R1 och R6-tråden!

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha R6 -06:a
Har kikat lite på den och den verkar helt okej, dock väldigt dyr? :va



Jäklar vad snygg den var gul! :tuttar Tycker inte om att beställa från Ebay, dock vet jag inte varför riktigt... Osäker antagligen. Hemsidor annars har jag ju inga problem med.



Jag har exakt de färgerna som du har på hojen så vit undertail ser bra ut vilket jag inte trodde, men funderar på svart? Vart fick du tag på din?
Riktigt snyggt iaf!

tackar=) du behöver inte va orolig. det är mc handlare som lägger ut på ebay. iaf den länken jag skickade. sen så skaffar du paypal (gratis) så är det kanonsäkert! dessutom så sparar du mkt pengar, dollarn e så låg nu så du kommer nog hamna runt 1100:- med frakt och tull. jag köpte en olakerad och lackade den mattsvart (vanlig färgburk) för att få den att likna orginalplasten så mkt som möjligt!

m.v.h
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
tackar=) du behöver inte va orolig. det är mc handlare som lägger ut på ebay. iaf den länken jag skickade. sen så skaffar du paypal (gratis) så är det kanonsäkert! dessutom så sparar du mkt pengar, dollarn e så låg nu så du kommer nog hamna runt 1100:- med frakt och tull. jag köpte en olakerad och lackade den mattsvart (vanlig färgburk) för att få den att likna orginalplasten så mkt som möjligt!

m.v.h

Då kanske jag borde överväga det! :tummenupp
Låter som att det inte kan bli mycket billigare ju, det blev snyggt eller med "vanlig" (på burk) mattsvart det ser inte kladdigt ut? för det är helst det jag är ute efter...
 

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha R6 -06:a
Då kanske jag borde överväga det! :tummenupp
Låter som att det inte kan bli mycket billigare ju, det blev snyggt eller med "vanlig" (på burk) mattsvart det ser inte kladdigt ut? för det är helst det jag är ute efter...

ja har man lite vana med sprayburk så blir det kanonresultat. matt och fin överallt och inga rinningar. jag köpte en grundprimer och en mattsvart 69:- st.
köper du en omålad behöver du grund på gelcoat:en annars är de bara att slipa ner färgen med ca 500 papper å sen lägga på den mattsvarta.

m.v.h
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
har du kolfiberdrapperat ramen eller vad har du gjort? snyggt var det ialf! :tummenupp

Aha, tycker du det..? Det satt på när jag köpte den. Ska riva ner det under vintern tänkte jag. Det är nån billig plast som inte alls ser ut som kolfiber om man tittar noga..
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
ja har man lite vana med sprayburk så blir det kanonresultat. matt och fin överallt och inga rinningar. jag köpte en grundprimer och en mattsvart 69:- st.
köper du en omålad behöver du grund på gelcoat:en annars är de bara att slipa ner färgen med ca 500 papper å sen lägga på den mattsvarta.

m.v.h

Toppen, tips är aldrig fel! Tror dock det får bli far min som lackar den då han är gammal lackerare. :tungan
 

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha R6 -06:a
hej.

någon som vet hur många kugg det är orginal fram respektive bak på R6 -00
ska köpa ny 520 paket.

m.v.h Daniel
 

Danneman_

Medlem
Gick med
10 Jun 2007
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha R6 -06:a
Jajjamensa: 16/47 är orginaldrevning.

Maila denne tysk: jens.schulz@gmx.de

Han har billiga 520paket. Betalade ca1100kr med frakt och då kunde jag välja storlek på bakdrev (fantastiskt).

ok. har hittat billiga kit på ebay... men har du drevat din?? isf hur mkt?
hittade uppgifter nu om att org. är 16/48... säker på att det är 16/47?

Är det någon annan som drevat el har synpunkter får ni gärna lämna dom:D
 

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Ang drev.

Jo du har rätt och jag fel i min svarsiver: 16/48 är det.

