Polisjakt som ledde till olycka

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ok så om polisen missbedömmer så är det helt ok alltså :va
Om jag missbedömmer bromssträckan nästa gång en polis går ut i vägen är det ok om jag kör över honom då :va
Konstigt resonemang.
Dom har en skyldighet att väga risker mot brottet!
Om dom inte klarar av situationen eller känner att den börjar bli farlig skall dom avbryta vid dessa småbrott PUNKT.
Sen kan man tycka vad man vill
Och om vi drar från dom, missbedömer det hela och försätter både oss och dom i situationer som inte går att förutse, där dom sedan gör något misstag på vägen, då är det deras fel?

I min bok är det personen som valde att smita som är orsak till det hela, punkt. Att sedan polisen ska göra bedömingar under förloppet är helt klart. Men det är fortfarande så att det hela är över när den jagade stannar, och ju längre han fortsätter desto fler faktorer till varför som polisen väga in, och detta i farter där den jagade inte ens klarar av sitt eget fordon.

Jag skulle vilja se den här diskussionen om polisen hade varit släpphänta och någon på forumet hade fått sin treåring överkörd av en motorcyklist som väljer att dra från snuten, och vad man då tycker hade varit en rimlig insats för att ha kunnat förhindra det inträffade. Dom kan rimligen inte ha en aning om vederbörande är mördare, onykter eller nedknarkad. Dom vet bara att denne någon väljer att inte stanna, och tror givetvis att denne någon har mycket bra grunder till att inte vilja träffa dom....

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Ganska roligt konstaterande. Alla som tycker att vi skall ta i med hårdhandskarna mot dom som kör 3 km/h för fort och preja av alla motorcyklister som inte stannar vid polismans tecken har typ TDM 850 eller någon sur 1100 från stenåldern och är 40+
Vi andra hör nog till kategorin SH.
Lägger ingen värdering i detta bara konstaterar.

Det är just det som är pointen. Dom kanske ska släppa han som sticker med hojen för en fortkörning eftersom riskerna att någonting händer är större en brottets betydelse.
DET ÄR DERAS JOBB ATT RISKBEDÖMMA!
Om dom inte klarar av jobbet skaffa ett nytt!

Dessutom är det som du säger i din bok. Men poliserna har som jobb att följa lagboken och skall alltså riskbedömma och släppa ex de fall du beskrev!
Och om vi drar från dom, missbedömer det hela och försätter både oss och dom i situationer som inte går att förutse, där dom sedan gör något misstag på vägen, då är det deras fel?

I min bok är det personen som valde att smita som är orsak till det hela, punkt. Att sedan polisen ska göra bedömingar under förloppet är helt klart. Men det är fortfarande så att det hela är över när den jagade stannar, och ju längre han fortsätter desto fler faktorer till varför som polisen väga in, och detta i farter där den jagade inte ens klarar av sitt eget fordon.

Jag skulle vilja se den här diskussionen om polisen hade varit släpphänta och någon på forumet hade fått sin treåring överkörd av en motorcyklist som väljer att dra från snuten, och vad man då tycker hade varit en rimlig insats för att ha kunnat förhindra det inträffade. Dom kan rimligen inte ha en aning om vederbörande är mördare, onykter eller nedknarkad. Dom vet bara att denne någon väljer att inte stanna, och tror givetvis att denne någon har mycket bra grunder till att inte vilja träffa dom....

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ganska roligt konstaterande. Alla som tycker att vi skall ta i med hårdhandskarna mot dom som kör 3 km/h för fort och preja av alla motorcyklister som inte stannar vid polismans tecken har typ TDM 850 eller någon sur 1100 från stenåldern och är 40+
Vi andra hör nog till kategorin SH.
Lägger ingen värdering i detta bara konstaterar.
Tja, jag är 40+, och jag kör för fort i mer eller mindre varierande mening varje gång jag kör hoj. Tror mig välja tid och rum med omsorg, och har i alla fall ännu inte varit inblandad i några speciella incidenter.

Jag har dock svårt att se att jag ens skulle överväga att dra från snuten, oavsett om det gäller 110km/h på 70 väg eller 200km/h+, jag stannar och tar det. Jag kommer inte att vara glad utan kortet eller jubla över böterna, men hellre det än att ha orsakat en situation där jag och/eller andra kan komma till skada. Det är ett lågt pris enligt mig för att kunna sova gott om natten och se sig själv i spegeln.

Edit:
Det är just det som är pointen. Dom kanske ska släppa han som sticker med hojen för en fortkörning eftersom riskerna att någonting händer är större en brottets betydelse.
Såvitt jag vet är det också VÅR SKYLDIGET att stanna på polismans uppmaning, ingenting annat.

DET ÄR DERAS JOBB ATT RISKBEDÖMMA!
Om dom inte klarar av jobbet skaffa ett nytt!
Lika krasst är det också att om vi inte klarar av att följa de trafikregler och lagar som finns, så är det deras sak att se till bevira detta och att i en del fall se att vi inte får fortsätta att köra, och i värsta fall ta bort oss ur trafiken innan vi skadar några utomstående...

Last edited:

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Tja, jag är 40+, och jag kör för fort i mer eller mindre varierande mening varje gång jag kör hoj. Tror mig välja tid och rum med omsorg, och har i alla fall ännu inte varit inblandad i några speciella incidenter.

Jag har dock svårt att se att jag ens skulle överväga att dra från snuten, oavsett om det gäller 110km/h på 70 väg eller 200km/h+, jag stannar och tar det. Jag kommer inte att vara glad utan kortet eller jubla över böterna, men hellre det än att ha orsakat en situation där jag och/eller andra kan komma till skada. Det är ett lågt pris enligt mig för att kunna sova gott om natten och se sig själv i spegeln.
Om du blir av med jobbet och försörjning till familjen då och är van vid höga hastigheter som du kontrollerar ganska bra?

Last edited:

Invalido

Guest

så håller du 200 så stannar du o tar böterna för att du ska kunna sova gott??
:Bugar:D

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Om du blir av med jobbet och försörjning till familjen då och är van vid höga hastigheter som du kontrollerar ganska bra?
Om man blåser förbi i 200 hinner man knappt stanna förren man åkt förbi. Känns ganska onödigt att vända liksom :gnissla
Om jag blir av med jobbet har inte med saken att göra när fortkörningen äger rum, det är ett medvetet val att riskera det redan innan man kör för fort.

så håller du 200 så stannar du o tar böterna för att du ska kunna sova gott??
:Bugar:D
Om jag skulle bli jagad av polis i dom hastigheterna så skulle jag defnitivt stanna, vilket antagligen enligt gängse norm på SH gör mig feluppfostrad.

Om jag däremot passerar en kontroll och dom inte följer efter eller agerar så skulle jag givetvis inte åka tillbaka, men det är ju inte det diskussionen handlar om, utan jakterna som spårar ur..

Invalido

Guest
Om jag blir av med jobbet har inte med saken att göra när fortkörningen äger rum, det är ett medvetet val att riskera det redan innan man kör för fort.

Om jag skulle bli jagad av polis i dom hastigheterna så skulle jag defnitivt stanna, vilket antagligen enligt gängse norm på SH gör mig feluppfostrad.

Om jag däremot passerar en kontroll och dom inte följer efter eller agerar så skulle jag givetvis inte åka tillbaka, men det är ju inte det diskussionen handlar om, utan jakterna som spårar ur..
det e inte så att du har lite dubbelmoral:)

alla ni somm tycker lagarna ska följas till punkt o prickar!
om ni hittar en krona på gatan så hoppas jag ni går till polisen med den!:D

nä....nu tar vi en sup!

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Ja. Och det är ju det som är anledningen till att dom väljer att jaga efter någon som inte stannar även om denne "bara" gjort sig skyldig till en fortkörning. Dom kan ju inte veta om den personen har mer smutsigt mjöl i påsen. Tvärtom är det väl så att dom misstänker att det ligger mer bakom om en person har så stor motvilja mot att träffa polisen.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
det e inte så att du har lite dubbelmoral:)

alla ni somm tycker lagarna ska följas till punkt o prickar!
om ni hittar en krona på gatan så hoppas jag ni går till polisen med den!:D

nä....nu tar vi en sup!
Jodå, visst lider jag med av det. Men det är stor skillnad på att köra för fort ibland och att utsätta andra för fara.

Kan man smita från polisen utan att utsätta vare sig en själv, polisen eller andra för fara så bryr det mig inte. Men att kallt räkna med att dom ska släppa en för att man själv drar iväg så att man skapar en farlig situation, och att sedan försvara sådant beteende?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Det finns ingen som kan hantera 200 km/h på allmän väg "ganska bra". den hastigheten innebär en stoppsträcka på närmare 200 m och dessutom ganska lång reaktionssträcka. För att inte tala om dom ohyggligt dåliga oddsen för att man överhuvudtaget ska hinna upptäcka en fara. Du kanske inte är att betrakta som en farlig förare även om du kör lite över hastighetsgränserna men tyvärr så är inte det fallet med alla trafikanter och det finns inget sätt för polisen att kunna göra skillnad på olika trafikanter i det avseendet.

Visst. Det är frågan om gråzoner då det inte automatiskt är livsfarligt bara för att man dragit över med 1 km/h men saken är den att innan man väljer att överskrida hastighetsgränserna så har man själv gjort ett val att man är villig att ta risken att det kommer efterföljder. Kan man absolut inte bli av med körkortet så får man låta bli att göra sånt som gör att man blir av med körkortet. Vill man inte sitta i fängelse så får man låta bli att råna banken.

Man kan inte beklaga sig över böterna om man kört för fort för alla som har körkort vet att om man kör över hastighetsgränserna och polisen tar en så får man böter. Lite eget ansvar får man lov att ta.

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag brukar vara den med mest dubbelmoral men nu vann du nog.

Köra för fort utan att utsätta andra för fara...?
Varför har vi hastighetsgränser för då?
Jag trodde det berodde på att vi inte skulle utsätta andra och en själv för fara...:va
Isf behöver det inte finnas poliskontroller alls med det resonemanget :)

Jodå, visst lider jag med av det. Men det är stor skillnad på att köra för fort ibland och att utsätta andra för fara.

Kan man smita från polisen utan att utsätta vare sig en själv, polisen eller andra för fara så bryr det mig inte. Men att kallt räkna med att dom ska släppa en för att man själv drar iväg så att man skapar en farlig situation, och att sedan försvara sådant beteende?

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
:arsele
För mig är 3000-4000 kr mycket pengar för att ha haft lite kul på gasen..
Va snäll och stannade en gång för en civilmc snut och fick pröjsa 3600:-
Sänk böterna till det dom va innan så kommer iaf jag stanna nästa gång också och säkerligen flera med mig..

Tror inte på det skitsnacket att högre böter gör att färre kör fort..nej....
Det gör bara att fler tar risken att försöka dra dom då kanske 4000:- är pengar dom inte ha att undvara..
Visst sen självklart ångrar man ju att man körde fort från början och givetvis om man blir prejad av vägen och skadad på köpet..
Men det polisen borde fattat är att man drar för att man vet att man gjort fel och inte vill pröjsa 4 papp för att man haft lite skoj med gasen
på sin egna hoj.
Hårdare straff gör bara att fler försöker undkomma polisen.. kolla bara i USA.
Där försöker dom dra snuten även om dom sitter i en
trött gammal trabant med 67 hk :D
Är övertygad att han och många fler som dragit snuten hellre hade stannat om dom visste att det kanske väntade en tusenlapp i böter för sitt misstag.
OCH JA! vi hade fortfarande kört fort även om dom höjer till 50.000:- i böter hade bara gett ÄNNU större anledning att inte stanna!
Nästa gång jag vet att det väntar en månadshyra i böter så blir det rullen i botten iaf! :arsele

E bara att grattulera...klota som polaren din å de kostar genast lite mer!!

smart!!!!! moron :arsele

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
För att slänga in en annan synvinkel i debatten så vet jag att det finns rätt så många poliser som har full förståelse för att inte motorcyklar stannar alla gånger. De flesta poliser tar inte det personligt.

Inte att de påstår att det är okej, men de förstår den bedömning en mc-förare gör mellan vilka konsekvenser det får att stanna kontra åka.

