Presidentvalet i USA 2024

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du är intresserad av vad jag vet mc, jakt, försvaret, friluftsliv och bor på totalvischan. Det är inte direkt akademiska afton runt lägerelden i Norrland.

Hade du varit poet, musiker eller teolog och bodde vid Mariatorget och hade studerat på Södertörn hade du kanske lurat någon men som det framstår just nu är det nog mest att konstatera att det är dina vänner som lurat dig. Som någon skrev, är nog värt fundera på varför det är så.

:va Räknar du poeter, musiker och teologer till akademiker?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Viktiga är tydligen att distansera sig, undrar vad det beror på.

Intressant hur sossar/fp lyckades få det till problematiskt med låg utbildning. Hela arbetarrörelsen bygger väl på att tjäna den klassen. Vinden verkar ha vänt.

Så här ser sympatierna bland män ut i maj 2024 för övrigt.

View attachment 503815

Jag har sagt det förr. Sossarna föraktar sina egna väljare och det är väl 30 år sedan dom drog igång projektet med att göra hela svenska folket till akademiker oavsett om de egentligen skulle passat bättre som industriarbetare.

Vet inte hur det påverkat övriga områden men som ingenjör så skulle jag väl säga att en disputerad maskiningenjör idag har väl samma status som en civilingenjör på 80-talet.
En jävla byggnadssnickare tjänar väl nästan som en ingenjör idag, tillgång och efterfrågan är ur balans och om ingenjören jobbar en heldag så räcker väl pengarna till att anlita snickaren eller bilmekanikern en timme.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har sagt det förr. Sossarna föraktar sina egna väljare och det är väl 30 år sedan dom drog igång projektet med att göra hela svenska folket till akademiker oavsett om de egentligen skulle passat bättre som industriarbetare.

Vet inte hur det påverkat övriga områden men som ingenjör så skulle jag väl säga att en disputerad maskiningenjör idag har väl samma status som en civilingenjör på 80-talet.
En jävla byggnadssnickare tjänar väl nästan som en ingenjör idag, tillgång och efterfrågan är ur balans och om ingenjören jobbar en heldag så räcker väl pengarna till att anlita snickaren eller bilmekanikern en timme.
För mig spelar det ingen roll det där, tycker bara det är så konstigt att plötsligt är det ett argument, eller åtminstone en viktig faktor, att en viss grupp kanske har en svag utbildning. Jag minns inte att det var en faktor som lyftes fram för att förklara S och V framgångar, jag kanske har fått dåligt minne.

Jag känner både låg- och högutbildade som röstar SD, M och S. Har förmånen att ha en bred bekantskapskrets och kan lika bra hamna på någon Mickan-grej i Djursholm som i en lada i Bålsta. Upplever inte att det är så stor skillnad på folk och folk, det där är en konstruerad konflikt för att slippa ta i grundfrågan.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu har Trump lovat att folks bilförsäkringar bara ska höjas med hälften av de 73% den gått upp med.
Det är väl prisreglering han tänker på...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För mig spelar det ingen roll det där, tycker bara det är så konstigt att plötsligt är det ett argument, eller åtminstone en viktig faktor, att en viss grupp kanske har en svag utbildning. Jag minns inte att det var en faktor som lyftes fram för att förklara S och V framgångar, jag kanske har fått dåligt minne.

Jag känner både låg- och högutbildade som röstar SD, M och S. Har förmånen att ha en bred bekantskapskrets och kan lika bra hamna på någon Mickan-grej i Djursholm som i en lada i Bålsta. Upplever inte att det är så stor skillnad på folk och folk, det där är en konstruerad konflikt för att slippa ta i grundfrågan.

Nej, det har väl aldrig varit ett argument mot s och vpk. Och andra sidan är det ju också komiskt att de som drar fram det kortet brukar sällan heller själva ha någon imponerande utbildning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ärligt talat tror jag att en halvkompetent hantverkare i tokholm tjänar mer än en halvkompetent ingenjör.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På gott och ont, S har gjort det ganska bra.

Att lågutbildade tjänar mer än högutbildade ser jag inget gott med ur ett samhällsperspektiv.

Möjligen för enskilda hantverkare men det blir ju lite slöseri med samhällsresurser att staten ska utbilda en civilingenjör, kosta på honom en forskarutbildning och sedan väljer han att starta sin egen verkstad istället för att jobba i industrin.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Att lågutbildade tjänar mer än högutbildade ser jag inget gott med ur ett samhällsperspektiv.

Möjligen för enskilda hantverkare men det blir ju lite slöseri med samhällsresurser att staten ska utbilda en civilingenjör, kosta på honom en forskarutbildning och sedan väljer han att starta sin egen verkstad istället för att jobba i industrin.
Exakt, vi slår inte kina och övriga länder genom att ha bäst hantverkare!
Det ska vara rejäl löneskillnad så högutbildade kan ta igen de åren då de INTE arbetar utan istället tar studielån för att utbilda sig.

Katastrof att lärare tex har så låg lön, att de flesta lärare numera är kassa. Ja de bästa blir ju inte lärare och "blev lärare så man åtminstone blev något...har man hört alltför många gånger".
Ska tillägga att jag själv utbildat ingenjörer, skitkul arbete men industrin betalade dubbla lönen...

Ja inte ens en läkare tjänar bra, så de lämnar sverige. Verkligen dåligt att de bästa lämnar sverie efter vi bekostat utbildningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

De ska väl tjäna det marknaden är beredd att betala om man skall vara lite teoretisk.

Att hantverkare i Sverige kan åka på semester och ha sommarställe är väl bra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De ska väl tjäna det marknaden är beredd att betala om man skall vara lite teoretisk.

Att hantverkare i Sverige kan åka på semester och ha sommarställe är väl bra.

Hänger du inte med?

Jag inledde ju med att sossarna förstört balansen i tillgång och efterfrågan när dom skulle göra hela svenska folket till akademiker.
Det är alltså sossarnas fel att det är brist på hantverkare och överskott på akademiker.

Jag missunnar ingen hantverkare något av det där. Problemet är som sagt var inte på individnivå utan systemnivå. Brist på hantverkare och de som utbildar sig får inte lön för besväret och åren utan lön. Exportindustrin försvinner ur landet och vi har blivit ett land där vi bara gör tjänster åt varandra.

Möjligt att jag är lite bitter och talar i egen sak eftersom jag är just den där forskarutbildade ingenjören som startade egen verkstad när industrin erbjöd mig lön i nivå som jag kunde få med svetsen i näven.
Lönen var inte enda anledningen men visst bidrog det till livsvalet.

Jag är förresten huvudsakligen godishandlare numera, efter att staten lagt många miljoner på att utbilda mig.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nja, du hakade ju på fort så vet inte om det är du som ska in och styra och ställa här?

Post in thread 'Presidentvalet i USA 2024' https://www.sporthoj.com/forum/threads/presidentvalet-i-usa-2024.294341/post-6733329
Påtalade ett direkt fel i ditt uttalande ("de flesta män röstar på dem") mer än diskuterade OT-frågan i sig men visst, det gjorde mig kanske delskyldig i ot-urspårningen.

Nu verkar ju även en moderator tycka att det är SD som ska diskuteras även i denna tråd, så jag får väl inse att jag har fel och att tråden kan byta namn till "fjärde SD-tråden" eller något likartat, @Ulvhamne kanske kan fixa namnbytet. Vi som vill skriva om amerikanska presidentvalet kan ju med fördel återanvända någon annan tråd, exempelvis mellanösterntråden eller någon tråd om knyppling.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Påtalade ett direkt fel i ditt uttalande ("de flesta män röstar på dem") mer än diskuterade OT-frågan i sig men visst, det gjorde mig kanske delskyldig i ot-urspårningen.

Nu verkar ju även en moderator tycka att det är SD som ska diskuteras även i denna tråd, så jag får väl inse att jag har fel och att tråden kan byta namn till "fjärde SD-tråden" eller något likartat, @Ulvhamne kanske kan fixa namnbytet. Vi som vill skriva om amerikanska presidentvalet kan ju med fördel återanvända någon annan tråd, exempelvis mellanösterntråden eller någon tråd om knyppling.
Tycker och tycker, det hade ju varit skönt att hålla svensk politik borta från en tråd om amerikansk politik. De är ändå rätt väsenskilda, inte ens höger/vänster betyder samma sak i USA som i Europa exempelvis.

Att jag svarade här i tråden var väl mest att jag inte hade koll på vilken tråd det handlade om.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Möjligt att jag är lite bitter och talar i egen sak eftersom jag är just den där forskarutbildade ingenjören som startade egen verkstad när industrin erbjöd mig lön i nivå som jag kunde få med svetsen i näven.
Lönen var inte enda anledningen men visst bidrog det till livsvalet.
Grejen är väl att ingångslönerna är snarlika men slutlönen kan bli väldigt annorlunda.

Vad ska man gissa att hon Dybeck Happe landar för årslön, inte under 200m tror jag.

Visst, jag kan släppa det här men inte förrän din ursäkt kom och nu står du här i publik skam med oss andra. 🤗

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Okej, åter till valet.

Jag tror inte längre att Trump vinner.
Jag har varit osäker ända sedan Biden byttes ut mot Harris. Trump har inte lyckats återfå fotfästet, och även om hans motståndare är en gnäggande åsna så har hon ändå en grund som advokat och där ingår ju en ganska gedigen utbildning i att argumentera.
Att Trump dessutom börjat verka lite lätt gammal och säger saker som att hans motståndare är Biden ger honom ju inga fördelar.
Sedan är väl inte Kamala en vettig kandidat heller.

Amerikanerna borde ta en drill sergeant från armén och sätta på presidentposten. :hihi De är ju ändå rätt vana att få lite ordning på patrask. Och har väldigt uppfinningsrika förolämpningar.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras