Poliser i slöja & turban...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Uniform betyder ju att alla ska se likadana ut. Skall alla byta till turban nu då? Dett var nog fan det dummaste jag har hört på ett bra tag.

tpe-swe

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
CBR 929
visst jag hade nog oxså garvat :D
men kan nog inte säga att jag tycker det är fel.

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
ifs är det ju ett bra tillfälle för de som nu kan tänkas bära turban till sin uniform att visa sin respekt gentemot sina kollegor och landet de bor i genom att _inte_ göra det.

lär ju hända.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
ehh...???

Polis med turban och slöja...ojojojojoj....vart är vi på väg.

snart skall man väl få åka hoj utan hjälm för att man har nån svampsjukdom i hårbotten också... :crash

Nädu...en korrekt uniform med tillhörande mössa är det som gäller, inte turban och slöja.

Men om det nu blir så att de får ha turban o slöja så måste de väl ändå ha ett nummer eller nått väl synligt så att det går att identifiera polisen som försöker stoppa demonstranter/huliganer (för dem är det iaf lagligt att dölja sitt ansikte) på en ev film.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är rätt och vacket tänkt av Rikspolisstyrelsen (i vart fall med turbanen, slöjan vete fan om den täcker ansiktet, fast den skall förmodligen bara täcka håret). Det finns mycket goda skäl att ta in folk från olika etniska minoriteter till poliskåren - i syfte att minska kriminaliteten. Turbanen är helig för sikherna och de skall ha samma rätt att bli poliser precis som vilka andra svenskar som helst. Ni som tjafsar om enhetliga uniformer kan betänka att ghurkaförbanden i brittiska armén består av sikher och att de bär turban till uniformen. Och såvitt jag vet har ingen varit särskilt missnöjd med dem. Det finns fö även i svenska armén olika huvudbonader - kepa, hjälm, båtsmössa - och det är ingen som gnäller för det heller.

Men nej förresten, gillar man inte polismössan och svensk husmanskost kan man dra åt helvete och bli pizzabagare. :rock

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Bingo skrev:
Det finns fö även i svenska armén olika huvudbonader - kepa, hjälm, båtsmössa - och det är ingen som gnäller för det heller.

Du får gärna tala om för mig när armén började använda båtmössa. :)

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Bingo skrev:
ghurkaförbanden i brittiska armén består av sikher och att de bär turban till uniformen. Och såvitt jag vet har ingen varit särskilt missnöjd med dem.

De är grymt duktiga soldater men de är knappast sihker. Ghorkas (som det heter egentligen) härstämmar från den fd stadsstaden Ghorka i Nepal. De är hinduer eller buddister, men inte sihker dvs inga turbaner behövs.

Sihker å andra sidan har dock figurerat som soldater och då iförda turbaner. Förövrigt har muslimer och sihker historiskt sett inte haft mycket över för varandra, sihkismen började delvis som en motståndsrörelse mot den muslimska ockupationen av punjab i Indien. Alltså turban = troligtvis inte muslim.

Dagens historialektion. Visst är det kul? :mattias :D

Last edited:

kul_på_hoj

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha thunderace
Knep från RPS

Den här situationen blir absurd..Det finns inga inom poliser eller blivande sådana som bär turban elle slöja.Det vet rps om så då kan man gå ut med det här för att lugna de som säger att de finns för få minoriteter inom polisen eller att man är diskriminerande,ni lär nog aldrig se en mc-polis i turban eller en kravallpolis i slöja..De som studerar på Phs som HAR invandrarbakgrund vill se ut som poliser och inte som om det är Hallowen.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Näää skulle ju se sjukt ut, och nu lite OT...

Retar mig faktiskt på att dom kallar majoriteten av svergie för rasister. varför är vi det då?Vi har byggt Moskér o grejer åt dom, Dom får nya fina bilar, lever på bidrag och har det gott, Dom kan kalla oss Svenne utan problem men säger vi nått om dom är det ett jävla liv, vissa har ingen respekt för vad som är mitt och ditt, skriker glåpord, har slagit ner många av mina vänner pga av att dom vart på samma gångbana och så fort det är nått så ringer dom och fixar 8 bilar som ska komma och hjälpa dom. Blir så förbannad på det. Om vi skulle vända på steken då?Att vi var tvugna att fly och invandra till deras land...som t:ex skulle DOM bygga en kyrka åt oss? Skulle inte tro det.. :rolleyes:

så nu har jag sagt mitt :crash

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Fast mycket av det där stämmer väldigt mycket på många svenskar åxå.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan vad ettriga ni är idag då. Man kan väl inte hålla reda på huvudbonaden för Ghurkas, Balochis, Bhopals, Punjabis, Sikhs och alla andra brittiska förband. Och var de kommer ifrån. :rolleyes: Men turban har de. En del. Det vet jag.

