I Niles jobbade jag och en kollega våren 2001 med att utveckla en ny väggkyldisk tillsammans med kolleger från Syd Korea och amerikanska kolleger. Vi var alla anställda på olika bolag inom Carriers Commercial Refrigeration (dvs frys och kylmöbler till butiker).
Iden var att genom att ta det bästa från de olika väggkyldiskarna, Carrier Sverige, Carrier USA, Carrier Korea
samt genom titta på konkurrenternas väggkyldiskar (benchmarking) ta fram en riktigt bra kyldisk som var billig att tillverka. Genom att se vilken som var den bästa lösningen för tex avlopp, förångare, fläktar, hyllbelysning, hyllor osv. Det hela tog för min del slut när jag och min kollega var över för en vecka i Sverige i slutet av Maj. För då hade konjunkturen börjat falla i USA och det beslöts i USA att det var dags spara pengar. Inga resor utom säljresor, lämna in mobiltelefonerna osv. Så medan jag och Robban gör oss klara för att flyga tillbaka till USA på söndag så får vi på fredag reda på att vi inte ska flyga, resan inställd.
Att flygbolagen fick problem med lågkonjunktur efter attacken 11 september mot World Trade Center var alltså fel. Flygbolagen tappade kunder redan våren 2001 pga av begynnande lågkonjunktur. Men det passade i media att skylla på 11 september.