Polisen tog mig och 2fast42 för olovligkörning

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Men det är väl fortfarande Din skyldighet att se till att Din mc är "som den ska"?

Jag är osäker på den saken, jag har hört att ifall man har köpt ett fordon i god tro och sedan blir stannad och fordonet har "brister" kan slippa straff. Eventuellt strafflindring kan man också få. Har för mig att jag läste det på trafikjuristen.se, ska kolla ifall jag hittar det.

Last edited:

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Jag är osäker på den saken, jag har hört att ifall man har köpt ett fordon i god tro och sedan blir stannad och fordonet har "brister" kan slippa straff. Eventuellt strafflindring kan man också få. Har för mig att jag läste det på trafikjuristen.se, ska kolla ifall jag hittar det.

Rätt najs om det funkar. Jag har hört samma som Loy, men man kan ju alltid hoppas på det bästa :tummenupp

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
2fast4u2: Kan det vara så att polisen testat med i och urkopplad och kopplat ur den i öppet läge?
för att effekten inte kommer förrän 6000rpm verkar konstigt :confused:

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
Suzuki VX800
Tragiskt... Poliser behövs, men många poliser skulle man helst köra över. Vad skadar det att köra en lätt mc i "originalutförande"? Vem fan far illa av det?

Eller jo, det är ju självklart viktigare att ta fast lätta mc som är i originalutförande än det är att få bort alla rattfyllerister, pedofiler, tjuvar, vandalisörer, knarklangare etc. etc.

Ibland, eller jävligt ofta, blir man bara så trött på poliser...

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
2fast4u2: Kan det vara så att polisen testat med i och urkopplad och kopplat ur den i öppet läge?
för att effekten inte kommer förrän 6000rpm verkar konstigt :confused:

Jag vet inte om jag förstod frågan rätt men avgasporten har varit inkopplad under bänkningarna. Det kan jag nästan svära på. Att kurvan är lite hackig mellan 5-6000 rpm beror på cdi-strypningen.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag vet inte om jag förstod frågan rätt men avgasporten har varit inkopplad under bänkningarna. Det kan jag nästan svära på. Att kurvan är lite hackig mellan 5-6000 rpm beror på cdi-strypningen.

det jag menade var att om polisen testat med både inkopplad och inte så kanske dom hade kopplat ur den
men kopplat ur den så att den var låst i öppet läge

eller har RS så enormt kass botten att kurvan inte finns (typ) innan 6k rpm?

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
det jag menade var att om polisen testat med både inkopplad och inte så kanske dom hade kopplat ur den
men kopplat ur den så att den var låst i öppet läge

eller har RS så enormt kass botten att kurvan inte finns (typ) innan 6k rpm?

Fösta gången mamma frågade polisen om avgasporten hade varit inkopplad under bänkningen så sa han att den hade testats både inkopplad och urkopplad. När jag var och pratade med polisen så sa han att den inte hade varit inkopplad under bänkningen. Om avgasporten hade låst sig i öppet läge så hade nog inte effektkurvan sett ut som den gör heller. Jag har testat att låsa den i öppet och den gick uselt upp till 7000 ungefär, vid 8000 börjar den dra iväg och över det går den som vanligt. Sen ser jag inte någon anledning till att den skulle fastna i öppet läge heller, det har den aldrig gjort. det skulle i sånna fall vara polisen som har låst den vid solenoiden.

Jag tror att effekten är ungefär sådär dålig på låga varv hos alla rs:eek:r. Men min förgasare är inte 100% rätt inställd heller och jag tror att den fick för mycket bensin på låga varv (jag orkade inte ställa in orginalförgasaren efter besiktningen). Men att den inte var rätt inställd på låga varv betyder kanske inte att den tappade på toppeffekten (tror inte det finns mycket mer att hämta ur en rs med min setup).

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Min klasskompis EU-moppe blev beslagtagen för ungeför 5 veckor sen av samma polis eftersom dom misstänkte att den var trimmad. Idag fick jag veta att polisen hade sågat sönder hela avgassystemet till moppen och att han hade hittat skador på katalysatorn. Så nu måste min klasskompis köpa ett nytt avgassystem.

Min klasskompis har sagt till mig så är moppen absolut inte trimmad och jag tror honom med flera anledningar. Och även om han hade försökt trimma så gör han det inte genom att buckla till sin katalysator, och lämna pluggen i kröken kvar. Han är är inte dum i huvudet!

Polisens förklaring på hur någon hade försökt trimma den: Någon hade försökt dra ut katalysatorn genom kröken med hjälp av att kroka i en vajer och hamra på vajern för att knacka ut den.

Jaja, nu är det iaf rätt många som är sura på den här Polisen..

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Å herre jävlar... Du har att göra med ett proffs :näsblod

Mm, man börjar ju undra:tummenupp Har poliser någon som helst utbildning inom motorer? Polisen i det här fallet är iaf inte särskilt kunnig. Han har inte äns förstått grunprincipen än: motorcyklar går snabbare om man trimmar dom:tummenupp

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
Yz250
Mm, man börjar ju undra:tummenupp Har poliser någon som helst utbildning inom motorer? Polisen i det här fallet är iaf inte särskilt kunnig. Han har inte äns förstått grunprincipen än: motorcyklar går snabbare om man trimmar dom:tummenupp

Varför tog han den då??? Nej men på något sätt borde du ju kunna få tillbaka hojen, såndärnt ska väl en verkstad göra eller???

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Varför tog han den då??? Nej men på något sätt borde du ju kunna få tillbaka hojen, såndärnt ska väl en verkstad göra eller???

Jo jag tycker också att en verkstad ska göra sånt där, och då ska det inte vara någon verkstad som polisen är stammisar på, det ska vara en verkstad som inte har några "relationer" med polisen.

Jag har fått veta att firman som bänkade min hoj har någon sorts avtal med polisen (lägre priser). Inte för att jag tror att verkstaden har något att göra med att min avgasport var inkopplad under bänkningen men ändå...

Anledningen till att dom tog den var för att superbänkarpolisen tyckte att den kändes LITE för pigg för att vara 11kw. Och då menade han att det kanske var några hästar mer och INTE 15,5 hk för mycket. Senare fick jag veta att samma polis egentligen hade tyckt att min hoj lät som att den var trimmad.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jo jag tycker också att en verkstad ska göra sånt där, och då ska det inte vara någon verkstad som polisen är stammisar på, det ska vara en verkstad som inte har några "relationer" med polisen.

Jag har fått veta att firman som bänkade min hoj har någon sorts avtal med polisen (lägre priser). Inte för att jag tror att verkstaden har något att göra med att min avgasport var inkopplad under bänkningen men ändå...

Anledningen till att dom tog den var för att superbänkarpolisen tyckte att den kändes LITE för pigg för att vara 11kw. Och då menade han att det kanske var några hästar mer och INTE 15,5 hk för mycket. Senare fick jag veta att samma polis egentligen hade tyckt att min hoj lät som att den var trimmad.

Alltså kan dem bestäma sig någon gång, det verkar som dem intevet vad dem ska ta dig för.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras