Polisens nya metod för att stoppa fortkörare, när drabbas vi?

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
Arctic#1 skrev:
Hmm du ar bara avundssjuk eftersom du inte har en hoj som går 160 engång...
:hihi

Vad ska jag med det till, man får ju ändå bara köra 110 i lilla svedala :banana
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
Hightuned skrev:
Nu blir det magert i kaffekassan hos snuten när dom ska betala för dom där reparationerna! Skämt åsido vilka jävla idioter får man verkligen bli polis om man totalt saknar omdömme, begriper dom inte att det bara är att låta folk sticka om dom vill, ingen ska väl behöva dö för en fortkörning? :kocko
Och hur ska polisen veta att det bara är en fortkörning av ett psykfall med för stort ego bakom ratten och inte en barnamördare på flykt när f**n skapet inte stannar utan gör allt för att komma undan tom kör mot trafiken på motorväg.
 

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Bra att ferrariförarna åkte dit! Men frågan är om killarna hade kört som idioter om man INTE hade jagat dom efter att dom inte stannade i början!!!
Undrar hur många på detta forum (sporthoj....) som ALLTID håller fartgränserna. Som aldrig har kört för fort!
Vad går gränsen? Tänk om du kör i 140 km/h och du kanske inte ser/hör sirerna eller blinkningarna från civilaren och han kör på dig.... Rätt åt dig? (ok jag vet att det är överdrivet!)

Jag tycker att det ska vara mer poliser ute, men överallt, inte bara i trafiken, nu känns det som om prioriteringarna görs fel ibland.
Om det är ägaransvar så skulle nog mycket lösas, och "vet" inte ägaren vem som körde, ja då får han ta straffet!
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
MrGreen skrev:
Och hur ska polisen veta att det bara är en fortkörning av ett psykfall med för stort ego bakom ratten och inte en barnamördare på flykt när f**n skapet inte stannar utan gör allt för att komma undan tom kör mot trafiken på motorväg.
Tja du har rätt, polisen skulle aldrig lägga ned sådana resurser som spikmattor, avspärrade vägar, samt organisera ihop länets alla poliser för att ta fast en simpel barnamördare, eller en våldtäktsman, det krävs rejäla brott i nivå med en fortkörare för det.
http://tv4.se/visa/?ID=381300
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hycklare

hycklare är vi allihopa
snuten gjorde helt rätt, hoppas bara dom inte gör så mot mig, för jag skulle ha situtionen under kontroll.... :brinnerup
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
eV1Te skrev:
Jag tycker polisen gått för långt! 250 km/h på motorväg med en bil som är byggd för 300 är inte speciellt farligt men jag förstår att polisen kanske misstänker bilstöld när de försöker åka ifrån dom.

Hmm, problemet är inte deras bilar, utan snarare andra bilisters oberäknerlighet. Jag vet inte med dig, men då jag kör på de svenska vägarna räknar jag inte med att andra bilar, oavsett vilka hastigheter de är byggda för, ska hålla 250 knyck!! Att tro att det endast är dessa personer som kör för fort styr över vad som kan hända är naivt. Allt kan hända och konsekvenserna av att framföra över 1000 kg bil i de hastigheterna om någon annan bilist gör något fel, kommer ut i vänsterfilen utan att ha full koll bakåt, i alla fall inte förvänta sig en hastighetsskillnad på över 130 km/h kommer leda till mycket allvarliga olyckor!! Jag förstår polisens direkta vilja att stoppa dessa.

Samma sak vad gäller för oss på MC, då vi susar fram i närmare 300 blås mellan bilar på motorvägarna. MC föraren kommer troligen att gå åt om något händer, ok det var han själv som gasade, men risken är att någon annan också följer med och möter sin skapare!! Jag har förståelse för spänningen, helt klart, men ingen sympati för dom som gör det, väx upp och välj bättre tillfällen och ställen, t.ex. banor!!

Jag vill inte att min sambo, vänner, släktingar eller någon annan ska få en hoj i sidan i en korsning i stan och därmed omkomma eller bli allvarligt skadad!! Jag jobbar inte för vägverket, polisen eller någon annan myndighet inom detta område... detta är mina åsikter man tror man har kontroll, men det är en illusion :3freak , och kan försvinna fortare än man kan ana, om farten är "rimlig" så kan man rädda situationen eller hålla konsekvenserna nere, ej förlora liv och lem...

Jag vet att folk inte håller med, men jag hoppas att jag inte skaffar fler ovänner för jag uttrycker mina åsikter!!

/K
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Många verkar chockade över att det kan göra ont fysiskt och ekonomiskt att bryta mot de lagar som finns i mjukislandet sverige, det är klart att om man sedan modersmjölken får lära sig att man inte har skyldigheter utan bara rättigheter så kan uppvaknadet bli jobbigt, det kan ju faktiskt vara så att du möter en snut som är tokigare än du själv och tillråga på allt kör både bättre, snabbare och har lagen på sin sida.
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Tycker att problemet ligger på antagonisten, är det inte därför vi har rättväsen??? Att dom som bryter mot lagen stoppas? Sen vilka brott som prioteras kan juh diskuteras, tycker själv polisen är väldigt tuffa när dom jagar bilister eller motorcyklister istället för att våga ingripa när våldsammare brott begår men dom har säkert sina orsaker. Jag skulle såklart åka ifrån dom om dom börja jiddra med mig :gnissla
 

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Hightuned skrev:
Nu blir det magert i kaffekassan hos snuten när dom ska betala för dom där reparationerna! Skämt åsido vilka jävla idioter får man verkligen bli polis om man totalt saknar omdömme, begriper dom inte att det bara är att låta folk sticka om dom vill, ingen ska väl behöva dö för en fortkörning? :kocko

För en fortkärnings ska man inte behöva dö/skadas för sålänge man stannar och tar sitt straff.

Men om man försöker smita från den på ett sätt som medför stora risker för medtrafikanter, då har man höjt ribban och SKA stoppas, om föraren försvinner med så har polisen gjort vägarna säkrare.

Mvh Christian
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Synd på Ferrarin, bra för trafiksäkerheten.
Det kanske kan få andra fartdrullar att tänka till en extra gång innan de försöker dra ifrån farbror blå när de blivit ertappade med fingrarna i syltburken.

Gött att veta att snubben med ferrarin inte får ut några slantar från f-bolaget heller. Hoppas det svider REJÄLT i plånboken för honom. Men straffet han får av käringen lär ju knappast vara mildare. Brumma runt med en unge i de där farterna :4skrika
 

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
Hoztic skrev:
Självklart ska lagarna gälla lika för alla. Det är förbannat frustrerande när man läser om att snuten inte bryr sig när dom får larm om pågående våldtäkter, misshandel, rattfyllon osv. Däremot verkar dom kunna lägga ner hur stora resurser som helst på att jaga fortkörare. Men det är väl iofs antagligen politik bakom...

Nu känner jag, att ja me måste haka på.
För detta är ett påstående som håller i alla läge "hur stora resurser som helst på att jaga fortkörare" från de första åren jag körde tvåhjuling till nu.
Så har de då ALDRIG varit resursbrist hos trafikpolisens materialförråd :va
Det verkar som att allt fr Volvo T5 till Jeep cherokee och SAAB Aero finns i tillräckliga mängder.......om det nu finns förare till alla.

De ja menar är att brott som underminerar rätts- och välfärdssamhället typ misshandel, våldtäkter, rån o.s.v är för mej betydligt viktigare än om ngn rastar bilen på E6:an. Så dessa områden borde fått en betydligt större del av pengarna istället för "tfp´s materialförråd"
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
90% av alla moraltanter i den här tråden kör säkert olaglig när dom själva är ute i trafiken iom att du väldigt sällan kör lugnt med en sporthoj.

Så varför är de okej att tycka att en sak/händelse är fel när nån annan begår den men inte när man själv begår/genomför handlingen ?

LUKTAR DUBBELMORAL LÅNG VÄG!

Och nej jag tar inte fortkörarnas parti :)
//D
 
Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Slappa skrev:
90% av alla moraltanter i den här tråden kör säkert olaglig när dom själva är ute i trafiken iom att du väldigt sällan kör lugnt med en sporthoj.

Så varför är de okej att tycka att en sak/händelse är fel när nån annan begår den men inte när man själv begår/genomför handlingen ?

LUKTAR DUBBELMORAL LÅNG VÄG!

Och nej jag tar inte fortkörarnas parti :)
//D

Tråden handlar ju om metoden att stoppa fortkörarna. Kör man för fort och inte stannar för polisen så får man skylla sig själv.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Återfall skrev:
verkar som att allt fr Volvo T5 till Jeep cherokee och SAAB Aero finns i tillräckliga mängder
Är du avundsjuk för att trafikpolisen har snabba bilar? Och att snuten förfogar över fordon för lättare terrängkörning?

Blir du sned som fan när du ser brandförsvarets läckra röda stegbilar också? Kokar du av avund när du ser ambulanssnubbarna ratta den där coola mersa-ambulansen? Hoppar du jämfota av missunnsamhet när du ser de värnpliktiga ratta terränglastbil 40? Ryser du av frustration när du ser kustbevakningens feta båtar?

Fram för en poliskår som kör Lada, brandbilar byggda av hästkärror och cykelambulanser! :rolleyes:
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
sgtpepper skrev:
Är du avundsjuk för att trafikpolisen har snabba bilar? Och att snuten förfogar över fordon för lättare terrängkörning?

Blir du sned som fan när du ser brandförsvarets läckra röda stegbilar också? Kokar du av avund när du ser ambulanssnubbarna ratta den där coola mersa-ambulansen? Hoppar du jämfota av missunnsamhet när du ser de värnpliktiga ratta terränglastbil 40? Ryser du av frustration när du ser kustbevakningens feta båtar?

Fram för en poliskår som kör Lada, brandbilar byggda av hästkärror och cykelambulanser! :rolleyes:


:tummenupp :rofl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top