Polis friad för mc-krasch

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
bmwjohan skrev:
varför skulle jag tycka det?

jag tycker inte att fortkörning är ett brott, fastän att lagen säger det. därför tycker jag att det är helt sjukt när snuten agerar på detta sätt.

ta tex i vissa stater i usa. där finns det skumma lagar. tex får man inte gå med en glass i bakfickan i någon stat. detta kanske man kan tänka sig att man skulle göra i alla fall eftersom att det är en sjuk regel. då skulle man ju bli sur som fan om man fick betala dryga böter för det eftersom att man själv inte tycker att det borde vara straffbart.

Hörru bmxkalle, i det allmänna rättsmedvetandet är det ok att gå med en glass i bakfickan, oavsett vad amerikanarna har för konstiga domslut. Däremot är det oftast inte ok att bryta mot trafikregler, och definitivt inte att "dra snuten".

Hur var det med manligheten och de flyende småkillarna? Var de typ manliga på ett småkilligt sätt?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nr:18 skrev:
Om nån kör förbi en poliskontroll utan att ens se den, är det dags att ta kortet ändå! Så blind kan man inte vara och fortsätta köra bil.


Euhm, jag gjorde det där en gång. Polisen hade just stoppat en kompis med bil, och alla stod i ring runt honom och skrattade (skrev ut böter) för olika fel och brister på bilen. Den enda polisen som var ute på vägen stod med en kaffe i handen och blev liak förvånad som jag när jag insåg att jag körde igenom kontrollen lite väl raskt.

Men han vinkade aldrig till mig.....
 

nikke

tror ibland inte sina öron :o)
Gick med
5 Dec 2003
Ort
uddevalla
Hoj
fd vmax98 160 kusar, nu honda cbr 600f (99a)
bmwjohan skrev:
Citat:
Inskickat av Wolfskin
Bryter du mot lagen ska du fan ta konsekvenserna utan att gnälla som en JÄVLA KÄRRING.

Sug och svälj!



det här kan man diskutera i evighet men jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är manligare att stanna och ta straffet som en liten bitch, jämfört att fly som en actionhjälte :D

snälla bmwjohan, actionhjältar är sådana som xxx vin diesel som hoppar o flyger med sin cross överallt som är i princip omöjligt för vanliga dödliga, men du kanske inte vet att det är ju därför de kallas för actionhjältar...de finns inte på riktigt (förlåt om du fick ett hårt uppvaknade nu)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Det föreligger inga hinder för mig alls för att göra det, och det har jag mig veterligen aldrig påstått heller. Däremot tror jag en och annan kan ha fått för sig det, vilket i mina ögon är olyckligt.

d1ce skrev:
En fråga till dig Pejo: Vad är det som är så svårt med att stanna och ta ditt straff om du kört för fort?


Problemet är ju att polisen skall göra samma bedöming, i stridens hetta. Om dom gör fel då, för det gör vi ju alla ?
d1ce skrev:
en smitning skulle jag deifniera som ett uppenbart ignorerande av polisens stopptecken/inkallelse.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pejo skrev:
Där är vi överens. Däremot kan jag förstå att bilisten i mitt exempel ovan missade kontrollen, eftersom kontrollen startade/kom till 500 meter framför oss båda.

Dessutom tror jag inte du heller är fullkomlig, och kan, i ett svagt ögonblick, göra ett likadant misstag.
Jag är inte ofelbar, men jag har aldrig passerat en poliskontroll utan att se den, det kan jag garantera. Polisen brukar inte precis smyga utmed vägarna. Sen att dom vinkat in en sent, det har väl hänt, men då får dom ju gå en bit för att få prata med mej, alternativet att dra finns inte då heller. Man höjer insatsen ganska rejält om man spelar det spelet.
 

SuperBiker2000

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
Stad
Hoj
ZZR600
Tycker polisen ska få ta till mer våld än va de får nu. Nu räcker det typ att polisen visar batongen så blir de anklagade för övervåld. (överdrivet) :kocko
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag tror att du kan garanatera att du stannat vid alla poliskontroller du sett.

Men jag tror att det finns en, om än liten och hypotetisk chans, att du missat att se en kontroll.

Dom du inte sett vet du ju inte om. Alltså kan du inte säga att du sett alla.

Nr:18 skrev:
men jag har aldrig passerat en poliskontroll utan att se den, det kan jag garantera.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Pejo skrev:
Det föreligger inga hinder för mig alls för att göra det, och det har jag mig veterligen aldrig påstått heller. Däremot tror jag en och annan kan ha fått för sig det, vilket i mina ögon är olyckligt.

När jag tänker efter är jag väldigt kluven. Egentligen rör det mig inte i ryggen om någon smiter MEN om man på flykten skulle råka i trubbel och t.ex. repa hojjen + att man drar på sig lite personskador ska man inte komma krypandes och tycka polisen använder övervåld bara för att de fick ta till fysiska medel för att stoppa dig. Samtidigt som jag önskar att vi levde i någon form av utopi där alla följde de anvisningar som finns och givs.

Självklart blir jag, som alla andra säkerligen, förbannad om man uppenbart riskerar andras hälsa än sin egen för att slippa undan böter eller en rättslig åtgärd.

//@
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
OLJEKYLD GSXR skrev:
I mina ögon är det oförsvarbart att skjuta iväg en hoj in i en folkmassa oavsett vad.
[spekulation]
Polismannen gjorde nog bedömningen att det var förenat med alltför stor risk att inte ingripa när hastigheten var låg och motorcyklisten lett jakten in bland folk. En förarlös motorcykel som rullar på någon i 20-30km/h dödar antagligen ingen. En smitare som kör på någon i farter över 50 gör det antagligen.
[/spekulation]
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Nr:18 skrev:
Jag är inte ofelbar, men jag har aldrig passerat en poliskontroll utan att se den, det kan jag garantera. Polisen brukar inte precis smyga utmed vägarna. Sen att dom vinkat in en sent, det har väl hänt, men då får dom ju gå en bit för att få prata med mej, alternativet att dra finns inte då heller. Man höjer insatsen ganska rejält om man spelar det spelet.

Poliskontroller är väll inte direkt problemet.
Snarare de bilarna som smyger upp bakom en när man kör.
Tänk dig att du ligger och kör 10km/h för fort med en civilbil bakom.
Polisen börjar blinka med blåljus utan att du märker något.
Vägen blir bättre och du gasar på lite, polisen bedömer att du försöker smita.
När du sedan saktar in smäller det till och du ligger plötsligt i diket med spräckt skalle mot en sten.

--

Några tycker alltså att en polisman ska bedöma vad som är ett smitningsförsök.
Efter att han gjort den bedömningen ska han genast få dela ut ett straff likt ryska roulett principen.
Det är ju möjligt att motorcyklisten bara får blåmärken.
Även förlamning eller så avlider den prejade föraren på plats.

Detta tycker ni alltså är ett rimligt straff för att ha kört lite för fort.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
zykl0n skrev:
Poliskontroller är väll inte direkt problemet.
Snarare de bilarna som smyger upp bakom en när man kör.
Tänk dig att du ligger och kör 10km/h för fort med en civilbil bakom.
Polisen börjar blinka med blåljus utan att du märker något.
Vägen blir bättre och du gasar på lite, polisen bedömer att du försöker smita.
När du sedan saktar in smäller det till och du ligger plötsligt i diket med spräckt skalle mot en sten.

--

Några tycker alltså att en polisman ska bedöma vad som är ett smitningsförsök.
Efter att han gjort den bedömningen ska han genast få dela ut ett straff likt ryska roulett principen.
Det är ju möjligt att motorcyklisten bara får blåmärken.
Även förlamning eller så avlider den prejade föraren på plats.

Detta tycker ni alltså är ett rimligt straff för att ha kört lite för fort.
Menar du att du har så dålig koll på vad du har bakom dej? Jag har aldrig haft en polis bakom mej utan att han gett sej till känna. Jag vågar påstå att snuten kör inte på dej bakifrån utan att han gett dej chansen att stanna, antingen genom att sticka fram sin nos vid sidan eller genom att köra om dej. Om du då är så ouppmärksam att du inte fattar att bilen som kör om dej i 200+ är polisen så borde du fundera på vad du håller på med. Jag har också tävlat med folk på vägarna, men det första jag gör om det är en okänd bil är att försöka ta reda på om det råkar vara länsman. De brukar nämligen ha uniform på sej även i civila bilar.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Nr:18 skrev:
Menar du att du har så dålig koll på vad du har bakom dej? Jag har aldrig haft en polis bakom mej utan att han gett sej till känna. Jag vågar påstå att snuten kör inte på dej bakifrån utan att han gett dej chansen att stanna, antingen genom att sticka fram sin nos vid sidan eller genom att köra om dej. Om du då är så ouppmärksam att du inte fattar att bilen som kör om dej i 200+ är polisen så borde du fundera på vad du håller på med. Jag har också tävlat med folk på vägarna, men det första jag gör om det är en okänd bil är att försöka ta reda på om det råkar vara länsman. De brukar nämligen ha uniform på sej även i civila bilar.

Har faktiskt hänt mig att jag inte märkt en bakomvarande mc-polis som var helt vansinig för att jag försökte smita.
Hade det varit en bil istället och en machopolis kanske jag varit död nu om ni fått bestämma.

Sen har vi poser-pelle på sin nya fina R1:a som han plockat av de fula backspeglarna på.
Självklart har han även mp3-spelaren på högsta volym för att slippa höra det tråkiga motorljudet.
Ska han också dö?


Man kan ju diskutera i evighet hur och var man borde sett polisen.
Men vi ska inte lägga bedömningen hos enskilda polismän och de ska inte ha rätt att döda/skada fortkörare.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
zykl0n skrev:
Sen har vi poser-pelle på sin nya fina R1:a som han plockat av de fula backspeglarna på.
Självklart har han även mp3-spelaren på högsta volym för att slippa höra det tråkiga motorljudet.
Ska han också dö?
Nej, han ska inte ge sig ut i trafiken över huvud taget om han varken ser eller hör vad som händer omkring honom. Man har faktiskt ett ansvar även som mc-förare att hålla koll på trafiken. Han kan ju välja att strunta i det men då får han väl ta konsekvenserna av det också. Man har ju alltid ett antal val man kan göra med olika grad av risktagande.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
hp skrev:
Nej, han ska inte ge sig ut i trafiken över huvud taget om han varken ser eller hör vad som händer omkring honom. Man har faktiskt ett ansvar även som mc-förare att hålla koll på trafiken. Han kan ju välja att strunta i det men då får han väl ta konsekvenserna av det också. Man har ju alltid ett antal val man kan göra med olika grad av risktagande.

Jo jag tycker det borde vara förbjudet att köra i trafik utan backspeglar och med musik i hjälmen.
Men många gör det idag och jag tycker inte de ska dö eller skadas för det! :huvet

Återigen Poliser ska inte straffa, det har vi domstolar till!
Domstolar borde även börja straffa poliser som gör fel.
Poliser och domstolar som skyddar varandra skadar förtroendet för rättsamhället!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Eftersom detta verkar vare ett ohyggligt stort problem. Hur många motorcyklister har polisen dödat de senaste fem-tio åren?
 

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
Från DN:

"Vid olyckan var farten runt 30 kilometer i timmen, enligt polisen. De uppgav också att jakten aldrig gick speciellt fort, utan högst i 50-60 kilometer i timmen. "

Jo det låter ju jättefarligt ju lika bra att köra på honom... :va
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
furious skrev:
Från DN:

"Vid olyckan var farten runt 30 kilometer i timmen, enligt polisen. De uppgav också att jakten aldrig gick speciellt fort, utan högst i 50-60 kilometer i timmen. "

Jo det låter ju jättefarligt ju lika bra att köra på honom... :va

Är ju i ett sånt läge en prejning låter som en utmärkt lösning.
 

furious

åker på plastraketer
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
jüngmeister sport
men om färden gick i högst 50-60, rätt grym smitning, körde killen moped eller? :rofl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top