Politiktråden

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Unionen, en inkomstförsäkring och ingår i medlemskapet.

Stämmer!
Det är inte bara Unionen som har inkomstförsäkring utan fler fackförbund har det. Men det är inte arbetslöshetsförsäkringen som betalar ut dom pengarna, utan det är en tilläggsförsäkring genom förbundet.
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Stämmer!
Det är inte bara Unionen som har inkomstförsäkring utan fler fackförbund har det. Men det är inte arbetslöshetsförsäkringen som betalar ut dom pengarna, utan det är en tilläggsförsäkring genom förbundet.

Siffrorna hämtade jag på unionens hemsida, och dom är UTAN inkomstförsäkringen.
Med inkomstförsäkringen blir det ännu mer i plånboken.
Läs mer här:https://www.unionen.se/Templates/Page____29257.aspx

Pysch skrev:
A-kassan får du bara i 300 dagar, inte 1år!
Dessutom så är ersättningen endast 5 dagar/vecka, vilket gör att 300 dagar blir närmare 18 månader.
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Siffrorna hämtade jag på unionens hemsida, och dom är UTAN inkomstförsäkringen.
Med inkomstförsäkringen blir det ännu mer i plånboken.
Läs mer här:https://www.unionen.se/Templates/Page____29257.aspx


Dessutom så är ersättningen endast 5 dagar/vecka, vilket gör att 300 dagar blir närmare 18 månader.

Tack orkade inte ens kommentera inläggen.
De ligger i en sosses natur att klaga på allt!
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Siffrorna hämtade jag på unionens hemsida, och dom är UTAN inkomstförsäkringen.
Med inkomstförsäkringen blir det ännu mer i plånboken.
Läs mer här:https://www.unionen.se/Templates/Page____29257.aspx


Dessutom så är ersättningen endast 5 dagar/vecka, vilket gör att 300 dagar blir närmare 18 månader.

Hur menar du?

Från Unionen :

"Inkomstförsäkring – ett viktigt tillskott till a-kassan
Om du blir arbetslös och är med i a-kassan kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80 procent av ersättningstaket på 18 700 kronor per månad. Det blir 14 960 kronor före skatt och ungefär 11 158 kronor efter skatt.
Allt du tjänar över 18 700 kronor är pengar som a-kassan inte ersätter – men som du som medlem, i stället kan få från Unionens inkomstförsäkring.

Inkomstförsäkringen ingår med en obligatorisk del i ditt medlemskap och kompletterar din ersättning upp till 80 procent av din inkomst upp till 36 000 kronor i månaden. Den här ersättningen från inkomstförsäkringen kan du få ut i 150 ersättningsdagar, ungefär 7 månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd."

Tack orkade inte ens kommentera inläggen.
De ligger i en sosses natur att klaga på allt!

Nja, det ligger i en svensk sosses/moderats/vänsteranhängares/what ever´s natur att klaga på allt!!
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Den som säger att den aldrig stulit ljuger. Det spelar ingen roll om det är en penna på jobbet, ett shotglas på krogen eller en påsen puttekulor när man var liten, en bilstereo eller skattefusk.

Kan vi vara överens om att det är en viss skillnad på att snatta en påse puttekulor när man är 10 och att i vuxen ålder låta staten bekosta egna utlägg på 53 000 kr? Vad säger detta om en persons karaktär tycker du?

Antingen för att dom inte vågar stå för vad dom tycker, eller för att dom inte kan argumentera för sin politiska åsikt.

I ärlighetens namn tycker jag inte att du argumenterar för din egen åsikt heller direkt. Du är väldigt bra på att klaga på andras åsikter dock, men det är inte samma sak som att tala för sin egen åsikt. Inläggen där du påtalar det fina med S politik är inte många i den här tråden. Hur kommer det sig?

