R1an från Växjö som jagades av civilpolis - Hela filmen

Status
Ej öppen för fler svar.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men du kan inte ta bort mcn ur det hela då det är den som är första länken i en kedja av händelser men jag förstår vad du menar

Första länken i kedjan var två poliser som ville ut och gasa med en SAAB Aero som du kan höra på snacket den första minuten av filmen.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Men du kan inte ta bort mcn ur det hela då det är den som är första länken i en kedja av händelser men jag förstår vad du menar,,se det så här då,,ta bort polisbilen,,är det ok av en mc förare att köra så fort och att köra på en icke bilväg som han gör.
Kan säga att jag har själv kört väldigt fort på vägen med mc men jag har aldrig nekat till att det är fel eller försvarat mitt handlande med att det är nån annans fel.

Du själv kör över tillåten hastighet och sitter och tycker denna hojförare är ett pucko?

Vad skilljer sig mellan han och dig? tror dina hojturer ser ungefär likadana ut som denna vi ser i klippet, ändå skillnaden är att grisarna i sabben som tycker det är kul med lite åka fort. Hetsar hojföraren som det i ett tidigt skede vet att denna inte tänker stanna.

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Självklart inte men vad jag menar är att risken i förhållande till ev "vinst" inte står i proportion.
Det kan jag hålla med om

Första länken i kedjan var två poliser som ville ut och gasa med en SAAB Aero som du kan höra på snacket den första minuten av filmen.
Det håller jag inte med om,dom får en påringning om en mc som kör för fort

Du själv kör över tillåten hastighet och sitter och tycker denna hojförare är ett pucko?

Vad skilljer sig mellan han och dig? tror dina hojturer ser ungefär likadana ut som denna vi ser i klippet, ändå skillnaden är att grisarna i sabben som tycker det är kul med lite åka fort. Hetsar hojföraren som det i ett tidigt skede vet att denna inte tänker stanna.
Defenetivt inte,,ja körde aldrig som han gör i bostads områden och jag har aldrig nekat till att det är fel och skyllde aldrig på nån annan därför la jag av med gatåkandet för jag insåg hur dumt det var.

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Är det inte så att alla poliser har mindervärdeskomplex? :va

I så fall har jag full förståels för deras agerande!
Men tycker det är tragiskt att dom måste hävda sig på det där sättet pga att dom har ett litet könsorgan.. :mattias

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
Självklart inte men vad jag menar är att risken i förhållande till ev "vinst" inte står i proportion.
Det kan jag hålla med om

Det håller jag inte med om,dom får en påringning om en mc som kör för fort

Defenetivt inte,,ja körde aldrig som han gör i bostads områden och jag har aldrig nekat till att det är fel och skyllde aldrig på nån annan därför la jag av med gatåkandet för jag insåg hur dumt det var.

Missförstår jag dig nu men sen när har killen i som körde hojen börjat skylla på nån annan?. Vi har redan disskuterat x flera att han gjorde ett val som så mångra andra sporthojförare gör dagligen. Det som tas upp är att polisen pga sitt lilla könsorgan sätter igång med en vild jakt trots alla faror. Men du kanske tror att killen på hojen skulle köra likadant även fast att han inte hade polisen bakom sig.

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Vad killen på tycker har väl inte framkommit utan vad som jag tycker är fel är att många tycker det är polisen fel att han kör av och att polisen har litet organ därför jagar dom han.
Att åka ifrån polisen tycker många är helt ok har själv gjort det två ggr och båda gångerna så var det en upplevelse jag mådde dåligt av tackvare den enorma stress faktorn men det va ju inte deras fel att jag blev stressad utan felet begås utav mej när jag vet att det går för fort.
Mitt svar är ju på ditt påstående om att min turer såg likadan ut.
Vi har alla olika moraliska värderingar här i livet..alla gör vi fel..mc föraren gör ett val också polisen rätt eller fel val kan man alltid diskutera, men att kalla det för mordförsök tycker inte jag är ok inte heller att köra som ett svin men det är jävligt svårt att låta bli med en sporthoj,,därför kör jag inte sporthoj på vägen för att det är för svårt att låta bli,,,jag tar bort den första länken i kedjan.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
Vad killen på tycker har väl inte framkommit utan vad som jag tycker är fel är att många tycker det är polisen fel att han kör av och att polisen har litet organ därför jagar dom han.
Att åka ifrån polisen tycker många är helt ok har själv gjort det två ggr och båda gångerna så var det en upplevelse jag mådde dåligt av tackvare den enorma stress faktorn men det va ju inte deras fel att jag blev stressad utan felet begås utav mej när jag vet att det går för fort.
Mitt svar är ju på ditt påstående om att min turer såg likadan ut.
Vi har alla olika moraliska värderingar här i livet..alla gör vi fel..mc föraren gör ett val också polisen rätt eller fel val kan man alltid diskutera, men att kalla det för mordförsök tycker inte jag är ok inte heller att köra som ett svin men det är jävligt svårt att låta bli med en sporthoj,,därför kör jag inte sporthoj på vägen för att det är för svårt att låta bli,,,jag tar bort den första länken i kedjan.

