Presidentvalet i USA 2024

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är inga förslag som röstats fram, det är ett allmänt synsätt om "tolerans" som kommer föda högst intoleranta krafter. Om du inte ser vad som händer i väst nu så vet jag faktiskt inte vad som krävs.
Väldigt OT, men om du menar din lista över "tokerier som öppna gränser, förbud mot olja och valfritt kön" så håller jag med dig om att hela väst i allmänhet och Sverige i synnerhet har, i mitt tycke, haft en naiv och överliberal syn på öppna gränser vilket har straffat sig. Men där sker ett uppvaknande och korrigering. Återigen demokratiskt. Ja en diktatur hade kunnat korrigera snabbare men den snabbheten är inte värd det.

Förbud mot olja är väl något som får bestämmas demokratiskt med miljöförstörning kontra nytta så rösta och engagera dig om du inte håller med om nuvarande inriktning och vad "valfritt kön" innebär är oklart exakt vad du menar men om någon stackars osäker människa vill tillhöra ett annat kön än vad dess könskromosoner indikerar så är det väl mest deras problem och inget jag personligen bryr mig om.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vi ser hur de som styr styr och vad det leder till, dvs vad vi får när de som styr styr.
Vad man kallar ideologin bakom styrningen är sekundärt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Väldigt OT, men om du menar din lista över "tokerier som öppna gränser, förbud mot olja och valfritt kön" så håller jag med dig om att hela väst i allmänhet och Sverige i synnerhet har, i mitt tycke, haft en naiv och överliberal syn på öppna gränser vilket har straffat sig. Men där sker ett uppvaknande och korrigering. Återigen demokratiskt. Ja en diktatur hade kunnat korrigera snabbare men den snabbheten är inte värd det.

Förbud mot olja är väl något som får bestämmas demokratiskt med miljöförstörning kontra nytta så rösta och engagera dig om du inte håller med om nuvarande inriktning och vad "valfritt kön" innebär är oklart exakt vad du menar men om någon stackars osäker människa vill tillhöra ett annat kön än vad dess könskromosoner indikerar så är det väl mest deras problem och inget jag personligen bryr mig om.
Det är ingen här som förespråkar diktatur vad jag vet.

Allmänna tokerier får nu pendeln att slå tillbaka, och samhället är helt splittrat. För vad?

Valfritt kön är något som står folk upp i halsen, precis som annat skit som ingen bett om men som medveten politik lett till. Det finns en rad konsekvenser av ansvarslös liberal politik som det nu följer motreaktioner på. Liberalerna är svarslösa. Bara en auktoritär höger, eller möjligen vänster, kan återupprätta samhället som de flesta trivs i.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi ser hur de som styr styr och vad det leder till, dvs vad vi får när de som styr styr.
Vad man kallar ideologin bakom styrningen är sekundärt.
Ja exakt så. Nu har vi testat öppna gränser och inga normer. Då har vi dagliga skjutningar, överbelastad välfärd, stor otrygghet, kvinnohat, elkris, inget försvar och ifrågasättande vad ett kön är.

Tack för försöket men nu får vi leva med Le Pen och co ett tag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Man kan allt oftare höra repulikaner, eller iaf MAGA, utrycka saker som "USA är inte en demokrati, det är en republik.".
Detta för att Demokrater utmålat Trump som en fara för demokratin.
Och det då finns två sätt att "lösa" det dilemmat på:
A - Försöka bevisa att Trump inte är en fara för demokratin (vilket inte gått så bra).
B - Berätta att (liberal)demokrati är dåligt alt något man inte har/vill ha.

Så att vi får höra även på denna sida pölen om hur dåligt "liberal demokrati" är var nog bara en tidsfråga.

Det enda fel jag ser, och som behöver hittas en lösning på, är att liberala demokratier är för toleranta mot intolerans.
Det behöver man "rätta till" sas för att lösa, och inte åter hamna i, den situation vi ser nu i många liberala demokratier.
Sen tror ju jag personligen inte att ingen demokrati eller ingen liberalism är botemedlet.
Men kan man övertyga tillräckligt många att vi skall frångå det så vem är jag, som förespråkare av liberal demokrati, att ställa mig i vägen. ;)
Jag tror problemet egentligen är betydligt större och svårare att lösa än debatten ger sken av. Väldigt mycket av våra demokratiska principer (inklusive den närmast universella övertron på tolerans) är skapade i en väldigt annorlunda tid, när vi hade börjat få nationalstater med i huvudsak relativt homogena och gemensamma kultur och språk och väldigt begränsade kommunikationsmöjligheter. Så ser inte riktigt samhället och samhällsproblemen ut idag.

