Jag skrev inte att jag upplevde det som fascistiskt utan något som ligger "farligt nära en utveckling mot fascism", en viktig distinktion. Dessutom med en förhoppning om att det inte är vad du ville ha, vilket skall tolkas som att jag kan ha missförstått dig och därför önskade förtydliganden kring en del av det du skrivit, vilket du också verkar ha uppfattat.
Det som jag gärna skulle vilja se förtydliganden kring är:
- Du är otydlig på ett sätt som gör att det kan tolkas som att du inte har något emot att det går till våld för att motverka vänstern om det är vad som krävs.
- När du skriver "De som inte förmådde hålla emot dem får gå och sätta sig och vänta på sin tur nu." tolkar jag det som att resten (dvs. stora delar av samhället) skall sitta och titta på medan dina åsiktsfränder krigar mot vänstern. Låter som en rätt exkluderande demokrati och som dessutom framstår som en idiotförklaring av en stor del av befolkningen som inte är speciellt intresserad av att kriga.
- Du har ibland ett sätt att diskutera som framstår som att du diskvalificerar alla andra perspektiv än de som delar din verklighetsuppfattning.
Men absolut, att man har olika verklighetsuppfattning är centralt. Det är därför det är så viktigt att perspektiv kan mötas så att fler tillfällen ges att skapa gemensamma verklighetsuppfattningar, ifall vi skall kunna undvika ständigt eskalerande konflikter.
EDIT: Och ang. definitionen av fascism. Finns många sätt att definiera det, men jag förknippar det bland annat med revolutionära och auktoritära massrörelser styrda av en elit som vet bäst, förtryck av oliktänkande, våldets rätt över demokratin och en nationalism som strävar mot någon slags pånyttfödelse av det som en gång varit.