Placering av lambdasond?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Rogerr skrev:
Hur pass snabbt svarar lambdan?
Snabbare än voltmetern iaf. Och med mänskliga referensramar så är nog fördröjningen noll.
Undrar om ens bänkarna, som ju mäter längst bak, bryr sig om det.
/u
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Sitter och flummar, kommer fram till att avgaserna från min 1200cc vid 10000rpm (vid genomlupen cylindervolym, dvs noll hänsyn till förluster, fyllnadsgrad och temp) skulle färdas med nästan 51 m/s i ett rör med innerdia 50mm (2")... Kan det verkligen stämma ?

runt 2" är ju iofs bara röret längst bak, längre fram i systemet är det ju 4 rör på nästan 2". Även med hänsyn taget till det skulle ju distansen från topp till lambda (ca 1 meter blandade diametrar) avverkas på bara typ en tiondels sekund

Tog man hänsyn till tempen så måste ju gashastigheterna i avgaset bli väääldigt höga, hojen skulle bete sig som en "raket" :gnissla
har jag tänk fel nånstans ?

/Intresseklubbens ordförande
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
AndersD: Jo, tar du sen hänsyn till expansionen pga förbränningen så blir det nog ännu högre (har inte kollat din beräkning). Vilka tryck som gäller vet jag inte på rak arm. Men på 12000 rpm (100 2varvscykler/s) så skulle avgaserna hinna 50 cm innan samma cylle tänder igen. Låter lite, men jag VET inte. En avgas'klump' var 12.5e cm på en 4a; Möjligt ? Tror därför att gashastigheten är mycket högre än så.

Pulshastigheten är en annan sak, dom går ju med ljudhastigheten (vid den tempen o trycket), men det är inte nån transport av avgaser. Där jobbar man med .5 - 1 m längd mellan olika cyllars tändning, kanske 500 m/s. (Gissar)

Tur man inte behöver kunna allt för att köra hoj....

Men fördröjningen till lambdan är nog nära noll, för en människa iaf.
/u
 

HanneZ

Guest
cRoC skrev:
Hur går det med projektet?
Vad krävs mer än lamban och voltmetern?

Nu är lambdasonden på plats, ska se om jag hinner skruva ihop hojen idag, blir provkörning imorgon annars, ska även fånga det på film e de tänkt( bonna loggning :D )!

Här kommer en bild!

/ Hannes
 

Bifogat

  • sond.jpg
    sond.jpg
    51 KB · Visningar: 93

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nästan så man skulle satt den åt andra hållet så inget syndes av ingreppet sen när man har justerat klart och tagit bort den.

JAJA HanneZ jag vet att du inte bryr dig om utseendet på dina hojar!
 

HanneZ

Guest
hehe, den ska bara sitta i vid provkörning, av flera anledningar! Det går att svänga hyffsat åt höger :)



Här är ett kort på metern osså, fäst vid styret!



/ Hannes
 

Bifogat

  • lambdameter.jpg
    lambdameter.jpg
    67 KB · Visningar: 126

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jo då
ulf_lundin skrev:
Men fördröjningen till lambdan är nog nära noll, för en människa iaf.
/u

Jag funderade snarare på själva lambdans reaktionstid, övrigt kan man sannolikt helt bortse från. Jag tycker mig ha sett någon ritning där skälva mätelementet inte sitter i gasflödet utan en bit in i kappslingen.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
HanneZ skrev:
hehe, den ska bara sitta i vid provkörning, av flera anledningar! Det går att svänga hyffsat åt höger :)

Bra. Det är inte roligt om sonden skrapar i, tro mig... :gnissla

/J
 

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
HanneZ skrev:
hehe, den ska bara sitta i vid provkörning, av flera anledningar! Det går att svänga hyffsat åt höger :)



Här är ett kort på metern osså, fäst vid styret!



/ Hannes

Vilken sorts display köpte du?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Rogerr skrev:
Jag funderade snarare på själva lambdans reaktionstid.
Da capo: Snabbare än voltmetern iaf.
(Har inte hittat nåt värde, men den är iaf snabbare än man behöver för att kunna reglera efter. Om den är så snabb att man skulle kunna skilja ut blandningen från olika cyllar vet jag inte. Vore kul princip, men faller nog på svårigheter med att avgaserna från olika cyllar blandas och att transportfördröjningen varierar med allt möjligt så att blir svårt att veta vilket värde som hör till vilken cylle.
Jag la märke till att det var mycket lugnare värden på min Volvo än på min BMW R1100GS; undrar om BMWn skiljde mer mellan cyllarna....
Btw: nya 1200 boxern har separat lambda och tps för varje cyl och troligen individuell soppadosering.)
/u
 

HanneZ

Guest
Den är köpt av privatperson på blocket! Vet inte riktigt vad det är för typ!
 

HanneZ

Guest
Nu har jag provkört, mellan o högvarv verkar den ligga kring lambda = 1

På lågvarv däremot så verkar blandningen va väldigt tunn, endast första dioden lyser när den står på tomgång och när man åker lungt på låga varv. Har provat att skruva på luftskruvarna men händer inget direkt, ska jag prova med ett större lågfartsmunstycke?

Här är två filmer från provkörningen, tyvärr ser man inte dioderna, ska ta och provfila ikväll igen!

http://www.ida.his.se/~c02hanbj/PICT3227.AVI
http://www.ida.his.se/~c02hanbj/PICT3228.AVI

/ Hannes
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kul ! Säker på att du inte blandar (?) ihop fett o snålt ? Fast det kan du ju kolla m choken. TROR att motorer normalt (m fuggar) ligger åt det feta hållet v tomgång.
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top