Den senaste tidens förändringar med globalisering, migrationsströmmar, internet, sociala medier, AI och mycket annat har gett en helt ny dynamik, både avseende vilka konflikter som skapas och hur man (inte) lyckas hantera dem - en oförmåga att hantera samhällsproblem ger utrymme för auktoritära krafter både på vänstersidan och högersidan att växa. Men samhällsförändringarna ger också en massa nya möjligheter som vi inte riktigt lärt oss hur vi skall utnyttja.

Över tid tror jag de grundläggande principerna förknippade med den liberala demokratin behöver vidareutvecklas för att kunna lösa samhällsproblem i vår tid, om det inte skall sluta i krig eller att samhället totalt eroderas. Det kommer ta tid genom att nya idéer växer fram dynamiskt över tid - stora ideologiska experiment där man försöker förändra samhället på ritbordet har vi sett tillräckligt många misslyckanden av. Fram till dess måste vi försöka oss hanka oss fram med de verktyg vi har och som bl.a. bygger på den liberala demokratins principer och institutioner. Därför att alternativet (dvs. att kasta ut dessa principer) är värre.

I brist på uppdaterade principer när man funderar på hur man skall lösa problem kan man alltid ställa sig frågan: bidrar det här till att vi i förlängningen kommer kunna lösa problem på ett fredligt sätt eller inte?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men VARFÖR växer AfD?! Jag fattar inte!!!!

Jag är sjukt trött på att ha rätt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har den liberala demokratin lyckats väl i sin förmåga att integrera de miljontals migranter som kommit till USA respektive Europa? Har de hållt rent mot extremister inom vänstern lika effektivt som mot högern?

Du vet vad jag menar men märker ord.

Jag vet vad du menar, även om jag tror att det ibland är bra att vara distinkt med hur man använder begreppen för att undvika onödiga missförstånd, i synnerhet eftersom omdefinierandet av ord blivit en del någon slags postmodernt kulturkrig. Bara för att politiker av olika slag ägnat sig åt vettlösa tokerier bör fördömandet av dessa inte kunna missförstås som att man är emot de demokratiska principer vårt samhälle bygger på, om man nu inte är det.

Vi har idag samhällsproblem som är högst reella och att de kunnat uppstå liksom hur auktoritära krafter kunnat växa har absolut en koppling till en oförmåga att hålla rent mot extremister på vänsterkanten likväl som allt för hög tolerans för de intoleranta. Detta är ett hot mot den liberala demokratin, inte orsakad av den.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är ingen här som förespråkar diktatur vad jag vet.

Allmänna tokerier får nu pendeln att slå tillbaka, och samhället är helt splittrat. För vad?

Valfritt kön är något som står folk upp i halsen, precis som annat skit som ingen bett om men som medveten politik lett till. Det finns en rad konsekvenser av ansvarslös liberal politik som det nu följer motreaktioner på. Liberalerna är svarslösa. Bara en auktoritär höger, eller möjligen vänster, kan återupprätta samhället som de flesta trivs i.
Du skrev förvisso nedsättande om "liberala demokratin" för inte så många inlägg sedan, men jag är glad om du har ändrat dig.

Jag vet inte vad det är med "valfritt kön" som gör dig (eller andra i mängden "folk" för den delen) så upprörd, men jag har förstått att det är något som begränsar ditt liv på något sätt och då är det såklart tråkigt. Hoppas du kan få hjälp med det.

Är dock väldigt skeptiskt till om jag eller speciellt många människor i väst verkligen skulle trivas i ett styre under "auktoritär" höger eller vänster. Lyckligtvis tror jag inte heller att det finns majoritet för det, några få östeuropeiska länder möjligtvis undantagna, så att så länge demokratin håller så slipper vi det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Är dock väldigt skeptiskt till om jag eller speciellt många människor i väst verkligen skulle trivas i ett styre under "auktoritär" höger eller vänster. Lyckligtvis tror jag inte heller att det finns majoritet för det, några få östeuropeiska länder möjligtvis undantagna, så att så länge demokratin håller så slipper vi det.
Jag hoppas och tror att du har rätt.

Finns det överhuvudtaget några bra exempel på en autoritär höger eller vänster som skapat ett "drömsamhälle" någon längre period?🤔
Gott om motsatsen finns dock...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror problemet egentligen är betydligt större och svårare att lösa än debatten ger sken av. Väldigt mycket av våra demokratiska principer (inklusive den närmast universella övertron på tolerans) är skapade i en väldigt annorlunda tid, när vi hade börjat få nationalstater med i huvudsak relativt homogena och gemensamma kultur och språk och väldigt begränsade kommunikationsmöjligheter. Så ser inte riktigt samhället och samhällsproblemen ut idag.

Den senaste tidens förändringar med globalisering, migrationsströmmar, internet, sociala medier, AI och mycket annat har gett en helt ny dynamik, både avseende vilka konflikter som skapas och hur man (inte) lyckas hantera dem - en oförmåga att hantera samhällsproblem ger utrymme för auktoritära krafter både på vänstersidan och högersidan att växa. Men samhällsförändringarna ger också en massa nya möjligheter som vi inte riktigt lärt oss hur vi skall utnyttja.

Över tid tror jag de grundläggande principerna förknippade med den liberala demokratin behöver vidareutvecklas för att kunna lösa samhällsproblem i vår tid, om det inte skall sluta i krig eller att samhället totalt eroderas. Det kommer ta tid genom att nya idéer växer fram dynamiskt över tid - stora ideologiska experiment där man försöker förändra samhället på ritbordet har vi sett tillräckligt många misslyckanden av. Fram till dess måste vi försöka oss hanka oss fram med de verktyg vi har och som bl.a. bygger på den liberala demokratins principer och institutioner. Därför att alternativet (dvs. att kasta ut dessa principer) är värre.

I brist på uppdaterade principer när man funderar på hur man skall lösa problem kan man alltid ställa sig frågan: bidrar det här till att vi i förlängningen kommer kunna lösa problem på ett fredligt sätt eller inte?
Ja, så är det.
Och det är väl också ett signum för en bra ideologi om den kan förändras förbättras med tid och nya utmaningar.

Hittills håller jag dock med Churchill:
Winston S Churchill skrev:
Many forms of Government have been tried, and will be tried in this world of sin and woe. No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…’
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag hoppas och tror att du har rätt.

Finns det överhuvudtaget några bra exempel på en autoritär höger eller vänster som skapat ett "drömsamhälle" någon längre period?🤔
Gott om motsatsen finns dock...
Ja, hela tanken om att det går att skapa ett drömsamhälle (som om det vore ett hus som skall byggas) är befängd eftersom det skapar incitament för beteenden som leder till motsatsen.

Goda samhällen växer fram organiskt över tid. I längden är det kvaliteten på hur vi interagerar med varandra som är avgörande för hur väl det fungerar, inte vilken enskild idé som är bäst från början.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du skrev förvisso nedsättande om "liberala demokratin" för inte så många inlägg sedan, men jag är glad om du har ändrat dig.

Jag vet inte vad det är med "valfritt kön" som gör dig (eller andra i mängden "folk" för den delen) så upprörd, men jag har förstått att det är något som begränsar ditt liv på något sätt och då är det såklart tråkigt. Hoppas du kan få hjälp med det.

Är dock väldigt skeptiskt till om jag eller speciellt många människor i väst verkligen skulle trivas i ett styre under "auktoritär" höger eller vänster. Lyckligtvis tror jag inte heller att det finns majoritet för det, några få östeuropeiska länder möjligtvis undantagna, så att så länge demokratin håller så slipper vi det.


Om du missat valresultatet i Frankrike så kanske jag gör bäst lägga min tid på någon annan. 👍🏻
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Goda samhällen växer fram organiskt över tid. I längden är det kvaliteten på hur vi interagerar med varandra som är avgörande för hur väl det fungerar, inte vilken enskild idé som är bäst.
Inte riktigt så det fungerar idag alltså. Nästan tvärtom väl? Eller menar du tex att massinvandringen skett organiskt?

Politiskt tvång. Det styr oss. I princip inget område tillåts utvecklas organiskt...om vi nu menar samma sak med det ordet.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Inte riktigt så det fungerar idag alltså. Nästan tvärtom skulle man kunna säga. Eller menar du tex att massinvandringen skett organiskt?

Politiskt tvång. Det styr oss. I princip inget område tillåts utvecklas organiskt...om vi nu menar samma sak med det ordet.
Det vi tar för givet med vårt samhälle och det som fungerar är resultatet av en långt tids organisk utveckling och där vissa delar stabiliserats genom att de har formaliserats, andra fortsätter utvecklas, men där det ändå hålls samman genom en någorlunda gemensam kultur, värderingar, identitet osv.

Just invandringen är väl ett typiskt exempel på ett område där man totalt ignorerat just detta - den utvecklingen är raka motsatsen till organisk. Då blir konsekvenserna oförutsägbara och okontrollerbara.

Men det är INTE ett skäl att som motreaktion ge sig in på omstörtande samhällsförändringar som i sin tur leder till oförutsägbara och oöverblickbara konsekvenser. Låt oss fixa det som inte funkar och bevara och vidareutveckla det som funkar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det vi tar för givet med vårt samhälle och det som fungerar är resultatet av en långt tids organisk utveckling och där vissa delar stabiliserats genom att de har formaliserats, andra fortsätter utvecklas, men där det ändå hålls samman genom en någorlunda gemensam kultur, värderingar, identitet osv.
Jag ser ingen organisk utveckling nånstans. Inget tillåts ske fritt och naturligt. Politiken är överallt. Den styr.
Vad är det du tänker på som fungerar OCH är ett resultat av organisk utveckling?
Just invandringen är väl ett typiskt exempel på ett område där man totalt ignorerat just detta - den utvecklingen är raka motsatsen till organisk. Då blir konsekvenserna oförutsägbara och okontrollerbara.
Det området är politiskt styrt dvs reglerat pss som andra områden. Oorganiskt är vad det är ja. Samma sak på alla områden, att man eventuellt är missnöjd med utfallet gör ingen skillnad i om utvecklingen skett organiskt eller oorganiskt.

Edit. Såhär då i en mening.
Om något sker med tvång så sker det inte organiskt.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag ser ingen organisk utveckling nånstans. Inget tillåts ske fritt och naturligt. Politiken är överallt. Den styr.
Vad är det du tänker på som fungerar OCH är ett resultat av organisk utveckling?

Det området är politiskt styrt dvs reglerat pss som andra områden. Oorganiskt är vad det är ja. Samma sak på alla områden, att man eventuellt är missnöjd med utfallet gör ingen skillnad i om utvecklingen skett organiskt eller oorganiskt.
Nu låter det som att du vill smyga in en helt annan diskussion - den om att i princip inte ha någon stat alls. Det är en diskussion vi haft många gånger förut och det kan säkert vara kul att snacka om efter några glas öl, men jag orkar inte ge mig in i den diskussionen här och nu - det leder ingenvart och vi har redan hamnat långt utanför ämnet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu låter det som att du vill smyga in en helt annan diskussion - den om att i princip inte ha någon stat alls. Det är en diskussion vi haft många gånger förut och det kan säkert vara kul att snacka om efter några glas öl, men jag orkar inte ge mig in i den diskussionen här och nu - det leder ingenvart och vi har redan hamnat långt utanför ämnet.
Du säger att goda samhällen växer fram organiskt över tid (vilket jag håller med om).
Jag säger då att det inte finns något organiskt över vårat samhälle idag. Vi blir politiskt styrda.

Du säger att det vi tar för givet med vårt samhälle och det som fungerar är resultatet av en långt tids organisk utveckling.
Jag frågar efter exempel för jag kan inte komma på något själv. Du måste väl ha ett exempel iaf på lager?

Du säger att invandringen är ett exempel på då man ignorerat det organiska.
Jag säger att invandring är ett politiskt område precis som många andra. Dvs de alla är icke-organiska. Eller vad skulle göra invandringspolitiken unik map organiskt/oorganiskt?

Du säger att jag vill vrida på diskussionen.
Jag säger att det är du som slingrar dig från ämnet. Jag har förklarat och frågat.

Igen. Sker något medelst politik så sker det inte organiskt. Du kan inte välja vad som är organiskt/oorganiskt efter du sett utfallet.
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top