Presidentvalet i USA 2024

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja det är ju högst troligt. 19% tvärsnitt men tonvikt av främst yngre marginaliserade män på landsbygden.
Mina umgängeskretsar är mina, andra har sina.
Men varför räkna i %. Men OK då gör jag det också.
SD fick i valet 2022 1 330 325 röster
Det län som gav flest röster till SD var Stockholms län där SD fick 144 315 röster.
För att ta det i %, så fick SD 10,8 % av alla sina röster i Stockholms län.
Inte i något annat län kom SD ens upp till ½ så många röster , dvs 70000.
I Gotlands län (landsbyggd för mig) fick SD 6504 röster.
I Norrbottens län (landsbyggd för mig) fick SD 32 780 röster för att ta det i % av alla röster i Norrbotten 20,3% lägre än Riksgenomsnittet på 20,54 %
Men Stockholms län är väl landsbygden för dig !
Och Norrbotten har många yngre marginaliserade män, Ok med mig, landsbyggd.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte samma sak. ”Yngre högskoleutbildad kvinna boendes i innerstad” är neutralt och beskrivande, medan ”marginaliserad” snarare lär uppfattas som negativt och förminskande hos de flesta.

Är för övrigt emot den typen av generaliseringar, oavsett om de är negativa, positiva eller neutrala. De tillför inget.
Ja, du har förstås helt rätt i det. :)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Men varför räkna i %. Men OK då gör jag det också.
SD fick i valet 2022 1 330 325 röster
Det län som gav flest röster till SD var Stockholms län där SD fick 144 315 röster.
För att ta det i %, så fick SD 10,8 % av alla sina röster i Stockholms län.
Inte i något annat län kom SD ens upp till ½ så många röster , dvs 70000.
I Gotlands län (landsbyggd för mig) fick SD 6504 röster.
I Norrbottens län (landsbyggd för mig) fick SD 32 780 röster för att ta det i % av alla röster i Norrbotten 20,3% lägre än Riksgenomsnittet på 20,54 %
Men Stockholms län är väl landsbygden för dig !
Och Norrbotten har många yngre marginaliserade män, Ok med mig, landsbyggd.
Nu ska vi nog vara lite försiktiga i den här typen av statistisk analys. Gotland har 60k innevånare typ, sthlm 2500k. Nu är inte alla röstberättigade men vi leker med tanken att fördelning är liknande (förmodligen en mindre vurpa än att jämför faktiska röster). 144k i sthlm gör 6%ish av totala befolkningen och 6500 på Gotland är dryga 10% av befolkningen.

Att det är fler som röstar på SD i Sthlm gör inte att de har större stöd i Sthlm än på Gotland om man skall räkna procentuellt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nu ska vi nog vara lite försiktiga i den här typen av statistisk analys. Gotland har 60k innevånare typ, sthlm 2500k. Nu är inte alla röstberättigade men vi leker med tanken att fördelning är liknande (förmodligen en mindre vurpa än att jämför faktiska röster). 144k i sthlm gör 6%ish av totala befolkningen och 6500 på Gotland är dryga 10% av befolkningen.

Att det är fler som röstar på SD i Sthlm gör inte att de har större stöd i Sthlm än på Gotland om man skall räkna procentuellt.
Du har rätt i att om man räknar Procentuellt i Stockholm är stödet inte så stort men det är ändå där, i Sthlm, SD drar in fler röster än i något annat län.
Ska ett parti som vill ta röster från SD satsa på information om sitt parti i Stockholms län där SD har flest antal röster eller satsa på information om sitt parti i Skåne Läns Norra och Östra där SD har flest röster Procentuellt 32 %.
En vanlig uppfattaning är att mest Bang för pengarna får partiet i Skåne Läns Norra och Östra 32 % och i Blekinge län där SD fick 28,5 % av rösterna.
Det här är lite som i USA.
Var ska en Presidentkandidat lägga sin tid ?
I de stater där väljarmajoriteten är Republikaner ?
I de stater där väljarmajoriteten är Demokrater ?
I de stater som saknar en tydlig väljarmajoritet och har många elektorsröster ?
I de stater som saknar en tydlig väljarmajoritet och har få elektorsröster ?
Var lönar det sig bäst för svenska partier att jaga nya väljare ?
I län med många Riksdagsmandat eller i Län med få Riksdagsmandat ?

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad tänker ni om Trumps tilltänkta chef för DOGE (Department Of Government Efficiency) och hans offentliga funderingar kring att ingen ens försöker skjuta Biden eller Harris?
Lågvattenmärke även för honom, enligt mig.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad tänker ni om Trumps tilltänkta chef för DOGE (Department Of Government Efficiency) och hans offentliga funderingar kring att ingen ens försöker skjuta Biden eller Harris?
Jag tror att Musk lämpar sig bättre som ingenjör och entreprenör än som någon slags räddare av demokratin. Men visst kan det bli åka av med div Milei-inspirerade åtgärder, som i vissa avseenden säkert kan vara vettiga, men där det kommer bli väldigt stökigt när han och Trump försöker få igenom dem. Kan bli spännande att följa på håll med en stor skål popcorn 🍿

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att Musk lämpar sig bättre som ingenjör och entreprenör än som någon slags räddare av demokratin. Men visst kan det bli åka av med div Milei-inspirerade åtgärder, som i vissa avseenden säkert kan vara vettiga, men där det kommer bli väldigt stökigt när han och Trump försöker få igenom dem. Kan bli spännande att följa på håll med en stor skål popcorn 🍿
Musk är ju extremt bra på att använda andras pengar, så han kanske skulle passa som någon sorts skattefördelare? Men han är mycket bättre på att hitta på galenskaper så det är nog bäst att hålla honom borta från skattefinanser.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du har rätt i att om man räknar Procentuellt i Stockholm är stödet inte så stort men det är ändå där, i Sthlm, SD drar in fler röster än i något annat län.
Ska ett parti som vill ta röster från SD satsa på information om sitt parti i Stockholms län där SD har flest antal röster eller satsa på information om sitt parti i Skåne Läns Norra och Östra där SD har flest röster Procentuellt 32 %.
En vanlig uppfattaning är att mest Bang för pengarna får partiet i Skåne Läns Norra och Östra 32 % och i Blekinge län där SD fick 28,5 % av rösterna.
Det här är lite som i USA.
Var ska en Presidentkandidat lägga sin tid ?
I de stater där väljarmajoriteten är Republikaner ?
I de stater där väljarmajoriteten är Demokrater ?
I de stater som saknar en tydlig väljarmajoritet ?
Beror lite på vad vi vill mäta, det kändes som det började med hur stor del av befolkningen i en del av landet tenderade att rösta på SD, inte hur mång röster de fick i sthlm. Men jag kan ju såklart läst fel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Där ser invånarna som inte är av invandrarbakgrund att samhället har påverkats av invandringen. Några av dem tycker kanske att allt inte är positivt.

Även invandrare röstar ofta på SD numera. Skulle inte förvåna mig om SD är det största partiet bland invandrare i Sverige idag men mina kontakter med invandrare är iofs begränsad till vissa grupper.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du vet "yngre marginaliserade män på landsbygden" är det gott om i Södertälje.
Blev lite halvnyfiken så jag gögglade:

Och 51% av väljarna kommer från "landsbygden" (inte stora eller större städer), vet inte hur befolkningen är fördelad eller vad som räknas som "större städer" så svårt att avgöra om det samma fördelning på väljarna som på befolkningen.
29% av väljarna är kvinnor, så lite styvt 1/3.
Vad gäller ungdommar verkar gymnasiefolk vara väldigt förtjusta i partiet, men de flesta av de är väl inte i röstberättigad ålder.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Blev lite halvnyfiken så jag gögglade:

Och 51% av väljarna kommer från "landsbygden" (inte stora eller större städer), vet inte hur befolkningen är fördelad eller vad som räknas som "större städer" så svårt att avgöra om det samma fördelning på väljarna som på befolkningen.
29% av väljarna är kvinnor, så lite styvt 1/3.
Vad gäller ungdommar verkar gymnasiefolk vara väldigt förtjusta i partiet, men de flesta av de är väl inte i röstberättigad ålder.
Nja Novus säger att 44% kommer från Övriga landet 2024 #, formuleringen SD-väljarna är
"yngre marginaliserade män på landsbygden" fick jag från ett inlägg i tråden av Brooklyn.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/presidentvalet-i-usa-2024.294341/post-6733588Föreslår vi Flyttar Novus etc till Sverige idag
https://www.sporthoj.com/forum/threads/sverige-idag.288410/page-863#post-6733785
# 51% från Övriga landet är 2023

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I stort sett ingen(?) av hans gamla kader vill ju arbeta med honom igen och många av dom i gamla administrationen säger att han är totalt okapabel att vara president så han får väl ta det han hittar...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja det är ju högst troligt. 19% tvärsnitt men tonvikt av främst yngre marginaliserade män på landsbygden.
Mina umgängeskretsar är mina, andra har sina.

Du är intresserad av vad jag vet mc, jakt, försvaret, friluftsliv och bor på totalvischan. Det är inte direkt akademiska afton runt lägerelden i Norrland.

Hade du varit poet, musiker eller teolog och bodde vid Mariatorget och hade studerat på Södertörn hade du kanske lurat någon men som det framstår just nu är det nog mest att konstatera att det är dina vänner som lurat dig. Som någon skrev, är nog värt fundera på varför det är så.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hej jag heter Carl, bor i Oscars församling, jobbar på EQT, har landställe på Möja och trivs bra i Alperna. Mina intressen är golf, segling och konst. Jag känner bara en moderat. Det är sant!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du vet "yngre marginaliserade män på landsbygden" är det gott om i Södertälje.
Viktiga är tydligen att distansera sig, undrar vad det beror på.

Intressant hur sossar/fp lyckades få det till problematiskt med låg utbildning. Hela arbetarrörelsen bygger väl på att tjäna den klassen. Vinden verkar ha vänt.

Så här ser sympatierna bland män ut i maj 2024 för övrigt.

1000033932.jpg

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...