Vad menar du med att Demokraterna står för mer frihet? Är ju tvärtom vad jag vet.Märkligt är det tycker jag att D och R är så lika. Har letat, men det är i realiteten småsaker som skiljer, vad jag kan finna. Det är stor skillnad mellan realitet och vad som annonseras och skrivs om partierna. Folk lever nog på mer eller mindre som vanligt osvsett presidentens partitillhörighet, verkar det som.
Kikar man mer på djupet finns skillnader, så R mer traditionella, lägre skatter, önskar färre myndigheter, hög försvarsbudget. D vill ha mer socialt ansvar från myndigheter och står för mer frihet. Men i realiteten är det någon större skillnad för folket?
Vad som är ännu märkligare är rokaden D vs R. Från 80-talet eller 60-talet, beroende på del av landet, började R att bli större på landsbygden och i södern. Och D började dominera i storstadsregionerna i öst och i väst. Så numera är det tvärt om, än förr.
Sedan undrar jag alltid vad amerikanarna menar med "Freedom" de pratar om freedom och USA. Vilken frihet? Vapen? De äger drygt 1 vapen person där och här i S äger vi 0,25 vapen per person. Men nästan alla vuxna i S kan äga vapen om de vill. Så ingen skillnad egentligen. Här i Europa och i de flesta modernare länder är väl folk lika fria?
Anser att vi är friare här i Sverige än USA. Färre regler här och man får vara överallt nästan. I USA är det private property nästan jämt och det är poliser och vakter ute nästan överallt känns det som. När såg man en polis ute i S senast? Typ aldrig. Menar inte i enstaka kvarter. Vakter ser man också sällan. I vissa större gallerior finns de. Men i USA är de överallt nästan.
Blir ju alldeles för kort nu men sammanfattningsvis handlar vapen om frihet och att du under ytterst rigorösa former kan äga jaktvapen i Sverige är inte jämförbart med att du kan köpa ett vapen för att kunna röra dig fritt i USA.