Polisjakt som ledde till olycka

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag tror att de flesta av oss tycker ganska samma nu. Diskussionen från början var att vissa tyckte det var ok med poliser som prejar/kör på folk som smiter pga fortkörning, medans andra var emot det.
Sedan kom andra in i debatten och trodde att vi som var emot polisens prejningar av mc (vid fortkörning och smitning) tyckte att poliserna inte skulle jaga alls osv.
Never ending story....

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Många verkar koppla samman polisjakten till hastighetsöverträdelsen men den har inget med det att göra.
Själva orsaken är underlåtelse att stanna på polismans uppmaning.
Spelar ingen roll om man kört lagligt eller olagligt före det ögonblicket.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här är nästan komiskt..

Kan du citera det inlägg där jag skriver så?

Det finns nog ingen här som anser att polisen ska "meja ner" någon, och jag har inte sett att någon skrivit det heller. Jag skrev, om du läser mitt inlägg igen, att det finns mycket tydliga föreskrifter som reglerar polisiära efterföljanden - inget mer inget mindre.

ok, jag blandade nog ihop vem som skrev vad och du har nog inte skrivit så.
Det var strömma som skrev "Ge dig inte in i något om du inte tål spelreglerna" Vilket jag besvarade här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4373856&postcount=282

Därefter tog du över stafettpinnen att försvara "spelreglerna" så därav missförstod jag kanske din ståndpunkt.

Andy_Gsxr

Fullt ös medvetslös
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Gsxr 750 K6
jag har pratat med polisen och dom ska inte följa efter en mc eller en mopped kan ställa till mer skador då tex han blir helt super rädd kan köra av som han här gjorde och sen kan ju med polisen köra på civila som faktikst har hänt med för att dom jagar en mc

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Diskussionen från början var att vissa tyckte det var ok med poliser som prejar/kör på folk som smiter pga fortkörning, medans andra var emot det.

"Diskussionen" från början bestod väl ändå mest i att folk tyckte att man får skylla sig själv om man kraschar medans man försöker köra ifrån polisen.

Just i fallet som tråden handlar om så verkar det ju dessutom som att polisen t om hållt ett ganska långt avstånd, så det här med att preja och ramma hojåkare hej vilt är ju helt hyptotetiskt och har dykt upp senare i tråden.

Men visst, jag tycker inte heller att polisen bör preja ner någon som ligger i 200. Men det är ändå från fall till fall.

I extrem-fall så kan det säkert uppstå såna tillfällen där jag tycker att det enda viktiga är att de får stopp på hojåkaren/bilföraren, sen hur de gör det på bästa sätt är upp till dem.

Det fungerar ju inte att ha ett system som går ut på att så länge man kör tillräckligt fort så kommer de inte ens försöka stoppa en.

(ett litet sidospår är oxå att på en del internetforum så skriker folk om "mordförsök" och prejning när det egentligen är så att polisen i princip står still tvärs över vägen, men hojåkaren ändå brassar fullt och ska igenom den där lilla halvmetersglipan framför bilen) :näsblod

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
..på en del internetforum så skriker folk om "mordförsök" och prejning när det egentligen är så att polisen i princip står still tvärs över vägen, men hojåkaren ändå brassar fullt och ska igenom den där lilla halvmetersglipan framför bilen) :näsblod

Ungefär som när poliserna hoppar ut framför fordon som kommer i hög fart och sedan gråter ut hos journalisterna om att bilen/MCn försökte köra över mig. Mordförsök! :näsblod

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ungefär som när poliserna hoppar ut framför fordon som kommer i hög fart och sedan gråter ut hos journalisterna om att bilen/MCn försökte köra över mig. Mordförsök! :näsblod

Exakt lika korkat ja.

Det finns idioter i båda leden, ingen kioskvältare direkt.
Personligen så tycker jag inte att det ena rättfärdigar det andra.

Det jag menade var bara att på vissa forum så skulle det mkt väl kunna vara så att polisen, för att få stopp på någon, 200 meter längre fram på vägen upprättar någon sorts vägspärr, eller helt enkelt bara ställer bilen tvärs över vägen och blockerar vägbanan.

Att sen hojåkaren/bilföraren istället för att helt enkelt stanna (som skulle vara både enkelt och ofarligt) vrider mer på rullen och klämmer/försöker klämma sig emellan och sen lägger ut filmen på youtube och snackar om mordförsök blir mest patetiskt i 98% av befolkningens ögon.

:krama

Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Om du blir av med jobbet och försörjning till familjen då och är van vid höga hastigheter som du kontrollerar ganska bra?

Har läst hela tråden och fattar inte riktigt hur vissa hojåkare tänker...

Exempel...
Jag kör för fort...
Om polisen vill stannar mig vid en kontroll och kortet ryker blir jag av med jobbet osv...
Jag skiter i o stanna och drar istället...
De ska fan inte jaga mig för det blir farligt för mig???

What the fuck... Come on människor... på vilket sätt ger min egen dumhet o risken att bli av med jobbet mig rätt att skita i hastighetsgränser och polisens tecker för att stanna????

Jag personligen kommer inte till jobbet utan bil.. Detta resulterar i att jag inte överksrider hastigheten så mycket att jag skulle bli av med körkortet vid en kontroll... Böter skulle svida satan ändå men det ger mig inte rätt att dra vid en kontroll.. Gör man fel ska man ta ansvar för det...
Visst kör jag fortare på vissa sträckor ibland... Men detta i så fall på en väg som verkar tom och där det mesta är synligt...
Skulle nu en polis ligga i buskarna o mäta hastigheten o sen vilja stanna mig...
Ja jag skulle stanna o ta smällen... får väl ta ett annat jobb...
Kan man inte hålla sig till lagliga hastigheter ska man kunna ta smällen med böter och att bli av med kortet... Det är verkligen JÄTTEENKELT!!!!

O sedan att tjaffsa om att det är polisens fel att man kraschar osv eftersom de minsann följde efter när man vägrade stanna...

Ifall polisen vill stanna en och man försöker dra...
Lyckas de hänga med och du verkligen inte stannar och fortsätter försöka dra finns det ju en stor sannolikhet att du kanske döljer något mer än bara fortkörning..
Härmed inte sagt att de ska preja dig i 200... men lyckas de vara ikapp dig i en rondell o toucha dig i rondellen så du några 100 meter senare kör av vägen för att du inte klarar av att hålla hojen på vägen??? Skyll dig själv för att du inte stannade när de träffade hojen... eller långt innan de behövde ta till sådana metoder för att få stopp på dig...

Last edited:

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Du har rätt. Det är från sidan 6 och framåt som den diskussionen varit.

"Diskussionen" från början bestod väl ändå mest i att folk tyckte att man får skylla sig själv om man kraschar medans man försöker köra ifrån polisen.

Just i fallet som tråden handlar om så verkar det ju dessutom som att polisen t om hållt ett ganska långt avstånd, så det här med att preja och ramma hojåkare hej vilt är ju helt hyptotetiskt och har dykt upp senare i tråden.

Men visst, jag tycker inte heller att polisen bör preja ner någon som ligger i 200. Men det är ändå från fall till fall.

I extrem-fall så kan det säkert uppstå såna tillfällen där jag tycker att det enda viktiga är att de får stopp på hojåkaren/bilföraren, sen hur de gör det på bästa sätt är upp till dem.

Det fungerar ju inte att ha ett system som går ut på att så länge man kör tillräckligt fort så kommer de inte ens försöka stoppa en.

(ett litet sidospår är oxå att på en del internetforum så skriker folk om "mordförsök" och prejning när det egentligen är så att polisen i princip står still tvärs över vägen, men hojåkaren ändå brassar fullt och ska igenom den där lilla halvmetersglipan framför bilen) :näsblod

Never ending story...
Ingen som sagt att poliserna inte skall jaga!!!
Däremot att dom inte skall preja folk/köra på folk pga en fortkörning och smitning. Nu var det snart 50e ggn jag skrev det tror jag...!

Det om att förlora jobbet var ett utdrag på en annan lång diskussion!
Klart som fan att dom skall jaga mig!!! Har aldrig sagt något annat!!!

Har läst hela tråden och fattar inte riktigt hur vissa hojåkare tänker...

Exempel...
Jag kör för fort...
Om polisen vill stannar mig vid en kontroll och kortet ryker blir jag av med jobbet osv...
Jag skiter i o stanna och drar istället...
De ska fan inte jaga mig för det blir farligt för mig???

What the fuck... Come on människor... på vilket sätt ger min egen dumhet o risken att bli av med jobbet mig rätt att skita i hastighetsgränser och polisens tecker för att stanna????

Skall dom preja ditt barn/köra över som kör trimmad moppe?
Kan vara en mördare...

Om ditt barn "lånat" din hoj när du varit bortrest, skall polisen meja ner ditt barn då om han är för rädd för att stanna...?

Jag personligen kommer inte till jobbet utan bil.. Detta resulterar i att jag inte överksrider hastigheten så mycket att jag skulle bli av med körkortet vid en kontroll... Böter skulle svida satan ändå men det ger mig inte rätt att dra vid en kontroll.. Gör man fel ska man ta ansvar för det...
Visst kör jag fortare på vissa sträckor ibland... Men detta i så fall på en väg som verkar tom och där det mesta är synligt...
Skulle nu en polis ligga i buskarna o mäta hastigheten o sen vilja stanna mig...
Ja jag skulle stanna o ta smällen... får väl ta ett annat jobb...
Kan man inte hålla sig till lagliga hastigheter ska man kunna ta smällen med böter och att bli av med kortet... Det är verkligen JÄTTEENKELT!!!!

