Har plöjt igenom alla inlägg och,,,,,,ja vad ska man säga,,man undrar om en del av er är 14 när man läser,,mordförsök,polissvin
.....
Jag förstår vad du säger men det finns en avgörande skillnad mellan hojföraren och polisen, jag återkommer till det.
Vad är det Tingvall & Co ständigt trummar ut som största orsaken till allvarliga olyckor (förutom människan då) jo hastigheten och de har faktiskt rätt. Kraften vid en krock ökar med kvadraten av hastigheten.
Vad är det polisen försöker åstadkomma genom att jaga MCn?
Alltså vad vore den, under de givna förutsättningarna, bästa utgången?
- Lagföra föraren även om det sker när han är en "grönsak"/avliden
- Försöka lagföra föraren utan att utsätta sej själva och/eller omgivningen för orimliga risker där:
a) andra trafikanter skadas/omkommer
b) poliserna själva skadas/omkommer
Precis som för alla andra arbetsplatser i Sverige så styrs vi av arbetsmiljöverkets regelverk.
Det är på inget sätt acceptabelt att någon utför arbetsuppgifter där de riskerar skada sej själva eller andra.
Om poliserna i denna situation inte tänkte på MCförarens välmående så borde de tänka på sej själva samt omgivande trafikanter.
Skulle ni själva vilja ha ett jobb där arbetsgivaren underlåter att ha säkra rutiner och utrustningar på bekostnad av att du och dina kollegor riskerar skada er? Det är samma sak för en polis, därför har även de regler och rutiner, det visste sambandscentralen om.
MCföraren begick ett brott, poliserna begick ett brott, skillnaden är att polisen ska kunna förstå vad som är förbättrande/försämrande med sitt agerande, vems brott fick värst konsekvenser, han som inte kunde förstå det eller de som borde kunna förstå det?