Men hör här. Att det finns uniformer innebär inte att alla i kåren måste ha samma uniformspersedlar på sig samtidigt. En motorcyelpolis har inte exakt samma uniformsperedlar som en som kör bil, och ingen av dem har samma uniformspersedlar som en cykelpolis. Det måste väl alla begripa att en MC-snut måste ha vettiga skyddskläder på sig när han skall jaga fortkörande MC-huliganer. Han kan väl knappast ta upp jakten iförd likadana cykelbyxor som cykelpolisen. Och kan man acceptera cykelbyxor som en uniformspersedel så finns knappast något sakligt hinder för turban.

Jaja, sitt här å var tuffa bara. Undrar om ni är lika tuffa när en turbanklädd snut stirrar er stint i ögonen och säger "-Det gick visst lite fort, det där..." :D

SimmPsi; på vilken planet, exakt vilken, går det till som du beskriver det? Liger den i vår galax? Kommer du från den?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
dumbo skrev:
Du får gärna tala om för mig när armén började använda båtmössa. :)
Där sätter du mig på pottkanten. Jag har fan ingen aning när de började. Men men... I "Svensk soldat" från 1981 (i likhet med alla RIKTIGA svenskar läser jag den varje månad för att vara redo när ofred hotar vårt land), sid 152 omnämns och avbildas arméns Båtmössa m/60. I en not till densamma kan man läsa att "Personal vid infanteriregementen utom I1, I3 och I4 bär förbandstecken i mössan. Mössans färg stålgrå utom vid I1, I3, I4 och Pi där den är mörkblå samt vid K1 där den är mellanblå". Bäres till "Daglig dräkt Uniform m/60".

Båtmössa m/60 används i hela befälskedjan, från den simplaste "menig under grundutbildning" till generalspersoner. Kepan heter förresten Fältmössa m/59. Skärmmössan finns i varianterna M/60 och m/68.

Fö kan tilläggas att en svensk soldat förväntas kunna fastställa befälets tjänstegrad oavsett vilken mössa denne bär vid tillfället. En svensk trafikant förväntas likaså kunna fastställa att det är en polis som skäller på honom för att han överskridit högsta tillåtna hastighet, oavsett om polismannen bär båtmössa, skärmmössa eller turban.

:D

Edit: glömde nämna att Baskermössa m/52 (pansartrupper m fl), Baskermössa m/60 (kustjägare) samt den skärmlösa Skärmmössa m/60 (Flottan, bäres avkorpral och menig).

Last edited:

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Äntligen! :bow

Skönt att se att det finns politiker som använder mina skattepengar till något bra.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Där sätter du mig på pottkanten. Jag har fan ingen aning när de började. Men men... I "Svensk soldat" från 1981 ...

Det där var humor på riktigt! :tummenupp

Fråga bara; Uniform, är inte det något man har för att minimera "personliga drag" och sträva efter just en uniform klädnad? Så att intrycket blir att man möter en myndighet/stat/whatever snarare än en person. Sätter man sig då och delar in dessa i olika fack så är man väl lite fel ute. Eller?

Alltså bortsett från praktiska problem. Att en patrullerande polis inte har samma uniform som en mc-polis har tror jag ingen har problem med att köpa.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
..Fråga bara; Uniform, är inte det något man har för att minimera "personliga drag" och sträva efter just en uniform klädnad? Så att intrycket blir att man möter en myndighet/stat/whatever snarare än en person. Sätter man sig då och delar in dessa i olika fack så är man väl lite fel ute. Eller?...
Det har jag ingen aning om. Jag har antagit att uniformen är till för att man skall kunna identifiera vilken armé, förband, myndighet osv en person tillhör. Till en given uniform hör ganska många olika huvudbeklädnader redan idag och jag har lite svårt att se att en turban skulle verka förvirrande. Eller säg så här, man måste vara fullblodsidiot för att inte känna igen en polis om denne bär vanlig polisuniform och turban.

Sen fattar jag inte riktigt vad för roll det spelar hur polismannens uniformsmössa ser ut. Om det krävs att sikherna har turban så fixar Polisen helt enkelt en tjänsteturban. Våra böter blir desamma ändå.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln