Pickup-besatt.

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Har en risig S10 att köra hojarna på som jag skulle vilja sänka för att underlätta lastning men hur sänker man bladfjädrar :confused:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har en risig S10 att köra hojarna på som jag skulle vilja sänka för att underlätta lastning men hur sänker man bladfjädrar :confused:

Har du axeln ovanför bladfjädrarna så kan du köra budgetmodell och sätta klossar mellan fjäder och infästning.
Annars finns det ju kit med lägre byggande fjädrar, tex 3 istället för 4 osv.

Edit/ Plocka bort ett blad eller två är ju också ett alternativ men brukar inte funka så bra...
Köp längre ihopvikbar ramp istället och sen kör du upp hojarna och höjer skiten istället :D

Last edited:

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Den ferden är tvärfin. Ingen turbo bara men den är stark ändå. Den KAN vara en IDI-turbomaskin men det låter jag vara osagt. tråkigt att jag inte har kvar 4" höjsatsen till en sådan jag hade...

Har inte sett en 1,5 hytt-350 innan -97 men senare modellen finns ju.

ok, förutsatte att "tidiga" modellen också fanns som 350 och 1½. men förklarar ju varför jag inte sett nån.... :gnissla

Hur mycket "klenare" är F250 mot F350 vad gäller axlar mm. Dvs stryktålighet och möjlighet att hantera vikt mm. Har C-kort, och gillar rubusta grejer... Därav att jag kollat efter 350:n

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300

Är den fyrhjusdriven så kan det bli lite klurigt att sänka fram, finns inga grejer att köpa, är den bakhjulsdriven så är det bara att blocka mellan axel och bladfjäder samt t.ex. byta spindlar fram.

Har en -01 4WD S10 men eftersom jag bara kör Enduro/offroad hojar så är höjden inget problem.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
ok, förutsatte att "tidiga" modellen också fanns som 350 och 1½. men förklarar ju varför jag inte sett nån.... :gnissla

Hur mycket "klenare" är F250 mot F350 vad gäller axlar mm. Dvs stryktålighet och möjlighet att hantera vikt mm. Har C-kort, och gillar rubusta grejer... Därav att jag kollat efter 350:n

F250 är helt klart en robust bil. Dana 44HD eller Dana 50 fram och en Sterling 10,1/4" bak. Samma motor, låda, fördelarlåda som F350. Det är lastvikten som är lägre men det gör bilen bekvämare. Min studsar satan på dessa kälskottsvägar...

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Ser riktigt skönt ut! Vi får helt enkelt ta och styra upp en pickisträff under våren. Någon som vet ett ställe med fina countryvägar man kan ge sig ut på?

Sen kan vi stanna och sitta på lämmarna, grilla och någon kan starta en motorsåg eller något.

Jag kan ställa upp med 125 hektar smålandsk skogsmark, 4-5 motorsågar samt tvenne traktorer för bärgning när det är lera till backspeglarna :yoparty
(Skattefri diesel finnes också :fuska)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
U bet. Jag har jagat förgäves efter en cowboyhatt men inte hittat någon som lever upp till mina astronomiskt höga krav.

Jag har köpt ett par rejäla boots från staterna, de bär dyka upp vilken dag som helst. Skall kompletteras med hatt och countrymusik, sen blir det bara att tuta och köra!

för övrigt startade bilen utan problem idag:confused: Vred om nyckeln, var tyst i någon sekund (betedde sig som sist alltså), men sen helt plötsligt hoppade starten in och bilen startade:confused: Vad är det med min bil egentligen, först vill den inte och sen fixar den sig automagiskt?:va

750SOHC

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2010
Hoj
Honda 750 café -75
Jag har köpt ett par rejäla boots från staterna, de bär dyka upp vilken dag som helst. Skall kompletteras med hatt och countrymusik, sen blir det bara att tuta och köra!

för övrigt startade bilen utan problem idag:confused: Vred om nyckeln, var tyst i någon sekund (betedde sig som sist alltså), men sen helt plötsligt hoppade starten in och bilen startade:confused: Vad är det med min bil egentligen, först vill den inte och sen fixar den sig automagiskt?:va

Självlagande bilar, helt fantastiskt!?
Var det kallt när den vägrade eller hur var det den uppfört sig?
Tänker att det låter lite som att solenoiden spökar...
Hört att chevastarterna är känsliga för värme, någon hade varit tvungen att skärma av startmotorn för att få den att hålla nåt längre tag och det på en diesel....

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

Tändningslåset kanske?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag hade samma problem på min bruks v12:a härom dagen. Bara att jorda mellan block och minuspol. Ska plocka bort startmotorn eftersom det troligen ärgat.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
F250 är helt klart en robust bil. Dana 44HD eller Dana 50 fram och en Sterling 10,1/4" bak. Samma motor, låda, fördelarlåda som F350. Det är lastvikten som är lägre men det gör bilen bekvämare. Min studsar satan på dessa kälskottsvägar...

He he ja, jag studsar satan här med i min cheva 3500, 1 ton på flaket är lagom om man vill ha "comfort".

Jag vill gärna ha 350 pga last och dragvikten, den i annonsen får "bara" dra 2000. Jag vill kunna dra 3500 lagligt som med chevan. (det får ju till och med en cherokee så man kan tycka att f250 skulle få det oxå, men icke)

138kw är motorn på. Hur mycket mer är det i Turbon?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

Om du hör ett klick från startmotorn men inget mer händer när du försöker starta så är det troligen startmotor/solenoid som är kass, om det däremot inte klickar så är det tändningslås/startspärr.
Just att den "kommer" efter att du hållit nyckeln en liten stund tyder på dålig kontakt i tändningslåset.
Be någon mäta med en voltmeter på den tunna kabeln vid startmotorn samtidigt som du försöker starta, får du ingen spänning där så är det lås/startspärr.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
He he ja, jag studsar satan här med i min cheva 3500, 1 ton på flaket är lagom om man vill ha "comfort".

Jag vill gärna ha 350 pga last och dragvikten, den i annonsen får "bara" dra 2000. Jag vill kunna dra 3500 lagligt som med chevan. (det får ju till och med en cherokee så man kan tycka att f250 skulle få det oxå, men icke)

138kw är motorn på. Hur mycket mer är det i Turbon?

Det är 160 kw i powerstrokaren fram till -97. Att den bara får dra 2000 är ju för att den är inreggad av någon gök på bilprovningen. Den kan man dra bra mycket mer med men jag vet ju inte hur de ser på alla regler de där jepparna.

Jag kan ställa upp med 125 hektar smålandsk skogsmark, 4-5 motorsågar samt tvenne traktorer för bärgning när det är lera till backspeglarna :yoparty
(Skattefri diesel finnes också :fuska)

Det är ju strålande!:)

Last edited:

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Det är 160 kw i powerstrokaren fram till -97. Att den bara får dra 2000 är ju för att den är inreggad av någon gök på bilprovningen. Den kan man dra bra mycket mer med men jag vet ju inte hur de ser på alla regler de där jepparna.

Ja, att den KAN det vet jag, men skönt att kunna göra det lagligt oxå...

Jag hade en USA importerad SUV ett tag, den fick dra över 4 ton i USA.(minns ej exakt). När jag regga här hemma blev det 1500kg...:huvet Tittar efter ny släpa och funderar lite på nåt i stil med denna och med så seriöst ekipage så vill jag gärna att det är lagligt. (har mycket skit att släpa på)

Annars får man köra på gooseneck, då stiger ju lastvikten.(men känns nästan som over kill)

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Dragviktsproblemet beror på att sbp inte godkänner typplåtar på amerikanska dragkamper ock kofångare utan höftar en lagom vikt. Jag hade en kofångare som i USA är typad till 5 ton men i Sverige fick jag bara dra 1500kg. Ska man dra mycket och tungt så ska man nog montera ett nytt drag i Sverige.

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Dragviktsproblemet beror på att sbp inte godkänner typplåtar på amerikanska dragkamper ock kofångare utan höftar en lagom vikt. Jag hade en kofångare som i USA är typad till 5 ton men i Sverige fick jag bara dra 1500kg. Ska man dra mycket och tungt så ska man nog montera ett nytt drag i Sverige.

Ja, ofta är det så, men inte i fallet med min SUV.
I det fallet monterade jag ett nytt "europadrag" men bilen var inte typad för högre dragvikter inom EU. Hade jag haft "USA-drag" hade den fått dra 750kg här hemma. (och som sagt, samma drag i USA över 4 ton)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln