R1:a vs. Audi RS4

R1Ronny

Ready To Race
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
05 Suzuki gsxr 1000
S4power skrev:
Till och börja med har jag inte sagt hur mycket trimmad RS4:an är...
Jag har inte heller sagt hur utgången vart...

Sen så handlade det om farter från ca 90 och uppåt

Nej jag vet, svara bara på Racercukels fråga....Bilarna går grymt :) du kanske vet vem min polare är han har en Silver RS4 Dahlbäck trimm och 19" sportech fälgar riktigt snygg...Hans bil står hos Dahlbäck nu och bygger om framsystemet kattarna fram ströp ju en hel del...

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Bör man ha...
Ronny_R6 skrev:
Nej jag vet, svara bara på Racercukels fråga....Bilarna går grymt :) du kanske vet vem min polare är han har en Silver RS4 Dahlbäck trimm och 19" sportech fälgar riktigt snygg...Hans bil står hos Dahlbäck nu och bygger om framsystemet kattarna fram ströp ju en hel del...

Jepp, om det inte finns fler med sportec så vet jag vem ägaren är.

Du är inte i Stockholm med R1:an någon gång, det skulle vara roligt att prova i fler olika intervaller. :)

R1Ronny

Ready To Race
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
05 Suzuki gsxr 1000
S4power skrev:

Du är inte i Stockholm med R1:an någon gång, det skulle vara roligt att prova i fler olika intervaller. :)

Nej tyvärr är sällan där :( Men det måste finnas massor med R1 i Stockholm som e sugna att köra lite....

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
S4power skrev:
Jepp, det var jag som körde RS4:an.

Har jag skrivit någonstans vem som tog vem?

Nepp det har jag visserligen inte sett,förmodade att det var nån av bågarna.
Men det kan ju vara du också
:) i dom farterna så är det inte omöjligt att du piskar dom om den är trimmad som ett vildsvin...

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
S4power skrev:

Och då ska det filmas också hoppas jag
:Bugar

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
Det är inte bara materialet man åker på som avgör, oftast släpper många "snabba" bilar när vägen börjar krokna då är det man eller mus som avgör och de flesta tillhör gruppen mus.....

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
I höga farter kan man bli ifrån åkt av bil typ 200+ på motorväg med kurvor men 0-200 har bilen inte en chans.
Har själv inte rejsat mot så många men några har d blivit en trimmad supra som jag tog lätt o en trimmad nissan 200 som jag tog på bakhjulet 0-201m.
svårt dock att jämföra med trimmade bilar då man inte vet deras prestanda men alla 1000cc sportcyklar idag tar tillex en orginal mclaren f1 på 402m så ni har nåt att gå efter.
För övrigt körde bara supran mot mig en gång sen var han less,d skulle jag oxå va om jag trodde jag skulle vinna men vart rejält ifrån åkt...hehe

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
S4power skrev:

Kommer du på mnr ikväll? då kan vi köra lite:).

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
Allså... I teorin kan en moderna sporthoj dra ifrån dom flesta fyrhjulingar - men i praktiken är det jo inte så, då ganska mycket avhänger av föraren.

Jag skulle inte villa sätte en hundring på, att alla R1-förare kan dra ifrån en kompetent RS4-chauffis.

Sen har man ju polare, som drar 450 HK i en Fiat Uno Turbo, jag skulle gärna ville se den 600cc-förare, som drar denna ved ett rödljus.

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
S4power skrev:
Tyvärr inte. Sitter i bilen på väg ner till Göteborg. Maiden Rocks!
ok då får vi ta det någon annan gång. Om du vill testa lite fler olika intervaller kan du ju pm:a mig
/fredrik

S4power

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Bör man ha...
RacerKeld skrev:
Allså... I teorin kan en moderna sporthoj dra ifrån dom flesta fyrhjulingar - men i praktiken är det jo inte så, då ganska mycket avhänger av föraren.

Väl skrivet! Många tror att dom är kapabla att sätta tider som publiceras i div. tidningar, men att sätta en sån tid på ett försök, på gatan, är inte alltid så lätt...

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
samma sak gäller även bil.
Dom flesta kör inte lika snabba tider på mc som det är angivet speciellt inte på svårkörda korta maskiner som d är svårt att få iväg bra utan att åka för mycket på bakhjulet,men tider runt 11 på 402 är rätt normalt för en orginal r1.

S4power skrev:
Väl skrivet! Många tror att dom är kapabla att sätta tider som publiceras i div. tidningar, men att sätta en sån tid på ett försök, på gatan, är inte alltid så lätt...

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
varför förutsätter alla att det handlar om acceleration från 0-200 eller något liknande så fort man nämner att det varit race? jag tycker inte att det är ett riktigt race ens. ett riktigt race är när man tävlar mot varandra i hög fart. alltså minst 150 och uppåt på 90-vägar tex. jag har kört så med min blade mot en m3 flera gånger och det är fan inte lätt att rejsa mot den i dom farterna. alltså man tävlar mot varandra i kanske 3 mil eller nått sånt. när m3'an sveper in i kurvor i 220 och man själv nästan måste åka med knät i för att det ska funka i dom farterna är man inte så kaxig. det är ju sån jäkla skillnad på hur lätt det är att klara sig ur en krissituation mitt i en sån kurva om man sitter i ett fordon med fyra superfeta däck och abs eller om man ligger och knäskrapar med typ 5kvcm däck i backen. i alla fall är det det för mig. om man rejsar mot potenta bilar i höga farter på 90-vägar anser jag att det handlar mest om hur våghalsig man är som mc-förare ifall man skall vinna rejset. sen är det ju i och för sig rätt stor skillnad på en r1 och en gammal sur blade.

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jo precis som jag skrev oxå får man oftast stryk då för man vågar inte hålla i sen blir vindmotståndet för stort på cykeln över 200 så man tappar överlägsenheten man har under 200 rent prestanda mässigt.
detta ämne har ju diskuterats hundra gånger o man kommer alltid fram till samma sak,ja en bil kan köra ifrån en mc men i dom flesta fall äter mc´n bilen till frukost.

bmwjohan skrev:
varför förutsätter alla att det handlar om acceleration från 0-200 eller något liknande så fort man nämner att det varit race? jag tycker inte att det är ett riktigt race ens. ett riktigt race är när man tävlar mot varandra i hög fart. alltså minst 150 och uppåt på 90-vägar tex. jag har kört så med min blade mot en m3 flera gånger och det är fan inte lätt att rejsa mot den i dom farterna. alltså man tävlar mot varandra i kanske 3 mil eller nått sånt. när m3'an sveper in i kurvor i 220 och man själv nästan måste åka med knät i för att det ska funka i dom farterna är man inte så kaxig. det är ju sån jäkla skillnad på hur lätt det är att klara sig ur en krissituation mitt i en sån kurva om man sitter i ett fordon med fyra superfeta däck och abs eller om man ligger och knäskrapar med typ 5kvcm däck i backen. i alla fall är det det för mig. om man rejsar mot potenta bilar i höga farter på 90-vägar anser jag att det handlar mest om hur våghalsig man är som mc-förare ifall man skall vinna rejset. sen är det ju i och för sig rätt stor skillnad på en r1 och en gammal sur blade.

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Du var inte i Åkersberga för några dagar sen? Silverfärgad RS4:a kombi som låter gött?

Rejsade mot min Audi A6 Avant? Silverfärgad med 19":are?

Vad det gäller rejs mot tvåhjulingar med en något sånär potent bil är inte alltid utgången given, oavsett vad det står i prestandabladet.

Har själv hängt av många hojar på lite krokigare landsväg och även på motorväg. Det kräver sin man, eller kvinna, att åka fort om vägen är lite bulig, spårig och allmänt bökig. Att ligga i 250 rakt fram klarar de flesta, men börjar det svänga är det en annan historia. Rödljus är man ju rökt men +150 då börjar det bli intressant.

Självklart är alla här supergurus bakom styret och även om det kan kännas främmande är inte alla som åker sporthoj potentiella vinnare i SM/VM. Så, även om det känns avlägset, det finns faktiskt de som inte kan/vill åka hur fort som helst. ;)

/R

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
RacerKeld skrev:

Jag skulle inte villa sätte en hundring på, att alla R1-förare kan dra ifrån en kompetent RS4-chauffis.

Sant, det är så det ser ut i verkligheten...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln