Politiktråden

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Precis som jag skrev.
Eller anser du att Reinfeldt ensam är Alliansen, eller anser du att samtliga anhängare som lägger sin röst på något av Alliansens partier tillhör Alliansen?

Om du vill veta exakt när någon yppat det ordagrant kan jag tyvärr inte hänvisa till det.

Fortf.. inget svar på frågan jag ställde, bara mera skitsnack, precis som Mona & co.


Mona har inte själv bestämt någon höjning av bensinpriset. Det är en överenskommelse mellan flera partier.

Mona har inte själv bestämt någon höjning av tobaksskatten.

Mona har inte sagt att hon vill att fler ska tvingas till bidrag. Men hon är för ett skyddsnät där du och jag har en trygghet om det en dag skulle bli så att vi inte kan arbeta, eller att du och jag inte får ett nytt arbete av olika orsaker, eller att du och jag blir sjuka, eller att du och jag skadar oss så vi inte klarar av att jobba heltid.

Anser du att det inte lönar sig att jobba, när en bidragstagare med socialbidrag får 4800 i månaden?

Anser du att Mona är "emot oss som jobbar" för att hon vill att DU ska få en liten ersättning om det går så långt att du hamnar utanför det normala samhället, så att DU kan betala din hyra och köpa lite mat?

Återigen bara massa dravel.
När du inte har nåt att svara så börjar du klaga på att jag skriver Mona istället för en komplett namnlista på alla som är med i socialdemokratiska partiet !!

Det är du själv som säger att ; bara för man är emot bidrag så är man emot dom som får bidrag.
Och det är enligt ditt egna resonemang du själv som anser att Mona & co är emot bilisterna då hon senast i debatten med Reinfeldt lovade att höja skatten med 49öre/lit. Minns du inte vad du skrev ang.. bidragstagarna ? Precis samma sak här enligt dig själv.
Det är DU som enligt samma logik tycker att Mona & co är emot dom som jobbar.

Det jag argumenterar emot är saker jag önskar ogjort av Alliansen, eller utfört på annat sätt. Hur det skulle kunna göras på annat sätt är inget man tänker ut hemma i soffan framför datorn, därför har jag svårt att redovisa något annat tillvägagångssätt.
Jäkligt lätt att sitta och gnälla på andra, men inte ha egna förslag på hur man skulle löst problemen. Riktig sossepolitik.

Anser du att det inte lönar sig att jobba, när en bidragstagare med socialbidrag får 4800 i månaden?
Vet inte var du hittat siffran 4800:- ?
Socialbidraget är inte en exakt summa pengar, det varierar lite:


Bidraget – 260 kr till hälsa och hygien
Riksnormen – lika för alla
Livsmedel: 1 620 kr
Kläder och skor: 520 kr
Lek och fritid: 400 kr
Förbrukning: 110 kr
Hälsa och hygien: 260 kr
Tv, tele, tidning: 770 kr
Totalt: 3 680 kr

Kvar i plånboken när tv, telefon och tidning är betalt: 2 910 kr
Övrigt stöd – utbetalas mot räkningar
Hyra: 2 989 kr
A-kassa: 205 kr
Lokaltrafikkort: 690 kr
El: 240 kr
Hemförsäkring: 150 kr
Fackavgift: 327 kr
Totalt: 4 601 kr


Tycker själv du skall kolla lite innan du trycker på "Skicka svar"

Tror du på fullaste allvar att Mona ensam styr hela det rödgröna? Eller det kanske är Mona med Ohly som svans som ensamma bestämmer allt?
Om du har missat det så är det inte längre parti mot parti, utan grupperingar som gemensamt fattar beslut i sakfrågor. Så sluta påpeka att allt är Monas fel, eller undra hur hon ska lösa saker!

Återigen, vill du ha en komplett namnlista på alla partimedlemmar ??

Är det någon inom politiken som är emot att arbetare ska få tjäna pengar, så är det inom Alliansen! Att någon ens vill lagstifta bort höga löner bland vuxna myndiga personer upp till 24 år är enligt mig helt sjukt. Vad anser du om detta?
Det är skillnad på att tillåta lägre lön och att sätta en maxlön.
Det är ju precis vad du själv skrev för ett tag sedan, din arbetslivserfarenhet skall återspeglas i lönekuveret. Kommer du ihåg det ?
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Är detta de 3 viktigaste politiska förändringar Sverige behöver idag?

Nej det är det inte! Men det är tre saker jag kan säga utan att behöva grubbla i 20h eller fråga partiet först. Har du kommit på något än?

Fortf.. inget svar på frågan jag ställde, bara mera skitsnack, precis som Mona & co.

Jag tror vi kan sluta nu. Både Du , jag och Styret har ställt frågor till Pysch som han uppenbarligen inte har något intresse av att svara på. Jag tror inte vi kommer nån vart. Det blir bara långa inlägg på statistik och negativ kritik mot alliansen. Han har nog inga egna tankar och funderingar, därför känns detta döfött.

Ha det gott

Nae, jag gav upp. :)

Nu gör jag också det.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Fortf.. inget svar på frågan jag ställde, bara mera skitsnack, precis som Mona & co.
Om du vill veta exakt när någon yppat det ordagrant kan jag tyvärr inte hänvisa till det.
Läser du inte vad jag skriver?

Återigen bara massa dravel.
När du inte har nåt att svara så börjar du klaga på att jag skriver Mona istället för en komplett namnlista på alla som är med i socialdemokratiska partiet !!
Massa dravel?
Jag svarade ganska bra anser jag. Jag förklarade för dig att det inte är Mona som ensam beslutar hos de rödgröna, utan det är gemensamma beslut mellan flera partier!

Det är du själv som säger att ; bara för man är emot bidrag så är man emot dom som får bidrag.
Och det är enligt ditt egna resonemang du själv som anser att Mona & co är emot bilisterna då hon senast i debatten med Reinfeldt lovade att höja skatten med 49öre/lit. Minns du inte vad du skrev ang.. bidragstagarna ? Precis samma sak här enligt dig själv.
Det är DU som enligt samma logik tycker att Mona & co är emot dom som jobbar.

Jag börjar inse att dina argument börjar ta slut nu...det blir mer och mer dagisnivå på inläggen.

Jäkligt lätt att sitta och gnälla på andra, men inte ha egna förslag på hur man skulle löst problemen. Riktig sossepolitik.
Löst vilka problem? Det är förändringar i vår välfärd som blivit sämre jag klagar på. Förändringar på något som inte var ett problem!


Vet inte var du hittat siffran 4800:- ?
Socialbidraget är inte en exakt summa pengar, det varierar lite:

Tycker själv du skall kolla lite innan du trycker på "Skicka svar"
Snittkostnaden rike enligt SCB 2009 för socialbidrag för en kvinna utan barn är 58137sek/år vilket ger 4844sek/månaden.

Om du hade läst vad jag skriver så hade du vetat vart siffran hade kommit ifrån! Bästa stället att få en någorlunda statistik är SCB.

Är du inte berättigad till a-kassa när du går ut i arbetslöshet är grundbeloppet 320sek/dag vilket ger 4787sek/månad vid 32% skatt.

Återigen, vill du ha en komplett namnlista på alla partimedlemmar ??
Nej tack, det behövs inte. Det är lättare om du förstår att en ensam person inte beslutar i våra partier, utan det är flera partier som enas och står bakom vissa beslut tillsammans! Därför är det återigen dagisnivå att ge en specifik individ kritik för ett gemensamt beslut.

Det är skillnad på att tillåta lägre lön och att sätta en maxlön.
Det är ju precis vad du själv skrev för ett tag sedan, din arbetslivserfarenhet skall återspeglas i lönekuveret. Kommer du ihåg det ?
Så en person som arbetat 5år som snickare men byter inriktning till kassapersonal ska behöva tacka jag till lärlingslön igen? Sen handlar det INTE om arbetslivserfarenhet, utan åldern på arbetaren! På regeringsnivå styra hur en vuxen myndig person upp till 24år ska ha en låg lön. Det är ett steg närmare där arbetsgivaren har alla rättigheter, och arbetstagaren ska vara glad för att denne har ett jobb...
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej det är det inte! Men det är tre saker jag kan säga utan att behöva grubbla i 20h eller fråga partiet först. Har du kommit på något än?

Att slänga ur sig 3 saker man skulle vilja ändra på är ganska lätt, men vilka tre saker som ligger högt upp på listan är svårare, och jag vet fortfarande inte vilka dessa 3 skulle vara. Men här kommer några random saker jag skulle vilja ändra på:

1. Återgå till ett bättre skyddsnät igen.
Försämringar där skapar inte ett bättre samhälle, bättre välfärd, fler jobb, eller mer pengar i plånboken.

2. Utöka samt förbättra kollektivtrafiken.
På sikt kunna få ett samhälle med mindre negativ klimatpåverkan, förbättrad hälsa samt generellt ett renare samhälle.

3. Motarbeta det nya pensionsförslaget.
Det "nya" pensionsförslaget finansdepartementets ESO lagt fram kommer skapa motgångar i framtiden för oss alla i form av inkomstbortfall. Enligt TCO upp till 25.000sek/året

4. Skapa en bättre välfärd
Genom förbättringar, utökande av befintliga samt nyskapande av statliga områden, få välfärden att följa samhällets utvecklingstakt.

5. Ett grönare Sverige
Genom klimatsatsningar förbättra bla infrastruktur, bostäder och förnybar energi. Detta genom att modernisera tågnätet samt mer och bättre kollektivtrafik, utöka ROT-avdraget med klimatbonus vid miljövänliga förbättringar, klimatavdrag för de hushåll som sänker sin energiförbrukning med 30 procent eller mer, stöd till de som vill konvertera bensinbil till miljöbil.

Jag tror vi kan sluta nu. Både Du , jag och Styret har ställt frågor till Pysch som han uppenbarligen inte har något intresse av att svara på. Jag tror inte vi kommer nån vart. Det blir bara långa inlägg på statistik och negativ kritik mot alliansen. Han har nog inga egna tankar och funderingar, därför känns detta döfött.

När någon slår sig för bröstet och påstår att detta har Alliansen lyckats med, när personen inte har ett underlag utan baserar sitt tyckande/kunskap på hörsägen så spelar det väll ingen roll vilken partitillhörighet någon har när denne påvisar att denna hörsägen är felaktig? Eller menar du att SCB´s siffror är vinklade för att gynna de rödgröna?

Tänk efter nu, och jag menar seriöst fundera.
Vad har du fått ut av regeringen de sista 4 åren? Både för och nackdelar! (inte vad du tror jämfört mot om rödgröna suttit i regeringen)
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Tänk efter nu, och jag menar seriöst fundera.
Vad har du fått ut av regeringen de sista 4 åren? Både för och nackdelar! (inte vad du tror jämfört mot om rödgröna suttit i regeringen)

Det enda säkra jag kan säga är-mer pengar i plånboken. Och det är precis vad jag vill ha.

Klyftorna har blivit större och det tycker jag är rätt. Det ska löna sig att arbeta. För att det ska finnas vinnare måste det finnas förlorare, det är upp till var och en att bli en vinnare.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Pysch,
Du säger följande:
Snittkostnaden rike enligt SCB 2009 för socialbidrag för en kvinna utan barn är 58137sek/år vilket ger 4844sek/månaden.

Jag blev lite nyfiken så kikade vad det var tidigare år. Vet du vad den summan var när dina kära socialdemokrater regerade och hur den summan utvecklade sig? Ser du mönstret 2003-2007 & mönstret 2007-2009 när Alliansen regerade?

2003 = 56´373:-
2004 = 56´092:-
2005 = 55´517:-
2006 = 52´973:-
2007 = 51´202:-
2008 = 53´063:-
2009 = 58´137:-

Källa: SCB Statistiken visar ensamstående kvinna utan barn.

Edit:
Och så säger du att Alliansen av alla är EMOT bidragstagare.. :va
 
Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
1. Återgå till ett bättre skyddsnät igen.
Försämringar där skapar inte ett bättre samhälle, bättre välfärd, fler jobb, eller mer pengar i plånboken.

2. Utöka samt förbättra kollektivtrafiken.
På sikt kunna få ett samhälle med mindre negativ klimatpåverkan, förbättrad hälsa samt generellt ett renare samhälle.

3. Motarbeta det nya pensionsförslaget.
Det "nya" pensionsförslaget finansdepartementets ESO lagt fram kommer skapa motgångar i framtiden för oss alla i form av inkomstbortfall. Enligt TCO upp till 25.000sek/året

4. Skapa en bättre välfärd
Genom förbättringar, utökande av befintliga samt nyskapande av statliga områden, få välfärden att följa samhällets utvecklingstakt.

5. Ett grönare Sverige
Genom klimatsatsningar förbättra bla infrastruktur, bostäder och förnybar energi. Detta genom att modernisera tågnätet samt mer och bättre kollektivtrafik, utöka ROT-avdraget med klimatbonus vid miljövänliga förbättringar, klimatavdrag för de hushåll som sänker sin energiförbrukning med 30 procent eller mer, stöd till de som vill konvertera bensinbil till miljöbil.



Tycker du på fullaste allvar att sossarna kan lösa detta?? dom har ju aldrig lyckats förr.

Fråga 1 du vill ha bättre skyddsnät.. i den takten sossarna betalade ut socialbidrag,sjukpening och förtidspenisonerade folk så hade Sverige gått i konkurs precis som många andra eu länder har gjort nu.
Vi eller under sossarnas tider förtidspensionerade dom ca 140-150 personer per DAG nu är siffran strax under 50 personer.
Då anställer jag hellre 100 st lärare eller liknade.

Fråga 2

Kollektivtrafik har den någonsin blivit bättre?? tycker den blir sämre för varje år vilka som än sitter på "makten" miljöpartiet lever i en sån fantasivärld å tror att pengar till tåg bussar osv ramlar in dom kan aldrig svart på vitt förklara hur dom skall lösa detta.

Fråga 3

Vet faktiskt inget om detta så de får vara osagt.

Fråga 4

Nästan samma som fråga 1 Världfärd pratar Lars Olhy om hela tiden men igen de går inte pengar måste komma in inte bara ut.
Rösta på Lars så kan vi lika gärna gå tillbaka till andravärldskriget enligt min mening.

Fråga 5

Ett grönare Sverige!
Vi är ett av världens bästa länder när de gäller miljö.
Ta trafiken tex. hur många länder tror du har miljözoner för tung trafiken?
Alla nya bostäder byggs väldigt miljövänligt och isoleras fruktansvärt bra till o med för bra eftersom många åker på allergi tex.
Rot avdraget gynnar villaägarna redan när man tex konventerar från oljepanne eller elvärme till bergvärme eller likande.
Vet du att sossarna gav skattelättnader när du byggde hus med elvärme under 70 talet?
Däremot borde rot avdraget avskaffas och de e pga alla hantverkare tjänar alldeles för mycke pengar idag.
Där kan priserna kapas otroligt mycke enligt min mening.
Rut behövs fortfarande men de bidraget ville väll sossarna ta bort?
Varför då detta bidrag gynnar ju alla inte bara villaägarna plus att de har gett fruktansvärt mycke arbetstillfällen till personer utan utbildning eller studerande mm.
Eller e de bättre att ge dessa personer bidrag igen plus svarta löner igen?

Om sossarna kommer till makten med Mona Sahlin tror jag att inom 4 år sitter vi i samma position som grekland eller spanien vi behöver mångmiljärdslån och vad blir de för värlfärd då?
Klart de löser sig vi köper väll Saab å tjänar massa pengar på dom haha tycker Maud var fantastikt bra som vågade stå emot.
Vem tror du hade fått betala dom miljärdrna Muller e skyldig idag?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Tittade på valdebatten Mona Vs Fredrik idag.

Jag hade verkligen inte några höga förhoppningar om Mona, men blev väldigt överraskad och tyckte att hon skötte sig väldigt bra.

Är det kanske lättare att slå ur underläge och därmed kunna klaga på allt som inte blivit perfekt/bra dom senaste fyra åren istället för att stå och prata om sina 4 år samtidigt som det har varit svåra tider?

Lite som att prata om vilken bil som är bäst. En liten bränslesnål bil som det inte får plats så mycket i, med med mycket buller eller en stor och rymlig bil med hög bränsleekonomi och god komfort. Hur man än vänder sig har man röva bakåt för ingen bil är ju bäst på allt :va

:gnissla
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Pysch,
Du säger följande:

Jag blev lite nyfiken så kikade vad det var tidigare år. Vet du vad den summan var när dina kära socialdemokrater regerade och hur den summan utvecklade sig? Ser du mönstret 2003-2007 & mönstret 2007-2009 när Alliansen regerade?

2003 = 56´373:-
2004 = 56´092:-
2005 = 55´517:-
2006 = 52´973:-
2007 = 51´202:-
2008 = 53´063:-
2009 = 58´137:-

Källa: SCB Statistiken visar ensamstående kvinna utan barn.

Edit:
Och så säger du att Alliansen av alla är EMOT bidragstagare.. :va
.

Idag har vi högre arbetslöshet inom Sverige där fler personer går på olika typer av bidrag. En annan skillnad är att dagens regering har flyttat runt olika typer av bidragstagare för frisera siffror. Summan är snittkostnad, och skapar man sämre förutsättningar så kommer räkningen bli högre då bidragstagarna inte längre klarar av att leva på bidragen utan socialen behöver gå in med mer pengar.

Nej, det är klart. Alliansen är inte emot bidragstagare eller bidrag då antalet bidragstagare ökat samt att bidragskostnaderna ökat med 25%...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det enda säkra jag kan säga är-mer pengar i plånboken. Och det är precis vad jag vill ha.

Klyftorna har blivit större och det tycker jag är rätt. Det ska löna sig att arbeta. För att det ska finnas vinnare måste det finnas förlorare, det är upp till var och en att bli en vinnare.

Ja, det är förståeligt. Det vill högst troligt alla ha...men till vilken kostnad?
Tror du att samtligas pengar som inkomstskatten samt jobbskatten utgick med hade kunnat frambringa jobb i tex den kommunala sektorn som har ett stort underskott av anställda i tex sjukvården, skola etc? Arbeten som i sin tur hade genererat en lite ökad omsättning i samhället.

Ett räkneexempel som inte är hela sanningen, men visar en bild som inte många tänker på.

1 Person som är arbetslös och går på a-kassa.
* Kostnad för denna person som går hemma är ~15.000sek vid max ersättning. Efter skatt (32%) ~10.200sek.

1 Person som får en nyanställning inom kommunen.
* Kostnad för en heltidsanställning för en 19-åring med minimilön är ~22.000sek. Efter skatt (32%) ~16.700sek

**Skillnaden blir 6.500sek/mån.

Hur många arbetsplatser hade regeringen kunnat tillsätta inom den offentlig sektorn (vård och omsorg, utbildning, rättsväsendet, försvaret, skatteverket, statliga och kommunala bolag, etc), om regeringen valt att låta samma peng gå till arbeten som behövs, som den som gick till skattelättnaderna (endast inkomst samt jobbskatt)?

Begrunda kostnaderna ovan.
För 6.500sek hade samhället fått ytterligare en anställning.
En person som för 6.500sek i månaden jobbar 160h för vår välfärd.
En 16-årig timanställd utan utbildning hade vart 60% dyrare i timmen.
---------------------------------------------------------------------

En genomsnittlig inkomsttagare (vilket belopp det är vet jag ej) har fått sänkt skatt med cirka 1.500 kronor i månaden. Räknar vi lite löst i huvudet nu med att snittet är 1.500 kronor i månaden, och att vi har 4.45 miljoner arbetare, så blir detta en summa av 80 miljarder. 80 miljarder / 6.500 = ~12.300.000 jobb!!!

Ska vi vara lite snälla och höja kostnaden till 10.000, dvs en kostnad av 20.000 skattade kronor för en anställd blir det 8.000.000 nya jobb!
---------------------------------------------------------------------

Om vi nu beräknar verkliga siffror vad en anställd kostar totalt:

Månadslön 25.000sek. Ink arbetsgivaravgifter 35.000sek. Detta utgör 420.000sek om året en anställd kostar.

Detta blir 190.000 nya jobb med en månadslön på 25.000sek
Detta blir 200.000 nya jobb med en månadslön på 24.000sek
Detta blir 45% av Sveriges arbetslösa (460.000personer)

Om vi beräknar 45% minskning på arbetslösheten med max a-kassaersättning, så hade staten sparat in 36 miljarder.

Dessa 36 miljarder motsvarar 85.000 nya jobb med en månadslön på 25.000sek...ELLER en skattesänkning med 700sek istället för dagens 1500sek i snitt, fast med 200.000 nya 25.000sek jobb...

Visst är jag glad att det blev mer pengar på kontot, men jag hade hellre sett att fler lärare , sjuksköterskor , vårdbiträden etc hade anställts. För att sedan på sikt kanske gjort en skattesänkning när arbetslösheten/utgifterna minskat, om det nu skulle vara ett krav på skattesänkning.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Ähh, att ni ens orkar. Folk tycker olika och jag har aldrig varit med om att en sosse fått en moderat att ändra åsikt, eller tvärtom.

Det kommer aldrig hända och folk kommer fortsätta hata motsatta partiet och dess åsikter. Politik är som ett enda stort vuxendagis, Göran ser ju dessutom ut som en stor jättebebis, kanon ju! :tummenupp
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Jag var Volvoanställd i 10 år.
Jag var tillsvidareanställd
Jag var hela tiden med i facket.
Sedan blev jag uppsagd pga arbetsbrist.
Jag var en av dom som hade längs anställning bland de som fick gå, och genom facket som förhandlade med Volvo samt andra statliga instanser fick jag utbildningspaketet. Det tackar jag facket för, och för en gångs skull fick jag något för mina medlemspengar jag betalat i 10år.

Facket är sedan med och förhandlar när tex Volvo går ut med ett varsel. På detta sätt räddade facket många arbetare vid första varslet tex. Genom att arbeta fram lösningar där tex frivillig förtidspension fanns för en viss åldersgrupp, för att rädda andra jobb. En gammalräv med hög lön kanske kostar lika mycket som 2st nyanställda, men gammalräven kommer dom inte åt pga LAS-tiden.

Facket kan även jobba för att fördröja processen och på så sätt hoppas att det tex tänkta varslet uteblir pga ändrade ekonomiska förhållanden.

Nu är det så att facket har inte så mycket att säga till om egentligen. Men när det gäller ett stort företag som Volvo så har facket ett stort stöd av sina arbetare. En strejk på Volvo hade skadat företaget, därför är dom villiga att lyssna, samarbeta samt komma fram till lösningar tillsammans.

Stjäl jag tråden så får ni skälla, så tar jag det i PM.
Tack för svaret. Jag är dåligt insatt i både politik och
sådant som har med facket att göra, så tråden är nyttig,
oavsett vilken sida man står på.

Det du säger betyder ju att mina 18000:- KANSKE kom någon annan till gagn då. Låt oss hoppas det.
Kvar finns ju dock det faktum att för MIG personligen så slängde jag 18000 i havet. De accepterade att volvo körde mig som visstidare i tre år, och de gav mig INGET när jag slutade.
Det är mycket pengar, som hade kommit rätt väl till pass när jag var arbetslös. Jag värnar om mina kollegor, men inte SÅ mycket att jag är villig att betala fackavgift för ingenting.
Men nu vet jag att pengarna i alla fall kanske räddade jobbet åt någon annan. Samtidigt förstår du säkert varför jag, med mina erfarenheter tänker mig för innan jag går med igen.
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Vill du veta en tragisk sanning ang visstidsanställda.
I Sverge under juli månad 2010, hade över 50% av ungdomarna mellan 15 och 24 år tidsbegränsade anställningar.

Du som tidigare/är visstidsanställd:
Anser du att tidsbegränsade anställningar är en bra trygghet?
Anser du att tidsbegränsade anställningar minskar eller ökar risken för att hamna med a-kassa eller socialbidrag?

*Det är bara en undran över hur du själv ser på din arbetssituation!!

Bra frågor, som fick mig att tänka till.
Jag anser att visstidsanställningar är bättre än inget jobb alls.
För mig så visade det ju även, tyvärr, att fackets regler gjorde att det spelar ingen roll hur hårt du jobbar, hur mycket du kämpar eller hur duktig du är på ditt jobb som spelar roll. Bara vem som varit där längst.
(I stort sett).
Vilket ju tryckte mig ännu mer från "det röda tänket".

Igen, som sagt, lärorik tråd, om inget annat, för mig som inte är så insatt! :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Inskickat av "Budda"
Stjäl jag tråden så får ni skälla, så tar jag det i PM.
Tack för svaret. Jag är dåligt insatt i både politik och
sådant som har med facket att göra, så tråden är nyttig,
oavsett vilken sida man står på.

Det du säger betyder ju att mina 18000:- KANSKE kom någon annan till gagn då. Låt oss hoppas det.
Kvar finns ju dock det faktum att för MIG personligen så slängde jag 18000 i havet. De accepterade att volvo körde mig som visstidare i tre år, och de gav mig INGET när jag slutade.
Det är mycket pengar, som hade kommit rätt väl till pass när jag var arbetslös. Jag värnar om mina kollegor, men inte SÅ mycket att jag är villig att betala fackavgift för ingenting.
Men nu vet jag att pengarna i alla fall kanske räddade jobbet åt någon annan. Samtidigt förstår du säkert varför jag, med mina erfarenheter tänker mig för innan jag går med igen.


Inskickat av "Budda"
Bra frågor, som fick mig att tänka till.
Jag anser att visstidsanställningar är bättre än inget jobb alls.
För mig så visade det ju även, tyvärr, att fackets regler gjorde att det spelar ingen roll hur hårt du jobbar, hur mycket du kämpar eller hur duktig du är på ditt jobb som spelar roll. Bara vem som varit där längst.
(I stort sett).
Vilket ju tryckte mig ännu mer från "det röda tänket".

Igen, som sagt, lärorik tråd, om inget annat, för mig som inte är så insatt! :)


Politik är allt om allt.
Sossarna och Moderaterna anser till största del samma sak om det mesta, det är bara en lite del som skiljer, och största delen av dessa är tillvägagångssättet som skiljer. (dock skulle ingen medge att sin reval har rätt)

Fackföreningar för arbetarnas talan.
Fackets uppgift är att hjälpa och stötta sina medlemmar vad det gäller löner och anställningsvillkor, löneförhandlingar, vidareutbildning, arbetsmiljö, jämställdhet, hur arbetet är organiserat mm. Även som tidigare beskrevs försöker hjälpa företag att komma fram till ett så gynnsamt beslut som möjligt för deras anställda vid tex ett varsel.

Att facket inte kan göra mycket för en person med visstidsanställning som löpte ut hoppas jag att du kan förstå, då det är ett avtal mellan den personen och företaget. Det facket däremot kan göra för denna person är att stå bakom denne och trycka på att EJ fackligt anställda får gå före dig, dock indirekt pga LAS, men chansen att en arbetslös enskild person driver ärendet vidare mot tex Volvo är minimal, samt att det finns ingen större vinning i det.

Facket kan inte enligt lag göra något åt turordningen, det finns dock några undantag. Det är LAS - Lagen om anställningsskydd som reglerar detta. Så det spelar ingen roll hur hårt man jobbar, kämpar eller hur duktig man är. Så detta är inget man kan beskylla facket för.

*Turordningsregeln återfinns i 22 § LAS och innebär att arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Turordningsreglerna är försedda med flera undantag och kan dessutom åsidosättas genom kollektivavtal.

*Lagen skyddar i första hand tillsvidareanställda (fastanställda) arbetstagare. Tidsbegränsat anställda kan få anställningen avslutad utan turordningsregler och med kort uppsägningstid.

Här är en paragraf som gäller dig tror jag:
Däremot fastställs (5 § LAS) att om en arbetstagare haft tidsbegränsade anställningar hos samma arbetsgivare totalt två år under en femårsperiod, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

Ang vad som anges ovan så tycker jag att du ska kontakta facket och fråga vad som gäller i din situation...Det kan du göra även om du inte är fackligt ansluten!

---------------------------------------------------------------------

Ja, jag kan hålla med dig. En anställning är bättre än ingen anställning!
Men det var inte det frågan gällde, jag kanske formulerade mig fel.
Ser du visstidsanställning som en trygg arbetsform?

Hade du haft tillsvidareanställning så hade du fått 4månaders(?) uppsägningstid, en fackförening som sett till att du hamnade rätt i turordningen för uppsägning, möjlighet till studier via VästKraft, förtur till den förlängda "sommarjobbsanställningen" mm mm.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-

Råkade snubbla över lite otrevlig fakta!

Invandringen har ökat med 50% med sittande regering.

Våldtäkterna ökar enormt mycket med sittande regering

valdtakt_1975_2009.png


Våldtäkterna har ökat så mycket att Sverige redan 2008 placerade sig som nummer 2 på antal anmälda våldtäkter enligt FN-organet UNDC, och antalet våldtäkter har ÖKAT sen dess, med sittande regering

Sverige på plats nummer 2 i FN:s statistik med 53,2 anmälda våldtäkter per 100 000 invånare 2008.
1. Lesotho: 91,6.
2. Sverige: 53,2.
3. USA: 28,6
4. Zimbabwe: 25,6.
5. Norge: 19,8.
6. Israel: 17,6.

Starkt jobbat Alliansen, eller förlåt... Starkt jobbat Reinfeldt!!
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hur förklarar du ökningen mellan 2004-2005 då? Också Reinfeldts fel? Eller kan det möjligen vara så att det ligger något annat bakom? Om du har tid för du gärna redogöra för felkällorna i din statistik också.
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Råkade snubbla över lite otrevlig fakta!

Invandringen har ökat med 50% med sittande regering.

Våldtäkterna ökar enormt mycket med sittande regering


valdtakt_1975_2009.png


Våldtäkterna har ökat så mycket att Sverige redan 2008 placerade sig som nummer 2 på antal anmälda våldtäkter enligt FN-organet UNDC, och antalet våldtäkter har ÖKAT sen dess, med sittande regering



Sverige på plats nummer 2 i FN:s statistik med 53,2 anmälda våldtäkter per 100 000 invånare 2008.
1. Lesotho: 91,6.
2. Sverige: 53,2.
3. USA: 28,6
4. Zimbabwe: 25,6.
5. Norge: 19,8.
6. Israel: 17,6.

Starkt jobbat Alliansen, eller förlåt... Starkt jobbat Reinfeldt!!

Invandringen ökar ju enbart för att här finns massa bidrag att hämta tacka ditt kära parti Socialdemokraterna för de istället!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top