Polisjakt som ledde till olycka

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Växjö
Hoj
99 Yamaha R1
För mig är 3000-4000 kr mycket pengar för att ha haft lite kul på gasen..
Va snäll och stannade en gång för en civilmc snut och fick pröjsa 3600:-
Sänk böterna till det dom va innan så kommer iaf jag stanna nästa gång också och säkerligen flera med mig..

Tror inte på det skitsnacket att högre böter gör att färre kör fort..nej....
Det gör bara att fler tar risken att försöka dra dom då kanske 4000:- är pengar dom inte ha att undvara..
Visst sen självklart ångrar man ju att man körde fort från början och givetvis om man blir prejad av vägen och skadad på köpet..
Men det polisen borde fattat är att man drar för att man vet att man gjort fel och inte vill pröjsa 4 papp för att man haft lite skoj med gasen
på sin egna hoj.
Hårdare straff gör bara att fler försöker undkomma polisen.. kolla bara i USA.
Där försöker dom dra snuten även om dom sitter i en
trött gammal trabant med 67 hk :D
Är övertygad att han och många fler som dragit snuten hellre hade stannat om dom visste att det kanske väntade en tusenlapp i böter för sitt misstag.
OCH JA! vi hade fortfarande kört fort även om dom höjer till 50.000:- i böter hade bara gett ÄNNU större anledning att inte stanna!
Nästa gång jag vet att det väntar en månadshyra i böter så blir det rullen i botten iaf! :arsele
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det finns alltid två sidor av myntet, sanningen brukar dock uppdagas till sist.

Absolut! Några punkter som man kan tvivla på direkt när man läser det...!
Men som jag skrivit innan, om det var så att han blev prejad så är det helt sjukt och Polisen borde bli straffad tycker jag

Håller med till 100%. Hårdare straff gör att man offrar mer för att komma undan. Ex är när man har ett jobb som kräver körkort men missar en 70 skylt tror att det är 90 och håller ca 120 km/h... Blir av med jobbet pga det...
För mig är 3000-4000 kr mycket pengar för att ha haft lite kul på gasen..
Va snäll och stannade en gång för en civilmc snut och fick pröjsa 3600:-
Sänk böterna till det dom va innan så kommer iaf jag stanna nästa gång också och säkerligen flera med mig..

Tror inte på det skitsnacket att högre böter gör att färre kör fort..nej....
Det gör bara att fler tar risken att försöka dra dom då kanske 4000:- är pengar dom inte ha att undvara..
Visst sen självklart ångrar man ju att man körde fort från början och givetvis om man blir prejad av vägen och skadad på köpet..
Men det polisen borde fattat är att man drar för att man vet att man gjort fel och inte vill pröjsa 4 papp för att man haft lite skoj med gasen
på sin egna hoj.
Hårdare straff gör bara att fler försöker undkomma polisen.. kolla bara i USA.
Där försöker dom dra snuten även om dom sitter i en
trött gammal trabant med 67 hk :D
Är övertygad att han och många fler som dragit snuten hellre hade stannat om dom visste att det kanske väntade en tusenlapp i böter för sitt misstag.
OCH JA! vi hade fortfarande kört fort även om dom höjer till 50.000:- i böter hade bara gett ÄNNU större anledning att inte stanna!
Nästa gång jag vet att det väntar en månadshyra i böter så blir det rullen i botten iaf! :arsele
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Läs detta så förstår du mig bättre
Nja, kalla mig gärna för både naiv och dum...
Men utan fakta och/eller bevis så väljer jag nog att tro på informationen från polisen i första hand, även om den inte nödvändigtvis är helt korrekt.

Jag har hört allt för många liknande historier som har varit felaktiga för att inte tro på polisen, även av folk i bekantskapskretsen, och det brukar bara bli värre ju fler gånger dom berättas.

Det finns alltid två sidor av myntet, sanningen brukar dock uppdagas till sist.
:tummenupp

För mig är 3000-4000 kr mycket pengar för att ha haft lite kul på gasen..
Va snäll och stannade en gång för en civilmc snut och fick pröjsa 3600:-
Sänk böterna till det dom va innan så kommer iaf jag stanna nästa gång också och säkerligen flera med mig..
1. Ge dig inte in i något om du inte tål spelreglerna, som i det här fallet klart och tydligt är olika bötesbelopp för olika överträdelser.

