Politiktråden

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Då vet du kanske vart Moderaterna och vår finansminister Anders Borg anser om euron?

Jadå, så vad är din poäng?
Som sagt, skulle inte vilja vara med när det är utformat som det är idag. Men kan acceptera att gå med för att försöka förändra reglerna, något som moderaterna också säger sig vilja.
Jag kan inte vara 100% överens med varenda sak de partiet jag röstar på. Jag tar reda på vad respektiv parti vill och väger det mot saker jag tycker är viktigt och sen lägger min röst på det parti som står för just de sakerna jag anser viktiga.


Vad vill du själv ang euron?
Med tanke på att det var sossarna* som höll i folkomröstningen om inträdde i EMU..


* Något S var överens med just moderaterna (och ett par till partier).
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
...Massa text av Östros...

Befolkningen 16-64 år ökade tämligen kraftigt, med 49 000 personer jämfört med juli 2006. Av denna ökning stod ungdomar 16-24 år för merparten, 36 000 personer.
Ändå ökade antalet sysselsatta med 116 000 på ett år.

Nuför tiden räknas även heltidsstuderande med som arbetslös !, och dom står för nästan hälften av dom arbetslösa ungdomarna.
Bortser man från dom, vilket är ganska naturligt så har faktiskt arbetslösheten bland unga minskat.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
finns alltid dom som kommer attt tjäna mer än andra, eller tycker du på allvar att en människa som ex: skalat räkor i 25 år skall ha lika mycket i lön som exempelvis en kirurg, som dessutom har ca: 12 års studieskulder att betala igen ?

Läser du inte vad jag skriver?

Ingen får procentuellt minst/mest, alla fick lika mycket i skattelättnad procentuellt sett.

När det gäller jobbskatteavdraget - FEL!
När det gäller inkomstskatt - RÄTT!
När det gäller fastighetsskatt - RÄTT! (men där är låginkomsttagaren relativt berörd)

Kan du istället förklara varför kommunal ( vilka får anses ganska tighta med Sahlin ) har en fackavgift som är i procent av månadslönen ?
Ett vårdbiträde betalar dubbelt så hög avgift som jag, men tjänar lite mer än hälften !! Förklara det för det stackars vårdbiträdet.

Ska jag förklara varför kommunal har procentuell fackavgift???:va
Jag har Metall som förbund, betalar också procentuell avgift...

Jag skulle förklara för vårdbiträdet att Svenska befolkningen inte vill betala högre lön för ditt arbete. Att Svenskarna tänker väldigt egoistiskt, och är inte beredda att betala för det arbete dom anser vara en självklarhet att det blir utfört.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Befolkningen 16-64 år ökade tämligen kraftigt, med 49 000 personer jämfört med juli 2006. Av denna ökning stod ungdomar 16-24 år för merparten, 36 000 personer.
Ändå ökade antalet sysselsatta med 116 000 på ett år.

49.000 personer fler per år eller under 4år?
Vad är den genomsnittliga ökningen per år innan 2006?
Vad är en sysselsatt person?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Så, skulle man kunna få svar på mina 2 frågor jag ställde tidigare?
1) Vad var din poäng med frågan om Borg & euron?
2) Och vad anser du själv om euro-samarbetet? Nyfiken på det då både sossarna och moderaterna var överens i den frågan och det dessutom var sossarna som hade folkomröstning om det.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så, skulle man kunna få svar på mina 2 frågor jag ställde tidigare?
1) Vad var din poäng med frågan om Borg & euron?
2) Och vad anser du själv om euro-samarbetet? Nyfiken på det då både sossarna och moderaterna var överens i den frågan och det dessutom var sossarna som hade folkomröstning om det.

1) Möjligheten för en ny folkomröstning finns då flera partier inom Alliansen anser att euron skulle stärka Sverige nu. Socialdemokraterna anser att folkomröstningen som hölls har visat vart svenskarna står i frågan.

2) Jag är mot Euro. Och jag är mot det Svenska medlemskapet i EU.
Jag är för en egen valuta samt att svensk regering ska styra landet!
 

