Politiktråden

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hjälp mig. Är inte så insatt i politiken men vilka skall jag rösta på om jag vill ha: 1, Ju mer man sliter och kämpar ju mer pengar skall det ge på kontot. 2. Hårdare sjukskrivningskrav. 3. Att som egen företagare skall få bestämma själv vilka man skall få sparka utan massa tjat från facket. 4. Lite hårdare invandringspolitik. 5. Mer pengar till skolan.Övertyga mig :). Fp?

1, Detta står alla partier bakom, frågan är hur mycket det ska ge på kontot, samt vad du anser att du kan avstå i skyddsnätet samt den kommunala sektorn.

2, Hårdare för dig eller för dina anställda?
Rödgrönas ställning är friare val för företagaren att själv kunna bestämma sin karenstid redan med 1 dag karens, men med 0,75 procentenheter ökning av egenavgiften. För den anställde ingen höjning av karensdagar, och på sikt ev ta bort den som finns. Detta pga att alla är inte 29år och klarar av att jobba när dom är sjuka, det finns dom som är 55år med!

Alliansen införde 7dagar karens istället för 1dag för egenföretagaren, men med en sänkning av egenavgiften med 0.74 procentenheter. För den anställde vet jag inte, men inte ta bort den karensdag som finns.
Vill även införa 1 karensdag vid vård av sjukt barn. Har infört 2extra karensdagar till a-kassan.

3, Det har du redan idag. Kan du bara påvisa en bra anledning så kan ingen stoppa dig! Det spelar ingen roll vilken regering vi har.

4, Invandringen har ökat med över 50% (30-35.000 personer) per år med sittande regering. Utvandringen har ökat med ~7000 personer.

5, Rödgröna när det gäller kommunala jobb, vilket skola, sjukhus etc tillhör.

Vilket parti detta blir vet jag dock inte...
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Pysch och Du har ju nästan exakt samma åsikter:D

1 - Delar vi.

2 - Delar vi med. Men jag anser inte att det ska vara hårdare regler, utan att dom vi har idag tillämpas!

3 - Jag anser inte att en företagare fullt ut ska kunna kicka hur som denne behagar. Arbetsgivare & Arbetstagare har ansvar mot varandra. tex att arbetstagaren sjukskriver sig inte för att denne vill ha ledigt samt att arbetsgivaren kickar inte för att han vill ha billigare arbetskraft.

4 - Delar vi.

5 - Delar vi.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Jag får återkomma med det svaret, då jag inte vet själv vilka 3 som är de mest prioriterade.

Vadå inte vet själv? Du vet ju massa saker som är fel, då borde du ha nån idé om vad du vill förändra och hur.

Detta hade jag velat göra
1. Privatisera mer offentlig verksamhet
2. Utöka kollektivtrafiken
3. Skrota Systembolaget
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vadå inte vet själv? Du vet ju massa saker som är fel, då borde du ha nån idé om vad du vill förändra och hur.

Detta hade jag velat göra
1. Privatisera mer offentlig verksamhet
2. Utöka kollektivtrafiken
3. Skrota Systembolaget

Är detta de 3 viktigaste politiska förändringar Sverige behöver idag?

Vart har du läst att dom är emot bidragstagare?

ps. Har du sett partiernas tv-reklam?

Alliansens Maud Olofsson börjar reklamen med: Ska vi tillbaka till bidragssamhället?
Sen följer några sekvenser ur "vardagen"...
En flicka står bredvid sin pappa och säger "Jag ska lyfta a-kassa som min pappa".
Två tjejer går och pratar, den ena säger: Jag ska gå från praktikplats till praktikplats.

Anser du att Alliansen är FÖR bidragstagare?
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
1, Detta står alla partier bakom, frågan är hur mycket det ska ge på kontot, samt vad du anser att du kan avstå i skyddsnätet samt den kommunala sektorn.

socialdemokraterna vill väl öka skatterna? knappast sänka :va
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Är detta de 3 viktigaste politiska förändringar Sverige behöver idag?



ps. Har du sett partiernas tv-reklam?

Alliansens Maud Olofsson börjar reklamen med: Ska vi tillbaka till bidragssamhället?
Sen följer några sekvenser ur "vardagen"...
En flicka står bredvid sin pappa och säger "Jag ska lyfta a-kassa som min pappa".
Två tjejer går och pratar, den ena säger: Jag ska gå från praktikplats till praktikplats.

Anser du att Alliansen är FÖR bidragstagare?

men herregud.
Tycker du verkligen att det är bättre att folk lever på bidrag istället för att jobba ?
Dessutom är det ju knappast synonymt att vara emot bidragsTAGARNA bara för att man inte vill leva i en värld som bygger på bidrag.
Alliansen är emot bidrag ! INTE emot dom som får bidrag.
Hoppas att det gäller alla partier. Kan ju knappast vara någon som gillar bidrag.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
socialdemokraterna vill väl öka skatterna? knappast sänka :va

Det är där frågan är hur mycket det ska ge på kontot, samt vad du anser att du kan avstå i skyddsnätet samt den kommunala sektorn kommer in. Sen beror det på vilka skatter man pratar om. Alliansen höjde skatter med, här kommer några på saker som många förbrukar och det ofta pratas om:

Öl:
Skatten på öl höjs från 1,47 kronor till 1,66 kronor per volymprocent alkohol och liter. Det betyder en skattehöjning på 62 öre inklusive moms för en 50 cl ölburk med en alkoholhalt på 5,2 volymprocent.

Snus:
Skatten på snus höjs från 246 kronor per kg till 336 kronor per kg.
En höjning med 90 kronor (36,6%) kilot.

Bränsle:
Skatten inklusive moms höjs med 28,7 öre per liter bensin.
Skatten per liter diesel höjs med 55 öre.

El:
Elskatten höjdes med 0,63 öre per kWh inklusive moms, utom i norra Sverige.

Hemdator:
Förmånsvärdet för hemdator fördubblas till 4 800 kronor per år (skattesubventionen avses helt upphöra från 2009).
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
men herregud.
Tycker du verkligen att det är bättre att folk lever på bidrag istället för att jobba ?
Dessutom är det ju knappast synonymt att vara emot bidragsTAGARNA bara för att man inte vill leva i en värld som bygger på bidrag.
Alliansen är emot bidrag ! INTE emot dom som får bidrag.
Hoppas att det gäller alla partier. Kan ju knappast vara någon som gillar bidrag.

Har jag sagt, skrivit, antydigt att det är bättre att folk lever på bidrag än jobba? Om inte, varför antyder du det isåfall?

Nu är det så att synen på bidragsTAGARNA inte är den bästa, då dom ses som ett pack som utnyttjar systemen...vilket gör det högst synonymt med att man inte vill leva i en värld som bygger på bidrag.

Utan bidragstagare, inga bidrag. Ganska simpelt..mao är Alliansen emot bidragstagare.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Har jag sagt, skrivit, antydigt att det är bättre att folk lever på bidrag än jobba? Om inte, varför antyder du det isåfall?

Nu är det så att synen på bidragsTAGARNA inte är den bästa, då dom ses som ett pack som utnyttjar systemen...vilket gör det högst synonymt med att man inte vill leva i en värld som bygger på bidrag.

Utan bidragstagare, inga bidrag. Ganska simpelt..mao är Alliansen emot bidragstagare.

Ja, genomgående i princip alla dina inlägg så tycker du att Mona & co skall vinna valet, vilket blir ett steg tillbaka till bidrag, bidrag och åter bidrag.

Återigen så läser/hör du bara det du vill höra.
När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?

Högre bensinpriser = mindre bilister = Sossarna är emot oss bilister !?
Högre skatt på tobak = mindre antal som röker = sossarna är emot oss rökare !?
Mer bidrag = mindre folk som jobbar = Sossarna är emot oss som jobbar !?

