Presidentvalet i USA 2024

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag ser det inte som omöjligt att ett mobbingoffer kan komma fram till att man blir "odödlig" genom att bli skjuten efter att ha knäppt en ex-president.
Han skulle även kunna bli övertygad om att göra det av någon.
Ytterligare en möjlighet är att han varit självmordsbenägen, vilket skulle kunna vara en faktor oavsett om han gjort det helt själv eller något att utnyttja av någon annan som organiserat det hela.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Han har redan huvudet vridet åt höger, sen vrider han ytterligare åt höger, blir omedelbart efter det träffad, vrider tillbaka och tar sedan handen mot örat när han uppfattat att han blivit träffad.

I så fall så vred han in örat i skottlinjen alltså? Hade han bara stått still hade han inte träffats alls?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I så fall så vred han in örat i skottlinjen alltså? Hade han bara stått still hade han inte träffats alls?
Sett till hur skytten var placerad verkar skottet ha kommit snett framifrån från vänster, så den lilla huvudvridningen gjorde gissningsvis att hans högra sida av huvudet hamnade i princip i linje med skottlinjen. Hade han stått stilla skulle han troligtvis blivit träffad mer diagonalt från sidan, som det verkar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Beordra? Nej, såklart skulle det inte gå till på det viset.

Hur lurar man en musse att begå en självmordsbombning? Beordrar man honom? Nej, naturligtvis sker det genom att han luras via någon slags hjärntvättning och det skulle naturligtvis inte vara nåt som Trump själv skulle smutsa ner sina fingrar med den saken.
Fast det är ju lite det jag menar, isåfall är det ju inte Trump som iscensatt dådet utan det rör sig då om ett verkligt mordförsök som mycket väl kan ha orkestrerats på högre nivå av någon bakom kulisserna men denne någon är inte av Trump själv för det är helt enkelt inte logiskt om nu inte gubben planerade att dö en martyrdöd. Det är vad jag tror iallafall.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag menar, skytten missade ju alla skott. Vet inte hur många det var, men en handfull, så så jävla lysande skytt var han väl ändå inte.
Nu är det ju inte direkt svårt att träffa folk om man skjuter blint in i en folksamling så att han lyckades döda en och såra två (tre om man räknar Trump) är väl i sig inga konstigheter även om han vore en fullkomligt värdelös skytt, men nu lyckades han ju faktiskt pricka sitt tilltänkta mål relativt nära där han avsåg att träffa. Inte många centimeter skiljer mellan örat och ett klockrent headshot. Så helt värdelös kan han ju absolut inte ha varit, och det är det som förvånar mig: Att en icke helt värdelös skytt som med nöd och näppe lyckas missa en perfekt huvudträff beskrivs som löjeväckande urusel och en säkerhetsrisk kring skjutvapen bara några år tidigare... Vad hände där? Fyra års hårdträning och nötning? Kan man över huvud taget ens gå från skrattretande rikskass till det här resultatet på så kort tid? Jag är osäker... Det får mig att undra om inte den kände ynglingen bara var en distraktion, och skottet som sårade Trump kom någon annanstans ifrån...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det ju inte direkt svårt att träffa folk om man skjuter blint in i en folksamling så att han lyckades döda en och såra två (tre om man räknar Trump) är väl i sig inga konstigheter även om han vore en fullkomligt värdelös skytt, men nu lyckades han ju faktiskt pricka sitt tilltänkta mål relativt nära där han avsåg att träffa. Inte många centimeter skiljer mellan örat och ett klockrent headshot. Så helt värdelös kan han ju absolut inte ha varit, och det är det som förvånar mig: Att en icke helt värdelös skytt som med nöd och näppe lyckas missa en perfekt huvudträff beskrivs som löjeväckande urusel och en säkerhetsrisk kring skjutvapen bara några år tidigare... Vad hände där? Fyra års hårdträning och nötning? Kan man över huvud taget ens gå från skrattretande rikskass till det här resultatet på så kort tid? Jag är osäker... Det får mig att undra om inte den kände ynglingen bara var en distraktion, och skottet som sårade Trump kom någon annanstans ifrån...
Fyra år är ju en evighet av träning, och man går från noob till magister på universitet på den tiden. Ingen information finns om hur länge han faktiskt hållit på att skjuta när han blev nekad medlemskapet, eller hur mycket han tränat. Men skytte är ingen raketvetenskap, och det är inte höljt i dunkel hur man blir bättre skytt.

Hade en riktig skytt (vilket man garanterat använt om en konspiration ville ha ihjäl Trump) så hade han träffat. Särskilt sina uppföljande skott, för det tog en liten stund innan Trump lade sig ner och fick köttsköld.

såhär säger en vapenöverinresserad amerikan jag snackar med om det:
This shot was 130 yards. It doesn't require a "good shooter" to hit at that range. The only saving grace here was that Trump turned his head at precisely the right moment and this guy seems to have been a pretty shitty shot. Trump has a pretty big head, 8" across from ear to ear? 130 yards? That's a 6MOA shot. That's nothing. My kids can shoot better than that. My oldest can double tap 6" plates at 100 yards. I can shoot better than that with my shittiest firearm on my worst days after drinking way too much coffee and the Adderall hitting hard. Fucking hell, I can shoot 1/3 that, offhand, with a .300BO "pistol" that I assembled from leftover parts and ammo that I loaded before I even knew what I was doing.

USA har en lång histora av mer eller mindre galna människor som skjuter mot presidenter, expresidenter och presidentkandidater. Ibland lyckas de, ibland inte.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I så fall så vred han in örat i skottlinjen alltså? Hade han bara stått still hade han inte träffats alls?
Trump själv påstår att han vred huvudet för att titta på en teleprompter med statistik och att det räddade honom (det senare enligt hans läkare nedan, men jag minns mig ha hört honom nämna det själv i intervju). Var väl just det som skulle varit "guds ingripande".


“That reality is just setting in,” he said. “The most incredible thing was that I happened to not only turn [my head] but to turn at the exact right time and in just the right amount.”
[...]
His former White House doctor told The New York Times that Trump believed he was saved by a chart showing immigration statistics.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det är ju lite det jag menar, isåfall är det ju inte Trump som iscensatt dådet utan det rör sig då om ett verkligt mordförsök som mycket väl kan ha orkestrerats på högre nivå av någon bakom kulisserna men denne någon är inte av Trump själv för det är helt enkelt inte logiskt om nu inte gubben planerade att dö en martyrdöd. Det är vad jag tror iallafall.

Det mest sannolika är förstås att han bara är en galen idiot som inte gillar Trump men tänk dig att skytten är ett halvt utvecklingsstört mobboffer som fått vänner bland ett gäng republikaner.

Vi ska göra Trump till en martyr så att han vinner valet, om du klättrar upp på taket och skjuter lite bredvid Trump så kommer han vinna valet. Du hinner springa iväg sen, vi väntar på dig i bilen nedanför.


Det förutsätter förstås att Kompisgänget egentligen tillhör en inre krets runt Trump så att Trump kunnat förbereda sig med en omplåstrad skada så att han sedan bara behöver rycka lös "plåstret".

Jag säger inte att det är det mest sannolika scenariot jag ser. Bara att jag är ganska övertygad om att det ligger inom Trumps moraliska kompassriktning.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Såg att han Alex Jones är ute och vevar igen, var inte han bankrutt? Hur som helst är tesen att "dom" kommer försöka mörda Biden också nu. Och fler mordförsök på Trump.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trump själv påstår att han vred huvudet för att titta på en teleprompter med statistik och att det räddade honom (det senare enligt hans läkare nedan, men jag minns mig ha hört honom nämna det själv i intervju). Var väl just det som skulle varit "guds ingripande".


“That reality is just setting in,” he said. “The most incredible thing was that I happened to not only turn [my head] but to turn at the exact right time and in just the right amount.”
[...]
His former White House doctor told The New York Times that Trump believed he was saved by a chart showing immigration statistics.
Trump är ju en narcissist av elitklass, och som sådan kan det ju vara nödvändigt för honom att förklara att han överlevde med att han själv bidrog till att han överlevde, om så mer av en slump men något han själv gjorde är orsaken till att han överlevde, så man kan nog inte helt lita på hans uppelvelse av skeendet.
Förutom att han också är politiker och självklart försöker spinna en bra historia om det. Att vara en totalt passiv mottagare är sämre än att aldrig så lite ha varit aktiv deltagare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Såg att han Alex Jones är ute och vevar igen, var inte han bankrutt? Hur som helst är tesen att "dom" kommer försöka mörda Biden också nu. Och fler mordförsök på Trump.

81 resp 78 år gamla så är det väl nästan slöseri med bly, det där ordnar ju vår herre(naturen) ändå väldigt snart åt bägge herrarna.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ändå lyckas han träffa Trumps öra från 150 meter. Han har ingen militär bakgrund och så vitt jag kunnat hitta så lyckades han aldrig hitta någon annan skytteklubb att gå med i så hur har han lyckats bli så duktig på att skjuta på så kort tid? Visst kan han ju ha övat mycket hemma på gården, men jag menar... Titta på grabben. Han ser mer ut som någon som lägger sin tid på att spela TV-spel eller DnD i föräldrarnas källare, inte som en vapenentusiast med driv nog att ligga och mata bly på en skjutbana flera timmar varje dag som förberedelse inför ett presidentmord... Men visst, skenet kan ju bedra. Men återigen, om han nu visat sig vara så tragikomiskt dålig på att skjuta att han bedöms vara en säkerhetsrisk och därför nekas medlemskap i en skytteklubb bara något år tidigare så har jag svårt att se att han lyckas öva upp denna skyttefärdighet på så kort tid...
Skyttefärdighet?
Är en baggis att träffa ett så pass stort mål på 120m avstånd, även med ringa övning.
Han sköt enl uppgift 8 skott och missade alla.
Bara slumpen gjorde att han träffade örat.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hur "bra" precision är det i en AR15?
Dessa vapen är väl inte byggda för att skjuta rakt utan för att se tuffa ut?
Inte tror du väl att man tar fram ett vapen som har så dålig precision?
På detta avstånd handlar det om att hantera vapnet korrekt, inte att det sprider kulorna.
Med tämligen lite övning är en träffbild på 5cm i diameter det vanliga.
Dock får man inte glömma situationen med stress mm...
Å andra sidan fick han fler chanser att träffa.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyra år är ju en evighet av träning, och man går från noob till magister på universitet på den tiden. Ingen information finns om hur länge han faktiskt hållit på att skjuta när han blev nekad medlemskapet, eller hur mycket han tränat. Men skytte är ingen raketvetenskap, och det är inte höljt i dunkel hur man blir bättre skytt.

Hade en riktig skytt (vilket man garanterat använt om en konspiration ville ha ihjäl Trump) så hade han träffat. Särskilt sina uppföljande skott, för det tog en liten stund innan Trump lade sig ner och fick köttsköld.

såhär säger en vapenöverinresserad amerikan jag snackar med om det:


USA har en lång histora av mer eller mindre galna människor som skjuter mot presidenter, expresidenter och presidentkandidater. Ibland lyckas de, ibland inte.
Det Framgick inte riktigt när han ansökte om medlemskap, kan ju ha varit under examensåret och isåfall hade han bara typ två år på sig. Oavsett vad så anser jag att det beror lite på dina grundförutsättningar, hur lättlärd du är etc. Sätt en apa att plugga på universitet, tvinga den rent fysiskt att närvara på alla föreläsningar och ge den specialundervisning etc, den kommer knappast att ta examen oavsett hur lång tid den får på sig. Är man skrattretande dålig, såpass att man anses direkt farlig för omgivningen när man försöker hantera ett vapen (och nu pratar vi om USA där de gladeligen sätter vapen i händerna på små barn för att "det ska böjas i tid") och så till den milda grad att man inte är välkommen i en skytteklubb, då är det inte säkert att fyra år räcker för någon avsevärd förbättring. Men det är bara min åsikt :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror ju lite på dina grundförutsättningar, hur lättlärd du är etc. Sätt en apa att plugga på universitet, tvinga den rent fysiskt att närvara på alla föreläsningar och ge den specialundervisning etc, den kommer knappast att ta examen oavsett hur lång tid den får på sig. Är man skrattretande dålig, såpass att man anses direkt farlig för omgivningen när man försöker hantera ett vapen (och nu pratar vi om USA där de gladeligen sätter vapen i händerna på små barn för att "det ska böjas i tid") så till den milda grad att man inte är välkommen i en skytteklubb, då är det inte säkert att fyra år räcker för någon avsevärd förbättring. Men det är bara min åsikt :)
Och han var ju bevisligen en rätt värdelös skytt fortfarande. Jag är fortfarande inte helt övertygad att han inte fick vara medlem i skytteklubbar för att han var kass på att pricka. Tror nog mer på gammal hederlig mobbing eller att han totalt saknade vapenvana och viftade runt med ett laddat vapen på sätt som får vem som helst utkastad från skyttebanor.

Jag har inte skjutit gevär sedan innan tonåren men jag tror att jag hade kunnat skjuta bättre än att missa 6-8 skott på ett stillastående mål från liggande position på 120m utan att lägga ner än några skott i förväg för att ställa in siktet.
Jag hade nog presterat bättre med kornsikte, och jag har aldrig varit särskilt bra på att skjuta gevär.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Och han var ju bevisligen en rätt värdelös skytt fortfarande. Jag är fortfarande inte helt övertygad att han inte fick vara medlem i skytteklubbar för att han var kass på att pricka. Tror nog mer på gammal hederlig mobbing eller att han totalt saknade vapenvana och viftade runt med ett laddat vapen på sätt som får vem som helst utkastad från skyttebanor.

Jag har inte skjutit gevär sedan innan tonåren men jag tror att jag hade kunnat skjuta bättre än att missa 6-8 skott på ett stillastående mål från liggande position på 120m utan att lägga ner än några skott i förväg för att ställa in siktet.
Jag hade nog presterat bättre med kornsikte, och jag har aldrig varit särskilt bra på att skjuta gevär.
Tja, han var ju rätt nära att sätta en av kulorna i huvet på gubben... Var nog snarare tur/änglavakt att den bara tog i örat.

Sen förstår jag å andra sidan inte varför man alls skulle sikta mot huvet, framförallt inte om man vet med sig att man är en halvkass skytt. Du har ju mycket mer träffyta om du siktar mot bålen, och träffar du bara med ett skott så lär offret segna ihop varpå du kan sätta ett par kulor till som extra säkerhet medan offret ligger stilla och blödande på marken. Huvudet är ju den minsta praktiska måltavlan om vi nu bara pratar dödlig träff, och rör sig dessutom mer än vad själva kroppen gör när måltavlan står och gestikulerar och håller låda vilket ytterligare försvårar träff. Sen är nog adrenalinpåslaget hos en ung skytt är på väg att mörda för första gången (antar jag) inte helt oväsentligt, han har nog haft rätt hög puls från det att han började smyga sig in på området och antagligen inte mindre när han väl ska komma till skott...
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ytterligare en faktor som är relevant är att han trots allt hade blivit upptäckt. Han hade riktat vapnet mot en polis på väg upp på taket så nu handlade det troligen bara om sekunder, under extra stresspåslag, som han hade på sig att skjuta innan det skulle vara för sent.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top