Hur förklarar du att LKC gjort bedömningen att efterföljet skall avbrytas och att polismännen fullkomligt skiter i det och höjer farten. Kan jag få en förklaring på hur du ser på det och om du tycker det är okej.

Då kanske man inom räddningstjänsten skulle hitta på lite egna regler och ljuga lite i radion om diverse situationer som uppstår.

I detta fall ger lkc order till patrullen att avbryta. PUNGT

Last edited:

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Klart det inte är ok att bryta order,, det hörs att dom svarar att dom ska avbryta jakten men jag kan inte höra vad han säger sen om dom ska efterfölja eller inte

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Vilka jävla nötter, fan va lack man blir på grisarna. Preja en mc då e man ju fan hjärndöd.
För det andra kan ju inte snutarna kör bil för del delen heller. I vissa länders militär är det nackskott på att inte lyda en order.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
Klart det inte är ok att bryta order,, det hörs att dom svarar att dom ska avbryta jakten men jag kan inte höra vad han säger sen om dom ska efterfölja eller inte

Lkc ger order och då har inte fotfolket nått att invända sig om patrull kan inte ge order till lkc. Lkc ger order om att avbryta och polisen ökar farten. Om du inte tycker att polisen agerar efter eget intresse så hojta till...

I denna tråd pratar vi om att bryta regler och det har hojföraren gjort men även dessa poliser som skall repressentera vårat samhälle.

Last edited:

Tingen

Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Visst är det så och som sagt vi har lite olika värderingar här i livet och jag har aldrig kallat mcföraren för pucko utan jag tycker det illa att han ger sig på en uppgift han inte klarar av utan han sätter sitt liv å spel,,,,finns det nånstans man kan läsa om dom fick nåt för sitt agerande??

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur förklarar du att LKC gjort bedömningen att efterföljet skall avbrytas och att polismännen fullkomligt skiter i det och höjer farten. Kan jag få en förklaring på hur du ser på det och om du tycker det är okej.

Då kanske man inom räddningstjänsten skulle hitta på lite egna regler och ljuga lite i radion om diverse situationer som uppstår.

I detta fall ger lkc order till patrullen att avbryta. PUNGT

Huruvida dom höjer hastigheten har inte alls med saken att göra.
Det är inte automatiskt jakt så fort hastigheten är över den som står på skyltarna.
När LKC ger order att jakt ska avbrytas så ska jakten avbrytas. Men det innebär inte att poliserna måste åka och ta en kopp kaffe. Dom kan välja att övergå till efterföljande. Den enda skillnaden är att dom följer efter på längre avstånd. Huruvida avståndet faktiskt utökades tillräckligt mycket för att det ska kunna hävdas att jakten var avbruten vet jag inte säkert då jag inte har polisens riktlinjer i huvudet riktigt på den detaljnivån.
Men avståndet utökades i alla fall.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
Visst är det så och som sagt vi har lite olika värderingar här i livet och jag har aldrig kallat mcföraren för pucko utan jag tycker det illa att han ger sig på en uppgift han inte klarar av utan han sätter sitt liv å spel,,,,finns det nånstans man kan läsa om dom fick nåt för sitt agerande??

Anledingen till att jag rasar över polisen agerade är för att jag vet att det finns folk inom kåren som älskar efterfölje.

Suttit i avslappnad miljö med öl och hört hur det går till och att det även mörkas om hastigheter vid efterfölje. Detta för att få fortsätta.

I detta fall skulle polisen följt order och slagit av och insett att det blev 1-0 till hojföraren. Jag försvarar inte hojföraren, är man med i leken får man leken tåla. Det som gör mig grymt upprörd är att polisen agerar på ett personligt plan och skiter i de order han får. Han är en fara för sin kår.

Nu kommer folk säga att jag är en moralkärring men om det finns hastighetsregler som vi hojfolk måste följa skall även polisen följa sina regler: Gör dom inte det ser jag ingen skillnad på gm och polis

Huruvida dom höjer hastigheten har inte alls med saken att göra.
Det är inte automatiskt jakt så fort hastigheten är över den som står på skyltarna.
När LKC ger order att jakt ska avbrytas så ska jakten avbrytas. Men det innebär inte att poliserna måste åka och ta en kopp kaffe. Dom kan välja att övergå till efterföljande. Den enda skillnaden är att dom följer efter på längre avstånd. Huruvida avståndet faktiskt utökades tillräckligt mycket för att det ska kunna hävdas att jakten var avbruten vet jag inte säkert då jag inte har polisens riktlinjer i huvudet riktigt på den detaljnivån.
Men avståndet utökades i alla fall.

Varför höjer dom farten tror du?

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
:tummenupp
Anledingen till att jag rasar över polisen agerade är för att jag vet att det finns folk inom kåren som älskar efterfölje.

Suttit i avslappnad miljö med öl och hört hur det går till och att det även mörkas om hastigheter vid efterfölje. Detta för att få fortsätta.

I detta fall skulle polisen följt order och slagit av och insett att det blev 1-0 till hojföraren. Jag försvarar inte hojföraren, är man med i leken får man leken tåla. Det som gör mig grymt upprörd är att polisen agerar på ett personligt plan och skiter i de order han får. Han är en fara för sin kår.

Nu kommer folk säga att jag är en moralkärring men om det finns hastighetsregler som vi hojfolk måste följa skall även polisen följa sina regler: Gör dom inte det ser jag ingen skillnad på gm och polis

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken

kan väl lägga till att alla som fått jagen har ju också sett hur dom ibland kan bete sig.
dom taggas lika mycket som en själv..den kombon i fel händer är inte så bra kanske..

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Vilka jävla nötter, fan va lack man blir på grisarna. Preja en mc då e man ju fan hjärndöd.
För det andra kan ju inte snutarna kör bil för del delen heller. I vissa länders militär är det nackskott på att inte lyda en order.

I vissa länder är det nackskott på att kalla poliser grisar:blah

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
kan väl lägga till att alla som fått jagen har ju också sett hur dom ibland kan bete sig.
dom taggas lika mycket som en själv..den kombon i fel händer är inte så bra kanske..

Precis:tummenupp och det är därför Lkc uppgift att bedömma hurvida efterföljet skall förtsätta eller avbrytas. Som många redan vet så länkar lkc vidare till andra patruller som ligger längre fram i gm flyktväg.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lkc ger order och då har inte fotfolket nått att invända sig om patrull kan inte ge order till lkc. Lkc ger order om att avbryta och polisen ökar farten. Om du inte tycker att polisen agerar efter eget intresse så hojta till...

I denna tråd pratar vi om att bryta regler och det har hojföraren gjort men även dessa poliser som skall repressentera vårat samhälle.

LCK ger order att avbryta vilket inte inebär att dom inte kan följa efter.
Dom kan fortfarande följa efter men avståndet till det efterföljda fordonet ska vara större. Häng inte upp dig på hastigheten.

Det som avgör om dom avbrutit jakten eller inte är om avståndet till motorcykeln ökat tillräckligt mycket.

Om jag spekulerar fritt så om poliserna följt SITT regelverk så hade förmodligen inte killen på hojen stressat sej av vägen (förmodligen)
T,o,m polisen vet om det, det var därför sambandscentralen beordrade dem att avbryta.

Oavsett vad du och jag tycker så SKULLE de avbryta därför att de av erfarenhet vet vad som händer om man stressar en flyende som de gjorde, därför SKA de följa protokoll, det fanns helt enkelt inget utrymme för deras egna bedömningar.

Att dessutom ha 2st som kör i 200 på den vägen minskade ju inte direkt riskerna för omgivning och förare/passagerare.. :tummenupp

Jag tror inte killen stressade sig av vägen.
Det gick alldeles för sakta för att han inte skulle klara av att hålla sig på vägen om hojen bara fungerade.

Han hade kört en ganska god stund utan kylarvätska. Jag gissar att motorn skar med följden att bakhjulet låstes eller började bromsa ganska häftigt och då tappade han kontrollen över hojen.

Och det hade hänt oavsett om polisen vänt och åkt åt andra hållet när LCK gav order att avbryta. Vattenkylda motorer får extremt dålig hållbarhet om man tar bort kylarvätskan.

Min gissning är att dom höjer farten för att inte tappa kontakten med motorcykeln. Men det innebär fortfarande inte med automatik att jakten inte är avbruten. Det som avgör är om efterföljandet sker på ett tillräckligt stort avstånd för att det inte ska klassas som jakt.

Och avståndet utökas ju faktiskt. Huruvida det är tillräckligt stort för att det inte ska kallas jakt uttalar jag mig inte om. Det får någon som vet exakt vilka riktlinjer som skiljer jakt från efterföljande bedöma.

Hade polisen lagt av helt och åkt åt andra hållet så hade hojföraren fortfarande lagt hojen i diket då det med största sannolikhet skedde pga att motorn skar. Skillnaden är att då hade det inte kommit någon till platsen som kunnat tillkalla ambulans. Då hade han kanske dött istället.

Det kan ju faktiskt vara så att det faktum att dom följde efter en bit efter att dom fått order att avbryta jakten faktiskt räddade killens liv. För att han skulle lagt den hojen i diket förr eller senare tvivlar jag inte på för en sekund.

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
....
Jag tror inte killen stressade sig av vägen.
Det gick alldeles för sakta för att han inte skulle klara av att hålla sig på vägen om hojen bara fungerade....
Det är fullt möjligt, det var därför jag skrev att jag fritt spekulerade och det gör du också eftersom ingen av oss satt på hojen. :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Japp, skillnaden ligger väl i att pojken på mc.n inte är utbildad på att dra ifrån snuten.

Sen måste jag säga att killen på hojen inte direkt körde så fort som det hade kunnat göras:rolleyes: Sen att man i ett tidigt skede hade kunnat cykla ifrån bilen med en rostig kärringcykel är ju en annan sak.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende