Politiktråden

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har aldrig stulit eller fått en betalningsanmärkning. Skulle det på nåt sätt vara ok eller normalt? Säger inte att man måste vara perfekt på något vis. MEN skall man leda ett Sverige så måste man kunna föregå med bättre omdöme? Det räcker inte att säga att man "baske mig" minsann har kontroll över stadsfinanserna...

Den som säger att den aldrig stulit ljuger. Det spelar ingen roll om det är en penna på jobbet, ett shotglas på krogen eller en påsen puttekulor när man var liten, en bilstereo eller skattefusk. Var det Sahlin eller hennes företag som fick betalningsanmärkningar? 2009 fanns det 470 338 personer i Sverige med betalningsanmärkning, ~6 procent av Sveriges totala befolkning. Hur många företag vet jag ej..

I dagen Sverige har vi partimedlemmar som sitter i en regering som fattar beslut, inte en president som leder landet och ska ha kontroll över stadsfinanser!

Du vinklar siffror till egen fördel och går till attack. Jag kan också gräva fram siffror som visar på hur mycket sossarna tjänar. Är det en del av vänsterblockets taktik? Med tanke på ditt engagemang i denna tråd så känns det som att du är en av sossarnas valarbetare.

Jag visar siffror för dem som skapade en skattesänkning, vad dom själva tjänar på sitt egna beslut. Är det att vinkla till min fördel?

Mitt engagemang beror på att väldigt få skriver i denna tråd, samt att "politik" inte hörde in i andra trådar här på SH.... Antingen för att dom inte vågar stå för vad dom tycker, eller för att dom inte kan argumentera för sin politiska åsikt.

Sossarna har tidigare visat att deras politik inte skiljer så mycket från högern. Som sagt innan så har jag egentligen inget emot sossarna. Men med ett tätare vänstersamarbete så är dom tvingade till kompromisser. Till lika stor del så är personerna bakom något som kraftigt missgynnar.

Jag anser att högern har en viss del bra politik med, även Sverigedemokraterna och Miljöpartiet etc utan att vara rasist eller trädkramare.

Att Vänsterpartiet (kommunisterna) tex vill införa 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön är Moderaterna inte för med argument som: Då kommer vissa att jobba övertid och tjäna mer pengar! Precis som med 40 timmars veckan, 4 veckor semester, 5 veckors semester etc säger Moderaterna nej...

Att Vänsterpartiet (kommunisterna) tex ville skapa 200.000 jobb inom vård och omsorg, som i stort sett kunde vart gratis! Moderaternas svar var att det gynnar inte Sveriges BNI...

Vänsterpartiets 4-valfrågor 2010. Anser du att dom är väldigt felvridna?

Valfråga 1

Valfråga 2

Valfråga 3

Valfråga 4
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Den som säger att den aldrig stulit ljuger. Det spelar ingen roll om det är en penna på jobbet, ett shotglas på krogen eller en påsen puttekulor när man var liten, en bilstereo eller skattefusk. Var det Sahlin eller hennes företag som fick betalningsanmärkningar? 2009 fanns det 470 338 personer i Sverige med betalningsanmärkning, ~6 procent av Sveriges totala befolkning. Hur många företag vet jag ej..

I dagen Sverige har vi partimedlemmar som sitter i en regering som fattar beslut, inte en president som leder landet och ska ha kontroll över stadsfinanser!



Jag visar siffror för dem som skapade en skattesänkning, vad dom själva tjänar på sitt egna beslut. Är det att vinkla till min fördel?

Mitt engagemang beror på att väldigt få skriver i denna tråd, samt att "politik" inte hörde in i andra trådar här på SH.... Antingen för att dom inte vågar stå för vad dom tycker, eller för att dom inte kan argumentera för sin politiska åsikt.



Jag anser att högern har en viss del bra politik med, även Sverigedemokraterna och Miljöpartiet etc utan att vara rasist eller trädkramare.

Att Vänsterpartiet (kommunisterna) tex vill införa 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön är Moderaterna inte för med argument som: Då kommer vissa att jobba övertid och tjäna mer pengar! Precis som med 40 timmars veckan, 4 veckor semester, 5 veckors semester etc säger Moderaterna nej...

Att Vänsterpartiet (kommunisterna) tex ville skapa 200.000 jobb inom vård och omsorg, som i stort sett kunde vart gratis! Moderaternas svar var att det gynnar inte Sveriges BNI...

Vänsterpartiets 4-valfrågor 2010. Anser du att dom är väldigt felvridna?

Valfråga 1

Valfråga 2

Valfråga 3

Valfråga 4

Vill bara inflika en liten detalj.

Om det bor 9 miljoner i Sverige, och 470 000 har bet.amn. så är det 19%.
 

Silverräven

Varför inte?
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Västerut...
Hoj
CBR600
:confused::confused:
Den som säger att den aldrig stulit ljuger. Det spelar ingen roll om det är en penna på jobbet, ett shotglas på krogen eller en påsen puttekulor när man var liten, en bilstereo eller skattefusk. Var det Sahlin eller hennes företag som fick betalningsanmärkningar? 2009 fanns det 470 338 personer i Sverige med betalningsanmärkning, ~6 procent av Sveriges totala befolkning. Hur många företag vet jag ej..

I dagen Sverige har vi partimedlemmar som sitter i en regering som fattar beslut, inte en president som leder landet och ska ha kontroll över stadsfinanser!



Jag visar siffror för dem som skapade en skattesänkning, vad dom själva tjänar på sitt egna beslut. Är det att vinkla till min fördel?

Mitt engagemang beror på att väldigt få skriver i denna tråd, samt att "politik" inte hörde in i andra trådar här på SH.... Antingen för att dom inte vågar stå för vad dom tycker, eller för att dom inte kan argumentera för sin politiska åsikt.



Jag anser att högern har en viss del bra politik med, även Sverigedemokraterna och Miljöpartiet etc utan att vara rasist eller trädkramare.

Att Vänsterpartiet (kommunisterna) tex vill införa 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön är Moderaterna inte för med argument som: Då kommer vissa att jobba övertid och tjäna mer pengar! Precis som med 40 timmars veckan, 4 veckor semester, 5 veckors semester etc säger Moderaterna nej...

Att Vänsterpartiet (kommunisterna) tex ville skapa 200.000 jobb inom vård och omsorg, som i stort sett kunde vart gratis! Moderaternas svar var att det gynnar inte Sveriges BNI...

Vänsterpartiets 4-valfrågor 2010. Anser du att dom är väldigt felvridna?

Valfråga 1

Valfråga 2

Valfråga 3

Valfråga 4

Valfråga 1
Skulle innebära att de "låginkomstagare" med månadslön över 26500 skulle få det bättre. De vill "höja" ersättningsnivån till 80%. Dagens ersättningsnivå ligger på 80% de första 364 dagarna för att sedan sjunka till 75%.
Det förslaget skulle ju innebära att en person med en månadslön på 35300kr (låginkomstagare?) skulle få 65900kr mer i ersättning om den var sjuk alla de 914 dagarna som sjukfösäkringen ger ersättning för. En person med 26500kr i månaden skulle få 24000kr mer under samma period. Om vi då följer exemplet tidigare i tråden och bara räknar absoluta kronor och inte % så skulle det ju innebära att månadslön ≥35300 skulle plocka ut 41900kr mer under perioden än den stackare som "bara" tjänar 26500... alltså 2 "månadslöner" av ersättningen

Det känns verkligen som ett förslag som gynnar "de fattiga".

Valfråga 2
Ungefär samma som piratpartiet gick till val med till EU-valet senast. Vet inte vilket av partierna som känns mest seriöst...

Valfråga 3
Kan hålla med om att Sverige inte är helt jämställt, men att lagstifta om heltidsarbete? Jag kanske är lite efter men jag har svårt att förstå hur det skall fungera i praktiken :confused:
För övrigt så anser jag att så länge jag förväntas hålla upp dörren så förväntar jag mej högre lön (obs ironi)

Valfråga 4[/QUOTE]
Förutom de vanliga harangerna om hur höginkomstagare (undrar vart den gränsen egentligen går eftersom de ville hjälpa de stackare som bara har 35000 i månaden) så skiljer sej de inte så mycket från de övriga 6 partierna i "7-klubben". En sak dock som jag tycker är värt att påpeka är att de vill gynna männen med ett extra ROT-avdrag. Inte för att fler män än kvinnor köper hantverkartjänster utan för att hantverkare som mest tjänar på detta tenderar att vara just män.

