Att stå i skiten med en bil som krånglar är uppfostrande. Skillnaden mellan en vanlig skitbil och en pickis är att man blir sjukt nöjd när pickisen hoppar igång igen och åker och bjuder henne på lite findiesel medan skitbilen bara hoppar ett snäpp närmre skroten.
Väldigt sant, kommer bli överlycklig när hon startar igen. Grejen är dock att den känns lite sisådär när ens fina bil, som man ju vill kunna lita på i vått och torrt, krånglar...
Men men, det är ju inte gärna bilens fel. Detb är bristfälligt underhåll, slitage och allmän vanvård som skapar bekymmer. Kan inte gärna beskylla bilen för det, men det känns ju inte roligt för det... Men men, ska meka igen på söndag, och då ska det knackas på startmotorer och kollas sladdar till sagda manick
Vad är findiesel?
@ bushido
Har du en svart kylfläns som det står fsd-cooler eller liknande på så har din bil redan fått en ny fsd, normalt sitter den på undersidan av pumpen.
Att din bil inte växlar upp i tid kan bero på kick-down vajern, är den för hårt spänd så växlar bilen konstigt.
Start problemen kan vara tändningslåset, prova att lägga en mejsel direkt på starten.
Sänt med brevduva från framtiden.
Ok, förstår. Kan det vara den nya som krånglar igen då kanske?
Tack för infon, ska kolla vajern! Var sitter den och hur vet man vad som är lagom spänt?
Ok... Hur menar du med mejsel direkt på starten?
Ledsen om jag är trög, inte sådär enormt haj på sånt här...
Sänt med bajslaptop i nutiden.
När jag körde smogade våttor som raggarbil kopplade man bort kick-downen.
De snöpta storkubikarna accade bättre utan att växla ned.
Jag tror att en bamsediesel blir trevligare utan kick-down också.
Det låter farligt.
Brukar väl sitta en jordfläta till blocket.
Grova kabeln till startmotorn är ständig plus (de jag sett).
När man slår till startströmmen, så manövrerar den solenoiden som kopplar ihop startmotordrevet med startkransen på svänghjulet.
När solenoiden är fullt ute, så sluter den en krets som ger ström från grova kabeln till startmotorn.
Le der man strömmen från grova kabelns anslutning till lilla kabelns anslutning, så skall startmotorn gå.
Händer ingenting, så är solenoiden kass.
Klickar det men inget snurr, så är startmotorn kass.
Det är väl i och för sig en vettig tanke... Jag hade för mig att stordieslar rentav skulle växla upp vid acceleration, eftersom de har vridet på låga varv och bara kan mata på kraft på högre växel för att skjuta fart... Plockar man bara bort vajern då eller vad gör man?
Ah, ok... Men hur kan någondera ha blivit kass bara sådär? Startade perfekt, körde fem km, lät stå över natten och sen funkade det inte. Jag tänker mig att döende startmotorer och solenoider borde har yttrat sig tidigare på något vis...
Hoppas att det bara är en bortvibrerad sladd.
På 700-lådan är vajern ingen ren kickdown-vire utan den vajern styr tryck och annat i lådan så den bör ma inte haka lös...
Ah, dum idé. skippar det. Kanske borde byta låda helt och hållet istället?
En dieselanpassad TH400 hade suttit fint...
Du läser inte tråden flitigt nog min vän
https://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5082598&postcount=1757
Nice bildspel dock