Kratoz
Gudomlig sporthojare
Jag tror tvärtom att det kan vara bra med någon som ifrågasätter strukturen på macronivå, istället för någon byråkrat som inte kan höja ögonen över komplexiteten i systemet.
Jag tror precis som Lugn att det kan vara bra om någon utanför förvaltningen tittar på åtgärder inom förvaltningen.Det är en bra poäng, men likväl… problemen är nog större än så. Musk kan säkert kunna göra underverk när det gäller t ex statens sätt att göra inköp och upphandlingar, liksom att ta bort hinder för att driva effektiviseringar genom innovation och förbättringar av verksamheten, men en mycket stor del av en stats verksamhet handlar om områden där det inte så enkelt går att göra besparingar utan att det får en stor och direkt påverkan på människors vardag.
Och kanske det viktigaste av allt, förändringar skall baxas igenom det politiska systemet som till stor del består av människor som är beroende av att behålla status quo.
Sen om Musk/Ramasvarmy är dom bästa för detta kan väl diskuteras.
För chansen att någon inom förvaltningen ska titta på de egna utgifterna och se att de behöver skäras ner ser jag som obefintlig.
(Har jobbat statligt i 8 år...)