... :tummenupp sedan behöver du inte vara otrevlig :huvet.. Typsikt borgare(ironi) :arsele
Jag har min åsikt och du din,det är det som gör oss unika, jag tror på mångfald och försöker respekterar alla även fast vi har olika syn/åsikter osv utan att hoppa på folk.
Håll dig i Mölndal och rösta på dina blåa vänner så håller jag mig på min kant och röstar på de som jag tycker är bäst.. Enkelt va :tummenupp och schysst mot alla. Det kallas demokrati om du inte visste det :tungan (haha, påhopp. kunde inte hålla mig och ingen är felfri :) )

Håller med, det blir skojigare att tjöta om man skippar otrevligheter och personangrepp. Det är ju ändå bara politik vi pratar om, inte viktiga saker som snabbast varvtid, snyggast uilii osv:D
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Jag har min åsikt och du din,det är det som gör oss unika, jag tror på mångfald och försöker respekterar alla även fast vi har olika syn/åsikter osv utan att hoppa på folk.
Håll dig i Mölndal och rösta på dina blåa vänner så håller jag mig på min kant och röstar på de som jag tycker är bäst.. Enkelt va :tummenupp och schysst mot alla. Det kallas demokrati om du inte visste det :tungan (haha, påhopp. kunde inte hålla mig och ingen är felfri :) )

Mångfald och olika åsikter är toppen! Men när du upprepade gånger häver ur dig faktafel så reagerar jag. Även om jag inte delar dina åsikter så respekterar jag dom, du borde behandla oss som läser dina inlägg med samma respekt och inte skriva om saker du inte vet.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det skiljer fortfarande 18.000sek/år utan att höginkomsttagaren behöver röra ett finger!
Det där uttalandet är inte riktigt okej.

Jag vågar gissa att en person som lyckats komma upp sig och kämpat hårt under lång tid och har "blivit höginkomsttagare" säkerligen lyft mer än ett och två fingrar.

Vilket är djupt orättvist.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad betyder ett jämställt samhälle för dig?

Att alla ska ha lika mycket i plånboken den 25:e varje månad?

Jag anser inte att alla ska ha lika mycket i plånboken, och det gör troligen ingen annan heller.

1. Antal år i arbetslivet ska avspegla sig i lönekuvertet.
2. Att genom utbildning kunna utföra arbetsuppgifter som en utan utbildning inte klarar av ska avspegla sig i lönekuvertet.
3. Prestationer och resultat ska visa sig i lönekuvertet.
4. Individens drivkraft ska visa sig i lönekuvertet.
5. Hur fysiskt/psykiskt krävande arbetet är ska visa sig i lönekuvertet.
6. Etc etc...

Men jag anser i grunden att alla jobb ska vara lika värda, då man oftast väljer arbete efter individens intresse. En fiskeintresserad blir fiskar, men ska inte straffas lönemässigt i grunden för att denne inte hade IT som intresse. Sen utgår man från ovanstående punkter och sätter en individuell lön. Men att en individ ska tjäna 170.000sek om året medan en annan 1.000.000sek om året anser inte jag vara jämställt lönemässigt. Därför anser jag att med löneutvecklingen ökar även individens möjlighet att bidra till samhället. Därför är procent på inkomst ett bra sätt för beskattning. Men om det ska komma en morot som gynnar de som arbetar så ska den vara likvärdig om det är arbete den står för. En sopgubbe ska få lika mycket som en jurist eftersom båda jobbar. Det ska inte vara skillnad på om man jobbar åt kommunen eller jobbar för sig själv och sätter sin egna lön, det är ATT man arbetar som ska premieras!

Det finns väldigt många i dagens samhälle som precis klarar av att hålla sig ifrån ett liv utan socialbidrag, och dessa jobbar hårt för att vara där dom är idag. Dessa har fått en skatteminskning i form av ~800sek/mån, vilket gör dom väldigt gott i vardagen. Helt plötsligt försvinner en del av dessa 800sek i tex höjd avgift för a-kassa, nu återstår inte mycket...men lite... och visst måste det känns bra att får det! Det är bara att dom som har det svårt har fått en liten peng extra i månaden, men fått sämre villkor om bägaren rinner över och det är dags att söka bidrag för att överleva.

För en del av dem som har vart sjukskrivna har det inte heller blivit bättre. Ca 50.000 sjukskrivna personer har skickats ut i en arbetsmarknad utan arbeten. Inte för att det skulle förbättra något annat än siffrorna som det stoltseras med, och att dom har löst någon typ av problem. Det spelar ingen roll om en individ jobbat 30år och bidragit till samhället med skatt och konsumtion, för med nuvarande regering är en individ som blir sjukskriven/arbetslös inte värd ett skit, en siffra i statistiken, och den vinner man inget val på.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det där uttalandet är inte riktigt okej.

Jag vågar gissa att en person som lyckats komma upp sig och kämpat hårt under lång tid och har "blivit höginkomsttagare" säkerligen lyft mer än ett och två fingrar.

Vilket är djupt orättvist.

Det finns många varianter på hur man blir låg/höginkomsttagare.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg ovan:

En morot för arbetare ska vara samma för samtliga arbetare. Det är att du arbetar och inte hur mycket du tjänar på ditt arbete som ska premieras.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Men jag anser i grunden att alla jobb ska vara lika värda, då man oftast väljer arbete efter individens intresse. En fiskeintresserad blir fiskar, men ska inte straffas lönemässigt i grunden för att denne inte hade IT som intresse. Sen utgår man från ovanstående punkter och sätter en individuell lön. Men att en individ ska tjäna 170.000sek om året medan en annan 1.000.000sek om året anser inte jag vara jämställt lönemässigt. Därför anser jag att med löneutvecklingen ökar även individens möjlighet att bidra till samhället. Därför är procent på inkomst ett bra sätt för beskattning. Men om det ska komma en morot som gynnar de som arbetar så ska den vara likvärdig om det är arbete den står för. En sopgubbe ska få lika mycket som en jurist eftersom båda jobbar. Det ska inte vara skillnad på om man jobbar åt kommunen eller jobbar för sig själv och sätter sin egna lön, det är ATT man arbetar som ska premieras!

Att människor inte kan jobba med det de är intesserade av ser jag som en självklarhet. Tänk om alla ville fiska, vad händer då?

Du skriver att utbildning ska ge mer i plånboken men att juristen inte får tjäna mer än sopgubben. Förklara hur du tänker där?
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
En morot för arbetare ska vara samma för samtliga arbetare. Det är att du arbetar och inte hur mycket du tjänar på ditt arbete som ska premieras.

Men premien för arbete är väl pengar? Vad ska premien bestå av om inte pengar?

Olika arbete genererar olika mycket pengar, därför blir även lönen olika. Vari ligger det konstiga i det? Ska vi börja mäta i något annat än pengar? Tex svett, svordomar, dåliga ryggar?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att människor inte kan jobba med det de är intesserade av ser jag som en självklarhet. Tänk om alla ville fiska, vad händer då?

Du skriver att utbildning ska ge mer i plånboken men att juristen inte får tjäna mer än sopgubben. Förklara hur du tänker där?

Ja, men den dag du ska välja vad du vill studera tenderar det att bli åt det håll du har ett intresse. Detta gör man i ung ålder oftast efter intresse, inte för vad man ev kommer att tjäna i framtiden.

Sopgubbe och jurist handlade om skattesänkningar, inte om inkomst.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men premien för arbete är väl pengar? Vad ska premien bestå av om inte pengar?

Olika arbete genererar olika mycket pengar, därför blir även lönen olika. Vari ligger det konstiga i det? Ska vi börja mäta i något annat än pengar? Tex svett, svordomar, dåliga ryggar?

Mitt inlägg handlade inte om lön, utan hur vår regering väljer att fördela en skattesänkning för arbetare, till arbetare. Även sänkta skatter som absolut inte berör låginkomsttagare.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Ja, men den dag du ska välja vad du vill studera tenderar det att bli åt det håll du har ett intresse. Detta gör man i ung ålder oftast efter intresse, inte för vad man ev kommer att tjäna i framtiden.

Sopgubbe och jurist handlade om skattesänkningar, inte om inkomst.

Men vi kan inte ha en arbetsmarknad som baseras på folks intressen.
Alla små hjul måste snurra för att Sverige ska gå runt. Vad händer om ingen tycker om juridik eller att snickra?

Du skriver "2. Att genom utbildning kunna utföra arbetsuppgifter som en utan utbildning inte klarar av ska avspegla sig i lönekuvertet."

Menar du då att en jurist ska ha lägre skatt än en sopgubbe för alla år på juristlinjen?
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Mångfald och olika åsikter är toppen! Men när du upprepade gånger häver ur dig faktafel så reagerar jag. Även om jag inte delar dina åsikter så respekterar jag dom, du borde behandla oss som läser dina inlägg med samma respekt och inte skriva om saker du inte vet.

att du orkar..
som jag tidigare nämnt, detta är vad jag tror, min åsikt,mina tankar och vad jag har snappat upp.. fakta fel eller inte.. alla har vi olika källor..!

men visst å du store hövdning.. jag skall bespara dig "skitsnacket"(tryck på ignoreknappen) men testa att tolka med glimten i ögat så blir det lite roligare och trevligare.. för dig, för alla !
så blodigt allvar är det la inte, eller :va

Jag har för mig att vi följer Yttrandefrihetsgrundlagen och enligt denna får jag faktiskt skriva/säga vad jag vill(nästan). den gäller iaf än så länge.. :tummenupp


ps:här får du en :krama jag vill inte vara ovän eller dylikt ds
 
Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Jag tycker akassan är den billigaste försäkring någonsin jag betalar ca 350kr i månaden blir jag av med arbetet under 1 år så betalar akassan ut 80 procent av min lön.
Räknat på Mc försäkring bilförsäkring osv är akassan fruktansvärt billig.
Tycker Sossarna har fegat där dom har vetat att akassan inte gick ihop men vågade inte höja hade dom höjt 20-30 kr per år så hade ingen klagat när akassan idag hade kostat 500kr.
Männiksor hade anpassat sig.

Med alliansens politik har jag fått ca 2000kr i månaden plus slopad fastighetskatt som blivit ersatt med annan skatt men spara ca 1200kr i månaden där totalt 3200kr i månaden tror jag löser de om akassan går upp ca 150kr i månaden då.
 
Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
att du orkar..
som jag tidigare nämnt, detta är vad jag tror, min åsikt,mina tankar och vad jag har snappat upp.. fakta fel eller inte.. alla har vi olika källor..!

men visst å du store hövdning.. jag skall bespara dig "skitsnacket"(tryck på ignoreknappen) men testa att tolka med glimten i ögat så blir det lite roligare och trevligare.. för dig, för alla !
så blodigt allvar är det la inte, eller :va

Jag har för mig att vi följer Yttrandefrihetsgrundlagen och enligt denna får jag faktiskt skriva/säga vad jag vill(nästan). den gäller iaf än så länge.. :tummenupp


ps:här får du en :krama jag vill inte vara ovän eller dylikt ds

:krama
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker akassan är den billigaste försäkring någonsin jag betalar ca 350kr i månaden blir jag av med arbetet under 1 år så betalar akassan ut 80 procent av min lön.
Räknat på Mc försäkring bilförsäkring osv är akassan fruktansvärt billig.
Tycker Sossarna har fegat där dom har vetat att akassan inte gick ihop men vågade inte höja hade dom höjt 20-30 kr per år så hade ingen klagat när akassan idag hade kostat 500kr.
Männiksor hade anpassat sig.

För dina pengar du betalar till a-kassan får du vid arbetslöshet 5386sek i månaden skattat och klart. Detta ihop med grundbeloppet som du får även om du inte vart med i a-kassan blir 10.100sek efter skatt!
Är detta 80 procent av din lön?

Hade du inte betalat till a-kassan får du grundbeloppet vilket är 4787sek i månaden...

A-kassan får du bara i 300 dagar, inte 1år!