O sedan att tjaffsa om att det är polisens fel att man kraschar osv eftersom de minsann följde efter när man vägrade stanna...

Ifall polisen vill stanna en och man försöker dra...
Lyckas de hänga med och du verkligen inte stannar och fortsätter försöka dra finns det ju en stor sannolikhet att du kanske döljer något mer än bara fortkörning..
Härmed inte sagt att de ska preja dig i 200... men lyckas de vara ikapp dig i en rondell o tucha dig i rondellen så du några 100 meter senare kör av vägen för att du inte klarar av att hålla hojen på vägen??? Skyll dig själv för att du inte stannade när de träffade hojen... eller långt innan de behövde ta till sådana metoder för att få stopp på dig...

Last edited:

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Never ending story...
Ingen som sagt att poliserna inte skall jaga!!!
Däremot att dom inte skall preja folk/köra på folk pga en fortkörning och smitning. Nu var det snart 50e ggn jag skrev det tror jag...!

Det om att förlora jobbet var ett utdrag på en annan lång diskussion!
Klart som fan att dom skall jaga mig!!! Har aldrig sagt något annat!!!

Men det är ju det som är grejen. De kan inte varje gång någon bara drar utgå från att personen bara är skraj för böter o rädd om sitt körkort.. Om han verkligen verkligen verkligen inte stannar kanske det ligger något med bakom det.. Därav en liten touch på hojen o han ligger i diket.. Men samtidigt ska de inte försöka ta livet av han genom att köra på han i 200... :D

De ska väl inte behöva jaga dig...
Du ska stanna?? :D
Det var det jag ville komma fram till ang det där med av med jobb osv... Spelar ingen roll om man riskerar att bli av med jobbet... Man ska väl stanna för det... :D

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det sammanfattar ca 8 sidor av diskussionen :tummenupp

En vinkling på det hela
Om er son/dotter åker trimmad moppe och inte stannar när farbror blå kommer tycker ni det är ok om poliserna kör över och skadar/dödar honom/henne då?
(kan ju vara en mördare under hjälmen)
Om er son "lånat" er hoj när ni är bortresta... osv.

Tänk såhär ex.

Jag vänder mig emot att dom nästan tar livet av killen (om historian är sann, men det är den vi diskuterar som ex) pga en fortkörning och att han inte stannar på polismannens tecken!
Detta har dom ej stöd för i lagen, om det har gått till så!

och det här är det jag har diskuterat om ivgf...

Last edited:

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Tänk såhär ex.

Det är skillnad på att köra över någon och skada honom/henne i hög fart och att lätt toucha hojen/moppen för att få stopp på den vid en rondell el liknande...

O skulle jag ha barn som lånar hoj medans jag är bortrest skulle jag anse att jag misslyckats med min uppfostran...

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Det är skillnad på att köra över någon och skada honom/henne i hög fart och att lätt toucha hojen/moppen för att få stopp på den vid en rondell el liknande...

O skulle jag ha barn som lånar hoj medans jag är bortrest skulle jag anse att jag misslyckats med min uppfostran...

Ok så om du misslyckats med uppfostran är det ok om Polisen knackar på och säger att dom kört över din unge som tyvärr blev svårt skadad, pga att han ex körde trimmad moppe?
Ok inga problem konstapeln :tummenupp

Killen i ex som vi diskuterat blir ju alvarligt skadad och ligger på intensiven!

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Ok så om du misslyckats med uppfostran är det ok om Polisen knackar på och säger att dom kört över din unge som tyvärr blev svårt skadad, pga att han ex körde trimmad moppe?

Killen i ex som vi diskuterat blir ju alvarligt skadad och ligger på intensiven!

Jag har aldrig sagt att det är okej att köra över någon så de blir svårt skadade... Oavsett om det handlar om någon jag känner eller en hojtjuv... Det ska inte handla om ett försök att ta livet av den som vägrar stanna... Det har aldrig handlat om att jag tycker att polisen ska chansa o kör på någon i hög hastighet... Vilket enligt killens polare inte har hänt i det här fallet heller... Killen har fortsatt köra vidare efter att polisen träffade hans hoj lätt (el ja allt det där är hörsägen men ändå)... Han höll sig på hjulen (vilket innebär att han inte blev överkörd av polisen) och fortsatte... Han har bara sig själv att skylla att han senare inte kunde hålla hojen under kontroll... Det är inte polisen som i det här fallet har kört omkull honom o sedan över honom...
Om polisen knackar på o säger att de har kört över och råkat döda någon för att den körde en trimmad moppe har polisen gjort grova felbedömningar... Då har de använt väldigt mycket mer våld än vad som någonstans är tillåtet...

