Thundercat
Ringmärkt
Uniform betyder ju att alla ska se likadana ut. Skall alla byta till turban nu då? Dett var nog fan det dummaste jag har hört på ett bra tag.
Thundercat skrev:Väljer man att bli polis så är det väl bara att gilla läget. Det är ju ingen som blir tvingad att bli polis.
Bingo skrev:Det finns fö även i svenska armén olika huvudbonader - kepa, hjälm, båtsmössa - och det är ingen som gnäller för det heller.
Bingo skrev:ghurkaförbanden i brittiska armén består av sikher och att de bär turban till uniformen. Och såvitt jag vet har ingen varit särskilt missnöjd med dem.
Hightuned skrev:Va, menar du att dom är poliser firvilligt?.
Där sätter du mig på pottkanten. Jag har fan ingen aning när de började. Men men... I "Svensk soldat" från 1981 (i likhet med alla RIKTIGA svenskar läser jag den varje månad för att vara redo när ofred hotar vårt land), sid 152 omnämns och avbildas arméns Båtmössa m/60. I en not till densamma kan man läsa att "Personal vid infanteriregementen utom I1, I3 och I4 bär förbandstecken i mössan. Mössans färg stålgrå utom vid I1, I3, I4 och Pi där den är mörkblå samt vid K1 där den är mellanblå". Bäres till "Daglig dräkt Uniform m/60".dumbo skrev:Du får gärna tala om för mig när armén började använda båtmössa.
Bingo skrev:Där sätter du mig på pottkanten. Jag har fan ingen aning när de började. Men men... I "Svensk soldat" från 1981 ...
Det har jag ingen aning om. Jag har antagit att uniformen är till för att man skall kunna identifiera vilken armé, förband, myndighet osv en person tillhör. Till en given uniform hör ganska många olika huvudbeklädnader redan idag och jag har lite svårt att se att en turban skulle verka förvirrande. Eller säg så här, man måste vara fullblodsidiot för att inte känna igen en polis om denne bär vanlig polisuniform och turban.t-rex skrev:..Fråga bara; Uniform, är inte det något man har för att minimera "personliga drag" och sträva efter just en uniform klädnad? Så att intrycket blir att man möter en myndighet/stat/whatever snarare än en person. Sätter man sig då och delar in dessa i olika fack så är man väl lite fel ute. Eller?...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|