Alliansen sänkte den högsta ersättningen från 730 till 680 kronor per dag. Man kan alltså få ut max 80% av 18700 kronor per månad, det kallas för inkomsttak. Så den högsta ersättning man kan få är 14960 kronor före skatt.

Efter 200 dagar så sänker de ersättningen till 70% av inkomsttaket.

Arbetslöshetsersättning för de under 25 år som är inskrivna i den så kallade jobbgarantin sänks till 70% efter 100 dagar. Sedan till 65 % efter 200 dagar. Ändå betalar de samma avgift till försäkringen som äldre.

Med alliansens politik har jag fått ca 2000kr i månaden plus slopad fastighetskatt som blivit ersatt med annan skatt men spara ca 1200kr i månaden där totalt 3200kr i månaden tror jag löser de om akassan går upp ca 150kr i månaden då.

Ja, DU som tjänar bra tjänar 3200sek och kan tycka att a-kassan kan höjas med 150sek. Men den som inte tjänar lika bra som dig och bor i en hyreslägenhet, tror du denne tar det lika lätt och säger: Varför inte höja a-kassa med 300sek!!
 
Last edited:

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Ort
.
Hoj
.
Med alliansens politik har jag fått ca 2000kr i månaden plus slopad fastighetskatt som blivit ersatt med annan skatt men spara ca 1200kr i månaden där totalt 3200kr i månaden tror jag löser de om akassan går upp ca 150kr i månaden då.

Det är många som säger sådär... har ni läst analysen från gammal s-valarbetare... varför s verkar förlora:
"folk börjar få det för bra helt enkelt"

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7762852.ab
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
För dina pengar du betalar till a-kassan får du vid arbetslöshet 5386sek i månaden skattat och klart. Detta ihop med grundbeloppet som du får även om du inte vart med i a-kassan blir 10.100sek efter skatt!
Är detta 80 procent av din lön?

Hade du inte betalat till a-kassan får du grundbeloppet vilket är 4787sek i månaden...

A-kassan får du bara i 300 dagar, inte 1år!

Alliansen sänkte den högsta ersättningen från 730 till 680 kronor per dag. Man kan alltså få ut max 80% av 18700 kronor per månad, det kallas för inkomsttak. Så den högsta ersättning man kan få är 14960 kronor före skatt.

Efter 200 dagar så sänker de ersättningen till 70% av inkomsttaket.

Arbetslöshetsersättning för de under 25 år som är inskrivna i den så kallade jobbgarantin sänks till 70% efter 100 dagar. Sedan till 65 % efter 200 dagar. Ändå betalar de samma avgift till försäkringen som äldre.



Ja, DU som tjänar bra tjänar 3200sek och kan tycka att a-kassan kan höjas med 150sek. Men den som inte tjänar lika bra som dig och bor i en hyreslägenhet, tror du denne tar det lika lätt och säger: Varför inte höja a-kassa med 300sek!!

Nu spelar det ingen större roll, men dina siffror är inte riktigt rätt.:

Om du har varit medlem i en a-kassa i 12 månader, och uppfyllt ett arbetsvillkor inom medlemstiden, kan du få ersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen. Dagpenning lämnas med 80 procent av normalinkomsten under de 200 första ersättningsdagarna. För resterande dagar i ersättningsperioden är ersättningsnivån 70 procent. Den högsta dagpenningen är då 680 kronor. Det kan du få om din genomsnittliga inkomst före arbetslösheten varit 18700 kronor eller mer

Alltså, dom 100 sista dagarna är taket 680:-
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu spelar det ingen större roll, men dina siffror är inte riktigt rätt.:

Om du har varit medlem i en a-kassa i 12 månader, och uppfyllt ett arbetsvillkor inom medlemstiden, kan du få ersättning enligt inkomstbortfallsförsäkringen. Dagpenning lämnas med 80 procent av normalinkomsten under de 200 första ersättningsdagarna. För resterande dagar i ersättningsperioden är ersättningsnivån 70 procent. Den högsta dagpenningen är då 680 kronor. Det kan du få om din genomsnittliga inkomst före arbetslösheten varit 18700 kronor eller mer

Alltså, dom 100 sista dagarna är taket 680:-

Vart har du fått dessa siffror ifrån?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top