Porsche GT2 mot 2 sporthojar

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Re: Jag också...

Kahobe skrev:
Min gamla -79-a börjar bli lite trött.. bara 265hästar.

kajyl..
Skall vi gör en gemensam aktion mot banken. Kan vi träffas vid 03-tiden (inte 15-tiden..) med lämplig utrustning??

:hej
Jag är lätt på! :rolleyes:
Ett alternativ är ju att lensa ett Porsche Center i valfri stad :D

Joker: Dalbecks! ...nästan en audi rätt igenom :fakta
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Wiseguy skrev:
Fast ifall det är herr Dahlbäcks monster Golf så tror jag att jag hade nog tagit Golfen.

Det är den som de ljuger om effekten i så innihelsike va?
Visst verkar den gå bra, dock är det nån Audi i grunden vad jag förstår, men inga 800 hästar där inte.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Silwer skrev:
Det är den som de ljuger om effekten i så innihelsike va?
Visst verkar den gå bra, dock är det nån Audi i grunden vad jag förstår, men inga 800 hästar där inte.

Hade Den Golfen stått brevid mig vid rödljusen, så hade jag nog svettats ganska rejält. I det racet hade nog Golfen vunnit utan problem.


Edit: Länk till artikel om Golfen.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Silwer skrev:
Det är den som de ljuger om effekten i så innihelsike va?
Visst verkar den gå bra, dock är det nån Audi i grunden vad jag förstår, men inga 800 hästar där inte.
Med rätt chipning och räjsingsoppa(fusk) så har den över 800hk jo! ...men den är nog inte så stabil i det läget :crash
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
kajlyl skrev:
Med rätt chipning och räjsingsoppa(fusk) så har den över 800hk jo! ...men den är nog inte så stabil i det läget :crash
Tveksam, den kördes ju på strippen men presterade inga 800hk tider där trots 4wd o grejor.
10.7 har den körts på tydligen, inet dåligt men det var inga 830hk då, troligen är det en teoretisk effekt han uppger med ett visst laddtryck som motorn eller nån annan del inte håller för.
Men då kan man ju uppge vad som helst egentligen.
Tar ändå Porschen, det är ju en bil att åka i och inta nån trimmad banracerbil.
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Fakta:

En sporthoj har bättre vikt/effekt förhållande än bilar. (alltså, bättre acceleration om man BORTSER från luftmotstånd)

En porshce har bättre bromsar och mer gummi i marken än en hoj (och trots sina höga vikt stannar den MYCKET fortare)

En porsche klarar mycket, och jag menar MYCKET mer i sidoacceleration (sido-G-kraft) än en sporthoj. Om man lutar ett flygplan 60 grader (eller hoj, märk väl), så utsätts man för 2G i sidoacceleration. Hur många kan bryta ned så långt? 60 grader känns som... 90 ungefät...

Summan av ovanstående påståenden är:

Porsche - högre toppfart, sämre acceleration, kortare bromssträcka, högre förmåga att klara sidoacceleration.

Sporthoj - mycket bättre acceleration, längre bromssträcka, långsammare i sväng.

Notera: Om svängen är så flack att hojjen inte begränsas av sidoaccelerationskravet, så är hojjen snabbare - då är det vikt-effektförhållandet som begränsar - om det är går så fort att luftmotsåndet begränsar, då är det bilen som vinner igen.

Alltså, är det tillräckligt krokigt så äts hojjen till frulle av en Porsche. Är det tillräckligt rakt så äts Porschen till frulle av hojjen. Är rakan tillräckligt långt så klipper Porschen hojjen på toppfart.

Det är MAGISKT att se sporthojsåkare som h'emma på gatan är kungar' bli omkörd på yttern av en bil som framförs av en förare som VET att ta ut allt sidogrepp som finns...

Och, för att förtydliga:

SÅ ÄR DET

//B
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Bandit600 skrev:
Fakta:

En sporthoj har bättre vikt/effekt förhållande än bilar. (alltså, bättre acceleration om man BORTSER från luftmotstånd)
...bla bla bla...
Och, för att förtydliga:

SÅ ÄR DET

//B
Fel!!! så länge du inte moddar hojjen med t.ex. längre hjulbas/wheelebar så har den inte en chans mot en fyrhjuling i accelration.. Porsche har en modell(fd. LeMans bil) för gatan(iof bara typ 30ex) som gör 0-100 på 2.6sec, säg den hoj som gör det??? dessutom så är det nog få hojåkare som kan få tillräckligt bra start för att sätta 0-100 under 4sec, för mkt bakhjulsåka :p

SÅ ÄR DET
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
MEN, som sagt har detta behandlats tidigare och olika svar har kommit up angående bankörningen.
Det fanns tex nån som skrev nåt om en gsxr1000 som blåste ifrån nån sportbil på en bana utan problem, den var snabbare i alla kurvor nästan än bilen, som jag nu glömt viken det var.
Det var iaf 2 riktiga chaufförer.
Men även jag har hört det du säger om väggreppet bil kontra mc.
Vikten och antal kvadrat gummi i backen lär göra en del tycker man.
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
maverick_750rr skrev:
Min 950R drar din eldstorm any time :tummenupp
Och DET är en Kawa :fakta

750RR


Jag skall försöka förnedra din Kawa när jag får syn på dig.
Fick inte du däng av en standard 636:a förra året :eek: ?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
kajlyl skrev:
Fel!!! så länge du inte moddar hojjen med t.ex. längre hjulbas/wheelebar så har den inte en chans mot en fyrhjuling i accelration.. Porsche har en modell(fd. LeMans bil) för gatan(iof bara typ 30ex) som gör 0-100 på 2.6sec, säg den hoj som gör det??? dessutom så är det nog få hojåkare som kan få tillräckligt bra start för att sätta 0-100 under 4sec, för mkt bakhjulsåka :p

SÅ ÄR DET

de flesta större hojar sen 15 år tillbaka och mer gör 0-100 på 3 sek eller lägre, det vet du om.
Sen om det är svårt att sätta en sån tid har inte med saken att göra, det är standardhojar.
En sk sportbil (standard) gör inga 3 sek till hundra, visst kan man jämföra hur som helst mellan vilka fordon som helst, men det blir ju orellevant om man inte tar nåt ur samma hög.
Du kan ju inte bara rakt av säga fyrhjuling mot 2 hjuling, vi pratar ju maskiner från gatan här, extrembyggen anpassade för en viss sak finns det gott om, en top fuel blåser den Porsche du tar upp i 0-100 tex, det käns ju inte rellevant heller, eller hur?
 
Last edited:

Daniel

Guest
nya gt2 finns det absolut få av i sverige jag tror inte över 10 ex kom till sverige så ni hade inte tur precis.
 

Poison

Member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Skruttibangbang
Bandit600 skrev:
Och, för att förtydliga:

SÅ ÄR DET

//B


Men är det inte så att sporthojarna är snabbare runt Nurburgring än sportbilarna?

För det var väl Bike (eller nån svensk mc-tidning) som gjorde testet på ringen? Bilen var i alla fall: Viper GTS (och den räknas ju inte som skräp direkt), bågen kom jag inte ihåg vad det var förnågon, men bågen vann i alla fall.

Nurburgring borde ju klassas som den bästa banan för att göra sådana gämförelse, med tanke på banans karaktär.


Bara några tankar.........


:hej
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Poison skrev:
Men är det inte så att sporthojarna är snabbare runt Nurburgring än sportbilarna?

För det var väl Bike (eller nån svensk mc-tidning) som gjorde testet på ringen? Bilen var i alla fall: Viper GTS (och den räknas ju inte som skräp direkt), bågen kom jag inte ihåg vad det var förnågon, men bågen vann i alla fall.

Nurburgring borde ju klassas som den bästa banan för att göra sådana gämförelse, med tanke på banans karaktär.


Bara några tankar.........


:hej

Stämmer ej, snabbast på Nürburgring (Nordschleife) var en Porsche 956 rattad av Stefan Bellof 1983, varvtiden var 6min11sek vilket ger en snitthastighet på 202km/h. Niki Lauda ligger tvåa med en F1-Ferrari och en tid på 6min58,6s vilket ger en snitthastighet på 196,38km/h(Lauda körde varvet 1975 och 1927-1982 var varvet 2km och 2m längre jämfört med 83-) Snabbast motorcykel kommer på 13:e plats, en "GP Suzuki 500ccm" med en varvtid på 8.22,2(snitthastighet 163,6km/h)

Edit: Bike's test kanske stämmer, men bilen är snabbast på ringen


Källa: http://www.nordschleife.no

Ännu en edit: enligt nurburgring.de: "Helmut Dähne's record lap for motorcycles is still unbeaten with 7:49 min."(han hamnar på 22:e plats enligt listan, eftersom suzukin ovan körde innan 1983)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top