Presidentvalet i USA 2024

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I mitt fall känner jag nog fler som inte röstar SD än som röstar SD så det där är nog inte min utgångspunkt.

Att du skulle känna bara en som röstar SD är sjukt osannolikt faktiskt.

I mitt fall känner jag nog fler som inte röstar SD än som röstar SD så det där är nog inte min utgångspunkt.

Att du skulle känna bara en som röstar SD är sjukt osannolikt faktiskt.
Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl… ;)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl… ;)
De 19% fördelas dock i huvudsak på vita män i medelåldern och utanför Stockholm stad.

Om du har många sådana vänner känner du fler än en, då är SD sympatier snarare en bit norr om 25%.

Lägger du in fler faktorer som jakt, skoter, landsbygd, vapen, mc, försvar så är du nog snarare på 60-70%.

Har väldigt svårt att se att ditt umgänge består i huvudsak av de grupper som är underrepresenterade som SD väljare faktiskt. 😃
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De 19% fördelas dock i huvudsak på vita män i medelåldern och utanför Stockholm stad.

Om du har många sådana vänner känner du fler än en, då är SD sympatier snarare en bit norr om 25%.

Lägger du in fler faktorer som jakt, skoter, landsbygd, vapen, mc, försvar så är du nog snarare på 60-70%.

Har väldigt svårt att se att ditt umgänge består i huvudsak av de grupper som är underrepresenterade som SD väljare faktiskt. 😃
Tja, som sagt så känner jag en enda. Har tex bott 20 år i Luleå och känner en (1) som jobbar på SSAB. Väldigt få som jagar. Osv. Så självklart har det betydelse vilka kretsar man umgås i.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl… ;)

Jag tror du är en aning naiv nu. Norrland är inte lika socialt segregerat som Stockholm så jag tror att du precis som de flesta norrlänningar har vänner från de flesta samhällsskikt.

Umgås du dessutom med personer beroende på gemensamma fritidsintressen så är det väldigt sannolikt att du har nära 17% sverigedemokrater bland dina vänner och bekanta. Och som Markus säger troligen ännu fler eftersom du troligen umgås med män i huvudsak.
17% valde SD i Luleå där jag tror du har en majoritet av dina vänner.

Du kanske istället ska fundera varför ingen i din bekantskap visat åt dig att de sympatiserar med SD.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl… ;)
Dubbelcitat, minsann ! Det är till att kompensera, tror jag.👍

Min kommentar.
Kompis hälsar på sina (gamla) akademikerkompisr i Lund. Han har karriär, de har lyckats bra. Flera sorterar under begrepp som rödvinsvänster.
Politik och trygghet diskuteras. En kvinna tar bladet från munnen och bekänner att hon röstade minsann SD. Fler bekänner och sen lovas det dyrt och heligt att den vetskapen stannar där, annars är karriären s a s rökt. Kompisen har varit tydlig med sina åsikter. Hävdar att han inte röstar SD, kanske av ovan nämnda skäl.

Saken är att vi vet inte, vi har en relativ valhemlighet i det här landet. Någon vet och hur den kunskapen påverkar oss vet inte gemene man riktigt, mer än att.. (hej eller hejdå, bygglov).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dubbelcitat, minsann ! Det är till att kompensera, tror jag.👍

Min kommentar.
Kompis hälsar på sina (gamla) akademikerkompisr i Lund. Han har karriär, de har lyckats bra. Flera sorterar under begrepp som rödvinsvänster.
Politik och trygghet diskuteras. En kvinna tar bladet från munnen och bekänner att hon röstade minsann SD. Fler bekänner och sen lovas det dyrt och heligt att den vetskapen stannar där, annars är karriären s a s rökt. Kompisen har varit tydlig med sina åsikter. Hävdar att han inte röstar SD, kanske av ovan nämnda skäl.

Saken är att vi vet inte, vi har en relativ valhemlighet i det här landet. Någon vet och hur den kunskapen påverkar oss vet inte gemene man riktigt, mer än att.. (hej eller hejdå, bygglov).

:tummenuppPrecis! Det är nog ganska många i mer bildade kretsar som inte vågar bekänna att de röstar SD.
Det är inte socialt acceptabelt överallt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från Berlingske.dk
1726475911545.png
och på samma sida
1726475967744.png
Min reflektion är att Ingendera AR-15 / AK47 verkar lämpligt för lyckade skott på 400 meters avstånd som det också talats om. Total Knäppskalle ? (skämt oavsiktligt !)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Från Berlingske.dk
View attachment 503764
och på samma sida
View attachment 503765
Min reflektion är att Ingendera AR-15 / AK47 verkar lämpligt för lyckade skott på 400 meters avstånd som det också talats om. Total Knäppskalle ? (skämt oavsiktligt !)
AR15 finns ju i prickskytteutförande så man kan nog inte kategoriskt säga att de är ett dåligt val, även om Ree Tardy Oswald nu använde en budgetversion.
Samma sak gäller ju AK47, de finns som prickskyttegevär de med, men med tanke på att den senaste muppen hade tidigare vapenbrott och diverse annat i sitt cv så tvivlar jag på att det var ett vettigt exemplar. Dummern körde ju pipan genom staketet så att det syntes tydligt att han var där, så han verkar ju inte vara den bästa av krypskyttar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja det är ju högst troligt. 19% tvärsnitt men tonvikt av främst yngre marginaliserade män på landsbygden.
Mina umgängeskretsar är mina, andra har sina.
Ponera att några ur dina umgängeskretsar röstar sd och det av någon outgrundlig anledning uppdagas. Skulle det ändra något i sak? Om vi förutsätter att du tycker bra om dem nu, skulle den omständigheten påverkas?
Ja, du fattar min poäng.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ponera att några ur dina umgängeskretsar röstar sd och det av någon outgrundlig anledning uppdagas. Skulle det ändra något i sak? Om vi förutsätter att du tycker bra om dem nu, skulle den omständigheten påverkas?
Ja, du fattar min poäng.
Inte ett dugg. Hur man röstar är var och ens ensak och politisk åsikt kan man diskutera men man dömer inte folk efter dem; vare sig de röstar S, SD eller MP.

Lite långt från ämnet nu kanske?

On topic:
Med sådana vänner behöver man inga fiender.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har du träffat någon ”yngre marginaliserad man på landsbygden” nån gång?

Maken till generaliserande nidbild…
Ungefär lika generaliserande som ”yngre högskoleutbildad kvinna boendes i innerstad”. Men då reagerar märkligt nog ingen?

Eller alla andra generaliseringar som görs i diskussioner hela tiden.

Fundera lite på varför just denna blev så känslig.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ungefär lika generaliserande som ”yngre högskoleutbildad kvinna boendes i innerstad”. Men då reagerar märkligt nog ingen?

Eller alla andra generaliseringar som görs i diskussioner hela tiden.

Fundera lite på varför just denna blev så känslig.
Det är inte samma sak. ”Yngre högskoleutbildad kvinna boendes i innerstad” är neutralt och beskrivande, medan ”marginaliserad” snarare lär uppfattas som negativt och förminskande hos de flesta.

Är för övrigt emot den typen av generaliseringar, oavsett om de är negativa, positiva eller neutrala. De tillför inget.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top