Pickup-besatt.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
@ bushido

Har du en svart kylfläns som det står fsd-cooler eller liknande på så har din bil redan fått en ny fsd, normalt sitter den på undersidan av pumpen.
Att din bil inte växlar upp i tid kan bero på kick-down vajern, är den för hårt spänd så växlar bilen konstigt.
Start problemen kan vara tändningslåset, prova att lägga en mejsel direkt på starten.

Sänt med brevduva från framtiden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
@ bushido

Har du en svart kylfläns som det står fsd-cooler eller liknande på så har din bil redan fått en ny fsd, normalt sitter den på undersidan av pumpen.
Att din bil inte växlar upp i tid kan bero på kick-down vajern, är den för hårt spänd så växlar bilen konstigt.
Start problemen kan vara tändningslåset, prova att lägga en mejsel direkt på starten.

När jag körde smogade våttor som raggarbil kopplade man bort kick-downen.
De snöpta storkubikarna accade bättre utan att växla ned.
Jag tror att en bamsediesel blir trevligare utan kick-down också.

Jorden till startmotorn som vibrerat loss?

Det låter farligt.
Brukar väl sitta en jordfläta till blocket.
Grova kabeln till startmotorn är ständig plus (de jag sett).
När man slår till startströmmen, så manövrerar den solenoiden som kopplar ihop startmotordrevet med startkransen på svänghjulet.
När solenoiden är fullt ute, så sluter den en krets som ger ström från grova kabeln till startmotorn.

Le der man strömmen från grova kabelns anslutning till lilla kabelns anslutning, så skall startmotorn gå.
Händer ingenting, så är solenoiden kass.
Klickar det men inget snurr, så är startmotorn kass.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Det låter farligt.
När man slår till startströmmen, så manövrerar den solenoiden som kopplar ihop startmotordrevet med startkransen på svänghjulet.
När solenoiden är fullt ute, så sluter den en krets som ger ström från grova kabeln till startmotorn.

Le der man strömmen från grova kabelns anslutning till lilla kabelns anslutning, så skall startmotorn gå.

Ja, jordflätan?
Den kan väl för fan vibrera loss, eller :confused:

750SOHC

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2010
Hoj
Honda 750 café -75
Bränna låda!!

QUOTE]

På 700-lådan är vajern ingen ren kickdown-vire utan den vajern styr tryck och annat i lådan så den bör ma inte haka lös...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
När jag trampar på gasen växlar hon upp i stället. Varvet sjunker men det bär iväg utav helvitte.
Sen får jag gåshud.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att stå i skiten med en bil som krånglar är uppfostrande. Skillnaden mellan en vanlig skitbil och en pickis är att man blir sjukt nöjd när pickisen hoppar igång igen och åker och bjuder henne på lite findiesel medan skitbilen bara hoppar ett snäpp närmre skroten.

Väldigt sant, kommer bli överlycklig när hon startar igen. Grejen är dock att den känns lite sisådär när ens fina bil, som man ju vill kunna lita på i vått och torrt, krånglar...:( Men men, det är ju inte gärna bilens fel. Detb är bristfälligt underhåll, slitage och allmän vanvård som skapar bekymmer. Kan inte gärna beskylla bilen för det, men det känns ju inte roligt för det... Men men, ska meka igen på söndag, och då ska det knackas på startmotorer och kollas sladdar till sagda manick:)

Vad är findiesel?

@ bushido

Ok, förstår. Kan det vara den nya som krånglar igen då kanske?:va
Tack för infon, ska kolla vajern! Var sitter den och hur vet man vad som är lagom spänt?
Ok... Hur menar du med mejsel direkt på starten?:va Ledsen om jag är trög, inte sådär enormt haj på sånt här...

Sänt med bajslaptop i nutiden.

Det låter farligt.

Det är väl i och för sig en vettig tanke... Jag hade för mig att stordieslar rentav skulle växla upp vid acceleration, eftersom de har vridet på låga varv och bara kan mata på kraft på högre växel för att skjuta fart... Plockar man bara bort vajern då eller vad gör man?:va

Ah, ok... Men hur kan någondera ha blivit kass bara sådär? Startade perfekt, körde fem km, lät stå över natten och sen funkade det inte. Jag tänker mig att döende startmotorer och solenoider borde har yttrat sig tidigare på något vis...:va Hoppas att det bara är en bortvibrerad sladd.

På 700-lådan är vajern ingen ren kickdown-vire utan den vajern styr tryck och annat i lådan så den bör ma inte haka lös...

Ah, dum idé. skippar det. Kanske borde byta låda helt och hållet istället?:va En dieselanpassad TH400 hade suttit fint...

Du läser inte tråden flitigt nog min vän;)

https://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5082598&postcount=1757

Nice bildspel dock:)

Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Bushido: Jag hade en diesel med startproblem, det var jorden till startmotorn. Eftersom starten jordar genom motorblocket är kontakten viktig mellan block och startmotor. Startmotorgaveln är gjord av aluminium och blocket är gjutjärn, det bildas oxid mellan dessa.
Efter att jag tagit bort startmotorn och gjort rent anliggningsytorna (kolla kol o.s.v. när ändå allt är isär) så funkade det igen.
Efter detta så tog jag det säkra före det osäkra och drog en grov separat jord från batteriet som var närmast till startmotorn.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
XRV750
Fick vårkänslor och drog igång pickisen, starta direkt:tummenupp
Lyckades även köra ner den på framsidan utanför garaget, tar sig fram rätt bra även med 2wd bara man har nåt ton på flaket:D
Tog mig en läsk och bara satt i sätet och filosoferade i vårsolen, jag älskar min pickis!:Bugar

Dock är det problem.. den startar kanon, går fint en stund, ca 3-5min.
Sen börjar den misstända och ha sig.. någon som har några bra ideer?
V6 "förgasarinsprut".
Blev sådan efter byte av toppackningar..:gråta

Bifogat

• 195892_10150114482734985_564859984_6326866_2961688_n.jpg
    195892_10150114482734985_564859984_6326866_2961688_n.jpg
    95.1 KB · Visningar: 129
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept