Pickup-besatt.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Men ge dig själv någon gång! Varför går du in i en pickuptråd och försöker förklara din adidaskombis överlägsenhet? Det är ju som att en skinnsoffa är skönare att sitta i än en björnsax. Jämför med en liknande bil i stället och i en tråd där folk bryr sig om adidasbilar.

Min 7.3 levererar ynka 215 hästar orginal men jag kan dra runt med din prestandakombi som en kajakvagn.

Det är du som drar upp kombibilar hela tiden. Varför vet jag inte; jag har ingen och vill inte ha någon.

Jag gillar också amerikanska pickisar med V8:eek:r. Det är därför jag följer denna tråd.
Jag inser dock att stötstänger och 30-50 literhästar ÄR stenålder, men oj om man råkar säga det i sällskap av troende. Som att spotta på sydstatsflaggan som hänger på hytten.

Jag diskuterar alltså amerikansk teknik, som är underlägsen, inte europeiska bilar. De kan vi avhandla i en annan tråd.

P.S. Scanias 14-litersåtta ger 530 hk i lastbilsversion. 16-litersversionen ger 730 hk. D.S.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var det den här äldre rullen du tänkte på? Den har jag länkat till 3 ggr tidigare på SH. Samma sköna redneck/hillbilly, samma kompressor-Dodge, samma succé. Skönt Hillbilly/Stötstänger när cumulus-molnet emanerar gummislamsor.

[YOUTUBE-ID]RMmgIskVMwI[/YOUTUBE-ID]

/Stötstänger Ftw

Nix, inte den tyvärr. Men skön ändå:D Den jag tänker på är en mycket "finare" pickis, ingen rat. Och så rullar den långsamt på någon parkering, kommer in från vänster, kör framför kameran och svänger vänster (dvs bort från kameran) och gasar då eventuellt på lite, minns inte riktigt... Fruktansvärt hårigt kam minns jag dock:näsblod Ska leta lite till och se om jag kan hitta den...

/amentothat!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En sån vill jag också ha! Jäkligt snygg och storleken är perfekt för mig, men hur kommer det sig att den bara kostar 2500 i skatt/år?

Bensinare har ju bara viktbaserad skatt (emedan dieseln är både vikt och utsläppsbaserad om jag inte tar fel), och det här är väl en hyfsat lätt pickis med litet flak och sådär.

Sen om det är värt det med bensinare och skatteskillnader så beror det väldigt mycket på hur du kör. Om man räknar på samma bränslekostnad, att en diesel drar i genomsnitt 1.2 l/mil och en bensinare drar, som någon sa, tre dl mer per mil. När du då har kört exempelvis 500 mil har dieseln druckit soppa för 1.2*13*500=7800 kr, medan bensinaren har druckit för 1.5*13*500=9750 kr. Det är 2000 kr skillnad i soppapengar, lägger man då till det på bensinarens skattenota så blir skillnaden inte så himla stor. Och för varje mil efter det så betalar dieseln för sin skatt genom att dra mindre. Så det beror på, ska du köra mycket mer än 500 mil om året så lönar det sig med diesel:)

Jefligt ball men är de inte lite ghey med en pickis som bara får lasta 370kg? :död

Jo, lite tyvärr...:( Det är därför jag vill ha en mer rejäl bil. Men snygga är det, steppisarna:)
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Bensinare har ju bara viktbaserad skatt (emedan dieseln är både vikt och utsläppsbaserad om jag inte tar fel), och det här är väl en hyfsat lätt pickis med litet flak och sådär.