Har personligen drevat min till 16/44 för att få en touringbetonad hoj då jag enbart kör långa sträckor på landsväg. Vet inte idag hupass väl det kommer fungera då hojjen just nu genomgår en omfattande växellådsrenovering.
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Lite fundersam, kommer R1 08 uppdateras på något annat än just färgsättningen?
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Funderar lite smått på att uppgradera mig till nästa säsong.
Kanske blir det då en R1a..

Men vilken ska man välja isf?

98-01 med förgasare
02-03 insprut
04-06 nytt insprut

Kort sagt, var får man mest för pengarna?
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Funderar lite smått på att uppgradera mig till nästa säsong.
Kanske blir det då en R1a..

Men vilken ska man välja isf?

98-01 med förgasare
02-03 insprut
04-06 nytt insprut

Kort sagt, var får man mest för pengarna?

Kan iofs bara jämföra mellan förgasarmodellerna och de från -04 och uppåt.
Svaret beror väldigt mycket vad du ska ha din R1'a till.

Nedanstående reflektioner är mina bedömningar, kanske någon annan känner annorlunda, vad vet jag.

98-01
FÖRDELAR:
-Tokbilliga i inköp/försäkring
-Mer "lättlekta" än senare modeller (04-07)
-Har, enligt mig, mer plats att röra sig runt på sadeln (bra vid touring)
NACKDELAR:
-Väldigt nervösa i styret om du inte har styrdämpare (rekommenderas skarpt)
-Dricker olja vid bakhjulskörning (inte tokmycket men en liten flaska under kutsen bör man ha med sig) :D
-Okännslig handbroms (åtgärdas med stålspunna slangar).
-En del barnsjukdomar som dock borde vara åtgärdade vid detta laget (svensksålda).

04-06
FÖRDELAR:
-Först och främst är det en nyare cykel.
-Ett bättre chassi, dvs stadigare. Vilket ger en tryggare känsla vid snabbare körning/bana :tummenupp
-Har styrdämpare orginal. Rekommenderar dock utbyte till Öhlins eller liknande vid mer inspirerad körning.
-Mer effekt
-Ger, i mitt tycke, mer hoj för pengarna även om jag ibland saknar min -98'a.
-Väldigt få barnsjukdomar, endast någon sensor vid gasspjället vad jag vet (utbyttes gratis på svensksålda ex i år).
NACKDELAR:
-Okännslig handbroms (åtgärdas med stålspunna slangar, -07'an verkar inte lida så mycket av detta).
-Inte lika lättlekt som tidigare modeller, dock inte svår.

Kort och gott:
Att leka med - 98-01
Bana - 04-06

/R
 

TroccA

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade
Tjena,
Har en 07 på lut som jag eventuellt tänkte köpa. Läste i wiki delen här på sporthoj att det var en del 07:eek:r som hade rasat pågrund av sämre smörjning runt vevaxeln.

Någon som hört eller upplevt detta själv.
Skulle vara jävligt surt att hamna i sitsen ":näsblod utan hoj i ett par månder mitt i sommarn"
 
Last edited:

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Tjena,
Har en 07 på lut som jag eventuellt tänkte köpa. Läste i wiki delen här på sporthoj att det var en del 07:eek:r som hade rasat pågrund av sämre smörjning runt vevaxeln.

Någon som hört eller upplevt detta själv.
Skulle vara jävligt surt att hamna i sitsen ":näsblod utan hoj i ett par månder mitt i sommarn"


Min 07 står på verkstan pga ras efter 130mil. Hade inte ens börjat köra bana med den:va Varit Inlämnad flera månader nu...
 

TroccA

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade
Min 07 står på verkstan pga ras efter 130mil. Hade inte ens börjat köra bana med den:va Varit Inlämnad flera månader nu...

Kasst. Vad har de sagt att orsaken var till raset.

Vilka lallare som inte har fått ihop hojen. Nu tycker man det ska vara lugnt i verkstäderna så att de ska ha tid att fixa sådana saker.

Man har väl inte användning av hojen nu på vintern, men de borde kunna rappa på lite tycker man.

Hoppas att allt ordnar sig för dig.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top