Nä, jag gör som styret, känns meningslöst när du inte ens försöker.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kommer ni fram till nåt? ;)

Jag har kommit fram till att folk är väldig fega och inte vågar diskutera sin politiska åsikt. Det är inte många i denna tråd som vågar stå för sin åsikt...det är en handfull som skriver.

Synen på bidragssamhället vi tidigare "hade" med Sossarna i spetsen är något som många är emot, ändå har vi ett samhälle med tex:

*50% högre invandring, men gjort nedskärningar bland dom som ska ta hand om, samt utreda invandrarna om det finns tillräcklig anledning till att stanna. Sen anser många att det är idiotisk att invandrare får stanna i 3år för att sedan utvisas.

*Vi har idag ett samhälle som har ökat sina bidragsutgifter med 25%.

*Vi har ett samhälle med högre arbetslöshet.

*Vi har ett samhälle med sämre skyddsnät.

*Vi har ett samhälle där sjukskrivna tvingats ut i en arbetsmarknad utan jobb.

*Vi har ett samhälle med lägre skatteinkomst, vilket resulterar i sämre välfärd.

*Men det värsta är att vi har ett samhälle som anser att Moderaterna är vägen till framgång, för att dom fått en liten peng mer i månaden.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja, genomgående i princip alla dina inlägg så tycker du att Mona & co skall vinna valet, vilket blir ett steg tillbaka till bidrag, bidrag och åter bidrag.

Dagens regering har ökat bidragskostnaderna med 25% mer än vad sossarna hade i utgifter. Det beror inte på att bidragen har höjts med 25%...

Sverige har en invandring på 50%/år mer än sossarna hade. Större delen av dessa tror jag lever på bidrag.

Genom att skapa sämre skyddsnät skapar man större förutsättningar till att hamna bland bidragen.

Återigen så läser/hör du bara det du vill höra.
När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?
Vad är det jag inte läser som DU vill att jag ska förstå då?
Tillhör man Alliansen genom att ge något av dessa partier sitt stöd så företräder man Alliansen, uttalanden som detta är inte ovanligt att få höra.

Högre bensinpriser = mindre bilister = Sossarna är emot oss bilister !?
Högre skatt på tobak = mindre antal som röker = sossarna är emot oss rökare !?
Mer bidrag = mindre folk som jobbar = Sossarna är emot oss som jobbar !?

Högre bensinpris gav Alliansen dig!
Högre tobaksskatt gav Alliansen dig!
Högre bidragskostnader gav Alliansen dig!

Nä, jag gör som styret, känns meningslöst när du inte ens försöker.
Det måste vara lite jobbigt när någon hela tiden slår dig på fingrarna, oavsett vad du skriver?
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Tillhör man Alliansen genom att ge något av dessa partier sitt stöd så företräder man Alliansen, uttalanden som detta är inte ovanligt att få höra.
Var ju knappast svar på frågan jag ställde.
"När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?"

Högre bensinpris gav Alliansen dig!
Högre tobaksskatt gav Alliansen dig!
Högre bidragskostnader gav Alliansen dig!
Var ju inte heller nåt svar på mitt påstående.
Ogillar Mona bilister ?
Ogillar hon folk som jobbar ?
Mona har lovat höja skatten på bränsle ännu mer ! alltså måsta hon ogilla bilister!
skatt på tobak har jag ingen aning om, och bryr mig inte speciellt.
Hon är emot att Alliansen vill ta bort bidrag/sänka bidrag, alltså är hon för bidrag = emot oss som jobbar !!


Det måste vara lite jobbigt när någon hela tiden slår dig på fingrarna, oavsett vad du skriver?
Vet inte, den frågan får du nog svara på själv.
Du har ju knappt svarat på en enda fråga som folk ställt dig, däremot så har du precis som oppositionen klagat väldigt på andra.
Tala istället om vad Mona vill göra som är så himla bra för Sverige och oss som bor här istället för att gnälla på andra.
Inget dravel om att hon vill att alla skall ha jobb, utan hur hon tänkt lösa det isåfall.
Hur skall hon lösa välfärden ?
 
Last edited:

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Det stämmer.

Volvo specificerade höjningen separat på lönebeskedet. Troligen i samråd med facket för att fackavgiften inte skulle se så dyr ut (min egna tanke enbart) och tappa medlemmar i onödan.

Jag var Volvoanställd i tre år.
Jag var även visstidsanställd i tre år. Ett halvår i taget.
Jag var hela tiden med i facket.
Sedan fick jag sparken.
Eller förlåt, det kunde jag ju inte få, eftersom jag aldrig blev fastanställd. Men min visstidsanställning blev inte förlängd med ett sjunde halvår.
När vi slutade fick vi ingenting alls, som de som inte var med i facket inte fick. Så det är lite svårt för mig att motivera pengarna det kostar att vara med i facket, nu när man är tillbaka på Volvo.
(Som visstidare igen, givetvis)
Samtidigt måste det ju finnas en anledning till att så många är med.
Har jag missat något?
Förklara gärna, någon som är insatt...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Var ju knappast svar på frågan jag ställde.
"När har Alliansen sagt att alla bidragstagare är ett pack som utnyttjar systemet ?"

Precis som jag skrev.
Eller anser du att Reinfeldt ensam är Alliansen, eller anser du att samtliga anhängare som lägger sin röst på något av Alliansens partier tillhör Alliansen?

Om du vill veta exakt när någon yppat det ordagrant kan jag tyvärr inte hänvisa till det.

Var ju inte heller nåt svar på mitt påstående.
Ogillar Mona bilister ?
Ogillar hon folk som jobbar ?
Mona har lovat höja skatten på bränsle ännu mer ! alltså måsta hon ogilla bilister!
skatt på tobak har jag ingen aning om, och bryr mig inte speciellt.
Hon är emot att Alliansen vill ta bort bidrag/sänka bidrag, alltså är hon för bidrag = emot oss som jobbar !!

Mona har inte själv bestämt någon höjning av bensinpriset. Det är en överenskommelse mellan flera partier.

Mona har inte själv bestämt någon höjning av tobaksskatten.

Mona har inte sagt att hon vill att fler ska tvingas till bidrag. Men hon är för ett skyddsnät där du och jag har en trygghet om det en dag skulle bli så att vi inte kan arbeta, eller att du och jag inte får ett nytt arbete av olika orsaker, eller att du och jag blir sjuka, eller att du och jag skadar oss så vi inte klarar av att jobba heltid.

Anser du att det inte lönar sig att jobba, när en bidragstagare med socialbidrag får 4800 i månaden?

Anser du att Mona är "emot oss som jobbar" för att hon vill att DU ska få en liten ersättning om det går så långt att du hamnar utanför det normala samhället, så att DU kan betala din hyra och köpa lite mat?

Är det någon inom politiken som är emot att arbetare ska få tjäna pengar, så är det inom Alliansen! Att någon ens vill lagstifta bort höga löner bland vuxna myndiga personer upp till 24 år är enligt mig helt sjukt. Vad anser du om detta?

Tänk lite på vad du skriver innan du klickar på [Skicka svar].

Vet inte, den frågan får du nog svara på själv.
Du har ju knappt svarat på en enda fråga som folk ställt dig, däremot så har du precis som oppositionen klagat väldigt på andra.
Tala istället om vad Mona vill göra som är så himla bra för Sverige och oss som bor här istället för att gnälla på andra.
Inget dravel om att hon vill att alla skall ha jobb, utan hur hon tänkt lösa det isåfall.
Hur skall hon lösa välfärden ?

Det jag argumenterar emot är saker jag önskar ogjort av Alliansen, eller utfört på annat sätt. Hur det skulle kunna göras på annat sätt är inget man tänker ut hemma i soffan framför datorn, därför har jag svårt att redovisa något annat tillvägagångssätt.

