Presidentvalet i USA 2024

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har inte sett någon film där Trump uppträder förvirrat, de tar sig nog inte in i mitt flöde. Har du någon länk?
Kolla på valfri amerikansk late night show. Samtliga jag kollar på (Colbert, Meyers och Kimmel ) har det som återkommande tema i sina shows och jag tror samtliga av de större är om inte liberala så väldigt kritiska till Trump men jag kanske missar någon Trump-vänlig. Får i ärligheten namn säga att jag inte känner till någon Trump-vänligt night show, Tucker Carlson och dylikt är ju en annan typ av "underhållning".

Jag får ganska ofta rekommendationer på anti-trump klipp på youtube, troligtvis just för jag följer dessa liberala herrar, men det är inget jag har intresse av att gå in på så jag har inga länkar där som jag kan rekommendera. Söker jag youtube på fraser som "trump is confused" "trump is confused" dyker en del upp som ser ut att vara ungefär det Colbert med fler tar upp.

Konstaterar mest att båda sidor kommer köra den här typen av budskap, att "den andra killen" är förvirrad. I båda fallen har de säkert vissa poänger men mestadels är det en effekt av hur man klipper. Resultatet är att oavsett vem som vinner kommer andra sidan anse att det sitter en halvt senil gubbe vid makten som knappt vet vad som händer omkring honom. Och delvis har rätt i det. Valet står ju mellan två gamla trötta och dåliga kandidater. USA borde kunna bättre.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vi lever tydligen på olika planeter.
Det är nog grundproblemet i USA just nu. Majoriteten av demokratiska och republikanska väljare lever om inte på olika planeter så i olika bubblor där man är helt oförstående till hur någon ens kan överväga det andra alternativet och därför ser motståndaren som både korkad och ond. Vilket tyvärr kommer skada både USA och i förlängningen väst under lång tid och spelar både Ryssland och Kina i händerna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är nog grundproblemet i USA just nu. Majoriteten av demokratiska och republikanska väljare lever om inte på olika planeter så i olika bubblor där man är helt oförstående till hur någon ens kan överväga det andra alternativet och därför ser motståndaren som både korkad och ond. Vilket tyvärr kommer skada både USA och i förlängningen väst under lång tid och spelar både Ryssland och Kina i händerna.
Japp, som här i Sverige och i hela väst, inklusive Frankrike, Tyskland och nästan alla andra högt civiliserade länder.

Tack bästaste och mästerliga "liberala demokratin" för att ni drog oss hit genom att införa konflikter ingen ville ha eller behövde. Så bra jobbat!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kolla på valfri amerikansk late night show. Samtliga jag kollar på (Colbert, Meyers och Kimmel ) har det som återkommande tema i sina shows och jag tror samtliga av de större är om inte liberala så väldigt kritiska till Trump men jag kanske missar någon Trump-vänlig. Får i ärligheten namn säga att jag inte känner till någon Trump-vänligt night show, Tucker Carlson och dylikt är ju en annan typ av "underhållning".

Jag får ganska ofta rekommendationer på anti-trump klipp på youtube, troligtvis just för jag följer dessa liberala herrar, men det är inget jag har intresse av att gå in på så jag har inga länkar där som jag kan rekommendera. Söker jag youtube på fraser som "trump is confused" "trump is confused" dyker en del upp som ser ut att vara ungefär det Colbert med fler tar upp.

Konstaterar mest att båda sidor kommer köra den här typen av budskap, att "den andra killen" är förvirrad. I båda fallen har de säkert vissa poänger men mestadels är det en effekt av hur man klipper. Resultatet är att oavsett vem som vinner kommer andra sidan anse att det sitter en halvt senil gubbe vid makten som knappt vet vad som händer omkring honom. Och delvis har rätt i det. Valet står ju mellan två gamla trötta och dåliga kandidater. USA borde kunna bättre.
Det finns filmer på Biden som antingen är deep fake eller tydligt illustrerar att han är helt dement. På riktigt alltså. Hur många gånger har han skakat hand med någon som inte finns där helt enkelt. Eller blivit förd bort från scenen, senast nu i Normandie. Och vad är det här med att han luktar på små barn? Fake? Äkta?

Det finns det inte på Trump. Men vi får väl se i debatten, var det 27/6 den skulle vara?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns filmer på Biden som antingen är deep fake eller tydligt illustrerar att han är helt dement. På riktigt alltså. Hur många gånger har han skakat hand med någon som inte finns där helt enkelt. Eller blivit förd bort från scenen, senast nu i Normandie. Och vad är det här med att han luktar på små barn? Fake? Äkta?

Det finns det inte på Trump. Men vi får väl se i debatten, var det 27/6 den skulle vara?
Barnsniffandet har han ju sysslat med i årtionden, så det måste vara på riktigt. Finns gott om videos på en yngre snuskgubbe som sniffar på högst obekväma barn.
Finns ju folk från insidan som innan han blev president uttalade sig i toner om att de aldrig skulle lämna sina barn utan uppsikt i närheten av honom med.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Barnsniffandet har han ju sysslat med i årtionden, så det måste vara på riktigt. Finns gott om videos på en yngre snuskgubbe som sniffar på högst obekväma barn.
Finns ju folk från insidan som innan han blev president uttalade sig i toner om att de aldrig skulle lämna sina barn utan uppsikt i närheten av honom med.
Var han god vän med Epstein?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Japp, som här i Sverige och i hela väst, inklusive Frankrike, Tyskland och nästan alla andra högt civiliserade länder.

Tack bästaste och mästerliga "liberala demokratin" för att ni drog oss hit genom att införa konflikter ingen ville ha eller behövde. Så bra jobbat!
Är ju inte "liberala demokratin" som började sprida dynga som "pizza gate", falska födelsecertifikat på Obama eller anklaga politiska motståndare för att i hemlighet vara transor.

Båda sidor har händerna i den där kakburken. Men i USA är demokraterna långt ifrån värst.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Japp, som här i Sverige och i hela väst, inklusive Frankrike, Tyskland och nästan alla andra högt civiliserade länder.

Tack bästaste och mästerliga "liberala demokratin" för att ni drog oss hit genom att införa konflikter ingen ville ha eller behövde. Så bra jobbat!

Fiskar du nu eller blandar du ihop "liberal demokrati" med liberalpartister, liberaler, demokratiska partiet (USA) osv? I annat fall vore det värdefullt om du kunde vara lite mer specifik med vad som förknippas med den liberala demokratin som du är så kritisk mot eftersom det du skrev annars framstår som ett uttryck för precis det powerjohan beskrev. Yttrandefrihet? Mänskliga fri- och rättigheter befästa i konstitution eller grundlagar? Fria och oberoende domstolar? Idén om att olika synsätt skall kunna samexistera och konkurrera om den politiska makten på ett fredligt sätt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns en del bilder på Trump och Epstein om man googlar.
Behöver ju inte betyda något...
Mmh, Trump var väl en person som redan innan det brakade loss för Epstein publikt hade sagt att han inte ville ha något med karln att göra för att han var en dålig person.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är ju inte "liberala demokratin" som började sprida dynga som "pizza gate", falska födelsecertifikat på Obama eller anklaga politiska motståndare för att i hemlighet vara transor.

Båda sidor har händerna i den där kakburken. Men i USA är demokraterna långt ifrån värst.
Håller absolut inte med, vi har de här auktoritära högerkrafterna för att liberaler inte kunde hålla rent mot tokerier som öppna gränser, förbud mot olja och valfritt kön.
Att det kommer en massa dynga i kölvattnet är en detalj i sammanhanget.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Mmh, Trump var väl en person som redan innan det brakade loss för Epstein publikt hade sagt att han inte ville ha något med karln att göra för att han var en dålig person.
Epsteins pilot säger sig ha flugit både Bill Clinton och Donald Trump vid ett flertal tillfällen, dock utan att han på något sätt säger sig veta om sexuella aktiviteter utförts.

Det är korrekt att Trump och Epstein verkar ha gått från att vara vänner till ovänner, men verkar mer ha skett efter att de slogs om att få köpa samma fastigheter som Trump tillslut la vantarna på https://nypost.com/2024/01/09/news/donald-trump-and-jeffrey-epstein-feuded-over-this-mansion/ .
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fiskar du nu eller blandar du ihop "liberal demokrati" med liberalpartister, liberaler, demokratiska partiet (USA) osv? I annat fall vore det värdefullt om du kunde vara lite mer specifik med vad som förknippas med den liberala demokratin som du är så kritisk mot eftersom det du skrev annars framstår som ett uttryck för precis det powerjohan beskrev. Yttrandefrihet? Mänskliga fri- och rättigheter befästa i konstitution eller grundlagar? Fria och oberoende domstolar? Idén om att olika synsätt skall kunna samexistera och konkurrera om den politiska makten på ett fredligt sätt?
Inget av det där är unikt för liberaler.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Epstein grejen var väl egentligen helt irrelevant för vad Biden har för preferenser för förskolebarn, det var väl inga 7-åringar på hans ö så det var en onödig jämförelse av mig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fiskar du nu eller blandar du ihop "liberal demokrati" med liberalpartister, liberaler, demokratiska partiet (USA) osv? I annat fall vore det värdefullt om du kunde vara lite mer specifik med vad som förknippas med den liberala demokratin som du är så kritisk mot eftersom det du skrev annars framstår som ett uttryck för precis det powerjohan beskrev. Yttrandefrihet? Mänskliga fri- och rättigheter befästa i konstitution eller grundlagar? Fria och oberoende domstolar? Idén om att olika synsätt skall kunna samexistera och konkurrera om den politiska makten på ett fredligt sätt?
Den liberala vänstern misslyckades med att hålla rent mot extremister. Det samma verkar hända inom den liberala högern.

Skillnaden är att det ena är en reaktion på det andra.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inget av det där är unikt för liberaler.

Den liberala vänstern misslyckades med att hålla rent mot extremister. Det samma verkar hända inom den liberala högern.

Skillnaden är att det ena är en reaktion på det andra.

Då förslår jag att du använder rätt begrepp när du kritiserar. Begreppet "liberal demokrati" handlar inte om vad liberaler eller vänstern gör eller tycker utan om hur demokratin i västorienterade samhällen fungerar, vilket rymmer alla ideologier som är förenliga med grundläggande principer. Ursprunget till begreppet liberal demokrati kommer från den filosofiska idétradition under upplysningstiden som betonade individens friheter och rättigheter samt behovet av begränsad statlig makt - detta kom att forma hur många länder kom att bygga upp sin demokrati och institutioner, till skillnad från bl.a. fascistiska och kommunistiska motsvarigheter.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då förslår jag att du använder rätt begrepp när du kritiserar. Begreppet "liberal demokrati" handlar inte om vad liberaler eller vänstern gör eller tycker utan om hur demokratin i västorienterade samhällen fungerar, vilket rymmer alla ideologier. Ursprunget till begreppet liberal demokrati kommer från den filosofiska idétradition under upplysningstiden som betonade individens friheter och rättigheter samt behovet av begränsad statlig makt - detta kom att forma hur många länder kom att bygga upp sin demokrati och institutioner, till skillnad från bl.a. fascistiska och kommunistiska motsvarigheter.
Man kan allt oftare höra repulikaner, eller iaf MAGA, utrycka saker som "USA är inte en demokrati, det är en republik.".
Detta för att Demokrater utmålat Trump som en fara för demokratin.
Och det då finns två sätt att "lösa" det dilemmat på:
A - Försöka bevisa att Trump inte är en fara för demokratin (vilket inte gått så bra).
B - Berätta att (liberal)demokrati är dåligt alt något man inte har/vill ha.

Så att vi får höra även på denna sida pölen om hur dåligt "liberal demokrati" är var nog bara en tidsfråga.

Det enda fel jag ser, och som behöver hittas en lösning på, är att liberala demokratier är för toleranta mot intolerans.
Det behöver man "rätta till" sas för att lösa, och inte åter hamna i, den situation vi ser nu i många liberala demokratier.
Sen tror ju jag personligen inte att ingen demokrati eller ingen liberalism är botemedlet.
Men kan man övertyga tillräckligt många att vi skall frångå det så vem är jag, som förespråkare av liberal demokrati, att ställa mig i vägen. ;)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Håller absolut inte med, vi har de här auktoritära högerkrafterna för att liberaler inte kunde hålla rent mot tokerier som öppna gränser, förbud mot olja och valfritt kön.
Att det kommer en massa dynga i kölvattnet är en detalj i sammanhanget.
I en demokrati finns alltid risken att det röstas fram förslag som man inte tycker är bra, det är helt sant.

Lämpligt i sådana fall är att rösta emot dessa eller tom engagera sig för en annan politik. Inte att storma kongressen.

Diktatur kanske inte har dessa omedelbara problem men har en tendens att bli ännu sämre i längden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Då förslår jag att du använder rätt begrepp när du kritiserar. Begreppet "liberal demokrati" handlar inte om vad liberaler eller vänstern gör eller tycker utan om hur demokratin i västorienterade samhällen fungerar, vilket rymmer alla ideologier som är förenliga med grundläggande principer. Ursprunget till begreppet liberal demokrati kommer från den filosofiska idétradition under upplysningstiden som betonade individens friheter och rättigheter samt behovet av begränsad statlig makt - detta kom att forma hur många länder kom att bygga upp sin demokrati och institutioner, till skillnad från bl.a. fascistiska och kommunistiska motsvarigheter.


Har den liberala demokratin lyckats väl i sin förmåga att integrera de miljontals migranter som kommit till USA respektive Europa? Har de hållt rent mot extremister inom vänstern lika effektivt som mot högern?

Du vet vad jag menar men märker ord.

I en demokrati finns alltid risken att det röstas fram förslag som man inte tycker är bra, det är helt sant.

Lämpligt i sådana fall är att rösta emot dessa eller tom engagera sig för en annan politik. Inte att storma kongressen.

Diktatur kanske inte har dessa omedelbara problem men har en tendens att bli ännu sämre i längden.
Det är inga förslag som röstats fram, det är ett allmänt synsätt om "tolerans" som kommer föda högst intoleranta krafter. Om du inte ser vad som händer i väst nu så vet jag faktiskt inte vad som krävs.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top