Placering av lambdasond?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hannez: Vad blev totalpris för allt?

När man väl har fått ut ett värde, hur räknar man då ut om hojen går fett/snålt? Måste vara en annan uträkning på 2-taktare va?
 

HanneZ

Guest
1000 kr!

Du har en liten mätare som visar om den går för snålt eller för fett. Sedan får du justera förgasarna efter detta. Jag ska lägga upp foto o film på hur det blev sen, kanske redan ikväll!

Går på 2-takt med. Har läst att för mycket olja på sonden kan ge felaktiga värden samt till slut leder till att sonden går sönder, hör med rg500 nissen som skrivit tidigare i tråden han hade ju gjort det!

/ Hannes
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Okey det var såpass dyrt, då får det vänta. Eftersom en 2-taktare trycker ut endel oförbrända avgaser måste man väl ha en annan omräkningsformel?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
HanneZ skrev:
ahh, låter bra

någon som föresten vet vad det är för material i röret? Svetsaren va orolig för att det va rostfritt eller liknande och att han inte kunde svetsa i de, hojen är en gsxrw-92


ja, rostfritt
 

HanneZ

Guest
cRoC skrev:
Okey det var såpass dyrt, då får det vänta. Eftersom en 2-taktare trycker ut endel oförbrända avgaser måste man väl ha en annan omräkningsformel?
Dyrt? Ett billigare alternativ är att åka iväg till skroten o hitta en begagnad lambdasond och sedan använda en gammaldags voltmeter!

Jag har förmig att blandningen ska va samma för tvi-takt

__

Skit, varför går det inte att svetsa i rostfritt?
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
HanneZ skrev:
Skit, varför går det inte att svetsa i rostfritt?

Går ju utmärkt.. men man behöver en tig-svets!

Edit: hmmm... MiG var det... TiG är ju för tex aluminium... :gnissla
 
Last edited:

HanneZ

Guest
Aha, ska träffa nissen snart, får fråga honom om de!

Tack tack!

/ Hannes
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Alla biltemas lambor är ju specifierade för olika bilar. Men det kanske inte spelar någon roll? Ska man ha en- eller 3 anslutningskablar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det går att svetsa med vanlig tråd i rostfritt men svetsen kommer att kunna rosta. Hårdlöda funkar också. Borra hål, naja fast den med ståltråd och täta med RTV/high temp silikon funkar också - ett tag.

HanneZ skrev:
ahh, låter bra

någon som föresten vet vad det är för material i röret? Svetsaren va orolig för att det va rostfritt eller liknande och att han inte kunde svetsa i de, hojen är en gsxrw-92
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Henkka skrev:
... TiG är ju för tex aluminium... :gnissla
Eller för rf.
Rf går alldeles utmärkt att svetsa med TIG men det är en fördel om man använder rotskydd (skyddsgas inuti röret) eftersom man annars får lajban "limpor" på insidan av fogen. Det går dock utan rotskydd men svetsen växer 5mm eller nåt sånt på insidan.

Rf går också (som Anders skrev) att svetsa med Mig och vanlig tråd men som sagt, fogen rostar.

Rf går också alldeles utmärkt att hårdlöda med silverlod och jag är rätt säker på att det håller för de temperaturer som blir där. Silverlodet smälter vid 5-600 grader men mjuknar antagligen vid lite lägre temperaturer.

Dom som vill ha avtappning på sina brännare brukar anlita folk som kan hårdlöda för att få fast stosen (dvs om den är av annat mtrl än rf) i botten. Har jag hört. :D
 

HanneZ

Guest
aha ok, ska iväg te en svetsare i stan nu o höra med honom, hoppas på att han inte vill ha allt för mkt för det!

sonden skall ev. användes senare i ett ex-jobb så lika bra att det blir ordentligt gjort så man slipper strula med det senare!

Tack för svar!!

Mvh. Hannes
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Robban_C skrev:
Silverlodet smälter vid 5-600 grader men mjuknar antagligen vid lite lägre temperaturer.

Jösses, inte mer ?? Min hårdlödda mutter har ju som sagt hållt bra länge, men jag trodde nog att hårdlodet hade högre smälttemp än så... då ligger kanske min lödning på gränsen då...?

Tackar, bra info ! / Anders
 

HanneZ

Guest
Hittade en nisse i stan som gjorde de för 100 kr. Han tyckte de hela verkade vara ett intressant projekt :)

/ Hannes
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
När vi ändå är inne på ämnet, kan man även logga värdena med en billig manick eller blir det dyrt då? En snikvariant skulle ju kunna vara att filma lamdamätaren med en videokamera tillsammans med en varvräknare som är med på bilden... :)
 

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jo då
Hur pass snabbt svarar lambdan? Ideen att filma varvräknaren tillsammans med en voltmeter verkar ju vara ett förnuftigt sätt att "logga" mätvärdet, men ska man ta hänsyn till någon tidsfördröjning av mätresultatet?
Förstår jag det hela rätt så behövs ingen spänningsmatning till en tvåtrådslambda, och den 3e/4e fjärde tråden är enbart för uppvärmning?
 

HanneZ

Guest
Jag har inte ens hittat nån loggare som inte är till för nåt sprut. Om man loggar vill man nog gärna ha med trottel öppning(eller möjligtvis spjäll också), iallafall om den ska provköras på väg och inte i en bänk. Jag hade förövrigt tänkt att bygga en just sån under mitt ex-jobb.

Finns en aning fördröjning, den tiden det tar för avgaserna att flytta sig från cyllarna till lambdan, själv lambda-sond till mätare skulle det nog inte va någon fördröjning som jag förstått det som!

/ Hannes
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
AndersD skrev:
Jösses, inte mer ?? Min hårdlödda mutter har ju som sagt hållt bra länge, men jag trodde nog att hårdlodet hade högre smälttemp än så... då ligger kanske min lödning på gränsen då...?

Tackar, bra info ! / Anders
Jag kan kolla exakt temp men det ligger i de trakterna. Kan säkert skilja något beroende på fabrikat också.
Men jag tror inte systemet blir så varmt förutom just uppe vid grenrören. Eller strax efter turbon (tror väl du har det).
Det behövs ju lägre temp än så för att avgaset ska ändra färg, och ner under motorn/lådan brukar ju inte avgaset ändra färg. Oftast.

Jag har dock haft glödande grenrör på lite högre varv (typ 5-6000 rpm) och obelastad motor (stillastående hoj)! Alla fyra glödde ända ner under motorn! Ärg i munstyckena!
Om nån inte tror på att förbränningen blir het om det går snålt så vet ni nu!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top