Poliser i slöja & turban...

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Bingo skrev:
Där sätter du mig på pottkanten. Jag har fan ingen aning när de började. Men men... I "Svensk soldat" från 1981 (i likhet med
[...]


:)

Kanske skulle ställt frågan "När började de använda dem igen?"
Ivfsh används de väl knappast idag, bortsett från att en och annan får ut en permissionsuniform.
Nu har jag faktiskt inte koll på om permissionsuniformen ser likadan ut i armén som flygvapnet förstås.

Idag används svjv nästan uteslutande fältmössa M/59 och i vissa fall fältmössa M/90 i alla förband.
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
t-rex skrev:
Fråga bara; Uniform, är inte det något man har för att minimera "personliga drag" och sträva efter just en uniform klädnad? Så att intrycket blir att man möter en myndighet/stat/whatever snarare än en person. Sätter man sig då och delar in dessa i olika fack så är man väl lite fel ute. Eller?

I det militära är detta ett av syftena iaf. När man rycker in är alla på samma nivå, oavsett om en är miljonär och en annan är fattig arbetslös. Det går inte att SE skillnad på såna saker.
Givetvis fyller det till viss del samma funktion hos polisen.

De exempel som tidigare dragits upp är ju hela förband som använder turban tex. Det är ju att jämföra med att kravallpoliser har hjälmar och sköldar. Nationella insatsstyrkan har MP5:eek:r isf den vanliga tjänstepistolen osv. Man har olika utrustning beroende på vilket förband/vilken avdeling man tillhör. Det blir en helt annan sak om individer inom samma förband klär sig olika.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
SimmPsi skrev:

Retar mig faktiskt på att dom kallar majoriteten av svergie för rasister.
Jag retar mig på medborgare i vårt fina land som inte ens kan stava till landets namn, hur jävla svårt är det egentligen? VI BOR I SVERIGE!


Vi har byggt Moskér o grejer åt dom, Dom får nya fina bilar,
Säga vad man vill om moskébyggen, men inte fan har "vi" byggt dom, varken bokstavligen eller med våra skattepengar, så den unkna retoriken kan du ju fimpa direkt. Inte heller har "vi" köpt fina bilar åt dom, även invandrare kan jobba och tjäna pengar och eventuella bidrag räcker inte till en "fin bil" oavsett om man är orginalsvensk eller invandrare.

Bingo: :tummenupp. Vettigt skrivet. Själv läser jag främst SoldF (minst en gång i månaden) för att hålla mina fältkunskaper i trim i händelse av ofred, men Svensk Soldat har ju också sin givna plats :). Här kan alla snorvalpar som inte vigt en del av sitt liv åt fosterlandet läsa på lite :)

/ Sergeant P, Livgrenadjärbrigaden IB4.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Limstift skrev:
Vad hände med det gamla visa uttrycket "Ta seden dit du kommer"?

Det gjordes om till "Ta persedeln dit du kommer" :D


Känns faktiskt som det kvittar vad poliserna har på huvudet, mina böter blir nog varken högre eller lägre ändå,,,
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Det har jag ingen aning om. Jag har antagit att uniformen är till för att man skall kunna identifiera vilken armé, förband, myndighet osv en person tillhör. Till en given uniform hör ganska många olika huvudbeklädnader redan idag och jag har lite svårt att se att en turban skulle verka förvirrande. Eller säg så här, man måste vara fullblodsidiot för att inte känna igen en polis om denne bär vanlig polisuniform och turban.

Sen fattar jag inte riktigt vad för roll det spelar hur polismannens uniformsmössa ser ut. Om det krävs att sikherna har turban så fixar Polisen helt enkelt en tjänsteturban. Våra böter blir desamma ändå.

Sant. Men de olika huvudbeklädnaderna eller andra "olikheter" är antingen praktiskt eller organisatoriskt betingade. När man börjar ta personliga hänsyn tycker jag fortfarande att man är ute och cyklar, med turbaner likväl som en lantmännenkeps eller något annat klädsamt.

Hela grejen verkar lite väl PK. Jag kan inte heller hjälpa att jag ser en framtid där trådarna på t ex detta forum byts ut från "polisjävlarna tog mitt kk bara för att jag körde 200 på 30-väg" till "Den dumma jävla blattepolisen som tog mitt kk skall åka hem till sitt eget land och jaga gettjuvar med sin fula turban!"

Det kommer, tror jag, inte direkt hjälpa till att skapa en positiv bild av polisen hos gemene man.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
med turbaner likväl som en lantmännenkeps
Jag håller med om att det känns lite väl PK, men du kan ändå inte jämföra en turban med en lantmännenkeps, turbanen har för en sikh ett enormt symbolvärde som inte riktigt går att jämföra med en keps :).

Jag tror att det blir som någon skrev tidigare, det kommer knappast att bli rusning till polisens klädesförråd för att hämta ut tjänsteturbaner, det vet RPS och därför är det harmlöst att ändra uniformsreglementet och därigenom vara sådär härligt politiskt korrekt :).
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
sgtpepper skrev:
Jag håller med om att det känns lite väl PK, men du kan ändå inte jämföra en turban med en lantmännenkeps, turbanen har för en sikh ett enormt symbolvärde

.....


harmlöst att ändra uniformsreglementet och därigenom vara sådär härligt politiskt korrekt :).

