I mitt fall känner jag nog fler som inte röstar SD än som röstar SD så det där är nog inte min utgångspunkt.
Att du skulle känna bara en som röstar SD är sjukt osannolikt faktiskt.
Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl…I mitt fall känner jag nog fler som inte röstar SD än som röstar SD så det där är nog inte min utgångspunkt.
Att du skulle känna bara en som röstar SD är sjukt osannolikt faktiskt.
De 19% fördelas dock i huvudsak på vita män i medelåldern och utanför Stockholm stad.Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl…
Tja, som sagt så känner jag en enda. Har tex bott 20 år i Luleå och känner en (1) som jobbar på SSAB. Väldigt få som jagar. Osv. Så självklart har det betydelse vilka kretsar man umgås i.De 19% fördelas dock i huvudsak på vita män i medelåldern och utanför Stockholm stad.
Om du har många sådana vänner känner du fler än en, då är SD sympatier snarare en bit norr om 25%.
Lägger du in fler faktorer som jakt, skoter, landsbygd, vapen, mc, försvar så är du nog snarare på 60-70%.
Har väldigt svårt att se att ditt umgänge består i huvudsak av de grupper som är underrepresenterade som SD väljare faktiskt.
Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl…
Dubbelcitat, minsann ! Det är till att kompensera, tror jag.Jag har ingen aning om vad många röstar på, men det är ganska sannolikt att mitt umgänge till största delen tillhör de 81% som inte röstar på SD. En enda som är öppen med det, eventuella övriga skäms väl…
Tja, som sagt så känner jag en enda. Har tex bott 20 år i Luleå och känner en (1) som jobbar på SSAB. Väldigt få som jagar. Osv. Så självklart har det betydelse vilka kretsar man umgås i.
Dubbelcitat, minsann ! Det är till att kompensera, tror jag.
Min kommentar.
Kompis hälsar på sina (gamla) akademikerkompisr i Lund. Han har karriär, de har lyckats bra. Flera sorterar under begrepp som rödvinsvänster.
Politik och trygghet diskuteras. En kvinna tar bladet från munnen och bekänner att hon röstade minsann SD. Fler bekänner och sen lovas det dyrt och heligt att den vetskapen stannar där, annars är karriären s a s rökt. Kompisen har varit tydlig med sina åsikter. Hävdar att han inte röstar SD, kanske av ovan nämnda skäl.
Saken är att vi vet inte, vi har en relativ valhemlighet i det här landet. Någon vet och hur den kunskapen påverkar oss vet inte gemene man riktigt, mer än att.. (hej eller hejdå, bygglov).
Det är nog ganska många i mer bildade kretsar som inte röstar på SD.Precis! Det är nog ganska många i mer bildade kretsar som inte vågar bekänna att de röstar SD.
Det är inte socialt acceptabelt överallt.
AR15 finns ju i prickskytteutförande så man kan nog inte kategoriskt säga att de är ett dåligt val, även om Ree Tardy Oswald nu använde en budgetversion.Från Berlingske.dk
View attachment 503764
och på samma sida
View attachment 503765
Min reflektion är att Ingendera AR-15 / AK47 verkar lämpligt för lyckade skott på 400 meters avstånd som det också talats om. Total Knäppskalle ? (skämt oavsiktligt !)Berlingske | Læs nyheder på berlingske.dk
Læs med på berlingske.dk og bliv opdateret på de seneste nyheder. Berlingske leverer nyheder med afsæt i fire styrkeområder; Nyheder, Opinion, Business og AOK.www.berlingske.dk
Ja det är ju högst troligt. 19% tvärsnitt men tonvikt av främst yngre marginaliserade män på landsbygden.Det är nog ganska många i mer bildade kretsar som inte röstar på SD.
...Ree Tardy Oswald ...
Det är nog ganska många i mer bildade kretsar som inte röstar på SD.
Ponera att några ur dina umgängeskretsar röstar sd och det av någon outgrundlig anledning uppdagas. Skulle det ändra något i sak? Om vi förutsätter att du tycker bra om dem nu, skulle den omständigheten påverkas?Ja det är ju högst troligt. 19% tvärsnitt men tonvikt av främst yngre marginaliserade män på landsbygden.
Mina umgängeskretsar är mina, andra har sina.
Har du träffat någon ”yngre marginaliserad man på landsbygden” nån gång?Ja det är ju högst troligt. 19% tvärsnitt men tonvikt av främst yngre marginaliserade män på landsbygden.
Mina umgängeskretsar är mina, andra har sina.
Inte ett dugg. Hur man röstar är var och ens ensak och politisk åsikt kan man diskutera men man dömer inte folk efter dem; vare sig de röstar S, SD eller MP.Ponera att några ur dina umgängeskretsar röstar sd och det av någon outgrundlig anledning uppdagas. Skulle det ändra något i sak? Om vi förutsätter att du tycker bra om dem nu, skulle den omständigheten påverkas?
Ja, du fattar min poäng.
Ungefär lika generaliserande som ”yngre högskoleutbildad kvinna boendes i innerstad”. Men då reagerar märkligt nog ingen?Har du träffat någon ”yngre marginaliserad man på landsbygden” nån gång?
Maken till generaliserande nidbild…
Det är inte samma sak. ”Yngre högskoleutbildad kvinna boendes i innerstad” är neutralt och beskrivande, medan ”marginaliserad” snarare lär uppfattas som negativt och förminskande hos de flesta.Ungefär lika generaliserande som ”yngre högskoleutbildad kvinna boendes i innerstad”. Men då reagerar märkligt nog ingen?
Eller alla andra generaliseringar som görs i diskussioner hela tiden.
Fundera lite på varför just denna blev så känslig.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|