Placering av lambdasond?

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date
cRoC skrev:
... Eftersom det förbränns mindre av den inmatade bränsleblandningen måste det ju komma ut syrerikare avgaser, och ge knasiga värden?
Va? :va
Vaddå syrerikare avgaser? Refererar du till den sämre verkningsgraden hos 2-t? Tror inte sånt påverkar särskilt mycket. Har iofs ingen praktisk erfarenhet av lambdasond på 2-t men kan inte tänka mig några andra problem än följande två:
* Oljan i avgasern kleggar på sonden. Därför ska sonden endast sitta i när den behövs.
* Johannes har nån gång skrivit (i den här tråden??) att 2-t har kallare avgaser, med andra ord lägre för en förvärmd sond.

Svårare borde det inte vara. Men som sagt, ingen praktisk erfarenhet.
 
Yep jag menade den sämre verkningsgraden. Hm ni vet ingen man kan fråga som har erfarenhet? Är lite sugen på en lambdasond..
En förvärmd drar inte slut på batteriet direkt eller?
 
cRoC skrev:
... En förvärmd drar inte slut på batteriet direkt eller?
Gissar att din hoj har måttlig kapacitet på både generator och batteri, alltså kan det vara läge att koppla värmen över en brytare, köra nån minut så värmen stabiliserar sig, vrida ur + mäta och sen slå av värmen.

Jag vet själv vilka problem jag hade med ström på Katanan bara för att jag hade en elpump till soppan som tog massor av ström. Fick ladda minst 1g/vecka, annars stog jag till slut med strömslut och fick springa igång fanstyget.
 
Tack :) Har inte riktigt hajat vad man ska ha för display? Är det nödvändigt med en med lampor och sånt eller funkar en vanlij digitaldisplay som visar några siffror, så kan man justera efter det?

Har så många frågor, ingen som vet någon guide eller liknande istället? :)
 
De man köper för ändamålet (ex vis den som Hannes har) visar en skala med lysdioder. Skalan går från magert -> fett. :tummenupp
Annars kan man väl mäta spänningen men vem hinner omvandla sånt i skallen medan man kör?
Javisst ja, du åker ju 125:a. :D
(kunde inte låta bli) :tummenupp
 
Tänk på att en vanlig smalbandslambda reagerar i princip bara på fett eller snålt(det är det man kan utläsa av en lambdamätare).Titta inte så mycket på dioderna i mitten...

Jag hade lambdamätare på en ZZR1100 för några år sen,och kom fram till att den inte gör någon större nytta i "mellanläget".
Jag har även testat på ett par turbobyggen jag gjort(i bilar)och kommit fram till samma sak.

Vill man ha en exakt mätning under alla förhållanden krävs en bredbandslambda med tillhörande mätare(dyrt).
Den vanliga sonden är dock bra för att se till att motorn inte leanar ur på fullgas.
 
Robban_C skrev:
De man köper för ändamålet (ex vis den som Hannes har) visar en skala med lysdioder. Skalan går från magert -> fett. :tummenupp
Annars kan man väl mäta spänningen men vem hinner omvandla sånt i skallen medan man kör?
Javisst ja, du åker ju 125:a. :D
(kunde inte låta bli) :tummenupp


Hehehehe, menar att man ger gärnet samtidigt som man tittar på mätaren, så kanske den pendlar mellan 0.7-0.8 medans det ska vara 1 för rätt inställning. Eller funkar det inte så? :)
 
Det funkar så men det är svårare att läsa av en siffra än en linjär skala.

Läs också vad capri skriver. Räkna inte med att få några superexakta siffror. Nöj dig med att få veta om den går för fett eller för magert (vilket antagligen är vad du söker). Hur mycket fett/magert får du tydligen inte fram av en vanlig billig lambda (ingen egen erfarenhet av bredbandslambda).
 
cRoC skrev:
Hehehehe, menar att man ger gärnet samtidigt som man tittar på mätaren, så kanske den pendlar mellan 0.7-0.8 medans det ska vara 1 för rätt inställning. Eller funkar det inte så? :)


Lambda 1 är ju 14,7:1 i blandningsförhållande,vilket är optimalt för förbränningen,men inte för effekten och hållbarheten vid fullgas...
Vid fullast krävs lite fetare,ca 12,5-13:1 kan vara bra för en sugmotor om jag inte minns fel,ännu fetare för en turbomotor.
 
cRoC skrev:
Okey så man behöver inget som är anpassat just för 2-taktare?

Intressant fråga, för det blir lite samma problem som man har om man kör en 4T motor med stora overlap -du kan köra lambda=1 i förbränningsrummet men det kan bli magert "globalt", i avgaspipan.

För du skickar ut en del oförbrända gaser i pipan med en 2T, vilket rimligtvis även borde resultera i ett mer magert värde i pipan än i förbränningsrummet.

Jag har fått några pipor framräknade av Lennarth Zander, och vi diskuterade lite ang. delivery ratio (vilket är hur mycket gas som strömmar in i motorn, skulle man kunna mäta om man hade en luftmassemätare innan cylindern t.ex.) och trapping efficiency (vilket är hur mycket av den luften i "delivery ratio" som stannar kvar i förbränningsrummet). Och det är ju rätt mycket som blåser ut i pipan.

Mina mätningar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092&highlight=temperatur som ni ser ligger jag på lambda 0,9 på dellast.

Svårt att säga exakt vilket lambda man bör köra på med en 2T mao, men jag utgick från 0,9 med en liten tolerans mot magrare, säg 0,92-0,93.

Helt rätt, vem vet. Men inte helt fel iaf...

/J
 
Croc: digitalvoltmeter ger inget som nämt tidigare då den flackar för mkt!

En bredbandsond med meter går att få för ca 2500 om man löder själv. Och en bredbandslambda är inget hokuspokus utan bara en smartare avläsare!

/ Hannes
 
cRoC skrev:
Har inte riktigt hajat vad man ska ha för display? Är det nödvändigt med en med lampor och sånt eller funkar en vanlij digitaldisplay som visar några siffror, så kan man justera efter det?
Själva lambdasonden är VÄLDIGT olinjär. Den slår i princip om från 0 till 1 V när man passerar 'korrekt' blandning. Så en voltmeter kan tala om vilket håll man ligger åt, snålt el fett, men inte så mycket mer.
Dioddisplayerna är bättre, ger lite mer detaljerad info. Jag tycker det är värt saken.
Men helst ska de' va' bredbandslambda och tillhörande elektronik. Men ännu är det lite dyrt. Dock kan man köpa många stycken till priset av ett Akra...
/u
 
ulf_lundin skrev:
Själva lambdasonden är VÄLDIGT olinjär. Den slår i princip om från 0 till 1 V när man passerar 'korrekt' blandning. Så en voltmeter kan tala om vilket håll man ligger åt, snålt el fett, men inte så mycket mer.
Dioddisplayerna är bättre, ger lite mer detaljerad info. Jag tycker det är värt saken.
Men helst ska de' va' bredbandslambda och tillhörande elektronik. Men ännu är det lite dyrt. Dock kan man köpa många stycken till priset av ett Akra...
/u
tillhörande elektronik = LM3914?
 
Nu hålls det väl på och dubblerar tråd! Det finns minst två (!) bra trådar om lambdasonder och användning av dom redan här på forumet. Sök och finn! Så kan diskussionen börja på en annan nivå än förra gången.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top