Placering av lambdasond?

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
cRoC skrev:
... Eftersom det förbränns mindre av den inmatade bränsleblandningen måste det ju komma ut syrerikare avgaser, och ge knasiga värden?
Va? :va
Vaddå syrerikare avgaser? Refererar du till den sämre verkningsgraden hos 2-t? Tror inte sånt påverkar särskilt mycket. Har iofs ingen praktisk erfarenhet av lambdasond på 2-t men kan inte tänka mig några andra problem än följande två:
* Oljan i avgasern kleggar på sonden. Därför ska sonden endast sitta i när den behövs.
* Johannes har nån gång skrivit (i den här tråden??) att 2-t har kallare avgaser, med andra ord lägre för en förvärmd sond.

Svårare borde det inte vara. Men som sagt, ingen praktisk erfarenhet.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Yep jag menade den sämre verkningsgraden. Hm ni vet ingen man kan fråga som har erfarenhet? Är lite sugen på en lambdasond..
En förvärmd drar inte slut på batteriet direkt eller?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
cRoC skrev:
... En förvärmd drar inte slut på batteriet direkt eller?
Gissar att din hoj har måttlig kapacitet på både generator och batteri, alltså kan det vara läge att koppla värmen över en brytare, köra nån minut så värmen stabiliserar sig, vrida ur + mäta och sen slå av värmen.

Jag vet själv vilka problem jag hade med ström på Katanan bara för att jag hade en elpump till soppan som tog massor av ström. Fick ladda minst 1g/vecka, annars stog jag till slut med strömslut och fick springa igång fanstyget.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tack :) Har inte riktigt hajat vad man ska ha för display? Är det nödvändigt med en med lampor och sånt eller funkar en vanlij digitaldisplay som visar några siffror, så kan man justera efter det?

Har så många frågor, ingen som vet någon guide eller liknande istället? :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
De man köper för ändamålet (ex vis den som Hannes har) visar en skala med lysdioder. Skalan går från magert -> fett. :tummenupp
Annars kan man väl mäta spänningen men vem hinner omvandla sånt i skallen medan man kör?
Javisst ja, du åker ju 125:a. :D
(kunde inte låta bli) :tummenupp
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Tänk på att en vanlig smalbandslambda reagerar i princip bara på fett eller snålt(det är det man kan utläsa av en lambdamätare).Titta inte så mycket på dioderna i mitten...

Jag hade lambdamätare på en ZZR1100 för några år sen,och kom fram till att den inte gör någon större nytta i "mellanläget".
Jag har även testat på ett par turbobyggen jag gjort(i bilar)och kommit fram till samma sak.

Vill man ha en exakt mätning under alla förhållanden krävs en bredbandslambda med tillhörande mätare(dyrt).
Den vanliga sonden är dock bra för att se till att motorn inte leanar ur på fullgas.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Robban_C skrev:
De man köper för ändamålet (ex vis den som Hannes har) visar en skala med lysdioder. Skalan går från magert -> fett. :tummenupp
Annars kan man väl mäta spänningen men vem hinner omvandla sånt i skallen medan man kör?
Javisst ja, du åker ju 125:a. :D
(kunde inte låta bli) :tummenupp


Hehehehe, menar att man ger gärnet samtidigt som man tittar på mätaren, så kanske den pendlar mellan 0.7-0.8 medans det ska vara 1 för rätt inställning. Eller funkar det inte så? :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det funkar så men det är svårare att läsa av en siffra än en linjär skala.

Läs också vad capri skriver. Räkna inte med att få några superexakta siffror. Nöj dig med att få veta om den går för fett eller för magert (vilket antagligen är vad du söker). Hur mycket fett/magert får du tydligen inte fram av en vanlig billig lambda (ingen egen erfarenhet av bredbandslambda).
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
cRoC skrev:
Hehehehe, menar att man ger gärnet samtidigt som man tittar på mätaren, så kanske den pendlar mellan 0.7-0.8 medans det ska vara 1 för rätt inställning. Eller funkar det inte så? :)


Lambda 1 är ju 14,7:1 i blandningsförhållande,vilket är optimalt för förbränningen,men inte för effekten och hållbarheten vid fullgas...
Vid fullast krävs lite fetare,ca 12,5-13:1 kan vara bra för en sugmotor om jag inte minns fel,ännu fetare för en turbomotor.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
cRoC skrev:
Okey så man behöver inget som är anpassat just för 2-taktare?

Intressant fråga, för det blir lite samma problem som man har om man kör en 4T motor med stora overlap -du kan köra lambda=1 i förbränningsrummet men det kan bli magert "globalt", i avgaspipan.

För du skickar ut en del oförbrända gaser i pipan med en 2T, vilket rimligtvis även borde resultera i ett mer magert värde i pipan än i förbränningsrummet.

Jag har fått några pipor framräknade av Lennarth Zander, och vi diskuterade lite ang. delivery ratio (vilket är hur mycket gas som strömmar in i motorn, skulle man kunna mäta om man hade en luftmassemätare innan cylindern t.ex.) och trapping efficiency (vilket är hur mycket av den luften i "delivery ratio" som stannar kvar i förbränningsrummet). Och det är ju rätt mycket som blåser ut i pipan.

Mina mätningar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15092&highlight=temperatur som ni ser ligger jag på lambda 0,9 på dellast.

Svårt att säga exakt vilket lambda man bör köra på med en 2T mao, men jag utgick från 0,9 med en liten tolerans mot magrare, säg 0,92-0,93.

Helt rätt, vem vet. Men inte helt fel iaf...

/J
 

HanneZ

Guest
Croc: digitalvoltmeter ger inget som nämt tidigare då den flackar för mkt!

En bredbandsond med meter går att få för ca 2500 om man löder själv. Och en bredbandslambda är inget hokuspokus utan bara en smartare avläsare!

/ Hannes
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
cRoC skrev:
Har inte riktigt hajat vad man ska ha för display? Är det nödvändigt med en med lampor och sånt eller funkar en vanlij digitaldisplay som visar några siffror, så kan man justera efter det?
Själva lambdasonden är VÄLDIGT olinjär. Den slår i princip om från 0 till 1 V när man passerar 'korrekt' blandning. Så en voltmeter kan tala om vilket håll man ligger åt, snålt el fett, men inte så mycket mer.
Dioddisplayerna är bättre, ger lite mer detaljerad info. Jag tycker det är värt saken.
Men helst ska de' va' bredbandslambda och tillhörande elektronik. Men ännu är det lite dyrt. Dock kan man köpa många stycken till priset av ett Akra...
/u
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
ulf_lundin skrev:
Själva lambdasonden är VÄLDIGT olinjär. Den slår i princip om från 0 till 1 V när man passerar 'korrekt' blandning. Så en voltmeter kan tala om vilket håll man ligger åt, snålt el fett, men inte så mycket mer.
Dioddisplayerna är bättre, ger lite mer detaljerad info. Jag tycker det är värt saken.
Men helst ska de' va' bredbandslambda och tillhörande elektronik. Men ännu är det lite dyrt. Dock kan man köpa många stycken till priset av ett Akra...
/u
tillhörande elektronik = LM3914?
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Nu hålls det väl på och dubblerar tråd! Det finns minst två (!) bra trådar om lambdasonder och användning av dom redan här på forumet. Sök och finn! Så kan diskussionen börja på en annan nivå än förra gången.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top