R1 och R6-tråden!

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Samma intervall som på R6, dv s vid 4200 mil.

Alla Yamaha R1/R6 med förgasare har serviceintervall 600:a mil.
Alla med insprutning var 1000:e mil.

Varannan service är "stor" och runt 4000 mil är det alltså dags för kamkedjebyte.

Aj då !

Ändrade man inte på serviceintervallerna till 1000 mil även på de äldre R1'orna

Jag har dessutom hört 12000 mil på kamkedja

:rodnar

/ M
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Hmm...inte vad jag vet:va
12000 mil på kamkedjan låter inte riktigt rimligt i mina öron.

Jag gjorde just min 4200mila service på yamaha i Luleå och de bytte inte kamkedja. Men det är vid 4200milaservicen man gör ventiljustering för första gången. Min service blev inte billig slutade på 7600kr då ventilerna behövde justeras
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag gjorde just min 4200mila service på yamaha i Luleå och de bytte inte kamkedja. Men det är vid 4200milaservicen man gör ventiljustering för första gången. Min service blev inte billig slutade på 7600kr då ventilerna behövde justeras

Helt korrekt med ventiljusteringen, det är den som gör servicen så dyr. Angående kamkedjebytet så kan jag vara ute & cykla, jag ska konsultera Bibeln (manualen).
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Jag gjorde just min 4200mila service på yamaha i Luleå och de bytte inte kamkedja. Men det är vid 4200milaservicen man gör ventiljustering för första gången. Min service blev inte billig slutade på 7600kr då ventilerna behövde justeras

Priset är nog relativt "ok" :rolleyes:

På Bike i Trollhättan tog de för nå'tt år sedan över 8000:- för service och kontroll av ventiler. Om det sedan behövdes justeras så plingade det till i kassaapparaten igen..

/ M
 

Stotte

Lotto?
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-02, Yamaha R6
Var 600:e mil. Mao i följande intervaller:

600, 1200, 1800, 2400....så frågan är om du gjorde 1800 eller 2400 mils service vid 2100? 1800 mil är en mindre service & eftersom du säger att den stora gjorts så är det förmodligen 2400 milaren. Dock aningen tidigt :)

Serviceschema finns i manualen. Har du ingen så kan du tanka hem den direkt från Yamaha via min länk nedan.

2400 mil innefattar bla:

Byte tändstift.
Byte luftfilter.
Byte olja.
Byte oljefilter.
Kontroll/Byte bromsolja fram & bak.
Kontroll, rengöring & synkning av förgasare.

etc...

Vid 4200 mil kommer den dyra servicen som förutom ovan nämnda punkter även inkluderar byte av kamkedja. Ca 6000:- hos Yamaha.


Då va det 2400 servicen som gjordes eftersom alla oljor bytes samt hela hojen gicks igenom. Dom kollade styrlager m,m.. hostade upp 6000:- för det kalaset hos akt verkstad. Hittar ingen info om service intervaller så får kolla på Yamahas hemsida. Tack för infon :tummenupp

Föressten, jag har kollat med polaren ang blinkarna. Han ville inte sälja dem separat tyvärr!

Okej. Tack för att du kollade! :kiss
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Då var men med R1:a

Då var men med R1:a :tummenupp för första gången. Köpte en beggad -02 med 2.500 mil på mätaren, blau såklart :tuttar

Tidigare bara haft gixxer 1000 olika årsmodeller, den senaste en 04:a, får se om R1 är något att ha :tungan
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Felkod 52, blinkande röd diod. Funkar att starta med röd nyckel, ingen felkod.

Mycket tacksam för hjälp!

MVH/HR

Ok.. då är det inget fel på immobilizern.
konstigt att det inte funkar att koda dom svarta nycklarna då.. kanske skilljer det mellan en -06 och en -07 på hur man gör?
 

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Ort
Arlöv
Hoj
Byter ofta :)
Försäkring GSXR 1000 -02 vs R1 -02

Bytte som tidigare nämnts min GSXR 1000 -02 mot en R1 -02 och fick på köpet höjd försäkring av Folksam :gnissla

GSXR 1000 -02 hel/hel 7.790 SEK
R1 -02 hel/hel: 11.283 SEK

Anledningen var att R1:an hade effekt 111 kW mot gixxerns 100 kW enligt deras papper........Alltså 3.493 SEK mer för 11 kW/15 hästar...........vete f-n om det är värt dom pengarna!

Någon som har sin R1 bara trafikförsäkrad?
I så fall vilket bolag/peng?
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Kamkedja...jag ska konsultera Bibeln (manualen)


Hej !

Kamkedjebyte vid 4000 mil - det var skrajsning i världsklass det :skrämd


Så här svarar man från Bike.

Fr.o.m 2001 har Yamaha ändrat serviceintervallerna till 1000 mil eller 1
service/år. Detta beroende på hur mycket man kör. Innan var det konstant 600
mils intervaller. Men även maskiner från tidigare årsmodeller kan använda
1000 mils intervallen.
Oljebyten är på samtliga servicar (även årsservicen). Ventiljustering är vid
4000 mils servicen. Kamkedjan har ingen bytesintervall...

MVH Martin
Bike Trollhättan
Verkstad

Hur bedömmer man om kedjan är sliten? (RAzzel..:rolleyes: ) Finns det ex kamkedjesträckare som går att lossa och "läsa av" som på gamla saab'ar, eller resonerar man att den ska hålla cykelns livslängd (Saab 9000 igen, tror jag !)

/ Micke
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Hej!

Ja det finns en hel del att se över, se bakåt i tråden för utförlig lista eller kika på R1:ans "Wiki" här på Sporthoj. Det du främst ska kolla är växellådan.

Låter bra de.

R1ans "wiki" var hittar jag det? Det var ett tag sedan jag hängde på SH.. : )
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Låter bra de.

R1ans "wiki" var hittar jag det? Det var ett tag sedan jag hängde på SH.. : )

http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?do=sida&id=24

Hej !

Kamkedjebyte vid 4000 mil - det var skrajsning i världsklass det :skrämd


Så här svarar man från Bike.

Fr.o.m 2001 har Yamaha ändrat serviceintervallerna till 1000 mil eller 1
service/år. Detta beroende på hur mycket man kör. Innan var det konstant 600
mils intervaller. Men även maskiner från tidigare årsmodeller kan använda
1000 mils intervallen.
Oljebyten är på samtliga servicar (även årsservicen). Ventiljustering är vid
4000 mils servicen. Kamkedjan har ingen bytesintervall...

MVH Martin
Bike Trollhättan
Verkstad

Hur bedömmer man om kedjan är sliten? (RAzzel..:rolleyes: ) Finns det ex kamkedjesträckare som går att lossa och "läsa av" som på gamla saab'ar, eller resonerar man att den ska hålla cykelns livslängd (Saab 9000 igen, tror jag !)

/ Micke


Okej, det var nytt för mig. Ska kolla upp det lite närmre.
 
Last edited:

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Ok.. då är det inget fel på immobilizern.
konstigt att det inte funkar att koda dom svarta nycklarna då.. kanske skilljer det mellan en -06 och en -07 på hur man gör?

Dom svarta nycklarna är nog dom rätta, eftersom dom funkar mekaniskt.

Tyvärr har jag bara servicemanual för USA-modell, och den verkar inte ha immobilizer. Iallafall står där ingenting. Någon annan som har europeisk manual?

MVH/HR
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Rookie fundering:

hojen har gått strax över 1000 mil, nu undrar jag om jag ska köra den på service innan snön kommer, eller om jag ska vänta till våren?
Vad har "gammal" olja för effekt på en motor när den ska stå stilla över vintern (kall förvaring)?
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
En fråga på R1...
Kan man genom motornummret få fram någon info om exempelvis årsmodell, stulen mm. Ska kika på en 99:a som säljaren påstår har motorn utbytt (till en 01) men han har inget kvitto.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Rookie fundering:

hojen har gått strax över 1000 mil, nu undrar jag om jag ska köra den på service innan snön kommer, eller om jag ska vänta till våren?
Vad har "gammal" olja för effekt på en motor när den ska stå stilla över vintern (kall förvaring)?

Serva den innan vintern. Definitivt. Dels för att till våren brukar MC-affärerna ha mängder att göra då folk vill börja köra igen och då kan det dröja innan du får en tid.

Men framförallt därför att den gamla oljan lämnar avlagringar i motorn då den står stilla under lång tid. Avlagringar som består av allehanda partiklar och smuts. Lite långsökt så kan du likna det vid åderförkalkning på en människa.

Så byt i alla fall olja & oljefilter innan vintern!

En fråga på R1...
Kan man genom motornummret få fram någon info om exempelvis årsmodell, stulen mm. Ska kika på en 99:a som säljaren påstår har motorn utbytt (till en 01) men han har inget kvitto.

Du behöver nog ha ett Reg nr iaf. Men kolla med Svensk Bilprovning, de kan säkerligen hjälpa dig reda ut det!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top