Funderar lite smått på att uppgradera mig till nästa säsong.
Kanske blir det då en R1a..
Men vilken ska man välja isf?
98-01 med förgasare
02-03 insprut
04-06 nytt insprut
Kort sagt, var får man mest för pengarna?
Kan iofs bara jämföra mellan förgasarmodellerna och de från -04 och uppåt.
Svaret beror väldigt mycket vad du ska ha din R1'a till.
Nedanstående reflektioner är mina bedömningar, kanske någon annan känner annorlunda, vad vet jag.
98-01
FÖRDELAR:
-Tokbilliga i inköp/försäkring
-Mer "lättlekta" än senare modeller (04-07)
-Har, enligt mig, mer plats att röra sig runt på sadeln (bra vid touring)
NACKDELAR:
-Väldigt nervösa i styret om du inte har styrdämpare (rekommenderas skarpt)
-Dricker olja vid bakhjulskörning (inte tokmycket men en liten flaska under kutsen bör man ha med sig)
-Okännslig handbroms (åtgärdas med stålspunna slangar).
-En del barnsjukdomar som dock borde vara åtgärdade vid detta laget (svensksålda).
04-06
FÖRDELAR:
-Först och främst är det en nyare cykel.
-Ett bättre chassi, dvs stadigare. Vilket ger en tryggare känsla vid snabbare körning/bana
-Har styrdämpare orginal. Rekommenderar dock utbyte till Öhlins eller liknande vid mer inspirerad körning.
-Mer effekt
-Ger, i mitt tycke, mer hoj för pengarna även om jag ibland saknar min -98'a.
-Väldigt få barnsjukdomar, endast någon sensor vid gasspjället vad jag vet (utbyttes gratis på svensksålda ex i år).
NACKDELAR:
-Okännslig handbroms (åtgärdas med stålspunna slangar, -07'an verkar inte lida så mycket av detta).
-Inte lika lättlekt som tidigare modeller, dock inte svår.
Kort och gott:
Att leka med - 98-01
Bana - 04-06
/R