Egentligen vet jag nog varför, men det vore kul att höra din version.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Alltså Pysch att gräva upp att moderaterna var emot fria måltider o sånt där trams på 40 talet är ju som att jag skulle gräva upp att sossarna böjde sig för nazisterna under 1939-1945 och lät dom använda våra järnvägar och med glädje sålde vårat stål utan restriktioner.

Det vore ju inte helt rätt av mig o säga att sossarna e nassar idag 2010 bara för det eller hur?

Moderaterna har moderniserat sig själva och rent politiskt så känns det inte som att det finns något old school högerparti längre och det är väl iofs bra, välfärd är bra MEN till en viss gräns, det måste fortf. löna sig att arbeta för guds skull.

Förklara varför det hade varit bättre om vi som skattebetalare hade varit ägare av SAAB och ev. Volvo idag? Jag var inte född då men jag har allt hört talas om varvskrisen här i GBG och det var pengar i sjön.

Förklara vad det är som moderaterna gjort som e så himla dumt under den värsta finanskrisen i mannaminne, kom ihåg mitt inlägg där jag påpekar att Sverige är ett exportberoende land. Går det dåligt i världen går det sämre för Sverige. 50% av BNP är export.

Tiv
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Alltså Pysch att gräva upp att moderaterna var emot fria måltider o sånt där trams på 40 talet är ju som att jag skulle gräva upp att sossarna böjde sig för nazisterna under 1939-1945 och lät dom använda våra järnvägar och med glädje sålde vårat stål utan restriktioner.

OT nu kanske men här är det faktafel. För det första så -39 -45 var det en samlingsregering som styrde.
För det andra så var transiteringen och stålet inget regeringen tillät av glädje och den ströps -43 (har jag för mig) när svenska militären hade vuxit sig starkare. Detta gjordes för att undvika att bli invaderade sen kan man ju tycka vad man vill om det beslutet.

Källa på att de gjorde det "med glädje" som du påstår skulle jag ju gärna vilja se.
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
OT nu kanske men här är det faktafel. För det första så -39 -45 var det en samlingsregering som styrde.
För det andra så var transiteringen och stålet inget regeringen tillät av glädje och den ströps -43 (har jag för mig) när svenska militären hade vuxit sig starkare. Detta gjordes för att undvika att bli invaderade sen kan man ju tycka vad man vill om det beslutet.

Källa på att de gjorde det "med glädje" som du påstår skulle jag ju gärna vilja se.

Finns filmer som beskriver socialdemokraternas nazistiska förflutna så jag kan med säkerhet garantera dig att det fanns gott om folk som tyckte det var bra.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kan vi vara överens om att det är en viss skillnad på att snatta en påse puttekulor när man är 10 och att i vuxen ålder låta staten bekosta egna utlägg på 53 000 kr? Vad säger detta om en persons karaktär tycker du?

Vad är skillnaden och vart går gränsen isåfall?

I ärlighetens namn tycker jag inte att du argumenterar för din egen åsikt heller direkt. Du är väldigt bra på att klaga på andras åsikter dock, men det är inte samma sak som att tala för sin egen åsikt. Inläggen där du påtalar det fina med S politik är inte många i den här tråden. Hur kommer det sig?

Egentligen vet jag nog varför, men det vore kul att höra din version.

Mina argument är och har vart att dagens regering gör inte förbättringar som gynnar dom som behöver en hjälpande hand. Att säga att dom borde vara glada, dom fick ju högst höjning, när staten delar ut en 500ing men till sig själva plockar ut 4500sek och vissa miljoner av skattepengar om året! Det är samma Moderaterna och inte några "nya". Det är ett parti av rika, för rika!

Vi lever inte i ett säkert samhälle längre med "fasta arbeten". Inhyrda konsulter och bemanningspersonal ökar i landet, dock inte mycket. Enmansföretag, nystartade företag, ungdomar, människor med arbetsskador etc, mm. När dessa får försämringar i samhällets skyddsnät kommer jag att klaga, för detta får inte förekomma! Och när ovanstående skattesänkningar förekommer samtidigt som nedskärningar i skyddsnätet, då blir jag irriterad!!
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Förklara varför det hade varit bättre om vi som skattebetalare hade varit ägare av SAAB och ev. Volvo idag? Jag var inte född då men jag har allt hört talas om varvskrisen här i GBG och det var pengar i sjön.
Jag anser heller inte att staten skulle gå in och köpa ett företag för att rädda jobb, bara för att jag är sosse. SAAB hade troligen vart att kasta pengarna i sjön, men Volvo har alltid gått bra. Att Ford bollar över Volvos pengar till sitt företag, eller att Volvo står och gör Fords arbete, utveckling mm för Volvos ekonomi är en helt annan sak. Personligen tror jag att staten skulle tjäna mycket pengar på att äga Volvo och på så sätt även säkra jobb. Men jag anser inte att staten ska köpa upp företag i det syftet. Staten ska äga instanser som samhället har nytta av. Sjukhus, tandvård, skolor, kommunikation, fängelser etc..
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Vad är skillnaden och vart går gränsen isåfall?

Gränsen går nog olika från person till person. Men är man påläggskalv inom socialdemokratiskaarbetarpartiet och står och gapar rättvisa och solidaritet då ska man garanterat veta var svenska arbetares gräns går och hålla sig ordentlig på rätt sida av den.

Jag tror att M har tagit många röster från S just för att man lagt om stilen och inte bara är ett parti för de rika. Många av oss som röstar på M hade nog kunna rösta på S, men inte på V och inte på Mona. Om S hade förnyat sig på samma sätt som M och haft en Reinfeldt/Wetterstrand typ i spetsen så hade de inte behövt V och troligtvis fått makten.

Rent ideologiskt tycker jag S har en underbar vision men det är alldeles för många som fuskar och blåser staten så det kommer aldrig att funka med så slappa tyglar och då kommer också de som verkligen behöver hjälp i klämm.

Det hade varit väldigt intessant att se hur en nysocialliberal-politik hade sett ut. Go S!
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Hur menar du?
...
Från Unionen :
...

Menar precis vad jag skrev, sifffrorna som Pysch undrade över ( 18700:-/mån ) är UTAN inkomstförsäkrning.
"Allt du tjänar över 18 700 kronor är pengar som a-kassan inte ersätter – men som du som medlem, i stället kan få från Unionens inkomstförsäkring.
"
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Bra skrivet inlägg robbanh!

Gränsen går nog olika från person till person. Men är man påläggskalv inom socialdemokratiskaarbetarpartiet och står och gapar rättvisa och solidaritet då ska man garanterat veta var svenska arbetares gräns går och hålla sig ordentlig på rätt sida av den.
Det är ingen skillnad, och gränsen går där regeringen bestämt att den går. Det spelar ingen roll om man är 10 år och går i skolan eller "vuxen" och partiledare. Den enda skillnaden i detta exemplet är att den ena inte är straffmyndig. Nu vill Vänsterpartiet att föräldrar ska bli skadeståndsskyldiga för deras barn som begår brott, något som jag ser som bra, men även med negativa aspekter.

Men jag kan hålla med dig, är man den yttersta reklampelaren för ett parti, så får man hålla sig till spelreglerna! Men jag tänker inte förkasta hela den socialdemokratiska ideologin för att reklamen är dålig!

Jag tror att M har tagit många röster från S just för att man lagt om stilen och inte bara är ett parti för de rika. Många av oss som röstar på M hade nog kunna rösta på S, men inte på V och inte på Mona. Om S hade förnyat sig på samma sätt som M och haft en Reinfeldt/Wetterstrand typ i spetsen så hade de inte behövt V och troligtvis fått makten.

Mycket sanning i detta!
Moderaterna har ändrat på sin stil utåt för att ta Socialdemokraternas väljare, men är fortfarande ett parti för rika. Moderaternas vallöften består av: Fler jobb samt lägre skatter.

Fler jobb: Vad tror du själv, kommer det att bli hög-medel-låginkomstjobb som skapas? Dvs fler arbetare som bidrar till mer skatteintäkter, så att skatterna kan sänkas mer.

Lägre skatter: Vilka tjänar mest på lägre skatter?

Ang Vänsterpartiet...Tänk om folk slutar se det som kommunismens högborg och faktiskt ser vad dom vill göra för samhället...
Dom vill värna om den personliga integriteten, och anser att vi är på väg mot ett övervakningssamhälle med FRA, datalagringsdirektivet, Ipred.
Bättre välfärd.
Ett mer jämställt samhälle.
Bättre miljö med satsningar på bättre och billigare kollektivtrafik (prov med gratis). Mer och bättre tågtrafik. Särskilt ROT-avdrag för att "mordernisera" äldre hus. etc etc

Rent ideologiskt tycker jag S har en underbar vision men det är alldeles för många som fuskar och blåser staten så det kommer aldrig att funka med så slappa tyglar och då kommer också de som verkligen behöver hjälp i klämm.

För mig är det ingen vision, utan samhället har nästan sett ut så. Men jag kan lova dig att det blir inte bättre för att man tillsätter en regering som nu på laglig väg lägger beslag på våra skattemedel!
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
...
Lägre skatter: Vilka tjänar mest på lägre skatter?
...

Tjänar mest i kronor räknat gör dom som tjänar mest, det är ganska enkel matematik. MEN,
Dom som har mest glädje av sänkta skatter är ju dom som inte redan har så fett ställt. För dom är varenda krona viktig.
samt att lägre skatter/avgifter för företagen skapar fler jobb, vilket dom bidragsfinansierade jobb Sahlin & co erbjuder INTE gör. Dom skapar bara ytterligare klyftor då folk blir utnyttjade och kommer aldrig att få stanna längre än bidragstiden på ett å samma arbete.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tjänar mest i kronor räknat gör dom som tjänar mest, det är ganska enkel matematik. MEN,
Dom som har mest glädje av sänkta skatter är ju dom som inte redan har så fett ställt. För dom är varenda krona viktig.

Japp, det är basic.
Varför ska inte sänkta skatter gynna dom som verkligen behöver pengarna då? Att säga att du fick mest, procentuellt, till någon som fick 6000sek/år samtidigt som det finns dom som plockar ut över 2 miljoner/år är inte rätt!

samt att lägre skatter/avgifter för företagen skapar fler jobb, vilket dom bidragsfinansierade jobb Sahlin & co erbjuder INTE gör. Dom skapar bara ytterligare klyftor då folk blir utnyttjade och kommer aldrig att få stanna längre än bidragstiden på ett å samma arbete.

Förklara gärna detta lite mer utförligt.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Regeringens politik har misslyckats. Arbetslösheten har ökat snabbare och tillväxten har varit lägre än i övriga EU. Anders Borgs idé om att ökade klyftor skapar jobb fungerar inte, skriver socialdemokraternas ekomisk-politiska talesperson Thomas Östros.

Sverige behöver en politik för fler jobb och minskade klyftor. Det är vägvalet för svenska folket i september. Min idé är att du – oavsett din bakgrund, oavsett under vilka förhållanden du föds – ska ha möjlighet att förverkliga ditt livs drömmar. Anders Borg idé om att ökade klyftor skapar jobb fungerar inte. Regeringen förvärvsavdrag – dvs. att bl.a. pensionärer ska betala högre skatt än löntagare – har inte skapat ett enda jobb.

Socialdemokratin är en frihetsrörelse. Under hela vår historia har vi kämpat för den enskilda människans möjlighet att välja sitt eget liv. Var tid har haft sina strider. Det har handlat om rätten att tycka och tro som man vill och rätten att bilda fackföreningar. Det har handlar om rösträtten och rätten att organisera sig politiskt.

Men vi har också tagit kampen för rimliga arbetstider, rätten till semester, pensioner och trygghet vid arbetslöshet, sjukdom eller föräldraskap. Också på senare tid har vi behövt försvarar rätten till sociala välfärdstjänster som skola och sjukvård av hög kvalitet.

Under hela den här mandatperioden har regeringen sänkt skatten. Därför har vi gått från stora överskott till betydande underskott i de offentliga finanserna. Regeringens uttalade motiv för detta har varit att de ofinansierade skattesänkningarna ska leda till fler jobb. Men den politiken har inte fungerat. Sysselsättningsgraden har minskat med över 100 000 jobb. Arbetslösheten har ökat snabbare och tillväxten har varit lägre än i övriga EU.

Resultatet av den förda politiken har inte blivit fler jobb. Däremot har klyftorna ökat. Den rikaste tiondelen har fått lika mycket av den förda politiken som nästan 60 procent av svenska folket tillsammans. Och än mer förskräckande: Den allra rikaste procenten har fått lika mycket som en fjärdedel – 25 gånger så många – har fått dela på.

Ekonomkåren är helt tydlig med hur regeringens politik är tänkt att fungera. Svenska folket ska betala sina skattesänkningar med lönesänkningar. Ordföranden i regeringens eget Finanspolitiska Råd hymlar inte med det väntade sambandet: ”Lönerna kommer att öka i långsammare takt – så att de blir lägre än de annars skulle ha blivit – och det är någonting som på lång sikt ger högre sysselsättning”.

Men högerns lösningar fungerar inte i ett nordiskt välfärdsland. Regeringen så kallade förvärvsavdrag har inte skapat ett enda jobb. Hur skulle det gå till? Varför skulle yngre människor jobba mer för att pensionärer betalar högre skatt?

När högerns lösningar prövats i Sverige har de misslyckats: Ungdomsarbetslösheten i Sverige är bland de högsta i Europa. Pensionärerna får det sämre än andra. Socialbidragen ökar i 9 av 10 kommuner runt omkring i vårt land. Det är Sverige idag.

Finansministern hävdar numera att de ofinansierade skattesänkningarna inte påverkar löneutvecklingen. Därmed vidgår finansministern vad vi socialdemokrater har framhärdat i under hela mandatperioden: Ökade klyftor ger inte fler jobb.

Thomas Östros (S)
Riksdagsledamot, ekonomisk-politisk talesperson

-------------------------------------------------------------------

En fråga till er Moderater:

Hur många av er vill att vi inför Euro i Sverige?
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
En fråga till er Moderater:

Hur många av er vill att vi inför Euro i Sverige?

Visserligen inte moderat, men kommer rösta på alliansparti så hoppas det är ok att jag svarar. :)

Jag vill inte ha euron. Inte som det är utformat för tillfället iaf.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Japp, det är basic.
Varför ska inte sänkta skatter gynna dom som verkligen behöver pengarna då? Att säga att du fick mest, procentuellt, till någon som fick 6000sek/år samtidigt som det finns dom som plockar ut över 2 miljoner/år är inte rätt!



Förklara gärna detta lite mer utförligt.

finns alltid dom som kommer attt tjäna mer än andra, eller tycker du på allvar att en människa som ex: skalat räkor i 25 år skall ha lika mycket i lön som exempelvis en kirurg, som dessutom har ca: 12 års studieskulder att betala igen ?

Ingen får procentuellt minst/mest, alla fick lika mycket i skattelättnad procentuellt sett.
Kan du istället förklara varför kommunal ( vilka får anses ganska tighta med Sahlin ) har en fackavgift som är i procent av månadslönen ?
Ett vårdbiträde betalar dubbelt så hög avgift som jag, men tjänar lite mer än hälften !! Förklara det för det stackars vårdbiträdet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top