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cbr1000rr 06
1) Möjligheten för en ny folkomröstning finns då flera partier inom Alliansen anser att euron skulle stärka Sverige nu. Socialdemokraterna anser att folkomröstningen som hölls har visat vart svenskarna står i frågan.

2) Jag är mot Euro. Och jag är mot det Svenska medlemskapet i EU.
Jag är för en egen valuta samt att svensk regering ska styra landet!

Jag kan styra landet om nån bara fråga mig..... :tummenupp:tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Befolkningen 16-64 år ökade tämligen kraftigt, med 49 000 personer jämfört med juli 2006. Av denna ökning stod ungdomar 16-24 år för merparten, 36 000 personer.
Ändå ökade antalet sysselsatta med 116 000 på ett år.

Ps. Här kommer Alliansens krafttag...

Jan Björklund vill att 19-åringar tjänar hälften av vad en vuxen gör. Ungdomar under 23 ska ha rejält lägre lön än vuxna. Det är Folkpartiets Jan Björklunds lösning för att minska ungdomsarbetslösheten.
– Är man 19 år så kanske man tjänar hälften av vad en vuxen person gör, sa han i SVT:s morgonsoffa i morse.

Jan Björklund vill införa ett så kallat lärlingssystem enligt dansk och tysk modell för att få ner arbetslösheten bland ungdomar. Tanken är att ungdomar under 23 ska konkurrera med lägre lönekostnader för att på så sätt få in en fot på arbetsmarknaden.

Jag kan styra landet om nån bara fråga mig..... :tummenupp:tummenupp

Synd att Swedie tog bort ogilla-knappen...:tungan
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
1) Möjligheten för en ny folkomröstning finns då flera partier inom Alliansen anser att euron skulle stärka Sverige nu. Socialdemokraterna anser att folkomröstningen som hölls har visat vart svenskarna står i frågan.

Så för att vi haft en folkomröstning i frågan skall vi aldrig mer ha det?

Kan ju hålla med om att vi inte kan ha folkomröstningar stup i kvarten i samma fråga så en viss tid måste gå emellan. Men allt efter som saker & ting ändrar sig så måste man ju få chansen att ändra sig i en fråga, i det här fallet ang EMU.

Lite kuriosa ang folkomröstningar är ju att vi skulle haft vänstertrafik idag om regeringen blint följt omröstningen :tungan

2) Jag är mot Euro. Och jag är mot det Svenska medlemskapet i EU.
Jag är för en egen valuta samt att svensk regering ska styra landet!

Säker på att du inte är vänsterpartist?
Med tanke på mycket av ditt resonemang så låter du mer V än S.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Säker på att du inte är vänsterpartist?
Med tanke på mycket av ditt resonemang så låter du mer V än S.

Så du anser att Europaparlamentet och Europeiska unionens råd ska besluta om hur Sverige ska fungera? Och att detta ska gälla starkare än vad den Svenska regeringen anser eller vad Svenska folket anser?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Så du anser att Europaparlamentet och Europeiska unionens råd ska besluta om hur Sverige ska fungera? Och att detta ska gälla starkare än vad den Svenska regeringen anser eller vad Svenska folket anser?

Nu var det ju inte det de gällde och jag orkar ärligt talat inte ta den diskussionen här, inte nu iaf. Jag bara undrade om du inte egentligen mer är V än S med tanke på mycket av ditt resonemang (inget illa menat, du får gärna vara endera för mig:)).
Undrar främst pga att du är emot både euron och EU något sossarna är för även om de inte vill ha ny folkomröstning för tillfället men även för andra åsikter du uttryckt i tråden som jag tycker samstämmer mer med V än S.

Nåja, du behöver inte svara. Im out, för tillfället iaf.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
När högerns lösningar prövats i Sverige har de misslyckats: Ungdomsarbetslösheten i Sverige är bland de högsta i Europa...

I kvällens valduell blev jag varse om att i begreppet "Ungdomsarbetslöshet" så inräknas alla heltidsstudenter (bara för att det är sättet man räknar på i resten av EU). Därmed så blir ju den redovisade siffran ganska intetsägande då man inte samtidigt redovisar hur många % som är just heltidsstudenter (en hel del svenskar studerar ju av fri vilja, inte för att de först blev uppsagda).

Det ligger ju därmed nära till hands att tro att Herr Östros uttalande ovan är ett propagandaknep. Hur många % är heltidsstudenter? Hur hög/låg är studerandegraden bland ungdomar relativt resten av EU?

En fråga till er Moderater:

Hur många av er vill att vi inför Euro i Sverige?

Är frågan ens aktuell innan greker m.fl. har sanerat sina statsfinanser? Jag var faktiskt med i en undersökning i våras. Resultatet då var att ca 10% var för medlemskap ... betydligt lägre än i omröstningen! Vet dock ej om Moderater var över/underrepresenterade.

\m/

Nuför tiden räknas även heltidsstuderande med som arbetslös !, och dom står för nästan hälften av dom arbetslösa ungdomarna.Bortser man från dom, vilket är ganska naturligt så har faktiskt arbetslösheten bland unga minskat.

Svar snabbare än väntat!:)
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu var det ju inte det de gällde och jag orkar ärligt talat inte ta den diskussionen här, inte nu iaf. Jag bara undrade om du inte egentligen mer är V än S med tanke på mycket av ditt resonemang (inget illa menat, du får gärna vara endera för mig:)).
Undrar främst pga att du är emot både euron och EU något sossarna är för även om de inte vill ha ny folkomröstning för tillfället men även för andra åsikter du uttryckt i tråden som jag tycker samstämmer mer med V än S.

Nåja, du behöver inte svara. Im out, för tillfället iaf.

Vad var det det inte gällde?
Du fråga om jag var Vänsterpartist för att jag ansåg att någon utanför vårt land inte ska bestämma hur det ska drivas. Och jag ställe motfråga vad du grundade det på.

Jag tog upp Euron då det skulle vara en nackdel eftersom alla verkar anse att allt Moderaterna/Alliansen står för är rätt!

Anledningen till varför jag inte vill att Sverige tillhör EU, är att jag vill inte ha ett samhälle likt USA. En delstat av EU som inte kan genom regering eller folkomröstning bestämma hur vårat samhälle ska se ut i samtliga frågor. Tyvärr har vi idag även en regering som verkligen vill att att Sverige ska se ut som USA.
--------------------------------------------------------

Fortsätter med björklund...ang Euro:

"Måste gå med i euron"

För att den svenska arbetsmarknaden och ekonomin ska stärkas måste Sverige också gå med i eurosamarbetet – trots krisen i Sydeuropa – enligt Björklund.

– Det är inte euron som har skapat krisen, det är länder som har misskött sig som är orsaken. Euron är lösningen på problemet.

Folkpartiledaren vill att Sverige återigen folkomröstar om euron under andra halvan av nästa mandatperiod.
Något som de andra allianspartierna ställt sig skeptiska till. (Kan det bero på att det är nyval?)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
I kvällens valduell blev jag varse om att i begreppet "Ungdomsarbetslöshet" så inräknas alla heltidsstudenter (bara för att det är sättet man räknar på i resten av EU). Därmed så blir ju den redovisade siffran ganska intetsägande då man inte samtidigt redovisar hur många % som är just heltidsstudenter (en hel del svenskar studerar ju av fri vilja, inte för att de först blev uppsagda).

Det ligger ju därmed nära till hands att tro att Herr Östros uttalande ovan är ett propagandaknep. Hur många % är heltidsstudenter? Hur hög/låg är studerandegraden bland ungdomar relativt resten av EU?

\m/

Men en person som inte har en anställning är en arbetslös, eller?

De siffror man får fram baseras dels på dem som är inskrivna som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och dels på intervjuer av 22 000 personer. Just den här delen (arbetslösa heltidsstudenter) har de flesta raderna i tabellen (maj 2009, SCB) prickad istället för med siffror. Det innebär att de siffrorna haft för dålig statistisk kvalitet för att kunna redovisas. Av detta kan man anta att även de siffror som redovisas befinner sig på gränsen. Detta kan exempelvis hända om man får in för få svar.

Så ja, frågan är hur många procent som är heltidsstudenter i ungdomsarbetslösheten?
Hur hade ungdomsarbetslösheten sett ut om samtliga (och inte bara 22000) studenter ingått i undersökningen samt redovisats?
 
Last edited:

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
Jag tänkte bara påminna folk om FRA och att nuvarande regering sålt vin och sprit och fler bolag lär följa, 2 saker som jag tycker är dåliga/idiotiska.
Tex så gav försäljningen av VoS en klumpsumma (som säkert finansierat skattesänkningar) som jag tror (fakta från minnet så kan lika gärna va fel) inbringades per 4-5 års period, pengar som inte kan användas längre för vår välfärd.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tänkte bara påminna folk om FRA och att nuvarande regering sålt vin och sprit och fler bolag lär följa, 2 saker som jag tycker är dåliga/idiotiska.
Tex så gav försäljningen av VoS en klumpsumma (som säkert finansierat skattesänkningar) som jag tror (fakta från minnet så kan lika gärna va fel) inbringades per 4-5 års period, pengar som inte kan användas längre för vår välfärd.

Din signatur och ditt inlägg har en gemensam nämnare...:D :tummenupp
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Så du anser att Europaparlamentet och Europeiska unionens råd ska besluta om hur Sverige ska fungera? Och att detta ska gälla starkare än vad den Svenska regeringen anser eller vad Svenska folket anser?

Jag blir hellre styrd av ett gäng duktiga liberala europeer än av en skock svenska vänsterfanatiker!
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
När det gäller jobbskatteavdraget - FEL!
När det gäller inkomstskatt - RÄTT!
När det gäller fastighetsskatt - RÄTT! (men där är låginkomsttagaren relativt berörd)

Nu gällde ju frågan inkomstskatten, och där fick ju alla lika mycket/lite.

49.000 personer fler per år eller under 4år?
Vad är den genomsnittliga ökningen per år innan 2006?
Vad är en sysselsatt person?

49000 fler under Juli 2007 jämfört med samma period 2006
En sysselsatt person borde ju vara motsatsen till en arbetslös.

Men en person som inte har en anställning är en arbetslös, eller?
Jo visst är det så, dock så är ju heltidsstuderande med som arbetslös.

Så ja, frågan är hur många procent som är heltidsstudenter i ungdomsarbetslösheten?

Nästan hälften, har för mig SCB skrev att 47 eller 49% var heltidsstuderande.
 
Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Ps. Här kommer Alliansens krafttag...

Jan Björklund vill att 19-åringar tjänar hälften av vad en vuxen gör. Ungdomar under 23 ska ha rejält lägre lön än vuxna. Det är Folkpartiets Jan Björklunds lösning för att minska ungdomsarbetslösheten.
– Är man 19 år så kanske man tjänar hälften av vad en vuxen person gör, sa han i SVT:s morgonsoffa i morse.

Jan Björklund vill införa ett så kallat lärlingssystem enligt dansk och tysk modell för att få ner arbetslösheten bland ungdomar. Tanken är att ungdomar under 23 ska konkurrera med lägre lönekostnader för att på så sätt få in en fot på arbetsmarknaden.

Och där tycker jag Björklund är helt rätt ute, tycker inte du? Detta gäller ju inte bara unga utan även de som är nya inom en branch. Och detta borde vara en självklarhet.

Du skriver ju själv:1. Antal år i arbetslivet ska avspegla sig i lönekuvertet.

Vad tycker du om rödgrönas förslag att fördubbla arbetsgivaravgiften för unga?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Vad var det det inte gällde?
Du fråga om jag var Vänsterpartist för att jag ansåg att någon utanför vårt land inte ska bestämma hur det ska drivas. Och jag ställe motfråga vad du grundade det på.

Grundar det på de jag skrev tidigare:
Undrar främst pga att du är emot både euron och EU något sossarna är för även om de inte vill ha ny folkomröstning för tillfället men även för andra åsikter du uttryckt i tråden som jag tycker samstämmer mer med V än S

För dig verkar EU/EMU vara väldigt viktiga frågor och Vänstern står ju mer för det du uttrycker än vad sossarna gör. Men sossarna kanske har andra viktiga frågor du brinner än mer får så.. Det var som sagt bara en nyfiken fråga. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top