2. Om du på fullt allvar tycker att bötesbeloppet är det stora problemet med fortkörningar, och ett skäl till att inte stanna på polismans uppmaning, då är du i alla inte någon som jag vill ha omkring mig som medtrafikant...

Absolut! Några punkter som man kan tvivla på direkt när man läser det...!
Men som jag skrivit innan, om det var så att han blev prejad så är det helt sjukt och Polisen borde bli straffad tycker jag

Håller med till 100%. Hårdare straff gör att man offrar mer för att komma undan. Ex är när man har ett jobb som kräver körkort men missar en 70 skylt tror att det är 90 och håller ca 120 km/h... Blir av med jobbet pga det...
Så då tycker du att man ska klara sig för att man pga av att man trodde att det var 90km/h bara körde 30km/h för fort?

Återigen, beroende på om en polisman väljer att vara bussig eller inte kan man kanske komma undan, problemet idag är att alla tycker att det är någon rättighet pga av både det ena och det andra. Har själv råkat ut för en liknande händelse, i lastbil mitt i natten på en tom infart till Borlänge, och fick till svar när jag komplaina till VV att "jJaså, du är yrkeschaufför? Ja då ska du ju veta vad skyltarna betyder..."

Behöver man körkortet i jobbet så är det bara ytterliggare ett skäl till att hålla hastighetsgränserna....
 
Last edited:

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Växjö
Hoj
99 Yamaha R1
1. Ge dig inte in i något om du inte tål spelreglerna, som i det här fallet klart och tydligt är olika bötesbelopp för olika överträdelser.

2. Om du på fullt allvar tycker att bötesbeloppet är det stora problemet med fortkörningar, och ett skäl till att inte stanna på polismans uppmaning, då är du i alla inte någon som jag vill ha omkring mig som medtrafikant...

1. Kan jämföras med att dra ner solskyddet i bilen vid fartkameror!
gillar du spelreglerna låt solskyddet va uppe!

2. fattar inte riktigt hur du menar men poängen va att bötesbeloppet/Straffet är det stora problemet till att folk inte STANNAR på polismans tecken!:huvet
Hade det varit dödsstraff för fortkörning skulle jag vilja veta hur många som stannade då om dom satt på en retta eller gixxer o liknande.
och vill du inte ha mig som medtrafikant då får du väll ha mig som mottrafikant:yoparty
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
1. Kan jämföras med att dra ner solskyddet i bilen vid fartkameror!
gillar du spelreglerna låt solskyddet va uppe!
Nja, är väl en viss skillnad på det och att smita?

Kan ju bara tillägga att jag har solksyddet uppe om det inte är solsken. Inte för att jag är någon bror duktig som aldrig kör för fort, utan för att jag tycker att det är enklare att anpassa farten än att chansa på att köra för fort och hoppas på att räddas av solskyddet. Kör å andra sidan i princip alltid lagligt, eller i närheten, när jag passerar kameror med hoj också, eftersom jag inte tror att det är till gagn för oss som kollektiv att dra förbi med hjälmen som skydd...

2. fattar inte riktigt hur du menar men poängen va att bötesbeloppet/Straffet är det stora problemet till att folk inte STANNAR på polismans tecken!:huvet
Hade det varit dödsstraff för fortkörning skulle jag vilja veta hur många som stannade då om dom satt på en retta eller gixxer o liknande.
och vill du inte ha mig som medtrafikant då får du väll ha mig som mottrafikant:yoparty
Finns två sidor av myntet som sagt. Om beloppet hade varit 50 spänn hade man stannat och betalat, men fortsatt eftersom man tycker att det är värt 50-lappen någon gång ibland.

Hade det varit dödstraff hade givetvis ingen stannat när brottet/upptäckten är ett faktum, i alla fall ingen normalbegåvad. Å andra sidan hade nog inte den normalbegåvade kört för fort till att börja med, så då hade nog problemet försvunnit...
 
Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Angående jobb och skola så har du väl en bra poäng där, polismannen har utbildning och vet hur han bör uppträda, någon som kör olovligt har det inte och bör således inte vistas i trafiken. Någon som HAR utbildning/körkort och ändå inte vet hur han skall bete sig i trafiken behöver uppenbarligen påminnas om hur han skall bete sig, t.ex genom information från polisman i samband med böter. För att han skall kunna ta till sig detta krävs dock att han stannar. Gör han inte det tycker jag och samhället att det är polisens uppgift att säkerställa att han ändå får denna information. Detta sker förslagsvis genom en upptrappning av metoderna. Går att jämföra med HALT eller jag skjuter skarpt, varningsskott, verkanseld...

Svart och vitt? Någon måste ju bringa ljus i de oupplystas ständiga mörker!

Det var det märkligaste jag läst i tråden, att en en civiliserad västerländsk demokrati skulle ha myndigheter som beter sig på det viset.

Hur ett trafikbrott skulle försvara verkanseld från polismakten där omgivningen tar oerhörda risker - bara för att föraren inte stannar på uppmaning. Bättre att preja bilen om det är uppenbart att flyktbilen medvetet drar iväg.
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Är det inte så enkelt att om man väljer att smita så får man räkna med att bli jagad och att det då finns risk för att man kör åt skogen?
Trots allt så kan alla göra ett val, den som ger sig in i "leken"........
 

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Växjö
Hoj
99 Yamaha R1
En person som smiter istället för att stanna på uppmaning av polis när det gäller miniblinkers, regskyltar, vägskyltar (oavsett om det gäller stoppplikt eller hastighet) eller whatever, han lär ju inte stanna när han har orskat en olycka eller kört på någon och det är ännu mer som står på spel än böter och ett eventullet indraget körkort.

Finns ingen som helst bortförklaring som håller för smitning, och väljer man att dra får man ta konsekvenserna utan att gnälla på polisen, dom gör bara sitt jobb, det jobb vi vill att dom ska göra .

Vill vi verkligen ha fler avåkningar/olyckor/dödsolyckor pga av att man väljer att inte stanna på uppmaning av polis, eller är det dags att vi börjar ändra attityd/inställning till att smita?

Nu är det ju så att det är liiite skillnad att vilja dra ifrån en saftig bot eller smita från en olycksplats va?
Väljer man att smita från en olycksplats och kanske lämna skadade på platsen så är det INTE försvarsbart..
Då är det en helt annan brottsrubricering från början tex, vållande, vårdslöshet kan även bli grov misshandel osv, vilket kan ge fängelse och då är mycket mer berättigat av polis att preja vederbörande.
Än en fortkörning som jag inte anser är mer allvarligt än att dra ner en film från nätet!
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Nu är det ju så att det är liiite skillnad att vilja dra ifrån en saftig bot eller smita från en olycksplats va?
Väljer man att smita från en olycksplats och kanske lämna skadade på platsen så är det INTE försvarsbart..
Då är det en helt annan brottsrubricering från början tex, vållande, vårdslöshet kan även bli grov misshandel osv, vilket kan ge fängelse och då är mycket mer berättigat av polis att preja vederbörande.
Än en fortkörning som jag inte anser är mer allvarligt än att dra ner en film från nätet!
För det första så undrar jag då hur polisen ska veta varför du smiter? Första tanken dom har är givetvis en undran om du smiter av andra skäl än fortkörningen.

Sedan vet jag inte hur du kan försvara att du, bara för att du inte gillar boten du faktiskt har förtjänat, har rätt att vara orsak till en jakt som kan utsätta andra i omgiviningen för fara? Inlusive poliser och dig själv, och som vi andra får betala för. I bästa fall bara lite polistid, bränsle och slitage på "vår" polisbil, i sämsta fall med ambulanstransporter och sjukvård för både skyldiga och oskyldiga...

Jag tycker att det är vårdslöst att smita med tanke på riskerna och de situationer som kan uppstå, det tycker alltså inte du...
 

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Växjö
Hoj
99 Yamaha R1
Nja, är väl en viss skillnad på det och att smita?

Egentligen inte... du smiter ju ifrån bötesbeloppet vid båda tillfällerna skillnaden är den att Mr Plåtpolis inte kan köra efter:rolleyes:

Finns två sidor av myntet som sagt. OM beloppet hade varit 50 spänn hade man stannat och betalat, men fortsatt eftersom man tycker att det är värt 50-lappen någon gång ibland.

Det är sant.. 50 spänn är kanske en aning för lindrigt.. men dom hade sluppit massa farliga o onödiga jakter.
Tycker inte det ska vara en klassfråga vilka som ska ha råd att köra för fort!
Ska alla stanna och böterna är skyhöga blir det bara dom rika som kan ha lite skoj och dra på lite då o då.
Har man råd med hoj, försäkring, skatt osv så tycker jag att om man vill så ska man kunna dra på lite där det inte finns risk att drabba andra.
Sen skulle man torska får man ta staffet med en lagom bot.

Hade varit dödstraff hade givetvis ingen stannat när brottet/upptäckten är ett faktum, i alla fall ingen normalbegåvad. Å andra sidan hade nog inte den normalbegåvade kört för fort till att börja med, så då hade nog problemet försvunnit...

Så du tror att INGEN hade kört för fort om dom införde dödstraff för det??
Finns en del stater i USA som har dödstraff men inte *** har dom slutat begå brott där såvitt jag vet:rolleyes:
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nja, kalla mig gärna för både naiv och dum...
Men utan fakta och/eller bevis så väljer jag nog att tro på informationen från polisen i första hand, även om den inte nödvändigtvis är helt korrekt.

Dum vet jag inte, men naiv, ja det är du verkligen. Polisen gör allt för att hålla varandra om ryggen och trygga upp och säkra sina storys. Jo, lite dum är du nog också som i regel blint köper polisens version.
 

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Växjö
Hoj
99 Yamaha R1
Jag tycker att det är vårdslöst att smita med tanke på riskerna och de situationer som kan uppstå, det tycker alltså inte du...

Helt korrekt uppfattat!:brinnerup

Dum vet jag inte, men naiv, ja det är du verkligen. Polisen gör allt för att hålla varandra om ryggen och trygga upp och säkra sina storys. Jo, lite dum är du nog också som i regel blint köper polisens version.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har inte sagt att alla poliser är otrevliga..
Dom flessta är mycket trevliga och tillmötesgående SÅ LÄNGE du gör som dom vill..
Har du en annan åsikt än dom så är du inte jätte populär..
Det samma gäller om du bryter mot någon lag.
Tolka mig inte fel nu.. menar inte att dom ska ha vadderade handfängslar till mödare, våldtäcksmän osv...nej
Men hur många har inte kört för fort någon gång???
Kan jämföras med att om du suttit i en bil och inte stannat
(För att du endast kört för fort) hade du tyckt det va ok om
dom sköt skarpt mot er då??
Hade du inte stannat vid någon av de 30-40 gg så hade dom nog inte varit alltför trevliga och bjudit på kaffe efteråt.

Jag vet inte heller precis hur allt gick till då jag bara hört allt snabbt då han fortfarande va omskakad, skadad och medicinerad.
Påstår inte att han inte gjort nåt fel.. det är olagligt att köra för fort.
MEN det är det också att själa från en butik.. hade nog blivit mer liv i luckan om polisen sköt en snattare som försökte smita.
Tror knappast han räknade med att dom skulle köra på han oavsett om han sett dom eller inte..och vad jag fattade så va det ingen poliskontroll utan en civilare som låg bakom och skulle stoppa honom.
Vad jag förstod så blev han påkörd i en rondell men klarade det och fortsatte ut på en raksträcka och tappade sedan kontrollen.. på grund av skador på han själv och hojen.. eller för att han tittade på fåglar :glömdet

Poängen är den att jag tycker polisen överagerat här och hoppas dom får stå tillsvars för det!
Han kunde ju ha dött för ***!!! men så tänker inte farbror blå.
Nej han har ju kört för fort preja honom av vägen så vi kan ge honom böter!!!
(Dom kanske ville ta hans körkort också iom han inte stannade)

Jag tänker inte gå in på detaljer för det har inte med saken att göra!!
Han va inte kriminell på något sätt förutom att kanske ha kört för fort!
Hade polisen sett någon mörda sedan hoppa upp på en hoj och dra rullen....
visst bara preja på!
Tycker man borde va misstänkt till något som kan ge MINST fängelse innan det ska va ok att preja en mc och riskera hans liv!
Verkar som om dom fattat detta själva då dom valt att hålla tyst om det och nekar till all inblandning till olyckan..
Dom som läst artikeln vet att dom skyller på tekniskt fel på hojen..:huvet

Nej. Det är möjligt att dom inte hade varit lika trevliga om jag valt att inte stanna vid poliskontrollen men det ser jag inte något konstigt med.
Om man inte stannar på deras uppmaning så försvårar man deras arbete och det är helt naturligt om dom blir griniga över det.
För övrigt så har man ju som fordonsförare skyldighet att stanna vid poliskontroll så om dom försöker få stopp på en så ser jag inget konstigt i Dom kan ju inte gärna bara släppa iväg folk för att dom inte har lust att stanna. Då skulle vi inte få fast en enda rattfyllerist eller liknande så att använda det alternativet finns egentligen inte.
Och så länge som det finns dom som är ute och kör utan körkort, påverkade av alkohol och liknande så måste polisen ha den typen av kontroller och det innebär att vi som förare är tvungna att underkasta oss den kontrollen då ju inte vi heller är särskilt intresserade av att ha folk som kör omkring fulla i trafiken exempelvis. Det innebär att vi är tvungna att hålla så pass bra uppsikt att vi kan upptäcka en polisbil som försöker stoppa oss.
Tyvärr så är en av följderna att polisen ibland ser sig tvungna att ta till lite hårdare metoder om någon inte stannar.
Om det är för att någon är ute och kör såpass påverkad av alkohol eller droger att denne helt enkelt inte är kapabel att upptäcka polisen så är det ingen som skriker över om dom tar i med hårdhandskarna.
Om det är för att denne skiter i polisen så är det inte direkt konstigt heller då denne ju valt att strunta i polisen och föredrar att ta risken med dom eventuella följder det innebär.
Om det är någon som helt enkelt inte upptäckt polisen så kommer det att ses som ett väldigt hårt agerande. Bara för att ta några exempel.
Tyvärr så är det ju svårt för polisen att veta varför en person inte stannar utan dom gör värderingen att om någon inte vill stanna så är det för att denne inte har rent mjöl i påsen och därför tycker att det är enklare att skita i att stanna.
Och sen kan ju inte vi som inte var närvarande veta exakt hur det gått till heller. Det enda vi har att gå på är vad den utsatta personen själv berättar och vad som står i tidningarna. Ingen av dessa versioner är tyvärr helt sann samtidigt som ingen antagligen är fullständigt osann utan sanningen ligger någonstans mitt emellan.
Jag tror inte att någon polis är ute efter att ta livet av någon och samtidigt tror jag inte att den som blev utsatt den här gången var helt omedveten om att polisen låg bakom honom.

Personligen skulle jag gissa att polisen legat närmare bakom än dom låtit påskina och han har kört över sin förmåga i rondellen och tappat kontrollen i samband med det. Och är det fallet så är inte polisen att lasta enligt mig. Men då spekulerar jag bara. Skulle det vara så att dom gjort något fel i samband med efterföljandet så är det ju givetvis bra om det utreds och det är väl det som är anledningen till att man alltid gör en sådan utredning i samband med olyckor vid efterföljanden.
 

Invalido

Guest
o det har du sett med egna ögon, eller hört från en kompis, som en en polare, vars flickväns storebror har berättat ?


har VÄLDIGT svårt att tro, att den svenska polisen, prejar en hoj på öppen gata, prylar föraren & sedan bara drar.

då jag arbetat ganska nära polisen ett tag så kan jag medela dig att svar Ja...även inom polisen finns det idioter!

finns dom som stoppar i sig både det ena o det andra...
kan även minnas en polis i skåne för många årsedan som kokade ganska god o mycket sprit hemma..
den som tror att polisen följer lagen för att dom är poliser kanske ska ta o vakna..
dom är bra att ha i MÅNGA lägen men att säga att alla är änglar....:va

en polisbil körde på min syster på ett övergångställ utan för knutpunkten o stack,hon bröt näsan.
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Egentligen inte... du smiter ju ifrån bötesbeloppet vid båda tillfällerna skillnaden är den att Mr Plåtpolis inte kan köra efter:rolleyes:
Det blir en stor skillnad eftersom det inte blir någon farlig jakt då.

Tycker inte det ska vara en klassfråga vilka som ska ha råd att köra för fort!
Ska alla stanna och böterna är skyhöga blir det bara dom rika som kan ha lite skoj och dra på lite då o då.
Har man råd med hoj, försäkring, skatt osv så tycker jag att om man vill så ska man kunna dra på lite där det inte finns risk att drabba andra.
Sen skulle man torska får man ta staffet med en lagom bot.
Det är inte meningen att någon ska köra för fort, oavsett inkomst eller saldo på kontot, så det är ingen klassfråga utan du som väljer att se det så.

Inte heller ska man ha råd att dra på ibland bara för att man betalar en skyhög försäkring, tvärtom, om alla körde lugnare och olyckorna var färre så skulle försäkringskostnaderna inte varit vad dom är idag.

Har man råd med hoj har man dessutom råd med böterna, även om det innebär att sälja hojen. Så man är betydligt bättre lottad än Sara som missar skylten av misstag när hon stressar till sitt andra deltidsjobb för att försörja kidsen, dessutom i en Totyota Starlet från tidigt 80-tal som är allt hon har råd med.
Vadå, hennes eget problem om hon har kids och inget jobb? Självklart, och hon lär få pröjsa med, skillnaden är att hon inte tar för givet att hon har rätt att göra så varken för att ha kul eller spara tid.

Du väljer själv om du har råd att köra för fort eller inte, men det är kanske inte den frågeställningen som ska prioriteras vid en eventuell fortkörning.

Så du tror att INGEN hade kört för fort om dom införde dödstraff för det??
Finns en del stater i USA som har dödstraff men inte *** har dom slutat begå brott där såvitt jag vet:rolleyes:
Klart det finns dom som skulle både ha struntat fullkolmligt i det, likväl som att en del tycker att det är deras ensak om dom skjuter grannen efter en mindre dispyt. Men jo, antalet skulle definitivt minska.

Dum vet jag inte, men naiv, ja det är du verkligen. Polisen gör allt för att hålla varandra om ryggen och trygga upp och säkra sina storys. Jo, lite dum är du nog också som i regel blint köper polisens version.
Finns som sagt rötägg överallt, men prova gärna på att leva i en polisstat innan man gnäller över hur det är här.

Naiv? Det bjuder jag på då.

Jag har ännu inte stött på en polis som har gett mig rabatt eller varit bussig.
Tråkigt! Jag har träffat fler trevliga än otrevliga.

Däremot åkte jag dit i motala när jag körde 72 km/h på 50 väg när det var mörkt. OBS MITT FEL!!!
Däremot stod den tuffa polisen utan reflex väst och med 7 st ungar på vägen bakom polisen när han stoppade mig. Polisen tyckte att han var stekhet och skulle impa på några 10-13 åriga små barn som jag hade kört över om jag skulle smitit.
Finns som sagt rötägg överallt, men det betyder inte att vi ska bete oss likadant eller att vi fick ett frikort för det.


Jag har som sagt gjort misstag men aldrig träffat en polis som har sagt ok du körde 32 km/h för fort. Hoppas du har lärt dig en läxa nu, men eftersom du förlorar ditt jobb och tydligen missuppfattade hastighetsgränsen och att vi stod på en helt säker 70 sträcka med lite trafik för att dra in våra kvoter...
skriver jag ner det till 30 km/h.
Det finns sådana poliser med, och jo, det har hänt mig en (1) gång. Det är när vi tar för givet att dom ska bete sig så det blir fel, det är liksom tvärtom att dom ska kunna ta för givet att vi sköter oss...
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Personligen skulle jag gissa att polisen legat närmare bakom än dom låtit påskina och han har kört över sin förmåga i rondellen och tappat kontrollen i samband med det. Och är det fallet så är inte polisen att lasta enligt mig. Men då spekulerar jag bara. Skulle det vara så att dom gjort något fel i samband med efterföljandet så är det ju givetvis bra om det utreds och det är väl det som är anledningen till att man alltid gör en sådan utredning i samband med olyckor vid efterföljanden.

Ok så om polisen missbedömmer så är det helt ok alltså :va
Om jag missbedömmer bromssträckan nästa gång en polis går ut i vägen är det ok om jag kör över honom då :va
Konstigt resonemang.
Dom har en skyldighet att väga risker mot brottet!
Om dom inte klarar av situationen eller känner att den börjar bli farlig skall dom avbryta vid dessa småbrott PUNKT.
Sen kan man tycka vad man vill
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du drar väldigt konstiga slutsatser! Vistas du verkligen ute i verkligheten eller skojar du med mig?

Förbi dagis brukar jag ladda på extra, samma i villakvarter med ungar överallt och noll sikt. Jag chansar alltid i dom lägena!

Olovlig körning i sig är ju så oskyldigt det bara kan bli. Olagligt? -Ja. Omoraliskt? - Inte särskilt. Vi snackar inga jorden runt resor i 200 blås utan lite körande till och från manöverbanan etc.
Ja det kanske ska bötfällas med en 1000-lapp men nu är det väl dagsböter + spärrtid. Konstigt att folk inte stannar! :huvet

Jag gissar att du är ironisk nu. Det är lite svårt att veta vad du menar om du inte håller dig saklig och då får du faktiskt acceptera att alla kanske inte alltid förstår vad du menar. På det här forumet finns det en del som är vettiga, en del som är idioter och en del som är ironiska eller överdriver kraftigt. Det är helt omöjligt för mig som inte känner dig i verkligheten att veta hur du är som person och det bäddar ju för missförstånd. Av just den anledningen så valde jag att formulera mitt första svar till ditt inlägg lite som en fråga men det gick inte riktigt fram.

Vad gäller olovlig körning så anser jag egentligen att det är ganska enkelt.
Varken du eller jag vill ha en massa folk som är ute i trafiken och kör som inte alls har koll på vad dom gör. Vi vill inte ha bilister som är så ovana att dom inte hittar bromsen i en paniksituation eller liknande då det skulle utsätta oss för väldigt onödiga risker.
Följden blir att man måste ha någon form av kontroll på att dom som är ute och kör i trafiken faktiskt åtminstone besitter vissa grundläggande kunskaper om vilka regler som gäller och hur man framför sitt fordon.
Det enda sättet som detta går att upprätthålla är genom att ha krav på körkort för att få framföra fordon. Visst den där snubben som är ute och kör utan körkort kanske i praktiken har ganska god koll på sitt fordon och han kanske kan trafikreglerna men har han inget körkort så är det väldigt svårt för polisen att göra det konstaterandet.

Så jag anser att kravet på körkort är bra och jag anser att kravet på att om man är ute och övningskör så ska man göra det under överinseende av en handledare är bra. Övningskörning på egen hand anser jag inte är särskilt bra även om även jag har kompisar som gjort just detta.

För övrigt så gör du gissningar som är helt felaktiga.
Det är inte dagsböter plus indraget lämp på olovlig körning.
Det som händer är att första gången så får man helt vanliga böter på samma sätt som för fortkörning. Gör man om det så får man indraget lämp plus ännu mer böter. I alla fall enligt praxis även om dom teoretisk kan dra lämpet redan första gången.

För övrigt så anser jag att en förare som är såpass orutinerad att denne ännu inte klarat körkortet inte ska försöka dra polisen då det garanterat innebär att denne kör över sin förmåga. Dessutom har man skyldighet att stanna för polisen och om man anser att det står var och en fritt att stanna för polisen så ska man inte ha körkort alls.
 

EmiliosFantomen

Guest
Bort med piskan, fram med moroten.

Jag tycker polisen ska stanna alla som kör lagligt och bjussa på en glass.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nästan alla rondeller (cirkulationsplatser) jag vet om har en raksträcka i direkt anslutning. Tar i de flesta fall bara någon sekund att skifta sin position mellan cirkulationsplats och raksträcka.


Jag vet en handfull olyckor mellan MC och bil där MCn lyckats hålla sig på hjulen efter kollisionen trots grova skador på föraren (Edit: Gällande skador på föraren är det i dessa fall oftast skador på benen). Även om man i de flesta fall går omkull så finns fortfarande en liten chans att man håller sig upprätt. Hojen strävar ju trots allt efter det.

I övrigt så tror jag också att sanningen ligger någonstans i mitten. Av egen erfarenhet så vet jag hur det kan låta på de "drabbade" gällande polisens agerande. Dock, har poliserna gjort fel så ska de stå till svars för detta. Som jag har uppfattat det så är det hela under utredning.

Ja. Och om han fått skador på benen hade jag kunnat förstå det. Dom hamnar ju i kläm mellan bilen och motorcykeln vid en eventuell prejning. Händerna däremot är för högt upp för att hamna i kläm då huven på dom flesta bilar inte är tillräckligt hög för det. Just grejen att han hävdar att det var händerna som kom i kläm medan benen tydligen klarade sig gör att det låter lite osannolikt för mig.

Sen är det ju så att om man hamnat i situationen att man blivit handgripligen stoppad av polisen på det sätt som skett här så kan man inte gärna offentligt hävda att man sket i polisen eller liknande. Den enda version han kan ge är att han inte såg polisen och blev oförskyllt prejad i diket. Alla andra versioner på ett sådant här forum vore mest tecken på avsaknad av självbevarelsedrift då ju polisen också kan kolla in här. Ingen vill ju hamna i onödigt svårt klammeri med rättvisan. Det ligger i den mänskliga naturen.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top