så att få faktiskt grepp i mjuksnö är mer eller mindre omöjligt?

Förstår. hur påverkar felvända vinterdäck gången på vanlig väg då? Slits det snabbare eller vad är nackdelarna? För nackdelar antar jag att det måste finnas om man nu vänder dem "fel"...

Tja, det var väl något sånt jag såg framför mig egentligen...:D

Låter klokt men dyrt...:gnissla Jaja, får väl se hur jag gör. Är det rent fruktansvärt hur grovmönstrat slits på vanlig väg? Känns ju surt att köpa terrängdäck för tusentals kronor om de försvinner på ingen tid alls...



Awesome:tummenupp
Eftersom snön knappt har någon inbördes friktion, så det finns inget grepp.
Snö glider mot snö.

Att vända rotationsbundet mönster fel ger sämre grepp, sämre vattenavledning och sämre mönsterrensning.
Gör inte jättestor skillnad, men jag föredrar att tappa lite i framkomlighet och tjäna lite i kommalossability.
Har man kört dubbdäck åt ett håll och sedan vänder dem, så lossnar dubben.
Ögonblickigen.


Vet inte hur fort man sliter ned moderna terrängdäck, men slitstyrka och friktion står i motsatsförhållande.
Hjälper knappast att grovt mönster gör att däcket går varmt.
Terrängdäck tappar i fäste efter bara några mil på väg eftersom klackarnas kanter slits runda.

Jag skulle rekomendera att du satsar på vardagsdäck till att börja med.
Cooper discoverer och Dunlop dueler håller länge, går bekvämt på väg och erbjuder fullt tillräckligt fäste i terrängen för de flesta till ett mycket bra pris.

När du provat ett tag så kan du fundera på om du skall köpa till vinterdäck eller terrängdäck.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nä det är gamla bajsfälgarna på 16.5" med slut Grabber 35". Väntar nya fälgarna om någon vecka:brinnerup

I dag köpte jag 14L olja till henne samt filter som ska i under helgen.

Nästa projekt är att få bort lite rostblemmor på dörrar och huv.

Jag som tycker såna är snygga jue...:gnissla Men ok, hur såg nu de nya ut då?:va Var inte det något liknande, skivfälgar med hål i?:va

Jag väntar till våren med allt vad upprustning (rostlagning) med mera heter). Har ju inget garage utan måste jobba ute, och då är det ju bra om man fått upp utetempen lite först.

Eftersom snön knappt har någon inbördes friktion, så det finns inget grepp.
Snö glider mot snö.

Att vända rotationsbundet mönster fel ger sämre grepp, sämre vattenavledning och sämre mönsterrensning.
Gör inte jättestor skillnad, men jag föredrar att tappa lite i framkomlighet och tjäna lite i kommalossability.
Har man kört dubbdäck åt ett håll och sedan vänder dem, så lossnar dubben.
Ögonblickigen.


Vet inte hur fort man sliter ned moderna terrängdäck, men slitstyrka och friktion står i motsatsförhållande.
Hjälper knappast att grovt mönster gör att däcket går varmt.
Terrängdäck tappar i fäste efter bara några mil på väg eftersom klackarnas kanter slits runda.

Jag skulle rekomendera att du satsar på vardagsdäck till att börja med.
Cooper discoverer och Dunlop dueler håller länge, går bekvämt på väg och erbjuder fullt tillräckligt fäste i terrängen för de flesta till ett mycket bra pris.

När du provat ett tag så kan du fundera på om du skall köpa till vinterdäck eller terrängdäck.

Tackar ödmjukast för all info samt tips och råd, ska nog göra som du säger då och köpa mig lite mindre extrema däck:tummenupp
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag har en -01 Chevrolet S10 (V6, 4WD) att köra endurohojen på, trevlig liten pickis men den börjar bli gammal och skiten, milen har rullat på.

Funderar på en Colorado istället, någon som kört en sån ett tag och kan ge lite input.

Den enda som har en Colorado i min bekantskapskrets har en -05'a som han köpte ny och sist jag frågade hade han bara kört 4000 mil med den så det var givetvis inga problem med den.

Har sålt gården och skogen så jag tror att det räcker gott med 2WD för mig.


Är det ingen som har någon erfarenhet av Colorado'n?

Vet någon om något "Pickis/Cheva-forum" där man kan läsa på lite om modellen?
 

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Jag har ingen turboring. Satt bara på Cumminsen. Den visslar satan ändå! :tummenupp



Nä det är gamla bajsfälgarna på 16.5" med slut Grabber 35". Väntar nya fälgarna om någon vecka:brinnerup

I dag köpte jag 14L olja till henne samt filter som ska i under helgen.

Nästa projekt är att få bort lite rostblemmor på dörrar och huv.

Har inte sett bilen förrens nu fan vad den är ball! :yoparty
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top