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08

Eftersom han ju enligt infon vi fått inte hade tillräckligt många får hemma i hagen för att fatta att det är dags att stanna när han blivit prejad så att han bröt armen på tre ställen eller vad det nu var. Hur i helvete man nu kan bedöma att frakturerna uppstod vid prejningen och inte några hundra meter senare när tuffingen körde i diket...

Stor jävla SUCK!!

Edit: Trollet var snabbare på tangenterna än vad jag var.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag säger inte emot ngn och har verkligen ingen uppfattning i skuldfrågan. Men jag undrar hur flera här hyser uppfattningen att polisen sannolikt har "mejat ned" den flyende föraren. Kan du med hänvisning till fakta redogöra lite för den uppfattningen? Var kan man tex läsa om de omständigheter som talar för att motorcykeln blivit nedmejad?

Resonemanget att hojen inte kan ha gått av på en raka utan att ha blivit påkörd av polisfordonet köper jag inte som bevis.
Det finns flera unga medlemmar här i Minneslunden som kört ihjäl sig på rakor utan att de ens blivit jagade.

Mvh
J

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har inte sagt att det har hänt men diskussionen ifrån sida 6 har varit utifrån att det har hänt som killen säger!
Annars om han inte blivit påkörd och slirar av själv ja då är det som jag skrivit ca 50 ggr innan...

Behöver man säga mer...?
Utdrag ifrån texten:
Ett förföljande som innebär risk för olycka är i allmänhet inte befogat.
Under förutsättning att förföljandet inte framkallar någon eller
endast ringa fara för andra personer kan åtgärden vara motiverad, om
den flyende genom visad brottslighet eller av annan anledning är att
anse som farlig för andra människors liv eller hälsa. Är den flyendes
farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet,
bör förföljandet avbrytas så snart det innebär fara för att någon
skadas.

Som sagt ingen som sagt att dom inte skall jaga!
Däremot skall dom inte köra på en hoj som endast kört för fort och smiter!!!
Var nog 30e gången jag skriver det.

Jag säger inte emot ngn och har verkligen ingen uppfattning i skuldfrågan. Men jag undrar hur flera här hyser uppfattningen att polisen sannolikt har "mejat ned" den flyende föraren. Kan du med hänvisning till fakta redogöra lite för den uppfattningen? Var kan man tex läsa om de omständigheter som talar för att motorcykeln blivit nedmejad?

Resonemanget att hojen inte kan ha gått av på en raka utan att ha blivit påkörd av polisfordonet köper jag inte som bevis.
Det finns flera unga medlemmar här i Minneslunden som kört ihjäl sig på rakor utan att de ens blivit jagade.

Mvh
J

Se ovan
Jag har aldrig sagt att det är okej att köra över någon så de blir svårt skadade... Oavsett om det handlar om någon jag känner eller en hojtjuv... Det ska inte handla om ett försök att ta livet av den som vägrar stanna... Det har aldrig handlat om att jag tycker att polisen ska chansa o kör på någon i hög hastighet... Vilket enligt killens polare inte har hänt i det här fallet heller... Killen har fortsatt köra vidare efter att polisen träffade hans hoj lätt (el ja allt det där är hörsägen men ändå)... Han höll sig på hjulen (vilket innebär att han inte blev överkörd av polisen) och fortsatte... Han har bara sig själv att skylla att han senare inte kunde hålla hojen under kontroll... Det är inte polisen som i det här fallet har kört omkull honom o sedan över honom...
Om polisen knackar på o säger att de har kört över och råkat döda någon för att den körde en trimmad moppe har polisen gjort grova felbedömningar... Då har de använt väldigt mycket mer våld än vad som någonstans är tillåtet...

Last edited:

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Jag har inte sagt att det har hänt men diskussionen ifrån sida 6 har varit utifrån att det har hänt som killen säger!
Annars om han inte blivit påkörd och slirar av själv ja då är det som jag skrivit ca 50 ggr innan...

Se ovan

Hans polare som skrivit här skriver att han blev träffad av polisen i en rondell och körde vidare trots att han bröt handen osv...
Med tanke på att han inte åkte omkull med hojen då kan polisens el hans egen fart inte varit särskilt hög...
Därav anser jag att det var okej av polisen då han fortfarande inte blivit nermejad o överkörd av polisen...
Han har självmant efter några hundra meter kört av för att han inte klarade av smärtan osv...
Det hade kanske varit smartast att stanna direkt i rondellen då????
Det är det jag menar...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Se ovan

Kan du redogöra för vilket inlägg på sidan 6 som du tycker klarlägger att den flyende i förstainlägget har blivit "nedmejad" av polisfordonet?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024