Presidentvalet i USA 2024

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror tvärtom att det kan vara bra med någon som ifrågasätter strukturen på macronivå, istället för någon byråkrat som inte kan höja ögonen över komplexiteten i systemet.
Det är en bra poäng, men likväl… problemen är nog större än så. Musk kan säkert kunna göra underverk när det gäller t ex statens sätt att göra inköp och upphandlingar, liksom att ta bort hinder för att driva effektiviseringar genom innovation och förbättringar av verksamheten, men en mycket stor del av en stats verksamhet handlar om områden där det inte så enkelt går att göra besparingar utan att det får en stor och direkt påverkan på människors vardag.

Och kanske det viktigaste av allt, förändringar skall baxas igenom det politiska systemet som till stor del består av människor som är beroende av att behålla status quo.
Jag tror precis som Lugn att det kan vara bra om någon utanför förvaltningen tittar på åtgärder inom förvaltningen.
Sen om Musk/Ramasvarmy är dom bästa för detta kan väl diskuteras.
För chansen att någon inom förvaltningen ska titta på de egna utgifterna och se att de behöver skäras ner ser jag som obefintlig.
(Har jobbat statligt i 8 år...)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tror precis som Lugn att det kan vara bra om någon utanför förvaltningen tittar på åtgärder inom förvaltningen.
Sen om Musk/Ramasvarmy är dom bästa för detta kan väl diskuteras.
För chansen att någon inom förvaltningen ska titta på de egna utgifterna och se att de behöver skäras ner ser jag som obefintlig.
(Har jobbat statligt i 8 år...)
Jag säger inte emot dig när det gäller behovet eller att det kan behövas nya idéer. Men jag ser det som mycket osannolikt att ens Musk på den tid han har på sig skulle kunna komma ens i närheten av att lösa USA:s skuldkris. En statsförvaltning styrs inte som ett företag som någon slags monarki och är dessutom en så oerhört mycket mer komplex verksamhet än att det snabbt går att ändra politiskt på det sättet, oavsett hur mycket bra idéer Musk kommer på.

Men det finns absolut saker som snabbt går att ändra på om den politiska viljan finns. Jag har ju t ex här på forumet skrivit om problematiken med hur offentliga upphandlingar fungerar och det kanske är ett område som är lättare att ändra på i USA än i Sverige, då de inte har EU som överrock i frågan.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag säger inte emot dig när det gäller behovet eller att det kan behövas nya idéer. Men jag ser det som mycket osannolikt att ens Musk på den tid han har på sig skulle kunna komma ens i närheten av att lösa USA:s skuldkris. En statsförvaltning styrs inte som ett företag som någon slags monarki och är dessutom en så oerhört mycket mer komplex verksamhet än att det snabbt går att ändra politiskt på det sättet, oavsett hur mycket bra idéer Musk kommer på.

Men det finns absolut saker som snabbt går att ändra på om den politiska viljan finns. Jag har ju t ex här på forumet skrivit om problematiken med hur offentliga upphandlingar fungerar och det kanske är ett område som är lättare att ändra på i USA än i Sverige, då de inte har EU som överrock i frågan.
Och jag säger inte emot dig.
Några lätta snabba fixar för denna komplexitet finns inte.
Men om inte någon börjar dra i eländet kommer det aldrig ordnas upp. ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
MSM - alltid i takt med tiden.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Låter ologiskt på den nivån att det snarast för tankarna till motsvarande händelse i Gamla Stan för 20 år sedan.
Vad är det ologiska? Att extremister som radikaliseras kan ta till våld är väl inte direkt en högoddsare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad är det ologiska? Att extremister som radikaliseras kan ta till våld är väl inte direkt en högoddsare.
Ska jag förklara varför AfD och arabiskt terrordåd är inkompatibelt?
Hela AfD existens bygger på den arabiska invandringen, jag förstår inte din fråga.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ska jag förklara varför AfD och arabiskt terrordåd är inkompatibelt?
Hela AfD existens bygger på den arabiska invandringen, jag förstår inte din fråga.
Så en person med arabiskt ursprung kan inte vara starkt kritisk till islam? Kollade du artikeln i Welt och x-inlägget med BBC-intervjun av den misstänkte gärningsmannen som jag länkade till?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så en person med arabiskt ursprung kan inte vara starkt kritisk till islam? Kollade du artikeln i Welt och x-inlägget med BBC-intervjun av den misstänkte gärningsmannen som jag länkade till?
Varför attackera julfirare? Fanns det ingen moské?

Låter som en mental störning. Hur som helst hade han bra utbildning och nu kommer vinsten, vi är ju lite längre fram.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Varför attackera julfirare? Fanns det ingen moské?

Låter som en mental störning. Hur som helst hade han bra utbildning och nu kommer vinsten, vi är ju lite längre fram.
Att han själv fått sig en släng av någon av de åkommor han behandlade som psykiater skall förstås inte uteslutas. Men att radikaliseras till den grad att man är beredd att utföra ett terrordåd skulle jag tro kräver en något förvriden verklighetsuppfattning, oavsett om det handlar om psykisk sjukdom eller inte, eller kanske snarare en kombination.

Att han varit radikaliserad anti-islamistisk aktivist i flera år har ju iaf framgått, även om uppgifterna inte är bekräftade från officiellt håll ännu.

Men nyheten leder kanske till syntax error hos somliga. Samnytt lyckades t ex vinkla nyheten så det framstod som om gärningsmannen vore islamist, dvs raka motsatsen. https://samnytt.se/fordonsterror-mot-julmarknad-minst-11-doda-och-80-skadade

För egen del ser jag det som ett exempel på varför extremism och radikalisering är farlig, oavsett vilket håll den kommer ifrån.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så vi har alltså en arabisk islamkritiker som gör ett terrorattentat mot människor som firar en kristen högtid?

Ja, det låter ju fullständigt logiskt.

Eller så var han bara islamkritiker den dagen då han skrev sin ansökan om uppehållstillstånd.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Så vi har alltså en arabisk islamkritiker som gör ett terrorattentat mot människor som firar en kristen högtid?

Ja, det låter ju fullständigt logiskt.

Eller så var han bara islamkritiker den dagen då han skrev sin ansökan om uppehållstillstånd.
Gärningsmannen har beskrivit sig själv som ateist. Vill man nu genomföra ett terrordåd och få så stor effekt som möjligt är ju just julmarknader "lämpliga". Han verkar för övrigt varit extremt kritiskt mot Tyskland och hur landet bidragit till islamisering så att han ser vanliga tyskar som går på en julmarknad som sina fiender skulle kunna passa in i motivbilden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att han själv fått sig en släng av någon av de åkommor han behandlade som psykiater skall förstås inte uteslutas. Men att radikaliseras till den grad att man är beredd att utföra ett terrordåd skulle jag tro kräver en något förvriden verklighetsuppfattning, oavsett om det handlar om psykisk sjukdom eller inte, eller kanske snarare en kombination.

Att han varit radikaliserad anti-islamistisk aktivist i flera år har ju iaf framgått, även om uppgifterna inte är bekräftade från officiellt håll ännu.

Men nyheten leder kanske till syntax error hos somliga. Samnytt lyckades t ex vinkla nyheten så det framstod som om gärningsmannen vore islamist, dvs raka motsatsen. https://samnytt.se/fordonsterror-mot-julmarknad-minst-11-doda-och-80-skadade

För egen del ser jag det som ett exempel på varför extremism och radikalisering är farlig, oavsett vilket håll den kommer ifrån.
Finns det andra arabiska islamkritiska/-ofobiska dåd som riktats mot västerländska julfirare?

Det förvånar mig att du inte ser orimligheten i detta.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa