Presidentvalet i USA 2024

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såvitt jag förstår av HD's beslut de senaste dagarna så skulle Biden, om han som president, verkligen tror att Trump är en fara för demokratin kunna "ta bort" det hotet och sedan ha full straffrihet.
Eller?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Såvitt jag förstår av HD's beslut de senaste dagarna så skulle Biden, om han som president, verkligen tror att Trump är en fara för demokratin kunna "ta bort" det hotet och sedan ha full straffrihet.
Eller?
Njae, det är väl vänsterns tolkning av det hela?
Generellt sett så sträcker sig väl inte presidentens makt till att mörda innvånare i USA?
Inte för att det hindrade Obama...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Njae, det är väl vänsterns tolkning av det hela?
Generellt sett så sträcker sig väl inte presidentens makt till att mörda innvånare i USA?
Inte för att det hindrade Obama...
Jo, jag tror faktiskt det.
Allt som görs utifrån presidentämbetet är straffbefriat som jag tolkar det.
Så OM presidenten ser något/någon som ett direkt hot mot demokrati/konstitution/USA så kan han besluta om likvidation av sagda hot utan risk för straff.
Så tolkar iaf jag HD's dom.
Att det ska vara en viss immunitet för en president tycker jag är ganska självklart.
Det skulle vara svårt/omöjligt(?) att ta krångliga/svåra beslut om man kontinuerligt behöver fundera på ett åtal i efterhand.
Var sedan den gränsen går får mer lagkunniga än mig fundera på. 😊
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, jag tror faktiskt det.
Allt som görs utifrån presidentämbetet är straffbefriat som jag tolkar det.
Så OM presidenten ser något/någon som ett direkt hot mot demokrati/konstitution/USA så kan han besluta om likvidation av sagda hot utan risk för straff.
Så tolkar iaf jag HD's dom.
Att det ska vara en viss immunitet för en president tycker jag är ganska självklart.
Det skulle vara svårt/omöjligt(?) att ta krångliga/svåra beslut om man kontinuerligt behöver fundera på ett åtal i efterhand.
Var sedan den gränsen går får mer lagkunniga än mig fundera på. 😊
Fast det är bara saker som ingår officiellt i ämbetet, och saker som bryter mot konstitutionen ingår inte i presidentämbetet, så att lönnmörda innvånare är definitivt inte något som täcks av immuniteten eftersom att det bryter mot konstitutionellt fastställda rättigheter.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast det är bara saker som ingår officiellt i ämbetet, och saker som bryter mot konstitutionen ingår inte i presidentämbetet, så att lönnmörda innvånare är definitivt inte något som täcks av immuniteten eftersom att det bryter mot konstitutionellt fastställda rättigheter.
Inte lönnmörda utan öppet eliminera ett hot mot nationen.
Och presidenten har redan långtgående rättigheter att bestämma vad som är hot mot nationen.
Jag tolkar det så, du tolkar det annorlunda.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte lönnmörda utan öppet eliminera ett hot mot nationen.
Och presidenten har redan långtgående rättigheter att bestämma vad som är hot mot nationen.
Jag tolkar det så, du tolkar det annorlunda.
Konstitutionen säger att alla innevånare i USA har en rätt till en rättvis rättegång. Att skicka dödspatruller på folk bryter direkt mot det, och kan därför således inte vara täckt av presidentens roll och därför täcker inte immuniteten sådana handlingar. Oavsett vad MSM i USA skriker för tillfället.
Dessutom svarar presidenten fortfarande för senaten, och de kan kasta ut honom från presidentrollen om det finns skäl för det, det har han ingen immunitet mot.
Om personen gör våldsamt motstånd när rättsväsendet försöker gripa honom för att ställa honom inför rätta och han då dör är en annan fråga.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Konstitutionen säger att alla innevånare i USA har en rätt till en rättvis rättegång. Att skicka dödspatruller på folk bryter direkt mot det, och kan därför således inte vara täckt av presidentens roll och därför täcker inte immuniteten sådana handlingar. Oavsett vad MSM i USA skriker för tillfället.
Dessutom svarar presidenten fortfarande för senaten, och de kan kasta ut honom från presidentrollen om det finns skäl för det, det har han ingen immunitet mot.
Om personen gör våldsamt motstånd när rättsväsendet försöker gripa honom för att ställa honom inför rätta och han då dör är en annan fråga.
Jag läste ett sammandrag på 4-5 sidor hopsatt av någon advokat med inriktning på konstitution.
Där kunde man inte annat än att dra slutsatsen om hur utökad presidentens makt blivit.
Jag försökte hitta det nu men kunde inte.
Troligen kommer väl varken Biden eller Trump att göra något sådant så vi lär aldrig få se det avgjort i domstol.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag läste ett sammandrag på 4-5 sidor hopsatt av någon advokat med inriktning på konstitution.
Där kunde man inte annat än att dra slutsatsen om hur utökad presidentens makt blivit.
Jag försökte hitta det nu men kunde inte.
Troligen kommer väl varken Biden eller Trump att göra något sådant så vi lär aldrig få se det avgjort i domstol.
Nä, den enda presidenten i nutid som skickat militären att döda amerikanska medborgare är Obama.
Trump är nog allmänt ointresserad av att ha ihjäl folk. Han är mest bara bombastisk och allmänt knepig. Biden tror jag inte tar några beslut alls i Vita Huset och har inte gjort på flera år.

Och jag har sett flera vänsterpolitiska advokater springa runt som halshuggna höns och skrika om att himlavalvet faller om det här med. Det är rätt vanligt att se i amerikansk politik.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nä, den enda presidenten i nutid som skickat militären att döda amerikanska medborgare är Obama.
Trump är nog allmänt ointresserad av att ha ihjäl folk. Han är mest bara bombastisk och allmänt knepig. Biden tror jag inte tar några beslut alls i Vita Huset och har inte gjort på flera år.

Och jag har sett flera vänsterpolitiska advokater springa runt som halshuggna höns och skrika om att himlavalvet faller om det här med. Det är rätt vanligt att se i amerikansk politik.
Jag tror alla som säger sig veta exakt hur Amerikas konstitution skall tolkas i förhållande till HD's dom nog överskattar sin egen förmåga.
Därav många "tror" i mina inlägg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror alla som säger sig veta exakt hur Amerikas konstitution skall tolkas i förhållande till HD's dom nog överskattar sin egen förmåga.
Därav många "tror" i mina inlägg.
Ja, och med tanke på:
1720212316643.png

... Det där är en lista på saker som presidenter gjort utan några konsekvenser redan innan den här nya immuniteten.
Glöm inte bort utomrättsliga tortyrläger. Fortfarande ingen som fått stå till svars för dem.

Så det är en storm i en tekopp.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, och med tanke på:
View attachment 500625

... Det där är en lista på saker som presidenter gjort utan några konsekvenser redan innan den här nya immuniteten.
Glöm inte bort utomrättsliga tortyrläger. Fortfarande ingen som fått stå till svars för dem.

Så det är en storm i en tekopp.
Som sagt, en del befogenheter behöver en president ha på gott och ont.

Möjligt att du har rätt.

Men om situationen med elimineringen uppstår skulle jag sätta 1000 spänn på att presidenten går utan straff men jag skulle inte sätta mitt hus på det...
Du kan ju sätta emot så väntar vi till det inträffar och ser vem som får tusingen. 😉
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som sagt, en del befogenheter behöver en president ha på gott och ont.

Möjligt att du har rätt.

Men om situationen med elimineringen uppstår skulle jag sätta 1000 spänn på att presidenten går utan straff men jag skulle inte sätta mitt hus på det...
Du kan ju sätta emot så väntar vi till det inträffar och ser vem som får tusingen. 😉
MEd tanke på att en president redan mördat amerikanska medborgare med militären och gått utan straff så vore det ju ett oerhört dumt vad att ta för min del. :hihi
Detta innan det ens kom på tal det här med presidentiell immunitet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, och med tanke på:
View attachment 500625

... Det där är en lista på saker som presidenter gjort utan några konsekvenser redan innan den här nya immuniteten.
Glöm inte bort utomrättsliga tortyrläger. Fortfarande ingen som fått stå till svars för dem.

Så det är en storm i en tekopp.
Fullständigt vidrigt. Fy fan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fast det vore en skojig vridning av situationen om Biden personligen tog Trump av daga.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns några personer som definitivt INTE ska ha den befogenheten och Biden står lååångt fram i den kön.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Klarar inte mer.

 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top