Hähä, jo, det var la ingen helt allvarligt menad jämförelse. I sak tycker jag dock att den fungerar. En uniform är en uniform är en uniform lixom.


PK suger! Hårt!
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
snacka om att den här tråden har svängt konstigt... började med poliser i turbaner, gick över till folkslag som tex sikher(eller hur det stavas), till vem som byggde Moskér, om invandrare jobbar och köper egna bilar till engelska armén, till båtmössan och till sist till.. en bok som alla elitsoldater kan utan och innan SoldF......


/Malaj Hurtig I13/FO53 (nu mera nerlagt)... :hej
 
Last edited:

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Bingo skrev:

SimmPsi; på vilken planet, exakt vilken, går det till som du beskriver det? Liger den i vår galax? Kommer du från den?

Där du bor har visst inte denna inträffat, möts dagligen av det jag beskriver. Som när jag var till Skattekontoret för att höra om jag behövde skatta för de pengarna jag tjänade på sommarjobbet så råkade jag lägga örat till ett par utlänningar som var där som hade några problem med reklamationen, visade sig vara hans mamma som inte hade skickat in papprerna, så hon i kassan frågade om dom skulle kolla upp om han hade skickat in papprerna vilket han hade och hon frågade om han hade nån inkomst och han sa att har inte har någon inkomst utan bara bidrag. Inte så mycket med det men när vi kom ut så hade han en fin röd S70. Men hur kan han ha råd med en Volvo S70 om han inte har nån inkomst :confused: Vi har inte råd med en sån bil och båda mina föräldrar har fast jobb.. I förrgår när jag,farsan och morsan var ute och åkte en sväng här i trakten. Så tog vi en liten pause vid kanalen för att prata om vart vi ska åka så plötsligt hör vi att nån skriker glåpord. Tittar ner mot kanalen och där står en ganska ung utlänning och skriker glåpord åt oss samt vevar med mellan fingret, Mycket riktigt så skulle han få hit bilar och grejer morsan trivdes inte med situationen. Jag blev arg pga av det morsan fick höra, hon var ute på sin 2a färd med farsan.. :( Så den galaxen jag bor i kan inte vara långt ifrån din, Bingo. Förr eller senare möts alla av den. Jag har inget emot invandrare men så vissa beter sig har jag svårt att förstå.
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
SimmPsi:

Nu vet jag inget om hur du och dina färäldrar bor, men bland invandrare är det ofta viktigare att det syns utåt att man har det gott ställt. Man skiter således i hur man bor och lägger alla pengar på tex en bil istället.
Du har åxå förbisett möjligheten att bilen inte är hans. Han kan mycket väl ha lånat den.

Men troligen gör han ju massor med pengar på att sälja stöldgods eller knark.
*suckar*
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
dumbo skrev:
SimmPsi:

Nu vet jag inget om hur du och dina färäldrar bor, men bland invandrare är det ofta viktigare att det syns utåt att man har det gott ställt. Man skiter således i hur man bor och lägger alla pengar på tex en bil istället.
Du har åxå förbisett möjligheten att bilen inte är hans. Han kan mycket väl ha lånat den.

Men troligen gör han ju massor med pengar på att sälja stöldgods eller knark.
*suckar*

Han kanske till och med hade stulit den?
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Möjligt, men inte så troligt.
Dessutom är han ävl sådär lagom smart om han kör omkring i en stulen bil.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
dumbo skrev:
Möjligt, men inte så troligt.
Dessutom är han ävl sådär lagom smart om han kör omkring i en stulen bil.

Naturligtvis inte. Men man kan inte utesluta det.

Skit samma. ;)
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Bingo skrev:
Fan vad ettriga ni är idag då. Man kan väl inte hålla reda på huvudbonaden för Ghurkas, Balochis, Bhopals, Punjabis, Sikhs och alla andra brittiska förband. Och var de kommer ifrån. :rolleyes: Men turban har de. En del. Det vet jag.

Appappapp...rätt ska vara rätt och fel ska vara fel. Rätt huvudbonad på rätt asiat! Du har ju inte kvar UPA i namnet längre så du får stå till svars för dina handlingar. :whip

No hard feelings. :hej

Risken/chansen/turen/oturen att vi får fler än en handfull poliser med turban i sverige är minimal. Så många sihker finns det knappast i sverige och av de som finns vill nog inte allihopa bli poliser. T o m en Sjöbopartist bör stå ut med några få turbanpoliser som patrullerar plattan i stockholm...

/Spinky UPA :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om dom vill ha slöja eller turban kvittar väl, dom kommer ändå att plocka era körkort.

Uniform = att se likadan ut
Unisex = Könslöst
Unikum = Ungerskt Bitter

Slöja är som tonat visir, man tror att det gömmer sig en skönhet bakom.

Turban är praktiskt att ha på stranden och om toapappret är slut.

Låt alla göra som dom vill och va inte så j-a svensk :6surkart
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top