Presidentvalet i USA 2024

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
What do I need a succession plan for.


Så. Bra. Självinsikt.

Vinner inte Trump mot Biden så är valet 110% riggat.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vinner inte Trump mot Biden så är valet 110% riggat.
Snarare är det så att vinner inte Trump mot Biden visar det att folk tom föredrar en halvsenil gubbe över Trump.

Glöm inte att Trump förlorade mot samma då nästan lika senila Biden ganska rejält 2020. Samt faktiskt även om han vann fick färre röster än den extremt impopuläre Hilary Clinton 2016. Och det innan han fick problem med rättvisan och riskerar att tillträda eventuell vinst från finkan. Han är helt enkelt inte så jävla populär utanför närmsta sekten. Även om Biden inte heller är överdrivet poppis. Det är helt enkelt två svaga kandidater som det står emellan. Där en kanske byts ut snart.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Snarare är det så att vinner inte Trump mot Biden visar det att folk tom föredrar en halvsenil gubbe över Trump.

Glöm inte att Trump förlorade mot samma då nästan lika senila Biden ganska rejält 2020. Samt faktiskt även om han vann fick färre röster än den extremt impopuläre Hilary Clinton 2016. Och det innan han fick problem med rättvisan och riskerar att tillträda eventuell vinst från finkan. Han är helt enkelt inte så jävla populär utanför närmsta sekten. Även om Biden inte heller är överdrivet poppis. Det är helt enkelt två svaga kandidater som det står emellan. Där en kanske byts ut snart.
Fast den där rättegången gjorde honom mer populär eftersom att den ser ut som en häxjakt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den ser inte ut som en häxjakt, det är en häxjakt och detta är ju helt uppenbart. Det är som när någon i S kallar någon i M till KU
Jo, jag håller helt med dig där. Min åsikt är att det pågår en rabiat häxjakt på Trump. Jag gillar inte karln alls, men inget han gjort sticker ut alls mot andra presidenter så varför ska han jagas med lawfare så jävligt?
Kan det kanske vara politiskt motiverat?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo, jag håller helt med dig där. Min åsikt är att det pågår en rabiat häxjakt på Trump. Jag gillar inte karln alls, men inget han gjort sticker ut alls mot andra presidenter så varför ska han jagas med lawfare så jävligt?
Kan det kanske vara politiskt motiverat?
Ja exakt så.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Trump är en postmodern och populistisk narcissist med total avsaknad av moralisk kompass och som person är han såväl ovärdig som olämplig för presidentämbetet. Men likväl anser jag att demokraterna enbart skjuter sig själva i foten genom sin häxjakt och domstolsprocesser.

Samtidigt är det väl så att många demokrater ser det som en existentiell fråga om landets demokrati. Frågan är om någon sida kommer kunna acceptera en valförlust. Kanske ett tecken på hur illa ställt det är med USA:s politik just nu. De skulle behöva bättre kandidater på båda sidor.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fast den där rättegången gjorde honom mer populär eftersom att den ser ut som en häxjakt.
Mest hos folk som redan var övertygade. Andra är sura över att de har skjutit upp de andra rättegångarna som ansågs viktigare. Speciellt den om hans roll i stormningen av kapitolium.

USA är jävligt splittrat och det lär bli värre med tiden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det som är mest oroande är inte att USA är splittrat utan att samma krafter fortsätter elda på splittringen, här som där.

Massinvandring, BLM, woke, PLO, transmän osv - allt detta sker över våra huvuden. Ingen har bett om det, varför sker det och vem vill ha konflikten? Vem tjänar på den? Kina är en, finns fler?

Vi kommer aldrig läka så länge det slängs på mer bensin på brasan.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det som är mest oroande är inte att USA är splittrat utan att samma krafter fortsätter elda på splittringen, här som där.

Massinvandring, BLM, woke, PLO, transmän osv - allt detta sker över våra huvuden. Ingen har bett om det, varför sker det och vem vill ha konflikten? Vem tjänar på den? Kina är en, finns fler?

Vi kommer aldrig läka så länge det slängs på mer eld på brasan.
Det är en berättigad synpunkt och finns säkerligen dessutom geopolitiska intressen som bidrar på ett eller annat sätt.

Om du sedan försöker se saken ur den andra sidans perspektiv (de som är emot Trump osv.), vad tror du de ser som eldar på konflikten?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är en berättigad synpunkt och finns säkerligen dessutom geopolitiska intressen som bidrar på ett eller annat sätt.

Om du sedan försöker se saken ur den andra sidans perspektiv (de som är emot Trump osv.), vad tror du de ser som eldar på konflikten?
Ingen aning faktiskt, vad är det man inte kan leva med rörande Trump sakpolitik, vet du?

Lägger du svensk och europeisk politik i "osv"?

Jag tror det kan handla om allmänna vänsterteorier, tex att man tror att man gör något för utsatta grupper, att man inte har förmåga att se konsekvenserna av sitt handlande (det finns ju miljöpartister i Sverige också) osv.

Jag vet bara att om man inte är överens så går man tillbaka till det läge där man var mer överens och jobbar där, man springer inte ännu längre åt det håll man inte är överens om, som vänstern alltid gör.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ingen aning faktiskt, vad är det man inte kan leva med rörande Trump sakpolitik, vet du?

Lägger du svensk och europeisk politik i "osv"?

Jag tror det kan handla om allmänna vänsterteorier, tex att man tror att man gör något för utsatta grupper, att man inte har förmåga att se konsekvenserna av sitt handlande (det finns ju miljöpartister i Sverige också) osv.

Jag vet bara att om man inte är överens så går man tillbaka till det läge där man var mer överens och jobbar där, man springer inte ännu längre åt det håll man inte är överens om, som vänstern alltid gör.
Det sista du skrev var ungefär min poäng, med tillägget att det finns en annan sida som springer åt andra hållet också, som en motreaktion.

När retoriken blivit så extremt uppskruvad läggs en stor del av fokus på att skapa en bild av en hemsk motståndare och reagera på vad denne gör. Människor som annars är relativt sansade och balanserade dras då ut mot ytterkanterna och det blir allt mer omöjligt att finna "common ground", man upplever sig alienerad av motståndarsidan osv.

En sådan utveckling slutar i förlängningen med våld och/eller någon slags sammanbrott för demokratin.

Skall det gå att vända utvecklingen på fredlig väg behöver diskussionen bli mer balanserad. Det behöver vara kandidater som har förståelse av att också förstå motståndarsidans perspektiv även om man inte alls håller med - som kan leda utan att samtidigt alienera.

Observera att detta inte på något sätt är ett försvar för woke-ideologi, massinvandring och det andra du tog upp. Det är i grunden extrema positioner som bör förpassas till historiens skräphög, men för att bemöta dem behöver diskussionen föras bort från ytterkanterna av reaktion-motreaktion. Det är mindre extremism, inte mer, vi behöver.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det sista du skrev var ungefär min poäng, med tillägget att det finns en annan sida som springer åt andra hållet också, som en motreaktion.

När retoriken blivit så extremt uppskruvad läggs en stor del av fokus på att skapa en bild av en hemsk motståndare och reagera på vad denne gör. Människor som annars är relativt sansade och balanserade dras då ut mot ytterkanterna och det blir allt mer omöjligt att finna "common ground", man upplever sig alienerad av motståndarsidan osv.

En sådan utveckling slutar i förlängningen med våld och/eller någon slags sammanbrott för demokratin.

Skall det gå att vända utvecklingen på fredlig väg behöver diskussionen bli mer balanserad. Det behöver vara kandidater som har förståelse av att också förstå motståndarsidans perspektiv även om man inte alls håller med - som kan leda utan att samtidigt alienera.

Observera att detta inte på något sätt är ett försvar för woke-ideologi, massinvandring och det andra du tog upp. Det är i grunden extrema positioner som bör förpassas till historiens skräphög, men för att bemöta dem behöver diskussionen föras bort från ytterkanterna av reaktion-motreaktion. Det är mindre extremism, inte mer, vi behöver.
Agree to disagree. Vi kan aldrig möta extremvänstern med hövligt beteende, de skall backa först, annars kommer de fortsätta äta sig in i allt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Agree to disagree. Vi kan aldrig möta extremvänstern med hövligt beteende, de skall backa först, annars kommer de fortsätta äta sig in i allt.
Och om de inte vill?

(Den absolut största delen av de som har vänsteråsikter är för övrigt inte extremvänster)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Då är det konflikt.

Jag tror inte på ickevåldsförsvar eller lågaffektivt bemötande. Gör du?
Om vi skall ha en demokrati så behöver vi kunna lösa saker på ett fredligt sätt.

Vilka är motståndarna i den konflikten du tar upp? Alla som inte håller med Trump?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om vi skall ha en demokrati så behöver vi kunna lösa saker på ett fredligt sätt.

Vilka är motståndarna i den konflikten du tar upp? Alla som inte håller med Trump?
Motståndarna är framför allt de som vill fortsätta destabilisera samhället genom att driva de frågor jag nämnt. Tex öppna gränser. Eller transpersoners rätt att delta i olika förut främmande sammanhang. Osv.

De som inte förmådde hålla emot dem får gå och sätta sig och vänta på sin tur nu.

Så, nu din tur att besvara frågorna ovan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Motståndarna är framför allt de som vill fortsätta destabilisera samhället genom att driva de frågor jag nämnt. Tex öppna gränser. Eller transpersoners rätt att delta i olika förut främmande sammanhang. Osv.

De som inte förmådde hålla emot dem får gå och sätta sig och vänta på sin tur nu.

Så, nu din tur att besvara frågorna ovan.
Det du beskriver låter farligt nära en utveckling mot fascism. Hoppas det inte är det du vill ha.

Vilka frågor är det du vill att jag skall besvara?
EDIT: Tror jag hittade frågorna. Svar nedan.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ingen aning faktiskt, vad är det man inte kan leva med rörande Trump sakpolitik, vet du?
Hade det bara rört sig om sakpolitiken tror jag fler hade kunnat tänka sig att leva med Trump.


Lägger du svensk och europeisk politik i "osv"?

Betraktat som en del i en större högerpopulistisk trend i västvärlden, ja, även om tråden handlar om USA och jag främst avsåg högerpolitikens utveckling i det landet.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top