Tror du på fullaste allvar att Mona ensam styr hela det rödgröna? Eller det kanske är Mona med Ohly som svans som ensamma bestämmer allt?
Om du har missat det så är det inte längre parti mot parti, utan grupperingar som gemensamt fattar beslut i sakfrågor. Så sluta påpeka att allt är Monas fel, eller undra hur hon ska lösa saker!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag var Volvoanställd i tre år.
Jag var även visstidsanställd i tre år. Ett halvår i taget.
Jag var hela tiden med i facket.
Sedan fick jag sparken.
Eller förlåt, det kunde jag ju inte få, eftersom jag aldrig blev fastanställd. Men min visstidsanställning blev inte förlängd med ett sjunde halvår.
När vi slutade fick vi ingenting alls, som de som inte var med i facket inte fick. Så det är lite svårt för mig att motivera pengarna det kostar att vara med i facket, nu när man är tillbaka på Volvo.
(Som visstidare igen, givetvis)
Samtidigt måste det ju finnas en anledning till att så många är med.
Har jag missat något?
Förklara gärna, någon som är insatt...
Jag var Volvoanställd i 10 år.
Jag var tillsvidareanställd
Jag var hela tiden med i facket.
Sedan blev jag uppsagd pga arbetsbrist.
Jag var en av dom som hade längs anställning bland de som fick gå, och genom facket som förhandlade med Volvo samt andra statliga instanser fick jag utbildningspaketet. Det tackar jag facket för, och för en gångs skull fick jag något för mina medlemspengar jag betalat i 10år.

Facket är sedan med och förhandlar när tex Volvo går ut med ett varsel. På detta sätt räddade facket många arbetare vid första varslet tex. Genom att arbeta fram lösningar där tex frivillig förtidspension fanns för en viss åldersgrupp, för att rädda andra jobb. En gammalräv med hög lön kanske kostar lika mycket som 2st nyanställda, men gammalräven kommer dom inte åt pga LAS-tiden.

Facket kan även jobba för att fördröja processen och på så sätt hoppas att det tex tänkta varslet uteblir pga ändrade ekonomiska förhållanden.

Nu är det så att facket har inte så mycket att säga till om egentligen. Men när det gäller ett stort företag som Volvo så har facket ett stort stöd av sina arbetare. En strejk på Volvo hade skadat företaget, därför är dom villiga att lyssna, samarbeta samt komma fram till lösningar tillsammans.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Här är en artikel om en helt vanlig familj och deras syn.
Notera hur stor skillnad i "pengar i plånboken" det rör sig om i månaden mellan Alliansen och de rödgrönas förslag, enligt Din Ekonomi!

Jag länkar till artikeln så slipper ni som inte är intresserade se den :tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag var Volvoanställd i tre år.
Jag var även visstidsanställd i tre år. Ett halvår i taget.
Jag var hela tiden med i facket.
Sedan fick jag sparken.
Eller förlåt, det kunde jag ju inte få, eftersom jag aldrig blev fastanställd. Men min visstidsanställning blev inte förlängd med ett sjunde halvår.
När vi slutade fick vi ingenting alls, som de som inte var med i facket inte fick. Så det är lite svårt för mig att motivera pengarna det kostar att vara med i facket, nu när man är tillbaka på Volvo.
(Som visstidare igen, givetvis)
Samtidigt måste det ju finnas en anledning till att så många är med.
Har jag missat något?
Förklara gärna, någon som är insatt...

Vill du veta en tragisk sanning ang visstidsanställda.
I Sverge under juli månad 2010, hade över 50% av ungdomarna mellan 15 och 24 år tidsbegränsade anställningar.

Du som tidigare/är visstidsanställd:
Anser du att tidsbegränsade anställningar är en bra trygghet?
Anser du att tidsbegränsade anställningar minskar eller ökar risken för att hamna med a-kassa eller socialbidrag?

*Det är bara en undran över hur du själv ser på din arbetssituation!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top