Placering av lambdasond?

HanneZ

Guest
Bjorn trodde att sonden ev. blev för kall när den står på tomgång så att de va därför den stog på lean, när ja chokar så är det fortf. bara första lampan som är tänd
 

HanneZ

Guest
ne lean är tunn, har kollat upp de nu, o den står på tunn även fast ja drari choken, vet som sagt inte om den är tillräckligt upphettad, 350 grader måste sonden va för att ge tillitliga värden, antar att man måste gasa en del då!
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Det kan nog säkert vara så att en blandning av låg temp och litet gasflöde på låga varv ger kassa värden. Jag har märkt tendenser på min också att den på tomgång / väldigt lugn körning ibland "tappar" värdet helt, fast på min blir det oftast så att värdet bara droppar rätt i botten, för att sen komma tillbaks med ett ryck upp på trovärdiga värden igen.

/Anders

EDIT: såhär ser min ut, lustigt att jag aldrig kom på tanken att filma, smart ! / EDIT
 

Bifogat

  • Hojkontroller.jpg
    Hojkontroller.jpg
    36.1 KB · Visningar: 108
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Att lean betyder snålt o rich är fett är klart. Tänkte mer på om skalan är felvänd eller nåt sånt.
Till mitt instrument (display+lambda) kom några kurvor som visade att på FETA sidan var utslaget rätt temperaturberoende. Fast det är säkert ovanför arbetstemp alltihop.
Men som sagt, det kan ju vara nåt trassel pga låg temp o flöde. Har inte använt min så mycket än.
/u
 

HanneZ

Guest
Jao, jag märkte igår att den måste varmköras ordentligt för att den ska ge ordentliga värden. När jag varmkörde den mer så gav den betydligt fetare värden. Samt att när jag gasade ordentligt och sen lät den gå ner på tomgång så låg den runt lambda 1, fö ratt sedan efter några sekunder sjunka ner till enbart första lampan. Men det är ingen märkbar fördröjning, när man motorbromsar så sjunkar den snabbt ner på på väldigt tunn blandning, om man däremot börjar gasa igen så sticker mätaren upp direkt, så responsen är snabb!

Är det så att när man motorbromsar så är spjällen öppna fast trottlarna är ganska högt upp, cv-förgasare då givet.

Och det här att lambdan sänk om jag håller maxgax vid mellanvarv jämför om jag håller mellangax, är det att jag har för litet huvudmunstycke eller kan det bero på tjuvluft o annat?

Mvh. Hannes
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
HanneZ skrev:
Och det här att lambdan sänk om jag håller maxgax vid mellanvarv jämför om jag håller mellangax, är det att jag har för litet huvudmunstycke eller kan det bero på tjuvluft o annat...

Brådis över tangenterna ... ?

Fatta jag rätt att lambdat sänks om du ligger på mellanvarv och ger fullt ?

I så fall, kommer värdet upp igen, eller ligger det konstant lägre under hela accelerationen ?
En "dipp" precis vid pådraget är ju inte ovanligt, ligger däremot värdet konstant lägre vid Acc än vid "cruise" så är ju nåt lite galet, antingen har du fet cruise eller snål acc så att säga, du har inte moddat luftburkar eller nåt annat på sugsidan eller ? (så att lyftet kan ha blivit knas)

En tänkbar lösning vore väl annars att sänka nålen men öka huvudmunstycket...

Sånt här tycker jag är lite kul, fast ofta får man tänka om flera gånger innan man hittar en bra inställning.

/Anders
 

HanneZ

Guest
hehe, vakna för inte så länge sen kan ha med det att göra

När jag ligger på mellanvarv och håller mellangas så ligger lambdan på ca 1. Om jag däremot pumpar max med gasen så dyker den mot för tunn blandning. Kan tillägga att min hoj är helt död vid dessa varv, vet inte om det är därför som lambdan inte hinner att "hämta sig".

Hoppas det är mer förståligt :) Ska provköra på kvällen med en kamera som kan filma längre än 15 sekunder i helgen så man ser lite bättre :)

/ Hannes
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
F cv är trottelns läget beroende av både gas o varv.
Börja med full gas o mycket varv (mellan max.vrid o max. effekt) för att hitta rätt huvudmunstycke.
Sen varierande varv o gas för nålläget. Ev. fullgasax från lågvarv uppför backe. (om möjligt, beroende på hoj)

Vore kul se trottelläget, men det är ju inte så lätt att fixa.
Vänta med spänning på ny rapport.
/u
 

HanneZ

Guest
Ja, mekaniska fuggar hade ju gjort saken lite lättare! Jag skall även slänge i ett kn-filter i dagarna men vill få det ordentligt dokumenterat på film hur lambdan betér sig med orginal så man har något att jämföra med senare. Då kan man ju slå död på alla "slänga i kn-filter utan att bestycka om trådar" med hårda bevis :D

Nästa provkörning blir nog ikväll!

/ Hannes
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Ligger du på mellanvarv och ger fullt så ska lambdat INTE dyka mot snålt, då är den definitivt felbestyckad, kanske rent av är därför din hoj är helt död där nere... lambdat skall istället sticka iväg uppåt vid acc, på min gör det jättemycke för gas-svar och acc om jag sätter så feta värden att dippen helt uteblir, tyvärr har jag inte hittat en map som möjliggör både snål cruise och tillräckligt fet acc. Kompromissen blev i somras att feta på som fan om man skulle åka rejs, och acceptera lite svartrök och sotiga stift... :rolleyes:
blablabla det där är ju mina problem, men för din del så skulle jag nog säga att du har rätt mycke kul att upptäcka om du lyckas fixa fetare acc-blandning, antingen genom bättre/mer/snabbare lyft, eller med större huvudmunstycke och nåljusteringar.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
HanneZ skrev:
Jag ska montera en lambdasond på min hoj, har läst att sonden ska sitta så nära cyllarna som möjligt, även att den max ska sitta 30 cm från utloppet. Vad händer om jag sätter den längre bort? Kollektorn på min hoj sitter bra mycket längre bort än 30 cm. Ger sonden helt felaktiga värden eller tar det bara längre tid för den att värmas upp? Når den aldrig korrekt temp? Avgaserna borde ju va samma längre bak i röret som längre fram tycker jag?!?! På besiktningen fäster dom ju den bara precis i utmynning(på bilar). Hur gör verkstäder som har lambdasonder kopplat till sina bänkar? Antar att dom inte borrar hår i avgasröret?

Jag hade tänkt att fästa den där pilen pekar på medskickad bild, är en plan och fin yta där, blir det bra?

Många frågor, mycket tacksam för svar! :)

Mvh. Hannes

På min gixxer räser sitter den där du ritat.... men på insida..........
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kan vi inte snacka om fett/snålt istf 'lambdat' ?
Ett högt lambdavärde är snål blandning (och låg spänning från lambdasensorn (hoppas jag kommer ihåg rätt där)). Lambdavärdet kan alltså inte 'dyka mot snålt'.
Lättare fatta vad vi menar om vi håller oss till den konvention som faktiskt finns.
Tycker
/u
 

HanneZ

Guest
AndersD: ja det är möjligt, tycker min hoj är totalt dö på lågvarv, fast har som sagt inte provkört tillräckligt mycket för att riktigt kunna avgöra.

ulf: Jo, jag kom att tänka på de förut, dyker mena jag ju för att då lambdan är hög så går det "nedåt" på min meter :)

Webspy: Märker du nåt av att metern ställer sig på tvärsnålt när du låtit den stå på tomgång några sekunder?

Mvh. Hannes
 

HanneZ

Guest
Tror ni jag behöver en förvärmd sond? Läste om att någon fick för magra siffror utan förvärmd. Om jag ligger o gasar på med hojen så tycker jag att en liten el-uppvärmning knappt borde göra från eller till?

/ Hannes
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Ulf; jo det är ju helt sant, jag har en lat hjärna bara, tänkte som Hannes på vår typ av display, där snålt visas som ett lägre värde sas. Kör fett/snålt fortsättningsvis...

Hannes; Jag har förvärmd sond, det har hänt att jag har stått och programmerat hojen i nån halvtimme utan att starta den, för att sen inse att hela området runt sonden är varmt på avgaset, har dock aldrig dragit ur batteriet helt. Borde inte vara några som helst problem, även om du kanske har mindre generator än mig. Kanske vore ide att testa om du inte känner att värdena verkar trovärdiga.

/Anders

EDIT: Insåg i efterhand att du inte alls menade strömförsörjningsmässigt, utan ... ja, blir nog bra serru, håller istället med dig om att förvärmningen antagligen har väldigt liten betydelse för värden på lite högre varv... ooh gud vilket rörigt inlägg ! :3freak / EDIT
 
Last edited:

HanneZ

Guest
hehe, mja, vore bra o hitta nån sond o låna först, tråkigt att lägga ut 500 spänn för en student o märka att det inte spelade nån roll :)

/ Hannes
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hannes: Funkar ditt "system" på en 2-taktare rakt på? Eftersom det förbränns mindre av den inmatade bränsleblandningen måste det ju komma ut syrerikare avgaser, och ge knasiga värden?
 

HanneZ

Guest
Jag har ingen aning, du får höra med någon kunnig vad blandningen ska va för en två taktare, bara du vet de så bör det fungera!

/ Hannes
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top