Presidentvalet i USA 2024

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett öra är tillräckligt stort för att de flesta med lite tränings ska träffa det med de flesta skott på det avståndet.

Men samtidigt som örat sitter på ett yrväder till virrpanna? Nej, inte en chans.
Tänkte mer på huvudet.

Sikta på huvudet och träffa örat. Är väl inte något konstigt med det. Eller menar folk att det ens är ett under att han var så nära huvudet, att det är orimligt i sig?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur svårt/hur bra behöver man vara då för att träffa från det avståndet med det vapnet?

Inte särskilt svårt alls. En relativ nybörjare skulle klara det med en AR15 i .223/5.56.

Man behöver dessutom inte vara medlem i en skytteklubb för att öva på en skjutbana. Och man blir inte portad för att man inte är pricksäker. Man blir portad om man utgör en risk för sig själv eller andra.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur "bra" precision är det i en AR15?
Dessa vapen är väl inte byggda för att skjuta rakt utan för att se tuffa ut?

De används även till jakt. Väldigt stadiga på ett så pass kort avstånd som ~100m.

Edit: som exempel; min 5.56 är garanterad SUB MOA, så 3 skott i följd inom 1 tums diameter på 100m.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Han har garanterat inte siktat på örat och träffat det utan han har väl mer troligt missat huvudet.
Då har vi ju debunkat iscensättningsteorin, för du tror väl inte att Trump villigt skulle beordra någon att skjuta honom i huvudet för att genom hans martyrdöd vinna valet åt republikanerna under en annan kandidat? :va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hur "bra" precision är det i en AR15?
Dessa vapen är väl inte byggda för att skjuta rakt utan för att se tuffa ut?

AR15 som dom säljs nu som jaktvapen är hyfsat ok och kan fås med olika piplängd.Ar15 är inget prickvapen trots det utan ett lite machovapen som även kritiserats i Us.Vanligt att man kan ta Ar15 på licens i Sverige för .223.AR15 är inget nödvändigt vapen för en licensägare och ha iaf för pricksäkerhet utan Tacticool - utseendet - vilket kritiserats av polisen.

Nya och även halvgamla AR15 är dock byggda så dom svårligen kan modifieras för automateld - omöjligt på senare gen
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur svårt/hur bra behöver man vara då för att träffa från det avståndet med det vapnet?
Stillastående mål med gynnsamma förhållanden och korrekt skottställd bössa så skulle nog en halvduglig skytt kunna placera en skottserie inom en fem cm ca på 150 meter. Men rörligt mål i skarpt läge? Huvudskott absolut möjligt, men att medvetet pricka örat tror jag blir svårt för den mest väldrillade skytten. Då är det nog mer troligt att skottet var menat att döda, och inte bara snudda örat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De används även till jakt. Väldigt stadiga på ett så pass kort avstånd som ~100m.

Edit: som exempel; min 5.56 är garanterad SUB MOA, så 3 skott i följd inom 1 tums diameter på 100m.
Ok, är de inte alla olika också? Verkar finnas en uppsjö av varianter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då har vi ju debunkat iscensättningsteorin, för du tror väl inte att Trump villigt skulle beordra någon att skjuta honom i huvudet för att genom hans martyrdöd vinna valet åt republikanerna under en annan kandidat? :va

Beordra? Nej, såklart skulle det inte gå till på det viset.

Hur lurar man en musse att begå en självmordsbombning? Beordrar man honom? Nej, naturligtvis sker det genom att han luras via någon slags hjärntvättning och det skulle naturligtvis inte vara nåt som Trump själv skulle smutsa ner sina fingrar med den saken.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Som tagits upp tidigare vred ju Trump på huvudet precis före skottet träffade örat, i annat fall hade det troligen träffat mer mitt i huvudet. Tiden mellan huvudvridningen och träffen var så kort att det förefaller omöjligt att skytten skulle ha hunnit reagera på den.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Beordra? Nej, såklart skulle det inte gå till på det viset.

Hur lurar man en musse att begå en självmordsbombning? Beordrar man honom? Nej, naturligtvis sker det genom att han luras via någon slags hjärntvättning och det skulle naturligtvis inte vara nåt som Trump själv skulle smutsa ner sina fingrar med den saken.

Det är omöjligt att pricka en örsnibbe med AR15 säkert på 150m så glöm det...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Som tagits upp tidigare vred ju Trump på huvudet precis före skottet träffade örat, i annat fall hade det troligen träffat mer mitt i huvudet. Tiden mellan huvudvridningen och träffen var så kort att det förefaller omöjligt att skytten skulle ha hunnit reagera på den.
Jag har sett filmen flera gånger och jag har inte sett att han vrider på huvudet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag menar, skytten missade ju alla skott. Vet inte hur många det var, men en handfull, så så jävla lysande skytt var han väl ändå inte.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var ju bara en örsnibb som kulan passerade

Iaf så borde han fått lite tinnitus då kulan lämnade loppet med 930m/s o drog förbi örat i nära 3 gånger ljudhastigheten , V150 borde iaf varit 850 m/s

Ok, men den halmgubben om att han skulle ha siktat på örsnibben eller ens örat får du diskutera med någon annan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag har sett filmen flera gånger och jag har inte sett att han vrider på huvudet.
Han har redan huvudet vridet åt höger, sen vrider han ytterligare åt höger, blir omedelbart efter det träffad, vrider tillbaka och tar sedan handen mot örat när han uppfattat att han blivit träffad.

 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ok, är de inte alla olika också? Verkar finnas en uppsjö av varianter.

Stämmer - de finns i många olika varianter och kvaliteter. Börjar runt några hundra dollar och börjar bli bra runt $1000. Riktigt bra runt $2000.

Jag är nöjd med min. Mest för att den är praktisk som ett bruksvapen på gård och runt djurhållning. Relativt lätt, pålitlig, praktisk (lyse, punktsikte, osv). Sen spelar det ingen roll hur den ser ut - det är ingen som ser den ändå. Och kommer den fram så är det för att vi har problem med djur… inte för att stila inför polarna.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top