R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Howdy boys! Var inne på Yamahacenter idag å pratade lite affär med säljaren,så nu e det 99% klart med en R1 -09.Men det var en sak som slog mej på vägen hem...var sitter katalysatorn? På min ZX9:a -01 sitter den i ljuddämparen men hur är det på R1:an? Vill ju gärna bli av med den så fort som möjligt,det handlar ju om några hästar extra om man dissar den. En sak till...är det nån som har nåt bra tips på bra ljudburkar? Länka om det finns :tummenupp

Bra val!:) Katten sitter i "Y-röret" under sadeln, som förgrenar sig till ljuddämparna.

Men att det skulle ge extra hästkrafter är mest önskedrömmar tyvärr. Dock ger det ett råare ljud.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
En liten undring angående halv/helsystem; Hur stor skillnad är det att inte ha collectors eller vad man nu kallar krökarna från cylindrarna? Funderar nämligen på att bara beställa slip-on i år och resten senare (om det nu går köpa resten separat). Kat-ers går ju köpa separat vet jag.

/D
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
En liten undring angående halv/helsystem; Hur stor skillnad är det att inte ha collectors eller vad man nu kallar krökarna från cylindrarna? Funderar nämligen på att bara beställa slip-on i år och resten senare (om det nu går köpa resten separat). Kat-ers går ju köpa separat vet jag.

/D

Du menar själva grenröret? Den största skillnaden är vikten, då de flesta eftermarknadssystem är gjorda av tunnare & lättare Titanium. Effektmässigt blir det någon liten ökning pg a mindre avgasmotstånd.

Personligen tror jag att det räcker med slip-on.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Du menar själva grenröret? Den största skillnaden är vikten, då de flesta eftermarknadssystem är gjorda av tunnare & lättare Titanium. Effektmässigt blir det någon liten ökning pg a mindre avgasmotstånd.

Personligen tror jag att det räcker med slip-on.

Tänkte nästan det, det är ju mest ljudet jag är ute efter, ~180hk räcker ju ändå men en kompis pratade om ca 10hk men då gällde det en Gixxer1000 -05 (?) och det kan ju vara annorlunda på den. Läser man tillverkarnas effektdiagram skiljer det ju knappt något i effekt mellan slip-on och helsystem. Tackar!
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Själv har jag satt på akra kolfiber slipon på min R1-09 och det låter kanon.Letar efter någon prisvärd kat-ers tycker att akras var väl dyr såg på någon usa sida att den kostade 500$.
Hade helsystem på min förra -04 men tror det räcker gott med slipon+powercomander
 

Ec

My Grandis and Me!!!
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Landskrona
Hoj
Röd raket!
Har inhandlat en R1-99 och letar efter bättre blinkers fram, ute efter ett par infällda, gärna godkända om möjligt.
Nån som har tips om var de säljes. Har sökt och hittat på ebay men ingen i sverige.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Efter 30 körda mil dör hojen och vägrar starta, det bara klickar när man försöker starta. Detta hände efter en tankning, och hade kört i ca 40min innan.
fick hjälp på macken med ett startbatteri, men det hände ingenting.
Fick rulla igång tillslut, med tanke på väntetiderna på verkstad vill jag lösa det själv.

Hojen hade stått still i ca ett år i butik, rimligtvis borde det räcka med ett nytt batteri, eller vad tror ni?
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Ec: Infälda finns inte lagliga men det finns en hel sjö snygga miniblinkers. Har själv nyss köpt nya miniblinkers fram+bak i kolfiberlook till samma modell från dessa: http://www.nilssonsmc.se/ trevliga och hjälpsamma killar!

Idris: Gör ett cellprov eller prova med nytt batteri, lyste lamporna annars bra innan du försökte starta?
 

Rubberdude

Ny medlem
Gick med
1 May 2008
Ort
Finland
Hoj
KTM 690 SMC 2008
Hej!

Har en R1 -05 som jag ska byta till miniblinkers på. Har hört påståenden om blinkersrelät från början ska vara lastoberoende/elektroniskt på dessa. Kan detta vara sant?? :va

Tacksam för svar



//Rubberdude
 

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Ort
i min lägenhet
Hoj
R1
Kan någon vänlig själ hjälpa mig???

Jag va ute och åkte idag och plötsligt började varvräknaren bli mongo och skena iväg och sen dör hela skiten och så får man vänta en liten stund och sen går den igång och så blir det samma skit igen :död ............ Det dök upp en felkod 16??

Det gäller en R1-03

Någon som kan hjälpa??
 

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Ort
GBG
Hoj
Rsix
Ny här!

köpte min R6a för ca 4veckor sedan. är ganska ny här på SH

Tänkte bara säga hej!!! hehe

Peace :yoparty
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Efter 30 körda mil dör hojen och vägrar starta, det bara klickar när man försöker starta. Detta hände efter en tankning, och hade kört i ca 40min innan.
fick hjälp på macken med ett startbatteri, men det hände ingenting.
Fick rulla igång tillslut, med tanke på väntetiderna på verkstad vill jag lösa det själv.

Hojen hade stått still i ca ett år i butik, rimligtvis borde det räcka med ett nytt batteri, eller vad tror ni?

Låter som ett typiskt batterifel, antagligen har handlaren inte full-laddat det nya batteriet och det har således laddats ur.

Mitt tips är att du låter en CteK-laddare stå på i minst 10 timmar för att ladda upp det ordentligt.

Ett nytt motorcykelbatteri ska inte ge upp så snabbt. Jag kör fortfarande med samma batteri i min R6:a som när jag köpte den ny -00.

köpte min R6a för ca 4veckor sedan. är ganska ny här på SH

Tänkte bara säga hej!!! hehe

Peace :yoparty

Hej & välkommen!:)

Hej!

Har en R1 -05 som jag ska byta till miniblinkers på. Har hört påståenden om blinkersrelät från början ska vara lastoberoende/elektroniskt på dessa. Kan detta vara sant?? :va

Tacksam för svar



//Rubberdude

Det stämmer inte, när jag bytte fick jag montera motstånd annars så blinkade det alldeles för snabbt.
 
Last edited:

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Efter 30 körda mil dör hojen och vägrar starta, det bara klickar när man försöker starta. Detta hände efter en tankning, och hade kört i ca 40min innan.
fick hjälp på macken med ett startbatteri, men det hände ingenting.
Fick rulla igång tillslut, med tanke på väntetiderna på verkstad vill jag lösa det själv.

Hojen hade stått still i ca ett år i butik, rimligtvis borde det räcka med ett nytt batteri, eller vad tror ni?

Kolla om batteriet ligger på 12V i viloläge då borde det gå att ladda. Om det ligger på runt 10V är en cell i batteriet trasig och batteriet är kass.

Du har ju ändå garanti (är den köpt på Lelles..? bara nyfiken för jag har gått och spanat på den där svarta som de hade kvar)
Om batteriet är kass be att få ett nytt batteri. annars ring till återförsäljaren och be dem skicka ett nytt på posten inte ska du behöva vänta på någon verkstadstid när du nyss köpt hojjen deras skyldighet att fixa pronto!!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Kan någon vänlig själ hjälpa mig???

Jag va ute och åkte idag och plötsligt började varvräknaren bli mongo och skena iväg och sen dör hela skiten och så får man vänta en liten stund och sen går den igång och så blir det samma skit igen :död ............ Det dök upp en felkod 16??

Det gäller en R1-03

Någon som kan hjälpa??

Felkod 16 indikerar att din TPS är trasig. (Throttle Positioning System) och din felbeskrivning stämmer väl överens med vad som händer då.

Oftast uppträder detta fenomen efter en sträcka av hårdare körning då motorn fått jobba ordentligt, varpå man saktar ner eller stannar och maskinen dör.

På årsmodell 04-05 var detta en garantiåtgärd och TPS:en byttes ut kostnadsfritt.

Kontakta din lokala Yamaha-återförsäljare för åtgärd.
 

OC

är inte som alla andra
Gick med
28 Mar 2008
Ort
i min lägenhet
Hoj
R1
Tack för svaret. Vet du om det är en kostsam historia att åtgärda?


Felkod 16 indikerar att din TPS är trasig. (Throttle Positioning System) och din felbeskrivning stämmer väl överens med vad som händer då.

Oftast uppträder detta fenomen efter en sträcka av hårdare körning då motorn fått jobba ordentligt, varpå man saktar ner eller stannar och maskinen dör.

På årsmodell 04-05 var detta en garantiåtgärd och TPS:en byttes ut kostnadsfritt.

Kontakta din lokala Yamaha-återförsäljare för åtgärd.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top