Sen om det är värt det med bensinare och skatteskillnader så beror det väldigt mycket på hur du kör. Om man räknar på samma bränslekostnad, att en diesel drar i genomsnitt 1.2 l/mil och en bensinare drar, som någon sa, tre dl mer per mil. När du då har kört exempelvis 500 mil har dieseln druckit soppa för 1.2*13*500=7800 kr, medan bensinaren har druckit för 1.5*13*500=9750 kr. Det är 2000 kr skillnad i soppapengar, lägger man då till det på bensinarens skattenota så blir skillnaden inte så himla stor. Och för varje mil efter det så betalar dieseln för sin skatt genom att dra mindre. Så det beror på, ska du köra mycket mer än 500 mil om året så lönar det sig med diesel:)

Precis.
De flesta kommer väl över 2000mil på ett år iaf. Så det blir ju några kronor i slutändan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Precis.
De flesta kommer väl över 2000mil på ett år iaf. Så det blir ju några kronor i slutändan.

Ganska många kronor om man har bilen som enda bruksbil. Fast är man brydd med bränslekostnader så ska man nog ge fan i V8 över huvud taget tror jag...:D Men vi kan ju räkna:
2000 mil med bensinare blir 1.5*13*2000-2500=36500.
2000 mil med diesel blir 1.2*13*2000-5000=26200.
Precis under 10 000 kr om året sparar man:)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ganska många kronor om man har bilen som enda bruksbil. Fast är man brydd med bränslekostnader så ska man nog ge fan i V8 över huvud taget tror jag...:D Men vi kan ju räkna:
2000 mil med bensinare blir 1.5*13*2000-2500=36500.
2000 mil med diesel blir 1.2*13*2000-5000=26200.
Precis under 10 000 kr om året sparar man:)

Fan skulle du räkna på det för, volvon blir nog brukis ett tag till :näsblod
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Ganska många kronor om man har bilen som enda bruksbil. Fast är man brydd med bränslekostnader så ska man nog ge fan i V8 över huvud taget tror jag...:D Men vi kan ju räkna:
2000 mil med bensinare blir 1.5*13*2000-2500=36500.
2000 mil med diesel blir 1.2*13*2000-5000=26200.
Precis under 10 000 kr om året sparar man:)

Ytterligare 10k om man kör micra/civic :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Vad har du för cementsäckar? 93 säckar av de jag sett blir väl en 1890kg. Blir lite svettigt på en liten stepside. Men det går säkert bra ändå. :yoparty

Förra sommaren såg jag ett ekipage framfört av våra irländska vänner och stensättare/asfaltsläggare-kringresande. De hade en sån transitpickup med tipp, efter var det kopplat en enkelaxlig släpkärra. På bilen stod TRE pallar marksten, på släpet stod TRE pallar marksten. Och varje pall väger 1200kg... :gnissla Förstår än idag inte hur det höll ihop.

Kan nämna att jag hade samma antal pallar med samma vikt på min lastbil då och tyckte det var tungt...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Härligt! Pendlande tomgång är ju egentligen väldigt ärevördigt. Som den typiska tomgångspendlingen hos en överkammad V8.a med klassisk rootskompressor. Kultur helt enkelt! Det borde bilutvecklarna lägga in i programvaran hos moderna blipblop-bilar, så att man kan välja det med en knapp när man vill känna sig extra stenhård och farlig vid rödljusen. Mycket maffigare än ungarnas pysande med dumpventilen ju!

[YOUTUBE-ID]GtUyXhjMwC0&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Och DÄR har vi den ju!:tummenupp :yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad har du för cementsäckar? 93 säckar av de jag sett blir väl en 1890kg. Blir lite svettigt på en liten stepside. Men det går säkert bra ändå. :yoparty

Förra sommaren såg jag ett ekipage framfört av våra irländska vänner och stensättare/asfaltsläggare-kringresande. De hade en sån transitpickup med tipp, efter var det kopplat en enkelaxlig släpkärra. På bilen stod TRE pallar marksten, på släpet stod TRE pallar marksten. Och varje pall väger 1200kg... :gnissla Förstår än idag inte hur det höll ihop.

Kan nämna att jag hade samma antal pallar med samma vikt på min lastbil då och tyckte det var tungt...

Tog bort inlägget eftersom jag räknar som en kratta när jag är bakfull och stressad.
Men faktum kvarstår:
En pick-up passar bäst till verktyg och smågrejor.
Material tar man på en släpa.
Möjlighet till tunga lass ger stötig gång när man är olastad.

Men rejält flak är aldrig fel.

BTW: Hjälpte lokala pizzakungen när han höll på att renovera en restaurang i ett närliggande (3-4mil) samhälle.
Han hade en folkvagnspickup.
På flaket ställde han två pallar cementhålsten.
Det får plats om man staplar.....

Edit:
Besserwisser:
En kärra är alltid enkelaxlig.
Två (eller fler) axlar är en vagn.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack! Ja den minns jag! :krama

Kompromisslöst är bäst! Iaf i andras fordon :D

Haha, ingen orsak. Den är bara så brutal:D

Ja, man själv skulle inte vilja ha en...:D Men man kan inte låta bli att älska dem:yoparty:banana
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag gillar också amerikanska pickisar med V8:eek:r. Det är därför jag följer denna tråd.
Jag inser dock att stötstänger och 30-50 literhästar ÄR stenålder, men oj om man råkar säga det i sällskap av troende. Som att spotta på sydstatsflaggan som hänger på hytten.

Jag kan bara redogöra för min pickis då det är den jag gillar bäst och den hade common rail, direktinsprutning, mm -94 när den rovan kom utan att skriva ett skit om detta på läppen. (iof inte Ford som tillverkat motorn...)

Åter igen så hur många literhästar du tycker är modernt har inget med saken att göra. Jag kan bulta på en annan turbo, byta spridare, luftfilter och system + en mappning så har jag 3 gånger så mycket effekt så potentialen finns där. MEN då hade man inte kunnat köra 100.000 mil med maskinen utan en massa bök. Dessutom så drar de ynka 215 hästar jag har nu allt jag vill och sticker från de flesta svenssonbilar från rödljusen.

Och skulle jag ha knixiga hjulupphängningar i bockad alu bara för att det är modernt? Det funkar på en bil som ska ge föraren en bra känsla i styrningen men när man har ofjädrad vikt som hel skoda fungerar det inte.

Ändamålsenligt åter igen.

Men faktum kvarstår:
En pick-up passar bäst till verktyg och smågrejor.
Material tar man på en släpa.
Möjlighet till tunga lass ger stötig gång när man är olastad.

Men rejält flak är aldrig fel.

BTW: Hjälpte lokala pizzakungen när han höll på att renovera en restaurang i ett närliggande (3-4mil) samhälle.
Han hade en folkvagnspickup.
På flaket ställde han två pallar cementhålsten.
Det får plats om man staplar.....

Snicksnack! Långforden är mjukare i gången än gubbkombin (har delvis med däcksprofil att göra) men jag har kört genom Sverige med en gräsharv på 800kg på flaket. Gick lite mjukare och finare bara.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag gillar också amerikanska pickisar med V8:eek:r. Det är därför jag följer denna tråd.
Jag inser dock att stötstänger och 30-50 literhästar ÄR stenålder, men oj om man råkar säga det i sällskap av troende. Som att spotta på sydstatsflaggan som hänger på hytten.

Fördelen med amerika åttor är att när dom är byggda av idioter är det rätt lätt att förbättra dem, och då dom är gigantiska blir det rätt mycket åka efter lite skruva. :)

Fan skulle du räkna på det för, volvon blir nog brukis ett tag till :näsblod

Mja, det vettefan, min volvo drar iaf faktiskt RIKTIGT mycket.
Om man tror på siffrorna dom som äger sånna här bilar uppger så är det ju betydligt billigare att köra en liten pickis med 350. :D
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snicksnack! Långforden är mjukare i gången än gubbkombin (har delvis med däcksprofil att göra) men jag har kört genom Sverige med en gräsharv på 800kg på flaket. Gick lite mjukare och finare bara.

Hur vet du vad bakaxelen sysslade med?
Den låg ju ett landskap efter.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top