Wieder2 skrev:2366782Tjenare Bröder!!!
En kompis till mig var idag ute & körde som vanligt , dock så råkade han hålla en hastighet lite lite för fort förbi en polisbil Hur som helst så sätter dom givetvis efter honom & med tanke på att han bara haft kortet i 4 månader så hade hade han ingen avsikt alls att stanna så det blev ju liksom en jakt då..
Jakten gick hela tiden i stan i hastigheter upp mot 170 km/h mot stop pliker , rödljus & allt annat ni kan tänka er , det slutade med att han blev tvungen att blåsa ifrån dom på gångstigar i hög fart innan dom släppte honom
Nu till frågan , har inte dessa nötter lagar & regler dom själv ska rätta sig efter , dom ska väll släppa jakten om hastigheten överstiger en viss del i centrala stan , dels för att inte riskera allmänhetens lr mc föraren för onödiga risker.
Han berättade för mig att han försökte först hålla en normal fart & slinka imellan betong grisar på smala gator & dylikt öfr att få dom att inse att det är lika bra att dom släpper honom , men dom var tydligen tjuriga & tvingade upp han i hiskeliga farter innan dom gav upp..
Har inte dom begått ett regelbrott själva nu ?
Han blev lite orolig att dom skulle kunna komma hem till han senare lr kalla han på ett förhör med tanke på att dom vet vem han är & vilken hojj han kör , men jag sa att det kan dom nog omöjligt göra , han kan ju ha lånat ut hojjen till vilken person som helst lr spekulant
Poliserna har sina regler och borde släppt honom utan tvekan. Det säger ju sig självt att det där gick för snabbt. Sedan vet man ju inte va det är för poliser som satt i bilen. Kanske någon gammal polis sedan batongligan härjade i stockholm på 70 talet.
Sedan så är det ju lite svårt för honom att anmäla polisen. Det är lättare att ett vittne gör den saken. Men troligen händer inget i så fall.
Han borde stannat i första skedet för dom hade säkert ingen fart på honom och kunde därför bara gett honom en utskällning och det hade nog varit bättre . Skall han fundera på att köra ifrån polisen i fortsättningen så borde han nog söka sig ut på en större väg än stan som kan va svår kanske. Har ingen erfarenhet av de där .