Det var länge sedan jag var i valet mellan att stanna och att åka, så jag vet inte exakt hur man gör själv. Förmodligen stannar jag, men jag kan även tänka mig att jag i vissa situationer skulle dra polisen.

Det man bara rent spontant kan tycka är att de gånger man valt att åka så har man inte precis varit stolt över det. Hållit väldigt låg profil över det så att säga.

Jag har förut sagt att man alltid ska stanna och varit kategorisk på detta, men jag förstår båda synsätten.

tommi

Guest
Ok så civilbilen om det nu var en sån låg bakom o hetsade om man ska tro det utan att han på hojjen såg nåt??var speglarna borta eller? om nån nu kommer upp nära och tutat kanske man ska fundera varför istället för att köra ännu fortare men är man outlaw så är man eller? :rolleyes:

Cruesey

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
99 Yamaha R1
Ja. Och det är ju det som är anledningen till att dom väljer att jaga efter någon som inte stannar även om denne "bara" gjort sig skyldig till en fortkörning. Dom kan ju inte veta om den personen har mer smutsigt mjöl i påsen. Tvärtom är det väl så att dom misstänker att det ligger mer bakom om en person har så stor motvilja mot att träffa polisen.

4 papp och ett körkort hade varit tillräckligt för mig att dra iaf..
Jag har bara blivit stannad en gång och då stannade jag för en civilmc.
Hade bara reserven kvar och va på bra humör och strålande väder..
Bad snällt han att skriva ner det lite då jag tyckte ja va snäll och stannade men ack nej..han la på lite istället för han tyckte reg-skylten va för liten.
Nä om det blir fler gånger så vettifan om man stannar för att pynta dom idiot höga böterna/bli av me kortet..
Nu vet man ju vilka fula knep dom kan ta till så då skulle man inte va nådig på rullen..sen är det ju DERAS VAL om dom vill försöka hänga på.. och göra situationen ännu farligare..
Avbryter dom jakten kör man ju bara hem och dricker kaffe.

Smagatusk

Guest
Men snälla människor som tycker att polisen inte ska jaga de som smiter. Jag har bara en liten fråga: Hur i hela världen ska polisen kunna vet att det bara är en fortkörare som smiter och inte den efterlyste Peder Pedofil som försöker undkomma rättvisan genom att dra med sin hoj? Eller Morgan Mördare som precis rånat någon på en fin hoj?

Jag skulle vilja säga att detta är omöjligt att se bara genom att titta på den som drar förbi. Därför anser i vart fall jag att polisen borde få använda i princip alla till buds stående medel för att få fast en som smiter. Det är ju inte så att man är tvungen att smita, det handlar ju bara om att man inte är karl nog att stå för att man gjort fel.

Hur som helst, kan någon svara på frågan hur polisen ska se skillnad så skulle det vara intressant.

Sedan anser jag att de som drar ifrån polisen och kör jävligt fort är riktiga egoistiska svin som anser sig ha rätten att riskera andras och sitt eget liv för ett par tusenlappar i böter och ev ett indraget körkort. Är ni så tuffa så ta istället böterna, lämna över körkortet och kör sedan ändå och skit i att betala böterna. Känns som ett vettigare sätt att vara "outlaw" på. Då riskerar man ju ingen annans liv i alla fall.

Är med i din tankegång, men håller inte med.

Med ditt sätt att tänka angående PP och MM så finns det ingen anledning till att polisen inte skulle jaga ALLA. En mördare eller ett pedo håller väl ganska låg profil och gör inte så mycket väsen av sig att de skulle råna nå´n och köra som en vettvilling för att dra uppmärksamheten till sig.

Att man begår ett brott innebär inte att man begått ett annat. Skulle en pedofil vara på rymmen från polisen så tror jag att samtliga patruller i närheten känner till detta, och vilket fordon han flydde på. Detta förutsatt att han inte flydde hals över huvud just efter dådet, innan det ens var anmält, vilket jag ser som synnerligen otroligt. Likaså mördaren du tog som exempel.

Jag har inte mycket till övers för polisen, men helt jävla dumma i huvudet är de inte. De är inte Kling och Klang, direkt. Och kommunicera med varandra kan de. Till viss del...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept