Presidentvalet i USA 2024

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror tvärtom att det kan vara bra med någon som ifrågasätter strukturen på macronivå, istället för någon byråkrat som inte kan höja ögonen över komplexiteten i systemet.
Det är en bra poäng, men likväl… problemen är nog större än så. Musk kan säkert kunna göra underverk när det gäller t ex statens sätt att göra inköp och upphandlingar, liksom att ta bort hinder för att driva effektiviseringar genom innovation och förbättringar av verksamheten, men en mycket stor del av en stats verksamhet handlar om områden där det inte så enkelt går att göra besparingar utan att det får en stor och direkt påverkan på människors vardag.

Och kanske det viktigaste av allt, förändringar skall baxas igenom det politiska systemet som till stor del består av människor som är beroende av att behålla status quo.
Jag tror precis som Lugn att det kan vara bra om någon utanför förvaltningen tittar på åtgärder inom förvaltningen.
Sen om Musk/Ramasvarmy är dom bästa för detta kan väl diskuteras.
För chansen att någon inom förvaltningen ska titta på de egna utgifterna och se att de behöver skäras ner ser jag som obefintlig.
(Har jobbat statligt i 8 år...)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror precis som Lugn att det kan vara bra om någon utanför förvaltningen tittar på åtgärder inom förvaltningen.
Sen om Musk/Ramasvarmy är dom bästa för detta kan väl diskuteras.
För chansen att någon inom förvaltningen ska titta på de egna utgifterna och se att de behöver skäras ner ser jag som obefintlig.
(Har jobbat statligt i 8 år...)
Jag säger inte emot dig när det gäller behovet eller att det kan behövas nya idéer. Men jag ser det som mycket osannolikt att ens Musk på den tid han har på sig skulle kunna komma ens i närheten av att lösa USA:s skuldkris. En statsförvaltning styrs inte som ett företag som någon slags monarki och är dessutom en så oerhört mycket mer komplex verksamhet än att det snabbt går att ändra politiskt på det sättet, oavsett hur mycket bra idéer Musk kommer på.

Men det finns absolut saker som snabbt går att ändra på om den politiska viljan finns. Jag har ju t ex här på forumet skrivit om problematiken med hur offentliga upphandlingar fungerar och det kanske är ett område som är lättare att ändra på i USA än i Sverige, då de inte har EU som överrock i frågan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag säger inte emot dig när det gäller behovet eller att det kan behövas nya idéer. Men jag ser det som mycket osannolikt att ens Musk på den tid han har på sig skulle kunna komma ens i närheten av att lösa USA:s skuldkris. En statsförvaltning styrs inte som ett företag som någon slags monarki och är dessutom en så oerhört mycket mer komplex verksamhet än att det snabbt går att ändra politiskt på det sättet, oavsett hur mycket bra idéer Musk kommer på.

Men det finns absolut saker som snabbt går att ändra på om den politiska viljan finns. Jag har ju t ex här på forumet skrivit om problematiken med hur offentliga upphandlingar fungerar och det kanske är ett område som är lättare att ändra på i USA än i Sverige, då de inte har EU som överrock i frågan.
Och jag säger inte emot dig.
Några lätta snabba fixar för denna komplexitet finns inte.
Men om inte någon börjar dra i eländet kommer det aldrig ordnas upp. ;)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC