Presidentvalet i USA 2024

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tolkar faktiskt ingenting men konstaterar att det inte finns någon "border deal" trots att en låg på bordet och det verkar vara en av de hetaste frågorna i valet.
Låter som du tolkar det lite misstänksamt här...;)

Så två frågor.
1 - Vad var det för annat som var så svårsmält i paketet så det var värt hålla gränsen öppen?
2 - Tror du att det finns någon sanning bakom att Trump ville ha "border dealen" stoppad?
1. Ja inte vill Republikanerna ge lika mycket till Ukraina som Demokraterna vill. Detta vet Dem så mycket smart, tillika ologiskt, att lägga med det i samma paket. Samma politiska spel körs ju i Sverige så inget nytt direkt.

2. Jag tror absolut att det finns incitament för Republikanerna att inte låta Demokraterna bli de som löser detta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jaha, här var det inga listor med lögner direkt.

Får vi bättre resultat om vi sänker kraven och förbättrar erbjudandet till:

Prestera en lista med tre relevanta lögner som särskiljer sig markant från politiken i övrigt

Eller är det bara gnäll från farbröder med mjäll denna vackra kväll?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det någon som tittat på Kamala? Tycker det fått litet utrymme att hon behövde ta med sin pappa till jobbet.
Var det 10/9 det eventuellt blir debatt med moroten? Den kommer ju bli legendarisk.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jaha, här var det inga listor med lögner direkt.

Får vi bättre resultat om vi sänker kraven och förbättrar erbjudandet till:

Prestera en lista med tre relevanta lögner som särskiljer sig markant från politiken i övrigt

Eller är det bara gnäll från farbröder med mjäll denna vackra kväll?
Ok, jag nappar men med två skitlögner han envisas med och en som jag funderat över. 🫣

1-"My crowd size at the inauguration was the biggest ever!".
Här är jag uppriktigt förvånad hur han kan envisas när alla bilder, som jag sett hittills iaf, visar motsatsen.
Finns det andra bildbevis?
2-"My crowd size was bigger than mlk's!"
Här har jag inte sett några jämförande bilder men gissar att det är falskt.
3-"I'll build the wall and have Mexico pay for it!"
Här blev ju inte hela byggd men jag är nyfiken på hur han egentligen tänkte? Tariffer? Tullar? Andra avgifter?
För jag tror inte han tänkte skicka fakturan till Mexico och tro sig få betalt för den.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det någon som tittat på Kamala? Tycker det fått litet utrymme att hon behövde ta med sin pappa till jobbet.
Var det 10/9 det eventuellt blir debatt med moroten? Den kommer ju bli legendarisk.
Jag har sett delar och förstår inte alls det beslutet.
Stort misstag. :3freak
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Medan andra säkert jobbar febrilt med en lista drar jag mitt strå till (myr)stacken, här är en CNN artikel på temat:


CNN om några har nog grävt upp det som finns. Vad har vi här då? Priset på bacon och att 33 triljoner inte är samma sak som 35 triljoner.

Ska läsa resten också så klart. Man vill ju inte sprida ofärdiga påståenden och sedan backa ur.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok, jag nappar men med två skitlögner han envisas med och en som jag funderat över. 🫣

1-"My crowd size at the inauguration was the biggest ever!".
Här är jag uppriktigt förvånad hur han kan envisas när alla bilder, som jag sett hittills iaf, visar motsatsen.
Finns det andra bildbevis?
2-"My crowd size was bigger than mlk's!"
Här har jag inte sett några jämförande bilder men gissar att det är falskt.
3-"I'll build the wall and have Mexico pay for it!"
Här blev ju inte hela byggd men jag är nyfiken på hur han egentligen tänkte? Tariffer? Tullar? Andra avgifter?
För jag tror inte han tänkte skicka fakturan till Mexico och tro sig få betalt för den.
Det med publiken började väl med att illvillig liberal media påstod att det kom typ ingen på ett möte, men de hade foton tagna långt före eventet började. Så i händelsekedjan i denna fråga finns garanterat lite sk alternativa fakta.

Men vi gräver klart i den tycker jag också. Ska läsa på nu.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Han har så klart en extremt oborstad framtoning, men ljuger han? Mycket av det han påståtts ljuga om stämmer ju 100%. Om han ljuger jättemycket borde det ju vara lätt att beslå honom med det.
Jag ögnade igenom Wikipedia länken, lögnerna där var på nivån när Lars Ohly påstod att han spelade fotboll med Nacka Skoglund. Dvs konstigt och uppseendeväckande men inte så mycket med hans politiska gärning att göra. Nej Trump såg kanske inte när någon hoppade från wtc. Ekonomin kanske inte bara var positiv under honom. Men detta är ju inte konstigare än "vinsten kommer lite längre fram", och absolut inte konstigare än "jag kommer aldrig medverka till att vi går med i NATO".
Jag har inte detaljstuderat Trumps lögner, det kommer du säkert få hjälp med av andra skribenter. Min poäng handlade mer om Trumps förhållningssätt till moral och att han jämfört med bilden av en typisk västledare, som en moralisk förebild, snarare framstår som en antiledare. På det sättet är han snarare en postmodern ledare, eller kanske snarare en narcissist som bara utnyttjar den uppluckring av föreställningar om rätt/fel, sant/falskt som redan wokeismen lagt grund för.

Att sen många politiska ledare i närtid har satt sig på högre moraliska hästar än de själva haft förmåga att rida (hög moral i retoriken, men inte alltid i praktiken) har då, i kombination med sociala mediers framväxt, ytterligare skapat utrymme för en person som Trump att bli framgångsrik.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hon sitter å ljuger väldigt mycke. Har sätt lite filmer på henne. Hon är en katastrof.
Klart Trumf är inte heller bra men den minst sämsta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Även om det inte har med politiken att göra så tycker jag att tramsiga lögner som att man nödlandat med en specifik person får en person att framstå som opålitlig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har inte detaljstuderat Trumps lögner, det kommer du säkert få hjälp med av andra skribenter. Min poäng handlade mer om Trumps förhållningssätt till moral och att han jämfört med bilden av en typisk västledare, som en moralisk förebild, snarare framstår som en antiledare. På det sättet är han snarare en postmodern ledare, eller kanske snarare en narcissist som bara utnyttjar den uppluckring av föreställningar om rätt/fel, sant/falskt som redan wokeismen lagt grund för.

Att sen många politiska ledare i närtid har satt sig på högre moraliska hästar än de själva haft förmåga att rida (hög moral i retoriken, men inte alltid i praktiken) har då, i kombination med sociala mediers framväxt, ytterligare skapat utrymme för en person som Trump att bli framgångsrik.
Trump är ett svin men folk går bort sig i det, det betyder inte att han har fel i sak eller dålig politik
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hon sitter å ljuger väldigt mycke. Har sätt lite filmer på henne. Hon är en katastrof.
Klart Trumf är inte heller bra men den minst sämsta
Tror jag dragit den förr men en jag jobbade med/åt 2016 sade att det bästa med valet var att Hillary förlorade och det sämsta var att Trump vann. Han röstade Trump. Tror alla med en hjärna gör det och de med större hjärta än hjärna röstar väl på Magdalena Harris
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tror jag dragit den förr men en jag jobbade med/åt 2016 sade att det bästa med valet var att Hillary förlorade och det sämsta var att Trump vann. Han röstade Trump. Tror alla med en hjärna gör det och de med större hjärta än hjärna röstar väl på Magdalena Harris
En del säger: vad röker hon. Eller vilka droger tar hon
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Klassisk Brooklyn, man frågar om Trump, han svarar om Tucker. Låter nästan som SDs krishantering. 🥲
Markus, du får tåla att du inte styr hur alla andra väljer att diskutera. :)

Inga listor, det får nog anses vara oomtvistat att Trump är en notorisk lögnare, narcissist och fuskare. Dömd i domstol till och med, dock inte tillräckligt i min mening.

Det finns självklart de som med fingrarna i sina egna öron ändå blint hävdar att ”Trump är bra” men det är väl samma personer som swishar till bedragaren bakom bränsleupproret och tycker att ”Putin är genial” (som Trump också tycker - omdöme fiskmås).


Jag menar att vi i det utvecklade landet Sverige med ändå skaplig skolgång kan unna oss att koppla in omdömet när vi tar ställning till vilka som bör leda länder. Vi väljer ju inte i USA men vi kan ju ha mer eller mindre välgrundade åsikter för diskussionens skull och det är väl ändå lite intressant vilka principer vi har för våra egna ställningstaganden. Eller har vi inga? Också intressant.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kollar lite på CNNs best of, dvs den klippta av den klippta versionen. Helt outhärdligt.
Vinner den kvinnan är USA helt förlorat.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Om vi skulle tänka helt fritt ang. USA-valet, vilka två kandidater hade varit de ultimata att ställa upp mot varandra, om man tänker vad som skulle vara mest gynnsamt utifrån i första hand USA i stort och i andra hand världen i stort, i tredje hand möjligen Sverige i stort? Utgångspunkten skall vara de kandidater som ger en dynamik med det bästa utfallet, oavsett vem som vinner. Fritt att föreslå vem som helst av nu eller tidigare levande personer var som helst i världen, alternativt arketypiska personer (i såna fall inklusive en beskrivning av vad de står för).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om vi skulle tänka helt fritt ang. USA-valet, vilka två kandidater hade varit de ultimata att ställa upp mot varandra, om man tänker vad som skulle vara mest gynnsamt utifrån i första hand USA i stort och i andra hand världen i stort, i tredje hand möjligen Sverige i stort? Utgångspunkten skall vara de kandidater som ger en dynamik med det bästa utfallet, oavsett vem som vinner. Fritt att föreslå vem som helst av nu eller tidigare levande personer var som helst i världen, alternativt arketypiska personer (i såna fall inklusive en beskrivning av vad de står för).
Oj vad filosofiskt, gillar.
Mitt kanske man vill ha där? Verkar hederlig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top